Mijn eerste bouwproject: HTPC

Pagina: 1
Acties:

• 2xit
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-06 20:38

2xit

Q+M by P+E

Topicstarter
Inleiding
Na vele jaren van plezier te hebben na het aanschaffen van een compleet systeem, lijkt het mij nu een uitdaging om zelf een PC in elkaar te zetten. Vooraf gezegd zal dat voor mij een behoorlijke opgave zijn (in het bezit van 2 linker handen). Gelukkig bezit ik (hopelijk) een goed stel hersens en hoop er zo op een juiste manier uit te komen.

Wat ik wil bouwen: een HTPC of te wel een Home Theather PC

Mijn wensen ten aanzien van het systeem:
  • Aansluitbaar op mijn TV
  • Aansluitbaar op mijn bestaande Home Cinema Systeem (JVC RX-E112R)
  • Draadloze verbinding met mijn bestaande Router (D-Link DI-774)
  • Tot 6 meter afstand van de HTPC
  • Af en toe een game op kunnen spelen (The Sims 2 of Battlefield 2)
  • Relatief stil qua geluid
Componentenlijst  OmschrijvingPrijs
Behuizing:Afbeeldingslocatie: http://www.2xit.com/htpc/mce601.jpg Ahanix MCE601 incl. 350 Watt voeding - zilver€ 298,00
Voeding: inbegrepen
Moederbord:Afbeeldingslocatie: http://www.2xit.com/htpc/p5ad2-d_l.jpg Asus P5AD2-E Deluxe 925XE (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)€ 103,99
Processor:Afbeeldingslocatie: http://www.2xit.com/htpc/190566_190566_150.jpg  Intel Pentium 4 530J (S775, 3,0GHz, 800MHz FSB, 1MB, NX, Boxed))€ 167,95
GeheugenAfbeeldingslocatie: http://www.2xit.com/htpc/r-kvr533d2n4-1g.jpg 1GB PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4/1G)€ 100,00
HarddiskAfbeeldingslocatie: http://www.2xit.com/htpc/maxtor.jpg Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)€ 102,49
DVDAfbeeldingslocatie: http://www.2xit.com/htpc/dvd.jpg NEC ND-3540 16x (Dual-layer)€ 38,89
Grafische kaartAfbeeldingslocatie: http://www.2xit.com/htpc/x700150.jpg Sapphire Radeon X700 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, DVI) € 126,20
TV tunerAfbeeldingslocatie: http://www.2xit.com/htpc/wxpmceoempack11.jpg Windows XP MCE OEM bundel fat Dual Tuner€ 267,50
Geluidskaart inbegrepen
KaartlezerAfbeeldingslocatie: http://www.2xit.com/htpc/prod_500_usb5_l.jpg Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0, Zilver)€ 14,00
ToetsenbordAfbeeldingslocatie: http://www.2xit.com/htpc/toets3.png BenQ X750 Cordless Toetsenbord€ 54,96
Muis Inbegrepen
Afstandsbediening inbegrepen
O/S inbegrepen
Netwerk inbegrepen
ProcessorkoelingAfbeeldingslocatie: http://www.2xit.com/htpc/7700_cu_f_p.jpg Zalman CNPS7700-Cu (Socket 478/754/775/939/940)€ 33,95
OverigAfbeeldingslocatie: http://www.2xit.com/htpc/36_big.jpg Artic Cooling ATI Silencer 1€ 24,00
Totaal€ 1.324,99

Onderbouwing keuze

Behuizing:
Ik vind de behuizing er op de eerste plaats er erg goed uit zien. Daarbij las in een review erg postieve dingen over deze behuizing (zie onder voor link)

Moederbord:
Het moederbord moet voldoen aan de eis dat deze draadloze verbinding kan maken met mijn router. Ik wil geen ethernet draden door mijn huis laten lopen. Voldoende sloten om in de toekomst het systeem met een satelietkaart of iets dergelijks uit te breiden. Ik denk dat dit moederbord wel aan mijn wensen voldoet.

Processor:
Ik heb met name voor de Intel 530J gekozen, omdat deze de e0 stepping technologie heeft (geavanceerd powermanagement), waardoor de processor stopgezet kan worden als deze niet wordt gebruikt. Ik verwacht dat deze processor voldoende krachtig voor HTPC en af en toe een 3d game zoals Battlefield 2.

