Schijven halen in mijn server niet meer dan 20MB/s

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Hallo,

Ik heb gisteren mijn server geupgrade met een 200 GB Samsung IDE harde schijf. De installatie ervan verliep goed, maar in het opstartrscherm gaf de POST aan dat de schijf 138GB is. In windows echter, heb ik beschikking over de volle schijfgrootte. Voorzover is er dus niets aan de hand.

Dus ik heb al het een en ander zitten installeren en updaten, en ik was benieuwd naar de snelheid van mijn gloednieuwe Samsung schijfje. Bleek ik met HDtune niet hoger te komen dan 20 MB/s!

Ik heb dus ook even de andere schijf getest (een 20GB geformatteerde WD schijf 7200rpm), blijkt deze ook afgekneld te worden op ongeveer 20MB/s.

Specificaties van de server
- Intel P3 800mhz CPU
- Aopen AX-34 Pro
- Samsung SP2014 schijf (200GB, 7200rpm, ATA/133)
- Western Digital schijf (20GB, 7200rpm, ATA/??)
- Asus GF4 MX440
- Linksys Gigabit LAN kaart.
- Benq DVD speler

Indeling IDE apparaten
First IDE master: Samsung 200GB
First IDE slave: WD 20GB
Second IDE master: Benq DVD
Second IDE slave: ---

Aansluiting First IDE kabel

|----------------------------------|----------|
Mobo 200GB 20GB

Wat heb ik geprobeerd
- De FAQ (mijn schijfconfiguratie is brak) doorgelezen.
- DMA checken --> kon het niet vinden, waar staat het? B)
- Jumpertje van de slave (20GB WD) verwijderd --> Hele PC boot niet, kan geen First IDE apparaten (beide HDD's dus) niet vinden.
- Andere IDE kabel geprobeerd --> Kan beide schijvewn niet meer vinden en boot dus niet.
- Volgorde van de schijven op de IDE kabel omgekeerd --> Kan beide schijvewn niet meer vinden en boot dus niet.
- In het BIOS gezocht naar opties om de ATA snelheid of DMA in te stellen --> niet gevonden.
- Schijf gedeframgenteerd --> helpt niet.

Aanvullende gegevens
- Bestanden versturen via het Gigabit LAN netwerk gaat niet sneller dan op 15%, het zijn dus echt de schijven die de beperkende factor zijn.
- WD schijf is al een paar jaar oud, functioneert echter goed.
- Samsung schijf is 1 dag oud, functioneerd verder ook goed.
- Bij intensief HDD gebruik schiet de CPU belasting naar 100%, iets wat duid op een slecht werkende chipset :?

Screenshot
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/h.knopers/HDtune_Samsung200GB.bmp

Wat ga ik nog proberen
- Zoeken naar chipset drivers van dit mobo (die niet te vinden zijn)
- In een hoekje zitten met een kaarsje en huilen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door frankknopers op 26-08-2005 21:32 ]

Goud is geen geld

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-03 14:19

TheBorg

Resistance is futile.

Kijk voor de DMA bij de controller i.p.v. de harddisks.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Indeling IDE apparaten
First IDE master: Samsung 200GB
First IDE slave: WD 20GB

Aansluiting First IDE kabel

|----------------------------------|----------|
Mobo 200GB 20GB
De kabel moet je als volgt aansluiten: mobo - slave - master
Maar je beschrijft 200GB als de master en 20GB als slave. Hoe zit het nu :?

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
BalusC schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 21:37:
[...]

