[Webdesign] Overall design hoe doe je dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 341 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bluesbrother
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01-2025

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
Beste mensen,
Ik ben nu al enige tijd bezig met het maken van de websites. Wat de technische kant betreft kom ik over het algemeen wel uit, soms met wat meer moeite dan de andere keer maar dat heeft iedereen wel denk ik.

Maar het design van een pagina is mij elke keer weer een opgave.
Ik kan best wat kleuren bij elkaar zoeken die ook bij elkaar passen en bij het doel van de website.
Ook plaatjes e.d is niet zon probleem. Maar ik kan me zo voorstellen dat er meer (techneuten) zijn die problemen ondervinden bij het design van een website.

Ik bedoel je hebt dan een paar aardig bij elkaar passende kleuren bij elkaar gezocht, maar dan de vraag,

welke gebruik je waaneer. ?
Welke kleur als een detail en welke als de achtergrond ?
Hoe krijg je de subtiele kleurnuances voor elkaar?

Kijk maar hier eens

Simpele pagina, alleen als je gaat letten op de details die er dan voorzorgen dat het zo subtiel overkomt dan heb ik dus geen idee hoe je zoiets maakt zonder het te kopiëren.

Nog een voorbeeld hier

De designers onder ons zullen misschien denken "wat doe je moeilijk, dat de je zo en zo, detail hier, lijntje daar in een lichtere kleur dan daar enz"

Maar ik ken heel wat techneuten die veel lopen te klooien met het design.

Wat ik bedoel met dt topic is:

Zijn er een aantal standaard design regels waar ik me aan kan houden en door kan laten leiden?
Kan je designen leren of is dat een aangeboren talent?

Bluesbrother 8)

Wil je je pizza in 4 of 8 stukken? .......Doe maar in 4, 8 krijg ik niet op.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-04 05:37

alienfruit

the alien you never expected

Kleurentheorie/kleurenleer

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-04 15:43
Designen is te leren, maar dat kost veel tijd. Ook is het voor de een moeilijker dan voor de ander; je zult er ook gevoel bij moeten hebben ( * Mithrandir is een prutser en kan het ook (nog?) niet. )

Wat helpt is veel designboeken lezen, vooral als ze niet direct over websites gaan. Gewoon mode, design, meubels, intereurbladen, gewone kunstbladen, alles kan ideeën geven. Verder is ook je verdiepen in de materie wat alienfruit al noemt een must.

Verbouwing

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
Tja, dat is iets wat mij ook al een tijdje bezig houdt. Tot nu toe is het altijd wel goed gekomen qua design enzo. En ik denk dat dit gewoon een kwestie van tijd is, hoe vaker je het doet des te makkelijker zul je het vinden om een bepaalde stijl / kleur voor b.v. een website te verzinnen.

Over het algemeen kun je jezelf wel een aantal dingen afvragen voordat je gaat beginnen met je design.

- Doel

Wat wil je met je design bereiken? Wil je de bezoekers informeren of wil je ze juist overhalen iets te kopen of te doen.

- Doelgroep

Waar is de doelgroep aan gewend of wat voor voorkeuren hebben ze? Als je b.v. voor oudere mensen een site gaat maken gebruik je vaak hele andere kleuren dat waneer je voor b.v. jongeren of kinderen iets maakt

En zo heb je nog wel een paar dingen waar je jezelf mee bezig kunt houden voordat je begint met je design.

• bluesbrother

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
Zoals gezegd de kleuren kiezen vind ik niet meer zon probleem meer.
Ik heb daar een aantal methodes voor:
1. Colorpicker (programma)
2. Of een mooi plaatje wat qua kleuren past bij wat ik wil hebben en dat met PSP bekijken en er met de
pipet kleuren uithalen. Die eens in een pagina plaatsen of een aantal vlakken aanmaken in flash
en daar door ze te laten overlappen en naast elkaar te zetten kijken of het wat is.

Mijn probleem is vaak die details. En een aantal kleine details bij elkaar maken de website in mijn ogen. Ik zie dat als tricks of the trade.

Verwijderd

In het begin is het niet erg om hier en daar een detail na te maken lijkt mij.. ga verschillende details door elkaar gooien en je hebt een heel nieuw resultaat. Na een tijdje zul je zelf ook met ideeen komen.

• bluesbrother

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
Mijn designs zijn vaak te grof en veel te grote vlakken, als ik dan details probeer ziet het er niet uit.

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Kijk eens naar deze kleurgenerators:
Easy RGB
Well-styled color generator

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:24

TheBorg

Resistance is futile.

Een kleuren wiel is enorm handig om passende kleuren te vinden.
Bijv Color Wheel Pro

Ik ben persoonlijk een heel slecht designer. Gelukkig heb ik daar andere mensen voor. :P

Verwijderd

Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met het maken van layouts.
Mijn layouts zijn in het afgelopen jaar steeds mooier en beter geworden.

Dit allemaal is verkregen door te oefenen. Dit deed ik bijv door het namaken van een mooi layout.
Doordat je aan jezelf de eis steld om hem zo echt mogelijk te maken ga je van allerlei dingen proberen en daardoor leer je. Dus als je veel oefend kom je al een heel eind.