Grafische kaart
Ik had kunnen kiezen voor Nvidia 6600, maar heb gekozen voor een X700 Pro van Sapphire. Volgens mij is deze kaart ietsje trager dan de 6600 kaart, maar voldoet aan mijn wensen.

Geluidskaart
Op het moederbord zit een geintregeerde geluidschip. Ik weet of hier goed aan doe, maar gezien het feit dat ik mijn HTPC ooit wil uitbreiden in de toekomst met een satelietkaart, heb ik er voor gekozen om geen aparte geluidskaart in te stoppen.

Toetsenbord:
Eigenlijk heb ik nog geen keuze gemaakt over de invoerapparatuur. Ik vind de BenQ 730/750 er wel mooi uitzien en zou goed bij ons interieur passen (lol). Ik bedenk me dat ik als wens had uitgesproken dat het toetsenbord tot 6 meter afstand van de PC moet kunnen werken. Ik verwacht dat de 27mhz draadloze technologie van de X730 (of welk ander 27mhz toetsenbord) hiervoor niet toereikend zal zijn Ik zal dus moeten uitkijken naar een goed Bluetooth toetsenbord.

Gelezen topics/ intersante informatieVragen
  1. Aangezien dit mijn eerste bouwproject is, vraag ik mij af of ik naast bovenstaande lijst nog zaken ben vergeten? Oftewel als ik dat aanschaf ben er ik dan of moet ik nog verder denken aan bepaalde zaken zoals schroefjes, gereedschap, koelpasta´s etc?
  2. De Home Cinema Controlcenter heeft analoge (bijvoorbeeld cassettedeck), digitale aansluitingen (DVD) en scart aansluitingen. Nu lijkt mij met de bovengenoemde configuratie alleen een analoge aansluiting mogelijk? Wat zou ik toe moeten voegen/wijzigen om de HTPC op de digitale cq scart poorten aan te sluiten, zodat deze de oude DVD-speler kan vervangen?
  3. Mijn Router staat op de 2e verdieping in ons huis, terwijl de HTPC straks op de begane vloer moet opereren. Het moederbord is voorzien van WiFi-g™. Ik weet niet wat het bereik is van de antenne op de kaart. Moet ik misschien denken aan een externe antenne?
  4. Is de 27mhz technologie van het BenQ toetsenbord in staat om 6 meter te overbruggen? Of kan ik beter toch een Bluetooth toetsenbord nemen?
  5. Zoals reeds hierboven aangegeven ga ik er vanuit dat de temperatuur in de kast relatief hoog kan zijn (misschien zit ik helemaal fout), maar hebben julie nog tips om de temperatuur (indien nodig natuurlijk) verder laag te houden.
Overigens mochten jullie op- en aanmerkingen hebben of overige tips gaarne plaatsen.

The factory of the future will have only two employees, a man and a dog. The man will be there to feed the dog. The dog will be there to keep the man from touching the equipment.

Always be 2excite(d)

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:12
Ik zou de x700 veranderen in een 6800le. presteerd toch een stuk beter. verder ziet het er goed uit.
en 2x 512 in plats van 1x1024, ivm dual channel

[ Voor 21% gewijzigd door kleefding op 25-08-2005 15:08 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:11
Je zegt dat moederbord te nemen omdat het WIFI heeft, maar volgens mij was het Wifi optioneel in de vorm van een addon kaartje. Check dat dus eventjes dubbel.

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Het bereik van je WiFi hangt erg af van het soort huis waar je in woont en de kwaliteit van het signaal van je router. Ik zie dat er een antenne bij is gelevert, dus waarschijnlijk zal dat wel goed gaan.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-09 21:53

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

waarom geen cheap-ass toetsenbord en een microsoft afstandsbediening erbij voor MCE. Die zijn pas vet en je hoeft niet te emmeren met een groot toetsenbord erbij. Het goedkope bord pak je erbij voor updates te installeren ed.
edit:
ohw, zie dat je af en toe wilt gamen... Je kunt er natuurlijk ook een bij sparen >:) ...