De kabel moet je als volgt aansluiten: mobo - slave - master
Maar je beschrijft 200GB als de master en 20GB als slave. Hoe zit het nu :?
Ik heb al geprobeerd het op die manier aan te sluiten, maar dan worden beide schijven opeens niet meer herkend. :/ 8)7

Edit:
Oke, nu wordt het helemaal bont. Ik moest voor updates de PC restarten, krijg ik de volgende melding:
''Het bestand system32/ntoskrnl.dll is beschadigd. Repareer dit bestand''

PC start niet eens meer op :X

[ Voor 24% gewijzigd door frankknopers op 26-08-2005 22:45 ]

Goud is geen geld

Verwijderd

Veilige modus neem ik aan al geprobeerd? Maar voor het geval dat je systeem weer boot en het probleem nog steeds aanhoudt: system properties -> hardware -> device manager -> IDE-kanaal waar de schijf aanhangt selecteren (primary IDE channel, bij IDE/ATAPI controllers). Als dat op een of andere UDMA-mode staat is het in principe OK. Zie je PIO mode staan dan is het foute boel.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Ik heb de PC maar weer geformatteerd en windows XP opnieuw erop gezet. Straks even weer HDtune draaien.

Ik heb gekeken in Apparaatbeheer: DMA is ingeschakeld (DMA 1), dus dat is goed.
De POST zegt dat de disk op een ATA/33 kanaal is aangesloten, misschien dat hier een porobleem ligt? :?

Ohja, ik heb de indeling van het 1e IDE kanaal aangepast:

|-------------------------------|---------|
Mobo - Niks - Samsung 200GB

Goud is geen geld

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Frank_Knopers schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 23:54:
Ik heb de PC maar weer geformatteerd en windows XP opnieuw erop gezet. Straks even weer HDtune draaien.

Ik heb gekeken in Apparaatbeheer: DMA is ingeschakeld (DMA 1), dus dat is goed.
De POST zegt dat de disk op een ATA/33 kanaal is aangesloten, misschien dat hier een porobleem ligt? :?

Ohja, ik heb de indeling van het 1e IDE kanaal aangepast:

|-------------------------------|---------|
Mobo - Niks - Samsung 200GB
DMA1 is veel te laag ATA133 is volgens mij DMA5 of 6. Je geeft al aan dat er tijdens de POST ATA33 aangegeven wordt, dat zou best eens DMA1 kunnen zijn. Struin je BIOS eens door en kijk of je daar DMA settings kunt wijzigen. Zorg er tevens voor dat je jumpers op je IDE drives goed staan. Dus de jumper op master zetten als het ook daadwerkelijk een master device moet zijn en slave als het een slave moet zijn. Dit geldt voor zowel je schijven als DVD/CD-ROM branders en spelers.

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 27-08-2005 00:16 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Je MB heeft een ATA100 controller zodat je in theorie 100mb kan halen. Wat ik denk is dat er een verkeerde IDE kabel tussen zit 40 in de plaatst van 80 of de Western digital is de veroorzaker.

Heb je ze ook apart van elkaar geprobeerd elk op een apart IDE kanaal dan er niks bij op?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat Iceclub zegt inderdaad. De snelheid wordt aangepast aan de traagst drive. Zet beide schijven eens elk op een apparte IDE aansluiting/controller.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 27-08-2005 00:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Ik heb de 20 GB schijf er al uitgehaald, dus dat kan geen probleem meer zijn.

En de kabel.. Het is een zwarte IDE kabel die bij mijn Asus P4C800-E Deluxe moederbords kwam. Lijkt me dus wel een up-to-date lintkabeltje. (er staat overigens op: CD/DVD Cable)

En nog vreemder: Proberen met een andere IDE kabel leidt ertoe dat de POST mijn schijf helemaal niet meer herkend :? (en nee, ik heb de kabel er niet verkeerd om ingedaan.)

De Samsung SP2014 is nu de enige schijf in de server en hij staat op master.
De DVD speler zit op een eigen IDE kanaal; en staat ook op master.