Kleuren leer je vanzelf te combineren. Let bijv op kleuren combinaties van kleren, als je vind dat iemand een mooi combinatie aanheeft kan je proberen of die kleuren ook bij een webdesign bij elkaar passen. Dit leer je allemaal vanzelf (ik had ook eerst moeite met kleuren kiezen)

• bluesbrother

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
JayVee dankjewel voor die links die zijn wel handig,
Maar zoals gezegd, de kleuren lukt nu wel aardig maar het verwerken ervan met de details en nuances, subtiliteit enz.

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

kleur is in het begin van het proces van ontwerpen absoluut niet belangrijk. Je begint met het design en wat voor stijl je wilt uitstralen dat ga je uitwerken. eerst grote kleurvlakken en bedenken wat je waar wilt hebben, het kan ook helpen om dit even vlug op papier uit te schetsen.
Ik ben nu bezig aan mijn website en ik was heel lang aan het zoeken wat voor stijl ik wilde. Ik begon met een heel strak zakelijke stijl, dan gebruik je vooral strakke lijnen en vlakken. Daarna wilde ik iets speelser 2d, dat was ook niet precies wat ik zocht, en nu ga ik verder met een stijl met veel glimmende stuff.

en als je dan ver klaar bent met hoofdlijnen en je weet wat je wilt. dan ga je kijken naar de kleuren, in PS gooi ik er dan gewoon wat adjustmentlayers over, daar knip je wat in de masks om hier en daar toch nog wat verschillende kleuren aan te brengen etc. tweak dit gewoon steeds verder totdat je hebt wat je wilt.

als je dan nog denkt dat het te saai is of wat dan ook en je hebt in vorige stadia nog niet gedacht aan details dan kan dat er nu nog bij.

ik hoop dat dit een beetje helpt.

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

• bluesbrother

bluesbrother

Blues Rocks!!!

Topicstarter
Ik ben bang, en ik lees het ook een beetje in je verhaal, dat het toch voor een techneut toch zal uitdraaien op het blijven doorklooien is tot je hebt wat je wil.
Maar het is een steun in de rug dat ik niet de enige ben die hier mee vecht.

Geldt dit ook voor de De proffesionle designer onder ons of is het klikerdeklik klaar?

• Tjeemp

Tjeemp

BEER N TEA

het blijft altijd veel zoeken naar wat je wilt en als de klant weet wat ie wil is het al iets minder moeilijk, maar het blijft zoeken en zoeken totdat je hebt wat nodig is.

tis niet een techneuten kwaaltje dat je niet gelijk hebt wat je wilt. Alleen zal het in het begin allemaal iets langer duren denk ik. en om te leren details te maken en te leren wat de opties zijn voor het aanbrengen van details raadt ik je aan om gewoon eens vlug in wat tutorials op www.good-tutorials.com te kijken, je hoeft ze echt niet allemaal precies te volgen maar het geeft je wel een goed beeld van de mogelijkheden

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

Ik kies altijd drie kleuren waarvan minstens 1 wit; als achtergrond voor de tekst. Dan een donkerdere kleur als achtergrond (zwart vaak) en voor de tekst en een felle kleur (oranje, groen) voor de details (pijltjes, borders).

leoaq.fm // Jeune Loop

• Tjeemp

Tjeemp

BEER N TEA

dan beperk je je wel heel erg, als je altijd wit erin hebt zitten en vaak zwart en vaak een felle kleur... je zult toch voor verschillende type websites verschillende kleurcombinaties moeten gebruiken. en als je die kleuropbouw zo doet kan ik me ook moeilijk voorstellen dat je in staat bent veel soorten websites te bouwen.

je moet ook kijken naar wat een kleur met je doet. Zo is wit als achtergrond kleur meestal erg afstandelijk en oogt het zakelijk, en donkere achtergronden zijn warmer. maar zwart als achtergrond vind ik persoonlijk vaak een nono omdat het erg overdonderend is.

Verwijderd

Daarom zijn er ook niet zo veel succesvolle/bekende site's met een zwarte achtergrond

• alienfruit
  • Laatst online: 18-04 05:37

alienfruit

the alien you never expected

Afgezien van het belang kleur (contrast e.d.) is het ook handig om basiskennis te hebben op het gebied van perceptie (cognitieve psychologie) zodat je weet hoe kleur en vormen worden waargenoemen door mens en dier. Als informatie hierover leest zul je ook dingen terug vinden zoals de Gestalt-theorie met zijn bijhorende wetten: de nabijheid, de gelijkheid, de geslotenheid en de goede voortgang. Ik zie het zelf als een onderdeel van optisch illusie, maar dat is een ander verhaal. In ieder geval erg interessant.