Zit weer lekker op te letten,
zit in het MCE paketje...

[ Voor 28% gewijzigd door DDemolition op 25-08-2005 15:17 ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 23:37
ik zou toch voor een AMD systeem gaan. Die zijn ook een stuk zuiniger en stiller en, vooral als je Cool 'n Quiet gebruikt. Bovendien zijn ze ook krachtiger dan de Intel processors op dit moment.

En in plaats van de Ati silencer zou ik toch voor een Zalman VF700 gaan. Die neemt ook minder ruimte in en is ook even stil zoniet stiller.

Als laatste zou ik voor een samsung spinpoint harde schijf gaan. Deze maakt het minste lawaai op dit moment, en dat is toch wel een pre voor een htpc (rijmt ook nog haha)

Over je WiFi hoef je denk ik niet aan dat moederbord te zitten, een los insteekkaartje van bijvoorbeeld Linksys voldoet ook uitstekend. Zorg wel dat de antenne een beetje zicht heeft. Helemaal verstopt in een hoek kan problemen geven.

Owja, het schijnt dat de NEC niet het stilste beestje is onder de DVD burners, maar een beter alternatief kan ik je ook niet geven. Ze doen hun werk goed en brullen een beetje erbij.

[ Voor 12% gewijzigd door jozy op 25-08-2005 15:18 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Icey schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:09:
Je zegt dat moederbord te nemen omdat het WIFI heeft, maar volgens mij was het Wifi optioneel in de vorm van een addon kaartje. Check dat dus eventjes dubbel.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareportal.ru/News/Pictures/November.2004/p5ad2e.jpg Zit dus echt onboard :Y)

edit:
Dit is wel de premium maar volgens mij is het bij de deluxe hetzelfde

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 25-08-2005 15:22 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Als je je zorgen maakt over warmte dan zou je ook kunnen kijken of je een AMD64 systeem wilt overwegen, qua prestaties vergelijkbaar maar wel een stuk minder warmteproductie :)

Bereik van je wifi is nogal afhankelijk van het huis waar je in woont, betonnen vloeren en andere storende factoren kunnen een grote inbreuk doen op de signaalsterkte, let daar van tevoren op (of nog liever test het met een laptop oid)

offtopic:
dit is de manier waarop we in CSL een 'hoe is dit systeem/ c.q boodschappenlijstje gestart moet worden d:)b

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Ik zou een Intel 630 nemen, die is 64 bits (moet je niet teveel waarde aan hechten hoor) en is ook heel zuinig en heeft daarbij 2 MB cache. Ga je ook nog wat aan de airflow doen, of zitten er al ventilatoren bij de kast?

Mijn complimenten voor de topicstart!

Verwijderd

?? Waar is het edit knopje gebleven?
jozy schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:16:Owja, het schijnt dat de NEC niet het stilste beestje is onder de DVD burners, maar een beter alternatief kan ik je ook niet geven. Ze doen hun werk goed en brullen een beetje erbij.
Nou, ik heb de nieuwste BenQ (1640) en die doet het ook niet bepaald zachtjes aan op full speed. Wat een pokkeherrie, en een groot deel van het geluid zit ook nog eens op irritante frequenties.

Nee, dan is mijn Asus DVD-E616P3 DVD-ROM drive toch een stuk aangenamer om naar te luisteren.

Maar ja, misschien is de NEC nog wel erger, geen ervaring mee in ieder geval.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Ik vraag me af waarom je dat MCE pakket neemt. Die tv-kaart en zappert verkopen ze in een heleboel winkels los en voor XP MCE zijn voldoende (gratis) alternatieven.

edit:
Hier stond onzin over je kast, prima keus... ik overweeg deze nu ook :)

[ Voor 84% gewijzigd door rb338 op 25-08-2005 15:52 ]

• 2xit

2xit

Q+M by P+E

Topicstarter
kleefding schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:06:
Ik zou de x700 veranderen in een 6800le. presteerd toch een stuk beter. verder ziet het er goed uit.
en 2x 512 in plats van 1x1024, ivm dual channel
Die 6800le in de tweakers pricewatch lijst zijn nagenoeg alleen maar AGP-kaarten, terwijl ik er juist een PCI-e kaart in wil stoppen. Daarbij vind ik het prijsverschil van EUR 100 met de enige PCI-E-kaart in het overzicht net even te veel. Ongetwijfeld zijn er nog andere alternatieven

Voor wat betreft de 2 x 512 vind ik dat wel iets om in overweging te nemen. Ik verwacht echter niet heel veel effect van dual channel op gehele performance van het systeem.
jozy schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:16:
ik zou toch voor een AMD systeem gaan. Die zijn ook een stuk zuiniger en stiller en, vooral als je Cool 'n Quiet gebruikt. Bovendien zijn ze ook krachtiger dan de Intel processors op dit moment.

