Frogmen schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:45:
Fraaie foto's ik zie alleen een sterke voorkeur voor een staand formaat terwijl dat voor mijn gevoel qua compositie alleen bij foto 12 echt past en foto 1 is wel erg smal geworden. Naar vierkant croppen kan vaak ook erg fraai zijn.
Klopt, ik houd erg van rechtop

. Daar was het vooral omdat de lucht er zo heerlijk blauw was en ik die het liefste op iedere foto had staan. Op het kleine lcd-schermpje lijkt rechtop vaak ook beter. Sommige foto's heb ik echter rechtop en plat geschoten en op een grote monitor pakt plat ook vaak erg goed uit. Zal in de toekomst m'n camera bij wijze van experiment dan ook vaker recht houden

(verder houd ik erg van wat bredere/hogere foto's, 1,618 enzo).
Overigens voor het geheel echt een voorbeeld dat een dSLR niet zaligmakend is en dat je ook met compacts perfecte platen kan schieten.
Ik heb een dSLR echter wel erg gemist (vooral de lenzen). Vooral de kleine DOF mis ik enorm. Om toch een rustige achtergrond te krijgen heb ik daarom vaak de lucht genomen of iets anders dat weinig afleidt of een hele lompe macro gemaakt waardoor je toch nog iets bokeh krijgt. Maar het leert je wel goed op de achtergrond letten

.
Van de rest kan ik de locatie ook wel ff opnoemen: 1 Rhodos-stad, 2 de Turkse begraafplaats in Rhodos-stad, 3: de kapel naast de vlindervalei, 4: idd de oude haven in Rhodos-stad, 5: appartement op het zuidelijkste puntje van het eiland, 6: Lindos met op de achtergrond de Acropolis, 7: een van de kleine winkeltjes in Rhodos-stad, 8: ijscokar naast een opgraving van een oude tempel (maar daar zie je niks van omdat die in het gat ernaast ligt

), 9: de bril van mijn zus ergens op een terrasje midden op het eiland, 10: foto door de bogen die je achter de ijscokar uit 8 ziet, 11: oude molen van velgen op het zuidelijkste puntje van het eiland , 12: steegje met een restaurantje in Rhodos-stad.
Het zijn de eerste foto's die ik hier post, dus ik ben voorzichtig begonnen
Maar ik zal mijn best doen wat commentaar te leveren.
1)
Mooie foto, kleuren zijn iets te donker denk ik. Erg donker blauwe lucht, en dat huisje had ook net iets lichter gemogen.
Een van de eerste foto's van deze serie die ik bewerkt heb en daardoor misschien iets te fanatiek met de curves (het was wel vrij laat in de middag dus de kleuren waren wel vrijwel zo).
2)
Hier zie je een gebrek aan dynamisch bereik van de huidige digicams. De graven staan er mooi op, maar de schaduw is erg diep en donker.
Het is idd lastig om die schaduwen er goed uit te krijgen, zit eigenlijk net te weinig detail in om ze veel lichter te maken
3)
Grote sprinkhaan

. Eventueel had dat stukje balk er linksonder wel afgemogen.
Jah, maar dan zit de sprinkhaan ineens wel weer erg dicht op de onderkant, foutje in de compositie dus
4)
Ja, dat is hoe Rhodos eruit zou moeten zien. Of eigenlijk al die kleine dorpjes in het Middellandse zee gebied. Mooie kleuren, hoewel ook hier alle tinten misschien net iets helderder zouden mogen.
Als ik de curves nog verder oprekte begon het tweede bootje flink detail te verliezen, dus daarom ben ik hier gestopt, maar misschien kan ik hem in het midden nog wat optrekken
5)
Mooie kleuren, maar dat blijf je houden in die gebieden. Bij deze foto zijn de kleuren al sprankelender dan in de vorige, maar klein beetje met PS spelen helpt hier misschien ook nog.
Vrijwel alle foto's zijn geschoten bij laagstaande zon en met de EV op -1 of -2/3 (of overbelichte vlekken te voorkomen), dus ze zijn van zichzelf al wat donkerder. Zelf vind ik dat de kleuren dan erg mooi uitkomen, als ze nog lichter worden neigt het al snel een beetje naar flets
6)
Drukke foto, maar waarschijnlijk door de strakblauwe lucht, en die rots op de achtergrond is dat niet zo storend. Duidelijk te zien hoe rommelig die dorpjes eigenlijk zijn

.
Dit dorpje was wel extreem, als een straatje 2m breed was, was het een brede straat

. Deze foto komt denk ik vooral wat groter goed tot zijn recht
7)
Waarschijnlijk op een markt genomen, of bij een winkel daar? Interessante compo, verder kan ik er niet echt iets opzeggen. Het is volgens mij een goeie foto, ik weet alleen niet waarom

.
Het stikt daar overal van de kleine winkeltjes die uitpuilen van de kleurige meuk, ideaal voor wat closeups

Jammer dat die ijsco wagen niet in de zon stond, dan was dat paarse waarschijnlijk net iets sprekender geweest.
Op de originele foto was de ijscowagen blauw... heb hem dus al aardig bijgewerkt met selective color. Het viel me zelf ook al op dat hij qua intensiteit net iets minder is als de rest, dus misschien dat dat nog iets omhoog kan
9)
Mooie foto, past eigenlijk alleen niet echt in de serie. Als het nou een zonnebril was geweest...

. Eventueel zelfs een zonnebril met spiegeling van een strand/palmboom.
Vond hem zelf wel leuk (is aardig PS overheen geweest) maar niet echt een hoogte punt in de serie idd

10)
Leuke doorkijk, alleen jammer dat de binnenkant van die bogen zo ontzettend donker zijn.
Jah, beperking van de camera

(er zit daar echt bijna geen data)
11)
Mooi contrast tussen de witte spaken en die blauwe lucht.
De lucht was erg fijn en dat apparaat stond daar mooi verroest te wezen
12)
De lucht is mooi (maar erg klein), maar de huizen en dat straatje zijn eigenlijk niet iets te donker. Verder mooie compo, laat duidelijk zien hoe smal die straatjes daar zijn.
Door het hoge contrast tussen lucht, laag zonlicht op het huis en geen licht in de steeg was het erg lastig om deze te nemen. Bij thuiskomst was hij toch wel schattig en nog wel aardig goed te krijgen (je moet alleen niet te veel omgevingslicht op je monitor hebben)
Dit is zo mijn commentaar op jouw foto's. Aan deze post kunnen verder geen rechten worden ontleend. (Het kan namelijk zijn dat ik het fout heb

).
Bedankt

Zoefff schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:05:
Wat een kleuren zeg
Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat je de saturation af en toe flink hebt opgeschroefd (of heb je een polarisatiefilter gebruikt?), maar dat doet de foto's wel recht aan! Echt mooi

He, het is een A95, een polafilter plus adapterstukken is net zo duur als het toestel gok ik zo, dus dan had ik ook wel een dSLR kunnen kopen

. De fotos zelf zijn vrij donker geschoten, dus ze hebben allemaal wat curves gehad en soms wat exposure, daar komt de meeste kleur vandaan. Soms nog +10% saturation maar meer eigenlijk niet. De laagstaand zon gaf daar echt enorm mooie kleuren aan alles (zelfs met een A95

).
Iig allemaal alvast bedankt voor het commentaar.