Overigens is kleur natuurklijk wel belangrijk vaak worden bepaalde kleuren geassocieerd met bepaalde stijlen. Als je vormgeving een "Vintage"-stijl moet uitbeelden gebruik je totaal andere kleuren dan wanneer je "hip" wilt zijn. Maar goed ieder zijn eigen manier ;)

[ Voor 26% gewijzigd door alienfruit op 28-08-2005 15:12 ]

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Webdesign is inderdaad heel moeilijk. Het is daarom heel handig om in het begin de content van de layout te scheiden. Door veel met CSS te werken kan je later, als je plots een briljante design ingeving hebt, gemakkelijk je website aanpassen zonder dat je alle pagina's moet herschrijven. Het is namelijk niet aantrekkelijk om, als je eindelijk een goed design hebt, alle honderden pagina's met de hand te moeten gaan wijzigen. Dan neem je het oude design ook eerder voor lief.

MechWarrior || Monsters Game

• Cubix
  • Niet online
bluesbrother schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 11:43:Zijn er een aantal standaard design regels waar ik me aan kan houden en door kan laten leiden?
Ja, een simpele: Als je een goed bruikbare site wilt maken moet je gebruik maken van herkenbaarheid voor de gebruiker.

Een aantal punten op dit gebied:
- Herkenbaarheid van het onderwerp: Zorg dat het design dezelfde sfeer en "brand" uitstraalt als het onderwerp.
- Herkenbaarheid van posities binnen de layout: Gebruikers verwachten op bepaalde plekken in de layout informatie of navigatie. Een zoekveldje staat bijvoorbeeld vaak rechtsbovenaan de pagina, of onder een verticale navigatie lijst.
- Herkenbaarheid van functie: Zorg dat een link ook op een link lijkt, zorg dat een punt in een lijst een bullet krijgt. Een inleiding van een verhaaltje heeft vaak een andere stijl, of een grote beginletter. Een quote heeft ook een bepaald uiterlijk.
- Herkenbaarheid van gedrag: De gebruiker verwacht een bepaalde feedback op een actie. Bedenk of de gebruiker wel snapt dat hij de site gaat verlaten bij een externe link, etc...

Ik hoop dat ik de belangrijkste punten hier heb opgeschreven.

Verder kan je het zo gek maken als je wilt.

Verwijderd

Ik ben al een tijdje een webdesigner, en er zijn inderdaad wat regels. Belangrijkste is goed kijken naar de huis stijlen van de bedrijven. Verder is erg belangrijk "wat willen ze met hun site doen". Je kan een hele mooie site ontwerpen met grote vlakken maar als ze maar een paar regels tekst hebben iedere pagina, dan staat dit ook lelijk.

Als je net begint met webdesigning kijk dan vooral naar andere sites. Kijk hoe ze kleuren gebruiken en hoe ze de vlak verdelingen hebben. Sfeer foto's kan ook heel handig zijn. En gewoon veel met photoshop prutsen.

Verwijderd

even een tip: Als je even inspiratieloos bent, neem dan een kijkje op:http://www.templatemonster.com

• Cubix
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 18:02:
En gewoon veel met photoshop prutsen.
Dat heb ik nooit zo begrepen, terwijl veel mensen toch zo webpagina's maken.

Als ik met photoshop een ontwerp zou maken en dat dan ga opdelen ben ik meer tijd kwijt dan vanaf een snelle potloodschets direct beginnen met de html + css. Details komen bij mij altijd later.

Dan kom ik ook niet zoveel css problemen/beperkingen tegen, omdat ik het ontwerp in feite al heb gemaakt als een echte webpagina. Hier in W&G zie je vaak designers die niet voor elkaar krijgen wat ze al helemaal (grafisch) hebben gemaakt.

Hoe doen de pro's het eigenlijk?

Verwijderd

Ik denk dat design iets is wat je van jezelf al voor een deel in je heb en voor een deel ook te leren is. Je kan wel gaan leren om iets te designen maar als je van jezelf helemaal niet creatief bent of oog voor dit soort dingen heb dan zal je er altijd meer moeite mee hebben. Sommige mensen hebben van zichzelf gewoon oog voor detail en vormgeving en dan gaat het designen een stuk makkelijker.

Verwijderd

Cubix schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 08:36:
[...]

Dat heb ik nooit zo begrepen, terwijl veel mensen toch zo webpagina's maken.

Als ik met photoshop een ontwerp zou maken en dat dan ga opdelen ben ik meer tijd kwijt dan vanaf een snelle potloodschets direct beginnen met de html + css. Details komen bij mij altijd later.

Dan kom ik ook niet zoveel css problemen/beperkingen tegen, omdat ik het ontwerp in feite al heb gemaakt als een echte webpagina. Hier in W&G zie je vaak designers die niet voor elkaar krijgen wat ze al helemaal (grafisch) hebben gemaakt.

Hoe doen de pro's het eigenlijk?
Bij ons gaat het als volgt.

1. Klant verteld ongeveer wat ze willen hebben
2. Ontwerp wordt gemaakt in Photoshop en getoond aan de klant
3. Na goed keuring wordt het gebouwd.

Details is al erg belangrijk in stap 2. En ik heb nog niet een ontwerp gezien wat niet gebouwd kan worden. Alles is wel mogelijk (vooral in combinatie met flash). Als een ontwerp wordt gemaakt dan moet de webdesigner geen rekenschap te houden met het bouwen. Maar een goede webdesigner weet wel hoe hij een site moet ontwerpen. Zoals logische plaats van menu knoppen, teksten, foto's, etc.