En in plaats van de Ati silencer zou ik toch voor een Zalman VF700 gaan. Die neemt ook minder ruimte in en is ook even stil zoniet stiller.

Als laatste zou ik voor een samsung spinpoint harde schijf gaan. Deze maakt het minste lawaai op dit moment, en dat is toch wel een pre voor een htpc (rijmt ook nog haha)

Over je WiFi hoef je denk ik niet aan dat moederbord te zitten, een los insteekkaartje van bijvoorbeeld Linksys voldoet ook uitstekend. Zorg wel dat de antenne een beetje zicht heeft. Helemaal verstopt in een hoek kan problemen geven.

Owja, het schijnt dat de NEC niet het stilste beestje is onder de DVD burners, maar een beter alternatief kan ik je ook niet geven. Ze doen hun werk goed en brullen een beetje erbij.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik de componentenlijst begon met een AMD processor (AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB, Boxed)) en een ASUS Moederbord (Asus A8V-E Deluxe, K8T890 (PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)). Echter heb een aantal reviews van dit bord gelezen en was niet zo erg gecharmeerd meer van dit bord. Ik heb toen gezocht naar een alternatief bord welke dezelfde functionaliteit had (onder meer WIFI) en kon deze voor een AMD niet zo makkelijk vinden. Misschien weet een van jullie een goed alternatief. Uiteindelijk toch overgestapt op een Intel processor.

Ik hoor en zie veel over geluidsarme producten in forums (onder andere op GOT), maar kan nergens een website vinden waarin dit soort zaken (up-to-date) worden besproken EN waarbij alles in een makkelijk overzicht staat. Natuurlijk wil ik gaan voor geluidsarme producten, maar dat hangt ook af van het prijskaartje.
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:27:
Ik zou een Intel 630 nemen, die is 64 bits (moet je niet teveel waarde aan hechten hoor) en is ook heel zuinig en heeft daarbij 2 MB cache. Ga je ook nog wat aan de airflow doen, of zitten er al ventilatoren bij de kast?

Mijn complimenten voor de topicstart!
Bedankt voor je advies voor de Intel 630. Ik zal dat nog eens in overweging nemen. De kast heeft 2 ventilatoren van 60 mm dus verwacht ik voldoende airflow door de kast.
rb338 schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:44:
Ik vraag me af waarom je dat MCE pakket neemt. Die tv-kaart en zappert verkopen ze in een heleboel winkels los en voor XP MCE zijn voldoende (gratis) alternatieven.

edit:
Hier stond onzin over je kast, prima keus... ik overweeg deze nu ook :)
Ik vind de deal van het gehele pakket wel goed. Kaart, zapper + O/S voor die prijs. Ik moet wel bekennen dat ik me nog niet heb verdiept in andere gratis O/S alternatieven. Ik weet wel dat er een deal is voor ook alleen de Kaart en zapper.

The factory of the future will have only two employees, a man and a dog. The man will be there to feed the dog. The dog will be there to keep the man from touching the equipment.

Always be 2excite(d)

Verwijderd

ik zou die grafische kaart eerder vervangen door een Asus 6600GT Silencer. Die zit van prestatie niet zo ver van een 6800LE, maar wat vooral belangrijk is in je htpc: ze is volledig passief gekoeld, dus geen extra lawaai van een koeler. Zorg wel voor een klein beetje airflow, en niet overklokken :+

edit: zoeken we natuurlijk nog ff alle specs op, en vergeten we dan natuurlijk gewoon de link te plaatsen |:(
http://www.asus.com/produ...3=0&model=591&modelmenu=1

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 19:25 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:34:
?? Waar is het edit knopje gebleven?
offtopic:
Turkish heeft na zijn lovende post per ongeluk het topic op slot gezet :+

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-09 21:53

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

offtopic:
zie alleen geen slotje :?

andere topics hebben dit (bij mij) ook

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Verwijderd

Ik zou voor een AMD64 gaan.

