Hallo,
Ik heb gisteren mijn server geupgrade met een 200 GB Samsung IDE harde schijf. De installatie ervan verliep goed, maar in het opstartrscherm gaf de POST aan dat de schijf 138GB is. In windows echter, heb ik beschikking over de volle schijfgrootte. Voorzover is er dus niets aan de hand.
Dus ik heb al het een en ander zitten installeren en updaten, en ik was benieuwd naar de snelheid van mijn gloednieuwe Samsung schijfje. Bleek ik met HDtune niet hoger te komen dan 20 MB/s!
Ik heb dus ook even de andere schijf getest (een 20GB geformatteerde WD schijf 7200rpm), blijkt deze ook afgekneld te worden op ongeveer 20MB/s.
Specificaties van de server
- Intel P3 800mhz CPU
- Aopen AX-34 Pro
- Samsung SP2014 schijf (200GB, 7200rpm, ATA/133)
- Western Digital schijf (20GB, 7200rpm, ATA/??)
- Asus GF4 MX440
- Linksys Gigabit LAN kaart.
- Benq DVD speler
Indeling IDE apparaten
First IDE master: Samsung 200GB
First IDE slave: WD 20GB
Second IDE master: Benq DVD
Second IDE slave: ---
Aansluiting First IDE kabel
|----------------------------------|----------|
Mobo 200GB 20GB
Wat heb ik geprobeerd
- De FAQ (mijn schijfconfiguratie is brak) doorgelezen.
- DMA checken --> kon het niet vinden, waar staat het?
- Jumpertje van de slave (20GB WD) verwijderd --> Hele PC boot niet, kan geen First IDE apparaten (beide HDD's dus) niet vinden.
- Andere IDE kabel geprobeerd --> Kan beide schijvewn niet meer vinden en boot dus niet.
- Volgorde van de schijven op de IDE kabel omgekeerd --> Kan beide schijvewn niet meer vinden en boot dus niet.
- In het BIOS gezocht naar opties om de ATA snelheid of DMA in te stellen --> niet gevonden.
- Schijf gedeframgenteerd --> helpt niet.
Aanvullende gegevens
- Bestanden versturen via het Gigabit LAN netwerk gaat niet sneller dan op 15%, het zijn dus echt de schijven die de beperkende factor zijn.
- WD schijf is al een paar jaar oud, functioneert echter goed.
- Samsung schijf is 1 dag oud, functioneerd verder ook goed.
- Bij intensief HDD gebruik schiet de CPU belasting naar 100%, iets wat duid op een slecht werkende chipset
Screenshot

Wat ga ik nog proberen
- Zoeken naar chipset drivers van dit mobo (die niet te vinden zijn)
- In een hoekje zitten met een kaarsje en huilen.
Ik heb gisteren mijn server geupgrade met een 200 GB Samsung IDE harde schijf. De installatie ervan verliep goed, maar in het opstartrscherm gaf de POST aan dat de schijf 138GB is. In windows echter, heb ik beschikking over de volle schijfgrootte. Voorzover is er dus niets aan de hand.
Dus ik heb al het een en ander zitten installeren en updaten, en ik was benieuwd naar de snelheid van mijn gloednieuwe Samsung schijfje. Bleek ik met HDtune niet hoger te komen dan 20 MB/s!
Ik heb dus ook even de andere schijf getest (een 20GB geformatteerde WD schijf 7200rpm), blijkt deze ook afgekneld te worden op ongeveer 20MB/s.
Specificaties van de server
- Intel P3 800mhz CPU
- Aopen AX-34 Pro
- Samsung SP2014 schijf (200GB, 7200rpm, ATA/133)
- Western Digital schijf (20GB, 7200rpm, ATA/??)
- Asus GF4 MX440
- Linksys Gigabit LAN kaart.
- Benq DVD speler
Indeling IDE apparaten
First IDE master: Samsung 200GB
First IDE slave: WD 20GB
Second IDE master: Benq DVD
Second IDE slave: ---
Aansluiting First IDE kabel
|----------------------------------|----------|
Mobo 200GB 20GB
Wat heb ik geprobeerd
- De FAQ (mijn schijfconfiguratie is brak) doorgelezen.
- DMA checken --> kon het niet vinden, waar staat het?
- Jumpertje van de slave (20GB WD) verwijderd --> Hele PC boot niet, kan geen First IDE apparaten (beide HDD's dus) niet vinden.
- Andere IDE kabel geprobeerd --> Kan beide schijvewn niet meer vinden en boot dus niet.
- Volgorde van de schijven op de IDE kabel omgekeerd --> Kan beide schijvewn niet meer vinden en boot dus niet.
- In het BIOS gezocht naar opties om de ATA snelheid of DMA in te stellen --> niet gevonden.
- Schijf gedeframgenteerd --> helpt niet.
Aanvullende gegevens
- Bestanden versturen via het Gigabit LAN netwerk gaat niet sneller dan op 15%, het zijn dus echt de schijven die de beperkende factor zijn.
- WD schijf is al een paar jaar oud, functioneert echter goed.
- Samsung schijf is 1 dag oud, functioneerd verder ook goed.
- Bij intensief HDD gebruik schiet de CPU belasting naar 100%, iets wat duid op een slecht werkende chipset
Screenshot

Wat ga ik nog proberen
- Zoeken naar chipset drivers van dit mobo (die niet te vinden zijn)
- In een hoekje zitten met een kaarsje en huilen.
[ Voor 5% gewijzigd door frankknopers op 26-08-2005 21:32 ]
Goud is geen geld