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 27-08-2005 00:27 ]

Goud is geen geld

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 15:25
Bij alle Asus mobos die ik ken is de CD/DVD kabel een 40 aderige kabel, de verkeerde dus. Er moet ook nog een tweede kabel bij zitten, met 80 dunnere draadjes. Gebruik die eens om de boel aan te sluiten.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Jiriki schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 00:32:
Bij alle Asus mobos die ik ken is de CD/DVD kabel een 40 aderige kabel, de verkeerde dus. Er moet ook nog een tweede kabel bij zitten, met 80 dunnere draadjes. Gebruik die eens om de boel aan te sluiten.
Dat zou best wel eens kunnen, maar met een andere IDE kabel wordt de schijf niet meer herkend :? :X :/

Ik zal het toch eens proberen, want de performance is om te huilen.

[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 27-08-2005 00:35 ]

Goud is geen geld

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 15:25
Haal anders morgen even een nieuwe in de winkel, kost je de kop ook niet en dan weet je zeker dat je een goede en werkende kabel hebt.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Jiriki schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 00:37:
Haal anders morgen even een nieuwe in de winkel, kost je de kop ook niet en dan weet je zeker dat je een goede en werkende kabel hebt.
Inderdaad, want om nu nog de PC los te gaan trekken is riskant. Want als je moe bent gaan dat soort dingen gegarandeerd mis, weet ik uit ervaring.. :O

Goud is geen geld

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Volgens mij bestaat een floppy kabel uit de zelfde dikke aders als een normale IDE 40 kabel en IDE kabel zijn 80 dunne draadjes misschien dat je daar mee kan vergelijken.

Wacht effe het resultaat van morgen af :>

[ Voor 15% gewijzigd door IceClub op 27-08-2005 00:45 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

Frank_Knopers schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 00:26:
Ik heb de 20 GB schijf er al uitgehaald, dus dat kan geen probleem meer zijn.

En de kabel.. Het is een zwarte IDE kabel die bij mijn Asus P4C800-E Deluxe moederbords kwam. Lijkt me dus wel een up-to-date lintkabeltje. (er staat overigens op: CD/DVD Cable)
Mijn asus mobo kwam ook met 2 kabels

een 80 polige HD kabel
en een 40 polige cd/dvd kabel.

dus misschien is het toch niet zo vreemd :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Ik heb nog een goede IDE kabel gevonden. Het is een grijze en er staat op dat ie ATA/66 is, wat dus zou betekenen dat ik met deze kabel de volle snelheid van mijn disk kan halen. :)

To be continued, morgen een nieuwe dag met nieuwe kansen.

Goud is geen geld

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Oke, ik heb er een ander IDE kabeltje tussen gehangen, maar nog steeds zit ik vast aan de 20MB/s. Eens kijken of ik nu al een nieuwere DMA modus kan kiezen... :)

Bij IDE/ATAPI controllers staat het volgende:
Primair IDE kanaal: Ultra DMA mode 1
Secundair IDE kanaal: Ultra DMA mode 3

De schijf hangt aan IDE1 en de DVD hangt aan IDE2, misschien een idee om het om te wisselen aangezien de DVD speler wel op een snelle DMA kan draaien.. :?

Edit:
Ik heb even het BIOS doorgelopen en ik heb onder Integrated Pheripials de IDE apparaten op ''Mode 4'' gezet, het snelste dus. Toch haal ik nog steeds niet meer dan 20MB/s. :'(

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/h.knopers/HDtune%20Samsung%20disk.bmp

Hetzelfde dus..

[ Voor 85% gewijzigd door frankknopers op 27-08-2005 17:48 ]

Goud is geen geld

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:07

The Third Man

The Third Jellyfish

Zet eens je BIOS op Setup Default, dat is wel misschien iets trager dan met 'tweaked'-settings maar dan weet je zeker dat het niet aan het BIOS ligt. Heb je trouwens wel de nieuwste chipsetdrivers (INF_UPDATE) geïnstalleerd?