- Goedkoper
- Stiller
- Geen merkbaar verschil in snelheid prestaties (als die pentium al sneller is)

offtopic:
Ik wil eventueel ook z'n setje kopen, maar is het mogelijk om er alleen een boot harddisk in te doen, en films te laten afspelen van je fileserver?
Ik ben hier totaal niet bekend mee.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 21:05 ]

Verwijderd

Tsja om nou je moederboard te baseren op onboard WiFi. :X

Dan zou ik eerder de MCE approoved lijst nemen als basis.
Apart Linksys USB WiFi is wat duurder maar geeft je wel meer flexibiliteit.
Daarnaast heb ik meerdere malen gehoord dat sommige WiFi kaartjes niet goed na standby de verbinding weer opbouwen. Met als gevolg dat je een foutmelding krijgt dat de "gids" niet gedownload kan worden. Lullig als dat toevallig met je onboard WiFi zou gebeuren.

Na ervaring met 2 MCE systemen met A64 3000+ processors (zwaarder HOEFT echt niet) zou ik, je ook adviseren een A64 te nemen. Specifiek gewoon de 3000+.
De A64 die ik gebruik draaien zelfs met originele fan op 1000rpm. Dat is nog stiller als een 7000ALCU op 1350 toeren en de AMD koeler kan het perfect aan.(geen zware games geprobeerd)

Ik ga volgende week een 3de MCE systeen bouwen.
Ik kom nu op Ahanix MCE302 met MSI RS480M2 en low profile 150MCE's.
Geen aparte videokaart aangezien de onboard op de MCE2005 approoved lijst staat en deze zich in het 2de systeem in de praktijk bewezen heeft.

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 22:10 ]

• 2xit

2xit

Q+M by P+E

Topicstarter
Ter informatie:

MCE Approved List :

Always be 2excite(d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-10 05:52
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 22:07:
Tsja om nou je moederboard te baseren op onboard WiFi. :X

Dan zou ik eerder de MCE approoved lijst nemen als basis.
Apart Linksys USB WiFi is wat duurder maar geeft je wel meer flexibiliteit.
Daarnaast heb ik meerdere malen gehoord dat sommige WiFi kaartjes niet goed na standby de verbinding weer opbouwen. Met als gevolg dat je een foutmelding krijgt dat de "gids" niet gedownload kan worden. Lullig als dat toevallig met je onboard WiFi zou gebeuren.

Na ervaring met 2 MCE systemen met A64 3000+ processors (zwaarder HOEFT echt niet) zou ik, je ook adviseren een A64 te nemen. Specifiek gewoon de 3000+.
De A64 die ik gebruik draaien zelfs met originele fan op 1000rpm. Dat is nog stiller als een 7000ALCU op 1350 toeren en de AMD koeler kan het perfect aan.(geen zware games geprobeerd)

Ik ga volgende week een 3de MCE systeen bouwen.
Ik kom nu op Ahanix MCE302 met MSI RS480M2 en low profile 150MCE's.
Geen aparte videokaart aangezien de onboard op de MCE2005 approoved lijst staat en deze zich in het 2de systeem in de praktijk bewezen heeft.

Succes!
gebruik je met dat msi bord s3 stand-by? en met welke bios versie?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bios v3.3. S3 Standby werkt vlekkeloos en snel. Is voor mij een must voor een MCE2005 systeem.

Met 3.8 geeft S3 problemen wanneer extra USB apparaten aangesloten zijn. Bijvoorbeeld Compaq USB toetsenbord (non-PS adapter compatible).

Wanneer ik weer eens tijd heb dan ga ik de BIOS versies omhoog proberen totdat de Compaq USB toetsenbord roet in het eten gooit. Niet dat iets nu niet goed werkt maar ik heb altijd het liefst de laatst goed werkende BIOS.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2005 14:47 ]

Pagina: 1