Inleiding
Na vele jaren van plezier te hebben na het aanschaffen van een compleet systeem, lijkt het mij nu een uitdaging om zelf een PC in elkaar te zetten. Vooraf gezegd zal dat voor mij een behoorlijke opgave zijn (in het bezit van 2 linker handen). Gelukkig bezit ik (hopelijk) een goed stel hersens en hoop er zo op een juiste manier uit te komen.
Wat ik wil bouwen: een HTPC of te wel een Home Theather PC
Mijn wensen ten aanzien van het systeem:
Onderbouwing keuze
Behuizing:
Ik vind de behuizing er op de eerste plaats er erg goed uit zien. Daarbij las in een review erg postieve dingen over deze behuizing (zie onder voor link)
Moederbord:
Het moederbord moet voldoen aan de eis dat deze draadloze verbinding kan maken met mijn router. Ik wil geen ethernet draden door mijn huis laten lopen. Voldoende sloten om in de toekomst het systeem met een satelietkaart of iets dergelijks uit te breiden. Ik denk dat dit moederbord wel aan mijn wensen voldoet.
Processor:
Ik heb met name voor de Intel 530J gekozen, omdat deze de e0 stepping technologie heeft (geavanceerd powermanagement), waardoor de processor stopgezet kan worden als deze niet wordt gebruikt. Ik verwacht dat deze processor voldoende krachtig voor HTPC en af en toe een 3d game zoals Battlefield 2.
Grafische kaart
Ik had kunnen kiezen voor Nvidia 6600, maar heb gekozen voor een X700 Pro van Sapphire. Volgens mij is deze kaart ietsje trager dan de 6600 kaart, maar voldoet aan mijn wensen.
Geluidskaart
Op het moederbord zit een geintregeerde geluidschip. Ik weet of hier goed aan doe, maar gezien het feit dat ik mijn HTPC ooit wil uitbreiden in de toekomst met een satelietkaart, heb ik er voor gekozen om geen aparte geluidskaart in te stoppen.
Toetsenbord:
Eigenlijk heb ik nog geen keuze gemaakt over de invoerapparatuur. Ik vind de BenQ 730/750 er wel mooi uitzien en zou goed bij ons interieur passen (lol). Ik bedenk me dat ik als wens had uitgesproken dat het toetsenbord tot 6 meter afstand van de PC moet kunnen werken. Ik verwacht dat de 27mhz draadloze technologie van de X730 (of welk ander 27mhz toetsenbord) hiervoor niet toereikend zal zijn Ik zal dus moeten uitkijken naar een goed Bluetooth toetsenbord.
Gelezen topics/ intersante informatieVragen
Na vele jaren van plezier te hebben na het aanschaffen van een compleet systeem, lijkt het mij nu een uitdaging om zelf een PC in elkaar te zetten. Vooraf gezegd zal dat voor mij een behoorlijke opgave zijn (in het bezit van 2 linker handen). Gelukkig bezit ik (hopelijk) een goed stel hersens en hoop er zo op een juiste manier uit te komen.
Wat ik wil bouwen: een HTPC of te wel een Home Theather PC
Mijn wensen ten aanzien van het systeem:
- Aansluitbaar op mijn TV
- Aansluitbaar op mijn bestaande Home Cinema Systeem (JVC RX-E112R)
- Draadloze verbinding met mijn bestaande Router (D-Link DI-774)
- Tot 6 meter afstand van de HTPC
- Af en toe een game op kunnen spelen (The Sims 2 of Battlefield 2)
- Relatief stil qua geluid
Componentenlijst | Omschrijving | Prijs | ||
Behuizing: | ![]() | Ahanix MCE601 incl. 350 Watt voeding - zilver | € 298,00 | |
Voeding: | inbegrepen | |||
Moederbord: | ![]() | Asus P5AD2-E Deluxe 925XE (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) | € 103,99 | |
Processor: | ![]() | Intel Pentium 4 530J (S775, 3,0GHz, 800MHz FSB, 1MB, NX, Boxed)) | € 167,95 | |
Geheugen | ![]() | 1GB PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4/1G) | € 100,00 | |
Harddisk | ![]() | Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ) | € 102,49 | |
DVD | ![]() | NEC ND-3540 16x (Dual-layer) | € 38,89 | |
Grafische kaart | ![]() | Sapphire Radeon X700 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) | € 126,20 | |
TV tuner | ![]() | Windows XP MCE OEM bundel fat Dual Tuner | € 267,50 | |
Geluidskaart | inbegrepen | |||
Kaartlezer | ![]() | Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0, Zilver) | € 14,00 | |
Toetsenbord | ![]() | BenQ X750 Cordless Toetsenbord | € 54,96 | |
Muis | Inbegrepen | |||
Afstandsbediening | inbegrepen | |||
O/S | inbegrepen | |||
Netwerk | inbegrepen | |||
Processorkoeling | ![]() | Zalman CNPS7700-Cu (Socket 478/754/775/939/940) | € 33,95 | |
Overig | ![]() | Artic Cooling ATI Silencer 1 | € 24,00 | |
Totaal | € 1.324,99 |
Onderbouwing keuze
Behuizing:
Ik vind de behuizing er op de eerste plaats er erg goed uit zien. Daarbij las in een review erg postieve dingen over deze behuizing (zie onder voor link)
Moederbord:
Het moederbord moet voldoen aan de eis dat deze draadloze verbinding kan maken met mijn router. Ik wil geen ethernet draden door mijn huis laten lopen. Voldoende sloten om in de toekomst het systeem met een satelietkaart of iets dergelijks uit te breiden. Ik denk dat dit moederbord wel aan mijn wensen voldoet.