• Bosmonster
  • Laatst online: 22:07

Bosmonster

*zucht*

Ik zou zeggen 'talent'. Als je dit soort dingen niet zelf kunt bedenken en uit je mouw schudden kun je nog zoveel theorie en opleidingen er tegenaan gooien.. dan heb je misschien het talent niet (ik ook niet overigens, maar ik weet het van mezelf :P)

Niet lullig bedoeld overigens, maar vormgeven is iets dat je in je moet hebben imho.

[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 29-08-2005 09:20 ]

Verwijderd

Met Bosmonster, ik denk niet dat het te leren valt. Je hebt er gevoel voor, of niet. Hetzelfde geld voor huishouden.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:15
:D

Motor onderhoud bijhouden

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

Detail onstaat naarmate je met je ontwerp vordert. Als je een tekening of schilderij maakt begin je ook met de ruwe lijnen, en hoe verder je komt, hoe meer detail er pas in komt. Als je dus net begonnen bent met een ontwerp is het ook niet raar dat het er "nog niet uitziet" :P Verder zou ik me ook niet teveel aantrekken van wat anderen doen qua design. Trends zijn zo weer over, en van een paar truukjes moet je het niet hebben.

Het leuke van niet-professioneel designen is ook dat je lekker kan doen waar je zin in hebt, en dat je kan maken wat je zelf mooi vind, niet dat wat zo goed mogelijk bij een klant zijn bedrijf/boodschap past. Maar je hoeft als "techneut" natuurlijk niet per se te pretenderen dat je designen kan (of zelfs wil). Het is aardig als het een beetje smoelt, maar je site moet het waarschijnlijk toch meer van de inhoud hebben dan van het uiterlijk - iets wat je bezoekers ook wel zo zullen zien.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hmmm, Herkenbaar, Ik ben ook webdesigner die begonnen is als programeur.

Vooral voor mijn eigen site zit ik regelmatig voor nop te designen... het wordt nooit zoals ik wil. Omdat ik nooit 100% tevreden ben met het design neem ik oon niet de moeite mijn site up to date te houden...

Voor mijn werkgever gaat het (afhankelijk van de personen waar ik mee samen moet werken) vaak makkelijker, doelgroep, uitstraling, logo etc zijn dan vaak al bekend. Wanneer er al een logo bestaat is kleur gebruik vaak veel eenvoudiger. Ook als je een mooie banner -achtige foto / illustratie gebruikt komt de rest van de site makkelijker tot stand.

Ik begin altijd met photoshop omdat ik dan makkelijk kan zien wat ik krijg, dingen kan veranderen etc... Gelijk in html /css kloppen werkt voor mij niet omdat ik dan vaak meer bugs loop te editen dan designen.

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-04 22:00
* equationunequal vind het raar dat veel mensen de eerste en vaak belangrijkste stap over lijken te slaan: schetsen...

:?

Elk ontwerp dat ik maak, of het nou een website of logo of drukwerk is, begint met een of meerdere schetsen. Op deze manier krijg je al meteen veel feedback van de klant en heb je bij het begin al een goed beeld van het eindresultaat. Pas als een of meerdere schetsen goedgekeurd zijn bevonden begin ik aan de digitale uitwerking ervan, eerst grafisch, daarna pas de markup...

Ik hou dus het volgende stappenplan aan voor het ontwerpen van een website:

• Ideeen / concepten
• Schetsen (eerst potlood, daarna eventueel digitaal)
• Uitwerken in Photoshop, vaak een paar verschillende versies met verschillende kleuren en andere nuances
• Ontwerp omzetten in html/css

Als je de eerste twee stappen overslaat gebeurt het vaak dat er een hoop tijd verloren gaat aan loze ontwerpen die niet gebruikt worden. Een potlood schets is immers veel sneller gemaakt dan een ontwerp in photoshop of html/css...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Ontwerpen moet je kunnen.
Technieken kun je leren, maar de creativiteit en orginaliteit moet je gewoon hebben.
Zonder dat kun je het wel vergeten en kun je beter templates gaan kopieeren.

Verwijderd

Of kopen bij templatemonster }:O

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 10:55

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

wie kant nou nog die mooie oude verstandigkleurgebruik pagina O-)
http://verstandigkleurgebruik.xangadix.net

Overigens vind ik dat als je dus niet kan ontwerpen omdat je een techneut bent je het gewoon niet moet doen. Als ontwerper besteed ik de techniek ook uit als het moeilijk wordt; ik zie niet in waarom dat andersom niet zo werkt. Als het alleen maar is om de prijs te drukken dan zou ik eens enorm gaan heroverwegen waar je nu eigenlijk mee bezig bent. :X

verder ben ik het helemaal eens met Hanky

[ Voor 67% gewijzigd door XangadiX op 29-08-2005 13:52 ]

Stoer; Marduq

Verwijderd

Design is een vak appart. Wij huren gewoon een designbureau in, daar zitten de pro's, die maken een ontwerp eventueel al in ruwe html.