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 13:08:
Zet eens je BIOS op Setup Default, dat is wel misschien iets trager dan met 'tweaked'-settings maar dan weet je zeker dat het niet aan het BIOS ligt. Heb je trouwens wel de nieuwste chipsetdrivers (INF_UPDATE) geïnstalleerd?
Ik heb nog geen updates kunnen vinden voor mijn Via Apollo chipset. Volgens mij is mijn BIOS wel aardig up-to-date aangezien de 200GB schijf volledig herkend werd.

Goud is geen geld

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Het probleem is nog steeds niet opgelost. Wel heb ik met een andere kabel een hogere score kunnen halen (30 MB/s) maar dat vind ik nog steeds onvoldoende.

En aangezien niemand, incl. mijzelf er geen oplossing voor weet heb ik besloten om een Promise PCI controller kaartje aan te schaffen met 2IDE poorten.

Laten we hopen dat ie dan wel op volle snelheid draait. :/

Goud is geen geld

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 23:54
Frank_Knopers schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 21:28:
Ik heb gisteren mijn server geupgrade met een 200 GB Samsung IDE harde schijf. De installatie ervan verliep goed, maar in het opstartrscherm gaf de POST aan dat de schijf 138GB is. In windows echter, heb ik beschikking over de volle schijfgrootte. Voorzover is er dus niets aan de hand.
Volgens mij is dit typisch een probleem van een verouderde BIOS die geen grote hardeschijven ondersteund. Lees de FAQ er maar eens op na.
Doe maar voor de zekerheid eens een BIOS update zodat het daar zeker ook niet kan aan liggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Antediluvian op 29-08-2005 22:12 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

ik vermoed dat je bios toch het probleem is. je zegt dat hij in de post als een 138 gigger wordt gezien. dat is dus al niet goed. De promise card zal je wel helpen echter zal je daar ook niet erg veel sneller mee komen. De ata snelheden zijn theoretisch en ik combinatie met je andere hardware denk ik niet dat je erg veel hoger zal komen.

mm dat hierboven stond er net nog niet :)

zit net zelf nog even in bench proggies te kijken daar zie ik dat voor een ata 100 schijf 30 mbs vrij normaal is, sata haalt 40 mbs op normale controllers

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 29-08-2005 22:24 ]

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Ik heb er al de nieuwste BIOS ingeflashed, naar dat maakt geen verschil voor de schijfperformance.

Ik heb nu trouwens alweer een ander probleem met de pc dat nog veel groter is, het moederbord is waarschijnlijk kapot gegaan... :/
zit net zelf nog even in bench proggies te kijken daar zie ik dat voor een ata 100 schijf 30 mbs vrij normaal is, sata haalt 40 mbs op normale controllers
Het is een ATA/133 schijf en die haalt volgens de benchmarks van Tomshardware ongeveer 55-60 MB/s.

De 33 MB/s die ik in mijn server maximaal haal is bij de meting van Tomshardware de laagst genoteerde waarde.

Wat je zegt is dus niet waar. :)

[ Voor 49% gewijzigd door frankknopers op 29-08-2005 22:46 ]

Goud is geen geld

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

ik heb even in dr hardware en hd tach gekeken en daar staan die waardes wel. Heb ze niet zelf bedacht :) je hebt wel een ata 133 schijf maar ik meen gelezen te hebben dat je mobo niet verder gaat dan udma 100 dus......

kzal is even kijken of ik een screenie kan maken

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~raybeest/hdz.jpg

dus volgens mij moet het bij jouw gewoon kloppen. Je cpu en geheugenbus speelt ook een rol. wellicht dat daardoor wel meer te bereiken is maar standaard lijken me dit normale waardes. Ik bedoel ik kom met mijn promise raid 0 op 2 x sata 160 gb ook niet veel verder dan wat je hierboven ziet. Je puur theoretisch dus zeggen dat ik 300 mbs zou moeten halen nouuuuu vergeet het maar

[ Voor 47% gewijzigd door Ray op 29-08-2005 23:01 ]

Pagina: 1