Processor:
Ik heb met name voor de Intel 530J gekozen, omdat deze de e0 stepping technologie heeft (geavanceerd powermanagement), waardoor de processor stopgezet kan worden als deze niet wordt gebruikt. Ik verwacht dat deze processor voldoende krachtig voor HTPC en af en toe een 3d game zoals Battlefield 2.
Grafische kaart
Ik had kunnen kiezen voor Nvidia 6600, maar heb gekozen voor een X700 Pro van Sapphire. Volgens mij is deze kaart ietsje trager dan de 6600 kaart, maar voldoet aan mijn wensen.
Geluidskaart
Op het moederbord zit een geintregeerde geluidschip. Ik weet of hier goed aan doe, maar gezien het feit dat ik mijn HTPC ooit wil uitbreiden in de toekomst met een satelietkaart, heb ik er voor gekozen om geen aparte geluidskaart in te stoppen.
Toetsenbord:
Eigenlijk heb ik nog geen keuze gemaakt over de invoerapparatuur. Ik vind de BenQ 730/750 er wel mooi uitzien en zou goed bij ons interieur passen (lol). Ik bedenk me dat ik als wens had uitgesproken dat het toetsenbord tot 6 meter afstand van de PC moet kunnen werken. Ik verwacht dat de 27mhz draadloze technologie van de X730 (of welk ander 27mhz toetsenbord) hiervoor niet toereikend zal zijn Ik zal dus moeten uitkijken naar een goed Bluetooth toetsenbord.
Gelezen topics/ intersante informatieVragen
- Aangezien dit mijn eerste bouwproject is, vraag ik mij af of ik naast bovenstaande lijst nog zaken ben vergeten? Oftewel als ik dat aanschaf ben er ik dan of moet ik nog verder denken aan bepaalde zaken zoals schroefjes, gereedschap, koelpasta´s etc?
- De Home Cinema Controlcenter heeft analoge (bijvoorbeeld cassettedeck), digitale aansluitingen (DVD) en scart aansluitingen. Nu lijkt mij met de bovengenoemde configuratie alleen een analoge aansluiting mogelijk? Wat zou ik toe moeten voegen/wijzigen om de HTPC op de digitale cq scart poorten aan te sluiten, zodat deze de oude DVD-speler kan vervangen?
- Mijn Router staat op de 2e verdieping in ons huis, terwijl de HTPC straks op de begane vloer moet opereren. Het moederbord is voorzien van WiFi-g™. Ik weet niet wat het bereik is van de antenne op de kaart. Moet ik misschien denken aan een externe antenne?
- Is de 27mhz technologie van het BenQ toetsenbord in staat om 6 meter te overbruggen? Of kan ik beter toch een Bluetooth toetsenbord nemen?
- Zoals reeds hierboven aangegeven ga ik er vanuit dat de temperatuur in de kast relatief hoog kan zijn (misschien zit ik helemaal fout), maar hebben julie nog tips om de temperatuur (indien nodig natuurlijk) verder laag te houden.
The factory of the future will have only two employees, a man and a dog. The man will be there to feed the dog. The dog will be there to keep the man from touching the equipment.
Always be 2excite(d)