De technische kant is weer een ander vak, dat doen wij dan weer,

Verwijderd

Hankey schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 13:22:
/me vind het raar dat veel mensen de eerste en vaak belangrijkste stap over lijken te slaan: schetsen...

Elk ontwerp dat ik maak, of het nou een website of logo of drukwerk is, begint met een of meerdere schetsen. Op deze manier krijg je al meteen veel feedback van de klant en heb je bij het begin al een goed beeld van het eindresultaat. Pas als een of meerdere schetsen goedgekeurd zijn bevonden begin ik aan de digitale uitwerking ervan, eerst grafisch, daarna pas de markup...

• Ideeen / concepten
• Uitwerken in Photoshop, vaak een paar verschillende versies met verschillende kleuren en andere nuances

Als je de eerste twee stappen overslaat gebeurt het vaak dat er een hoop tijd verloren gaat aan loze ontwerpen die niet gebruikt worden. Een potlood schets is immers veel sneller gemaakt dan een ontwerp in photoshop of html/css...
Hmm hier ben ik niet helemaal mee eens. "Schetsen" doe ik meestal in photoshop zelf. Als ik een paar ontwerpen heb gemaakt, dan wordt dit aan de klant getoont. Als een klant een schets ziet dat weet hij nog niet precies hoe zijn site er uitkomt te zien. Met duidelijke ontwerpen in Photoshop weet de klant hoe zijn site eruit komt te zien. Ik doe er ook altijd een IE browser er om heen.

• swampy
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

CSS is een handige tool, daarmee kan je de "body tag" zo zetten dat elke pagina er precies hetzelfde uitziet. Ook de "a" tag ( link ) kun je daarmee in een vaste stijl zetten. Zo maak je snel vele pagina's die er in dezelfde stijl uitzien.

Templates werk ik vaak mee, nee niet de templates die je op de "bonus disk" krijgt. Ik maar zelf Templates, Div-jes en Layers, en dan via Template die vullen.

Zorgt voor dat elke pagina mooi bij elkaar past in een standaard design, oh en het updaten gaat met templates ook handig. Zodra je een linkje erbij wilt hebben op elke pagina pas je gewoon de template aan en de software ( dreamweaver, adobe golive ) past elke pagina voor je aan.

Ik ben echt een WYSIWYG persoon, ook al ken ik code en weet ik wat code kan doen heb ik niet de stap gemaakt pure code zelf te maken. Ben ik te lui voor ... that is the truth your honor!

There is no place like ::1

• Cubix
  • Niet online
swampy schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 14:27:
CSS is een handige tool, daarmee kan je de "body tag" zo zetten dat elke pagina er precies hetzelfde uitziet. Ook de "a" tag ( link ) kun je daarmee in een vaste stijl zetten. Zo maak je snel vele pagina's die er in dezelfde stijl uitzien.
...
Ik ben echt een WYSIWYG persoon, ook al ken ik code en weet ik wat code kan doen heb ik niet de stap gemaakt pure code zelf te maken. Ben ik te lui voor ... that is the truth your honor!
Dat is nog eens een mooie uitleg van CSS! Heel alles omvattend!

Verwijderd

Hankey schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 13:22:
/me vind het raar dat veel mensen de eerste en vaak belangrijkste stap over lijken te slaan: schetsen...

• Ideeen / concepten

Zo doe ik het ook maar dan net anders:

• Ideeen / concepten
• Schetsen op meestal ruitjespapier zodat je wel wat maten hebt.
• Op de schets verdeel ik alles met (stippel) lijntjes zodat ik hierna heel makkelijk de code op kan bouwen.
• Ik maak nu de (x)html code bestaande uit allemaal div's met classes. Mijn hele layout is al in allemaal blokken ingedeeld dus dat is geen probleem.
• Nu begin ik met de CSS code om alles goed te positioneren en de dimensies in te stellen.
• Nu ga ik als ik plaatjes nodig heb deze maken in Photoshop, dan sla ik deze allemaal op in een handige map.
• Nu ga ik de laatste aanpassingen aanbrengen aan de CSS, background-images, de dimensies ietsje aanpassen, paar pixels meestal maar door een rekenfoutje of een pixel meer of minder in photoshop gebruikt. Eventueel nog wat plaatjes wijzigen die ik wat mooier moet afronden oid.

En dan eventueel nog deze stappen:
• Haal hem door een validator heen en haal alle kleine foutjes eruit.

Bekijk hem hierna in minimaal IE en FF om te kijken of alles goed eruit ziet, werkt het niet fix die bugs dan. :).

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 17:54:
[...]
• Ik maak nu de (x)html code bestaande uit allemaal div's met classes. Mijn hele layout is al in allemaal blokken ingedeeld dus dat is geen probleem.
• Nu begin ik met de CSS code om alles goed te positioneren en de dimensies in te stellen.
denk daar nog maar eens goed over na ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:06:
[...]

denk daar nog maar eens goed over na ;)
Gedaan maar ik volg je dus echt niet...
Op mijn schets heb ik alles al in blokken gezet dus ik weet hoeveel div's ik nodig heb enzo. Daarna alle blokken op de goede plaats(alle stippel lijntjes dus zonder opvulling.) met CSS. Daarna hoef ik alleen nog maar de plaatjes te maken en erin te zetten. :).

• Jerry
  • Laatst online: 24-03 16:08

Jerry

Who?

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:09:
[...]

Gedaan maar ik volg je dus echt niet...
Op mijn schets heb ik alles al in blokken gezet dus ik weet hoeveel div's ik nodig heb enzo. Daarna alle blokken op de goede plaats(alle stippel lijntjes dus zonder opvulling.) met CSS. Daarna hoef ik alleen nog maar de plaatjes te maken en erin te zetten. :).
Ik gok dat mophor deze regel bedoelt:
"Ik maak nu de (x)html code bestaande uit allemaal div's met classes."

Meestal maak je layout div's aan met id's ipv classen ;) (ieder geval de delen die maar 1x voorkomen op een pagina).
Maar ik zal er wel weer helemaal naast zitten :X.

VVV Ah, dat zou het idd ook kunnen zijn :).

[ Voor 13% gewijzigd door Jerry op 29-08-2005 18:40 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Jerry schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:37:
[...]

Meestal maak je layout div's aan met id's ipv classen ;) (ieder geval de delen die maar 1x voorkomen op een pagina).
Ik gok weer dat hij hier op doelt :)

Verwijderd

Jerry schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:37:
[...]

Ik weet wel zeker dat mophor dat niet bedoelt. Wat hij wel bedoelt is:
  • Ik maak nu de (x)html code gewoon zoals dat hoort. Niet per se met div's en classes, maar gewoon met alle beschikbare html elementen die toepasselijk zijn.
  • Daarná maak ik een stylesheet om de boel op een fatsoenlijke manier te presenteren.
Met andere woorden, hij en ik nemen mensen die over div of table layouts praten niet zo serieus. Vaak gebruik je een div voor grote blokken, maar als je iets kunt gebruiken wat meer "descriptive" is, moet je dat zeker doen.

Verwijderd

Voor de negen-letter-lingo van vanavond gok ik op "semantiek" ;)

• Skaah
  • Niet online
Ik kies meestal twee kleuren die bij elkaar passen, en dan één contrastkleur. Bijvoorbeeld zoals op www.marcschriemer.nl.

[ Voor 10% gewijzigd door Skaah op 29-08-2005 18:47 ]

Verwijderd

En om weer ontopic te gaan: ik geloof niet dat iedereen kan leren ontwerpen. Ik zal het niet zomaar leren, ik doe niet zoveel op gevoel, wel veel op basis van redenatie. Dat leverrt niet al te creatieve dingen op.

Wat je vaak ziet is dat hobbyende webdesigners wel het een kunnen, maar niet het ander, of van allebei maar een beetje. Bij een bedrijf vorm je meestal met een paar man een team, dat de taken goed kan verdelen. Ik durf best te vertellen dat ik in mijn eentje geen fatsoenlijke website kan afleveren. En wat mij betreft mogen er veel meer mensen dat zeggen. Tuurlijk zijn er wel die het wel kunnen, maar die hebben vaak al genoeg creatief talent om iets te kunnen ontwerpen. HTML en CSS zijn wel eenvoudig te leren.

Het lijk me duidelijk dat ik bedoel dat ik vind dat de topicstarter het ontwerpen dan maar aan iemand anders moet overlaten.

[edit]
En kap nou over die kleuren!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:41:
[...]

Ik weet wel zeker dat mophor dat niet bedoelt. Wat hij wel bedoelt is:
  • Ik maak nu de (x)html code gewoon zoals dat hoort. Niet per se met div's en classes, maar gewoon met alle beschikbare html elementen die toepasselijk zijn.
  • Daarná maak ik een stylesheet om de boel op een fatsoenlijke manier te presenteren.
Met andere woorden, hij en ik nemen mensen die over div of table layouts praten niet zo serieus. Vaak gebruik je een div voor grote blokken, maar als je iets kunt gebruiken wat meer "descriptive" is, moet je dat zeker doen.
Ik ben niet zo'n Jehova die overal loopt te vertellen dat iedereen Div's moet gebruiken, ik vind het zelf gewoon erg handig werken. :).

Verwijderd

Een echte overall-designer gebruikt natuurlijk wel Comic sans he voor zijn overal? :7

/me rent hard weg en duikt onder de tafel

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 20:09 . Reden: aan de tafelrand gestoten ]

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:01

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 18:41:
Zou je miss kunnen uitleggen wat je hiermee bedoelt? Dit bedoel ik niet negatief maar ik snap alleen niet wat je bedoelt. ;)

En @ de ts;
Het is al wel door anderen gezegt maargoed. Kijk veel om je heen, kijk hoe anderen het doen enz. Wees niet bang om iets in elkaar te draaien maar vraag feedback van anderen (en dat hoeven geen webdesigners te zijn, maar dat kan zelfs familie zijn).

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:06

ripexx

bibs

Pendaco schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 20:13:
[...]
Zou je miss kunnen uitleggen wat je hiermee bedoelt? Dit bedoel ik niet negatief maar ik snap alleen niet wat je bedoelt. ;)
[..]
Volgens mij bedoelt Cheatah dat je het juiste element voor de job gebruikt. Dus wanneer, gebruik je dus H1, H2, P, UL elementen. Het goed opbouwen van een website begint bij een goede basis. Dus gebruik je elementen zoals bedoeld en style de site dmv css. Oftewel semantiek :)

buit is binnen sukkel

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 13:57:
Design is een vak appart. Wij huren gewoon een designbureau in, daar zitten de pro's, die maken een ontwerp eventueel al in ruwe html.

De technische kant is weer een ander vak, dat doen wij dan weer,
Goed punt.

Ik geloof dat je design, gevoel voor vormgeving niet kan leren als je het niet al in je hebt. Dat is niet alleen met internet zo maar ook als je bijvoorbeeld kijkt bij de gemiddelde woonkamer van vrienden/familie/kennissen. Sommige mensen hebben geen benul van stijl, vorm etc en dat kun je mensen ook niet uitleggen. Het verschil met online is echter wel dat er makkelijk te kopieeren is.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Wat ook altijd nuttig is om te doen: eindeloos designs bekijken die je erg professioneel/mooi vindt overkomen (kijk hier bv.). Op den duur ga je elementen van die sites combineren en dat is dan jouw eindresultaat. Ook op straat (billboards ed.), stylish bladen; gewoon altijd op het design (+ lettertypes etc.) van dingen letten. Ik denk dat designen voor iedereen wel te leren, mits je erg creatief bent.

Mijn volgorde van ontwerpen: basic design maken in grafisch programma, dir steeds verder uitbroeien totdat het pagina-waardig is, omzetten in HTML en CSS, boel tijdens het coden steeds aanpassen waar nodig.

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Ik ben ook altijd op internet een beetje aan het rondsurfen om van allerlei sites die ik mooi vind wat elementen te onthouden om die later in een ontwerp te gebruiken. Ik heb het dan over hele subtiele elementen zoals een bepaalde kleur, schaduwgebruik, motiefje, etc.

Uiteindelijk wordt de pagina die je maakt natuurlijk helemaal een ontwerp van jezelf, maar ondanks dat ik dat weet bekruipt mij altijd een beetje het gevoel dat ik toch een beetje aan het jatten ben geweest. En dan heb ik bijvoorbeeld alleen een tweetal kleuren gebruikt die ik ergens gezien heb die goed bij elkaar passen of zo'n schaduwtje zoals om de website die hierboven wordt genoemd.

Is het terecht dat ik dit gevoel heb of ben ik een beetje paranoide?

• OzBoz

OzBoz

Barracuda_82 schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 09:20:
Is het terecht dat ik dit gevoel heb of ben ik een beetje paranoide?
Voor mijn gevoel is je gevoel terecht. Ik moet zeggen dat ik juist absoluut niet ga rondsurfen als ik een concept voor een site moet maken. Dat je je door alles om je heen al onbewust laat inspireren is soms al een handicap. Sites afsurfen of design boeken doorkijken vind ik nog een veel grotere handicap voor mezelf. Wat ik om me heen merk is dat sommige designers, of wat er voor door moet gaan, ongeduldig zijn. Terwijl een goed gebalanceerd design gericht op het publiek wat de site gaat bezoeken gewoon een tijdrovende-mierenneuk-klus is. Die tijd moet je ook nemen.

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Begrijp me niet verkeerd. Het is niet zo dat ik van allerlei sites wat bij elkaar ga stoppen in een ontwerp om maar zo snel mogelijk iets af te hebben. Dat ik doelbewust rond ga surfen om maar zo veel mogelijk ontwerpen te bekijken en elementen te "jatten". Als ik dat zou doen zou ik me geen webdesigner durven noemen.

Bijvoorbeeld: ik moet tijdens het maken van een ontwerp de "container" waar de site in komt te staan af laten steken tegen de achtergrond door een schaduw, border, of wat dan ook. Als ik dan een paar dagen eerder bij een site een leuke manier heb gezien (door bijvoorbeeld een streepjesschaduw te gebruiken ofzo) dan ga ik dat proberen na te maken met mijn eigen "touch" erin. Uiteindelijk lijkt het meestal helemaal niet op hetgeen waar ik het op gebaseerd heb, maar toch heb ik het voor mijn gevoel dan gejat.

Beetje moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
/me pakt nog altijd de doos markers tevoorschijn voordat ie aan een ontwerp begint

Noem me ouderwets :+

Obviously you're not a golfer

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

RèLF schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:20:
/me pakt nog altijd de doos markers tevoorschijn voordat ie aan een ontwerp begint

Noem me ouderwets :+
Ik zou graag willen dat ik zo veel tijd had om met markers aan de gang te gaan, maar helaas moeten de meeste ontwerpen zo snel af zijn dat die fases allemaal overgeslagen moeten worden. Helaas komt dit het resultaat vaak niet ten goede.

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Nu we het toch over ontwerp en design hebben:
Kent iemand goede websites waar ze templates verkopen? Ik bedoel kant en klare websites, die op een eigen hosting gezet kunnen worden, makkelijk te onderhouden zijn, professioneel overkomen(zoals bijvoorbeed het tweede voorbeeld van TS). Het mag wat kosten! :)

Ik heb al enigszins gezocht maar kom vaak bij die hutjeknutje websites uit. Iemand een professionele tip?!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Als het toch iets mag kosten, dan laat het gewoon ontwerpen. Dan heb je tenminste een eigen uniek ontwerp. Onzin om professioneel over te willen komen en dan een template te willen.

Verwijderd

Volgens mij is dit de grootste template site:
http://www.templatemonster.com

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

XangadiX schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 13:49:
wie kant nou nog die mooie oude verstandigkleurgebruik pagina O-)
http://verstandigkleurgebruik.xangadix.net
(ik ben vandaag in 'reageer op oude posts in topics die gekickt worden' mode vandaag :P)
edit:
en ook in overbodige modus van overbodigheid

Ik heb je kleurgebruikpagina net met veel plezier doorgelezen. Rete-interessant, mijn complimenten.

[ Voor 9% gewijzigd door Not Pingu op 25-11-2005 11:25 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-03 13:36
Barracuda_82 schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:38:
[...]

Ik zou graag willen dat ik zo veel tijd had om met markers aan de gang te gaan, maar helaas moeten de meeste ontwerpen zo snel af zijn dat die fases allemaal overgeslagen moeten worden. Helaas komt dit het resultaat vaak niet ten goede.
Oeh, dat is een gevaarlijke aanname. Meestal haal je de tijd die je aan een goed ontwerp besteedt in de implementatiefase makkelijk in. Als je van tevoren al weet welke kleuren je gaat gebruiken, wat voor foto's je nodig hebt en welke andere grafische elementen je nog moet maken, bespaart dat een hoop Photoshop-tijd.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Ik weet niet of ik hier allemaal nog wat boeiends aan kan toevoegen.
Zeker niet als het al zo'n oud topic is.. Maar ik kan het altijd proberen!

Ik denk dat iedere designer wel eens een tijd heeft van geen inspiratie. Als dit het geval is, helpt het mij bijvoorbeeld heel vaak om naar veel dingen te kijken, gemaakt door andere mensen (o.a. op deviantart). Dit niet alleen, ook in (wat al eerder genoemd werd) modebladen, art magazines enzovoorts. Zo'n blad heeft altijd een eigen stijl van het indelen van hun pagina's, van kleurgebruik.. Dat kun je onthouden. Ook de reclame die in zo'n blad gebruikt wordt (allemaal gemaakt door reclamebureaus though) kun je onthouden. Uiteindelijk, als je genoeg ideeën en details hebt, ga je daar goed over nadenken.
Dan zul je, met de opgedane inspiratie een heel gaaf design kunnen maken. Dit is inclusief goed kleurgebruik, gebruik van details.. Alle finishing touches... Je jat als het goed is op deze manier niks, omdat je niks klakkeloos overneemt. Je doet ermee wat je zelf doet, je geeft het je eigen stijl.

Ik denk dat het (goed) kunnen designen van website's of wat dan ook, toch wel aangeboren moet zijn.
Je bent creatief of niet, maar dat is hetzelfde met technisch zijn. De een is het beide (een beetje), of de een is heel erg creatief en a-technisch. Ik denk dat je dan JOUW kant moet 'uitbuiten'... Specialiseer je in hetgene waar jij goed in bent. Daar heb je veel meer aan dan twee dingen maar half kunnen!

Verwijderd

Ik zie dat ik hier een aantal designers bij elkaar heb dus dit lijkt me een mooie gelegenheid om deze vraag te stellen:

Welke programma's gebruiken jullie voor jullie websites (van scratch tot finish)?

En zonder te weten of deze ook zullen worden genoemd...Hebben programma's als fireworks (voor een comp) en dreamweaver 8 voldoende in huis om een professionele site neer te zetten?

Ik ben zelf overigens een design-newbie, voor als dat nog niet duidelijk was...

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 17:28:
Ik zie dat ik hier een aantal designers bij elkaar heb dus dit lijkt me een mooie gelegenheid om deze vraag te stellen:

Welke programma's gebruiken jullie voor jullie websites (van scratch tot finish)?

En zonder te weten of deze ook zullen worden genoemd...Hebben programma's als fireworks (voor een comp) en dreamweaver 8 voldoende in huis om een professionele site neer te zetten?

Ik ben zelf overigens een design-newbie, voor als dat nog niet duidelijk was...
Zelfs Paint is genoeg, al kan ik me efficiëntere programma's voorstellen.

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 17:28:
Volgens mij een kwestie van smaak, zelf gebruik ik Photoshop, UltraEdit, DreamWeaver 8, Illustrator, Flash 8. Het is net wat je fijn vindt werken, ken ook legio mensen die zweren bij bijvoorbeeld FireWorks.

Zoals ^^ al zegt, in principe voldoet alles en er zijn ook nog steeds mensen die Notepad durven roepen. Het heeft er ook mee te maken hoe efficient je wilt werken.

Pagina: 1