SATA + IDE werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-03 10:08

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Topicstarter
Gisterenavond is spijtig genoeg 1 van mijn hdd's gecrashed. Ik had 1 hdd voor winxp en programma's enzo, en de andere was voor data.

Sinds ik nu mijn nieuw moederbord heb heb ik maar meteen een SATA schijfje gekocht. Ik had die alleen aangekoppeld en daar winxp op gezet. Dat werkt perfect, maar als ik nu mijn 2de IDE schijf terug aankoppel, wordt hij niet herkend in windows. Wel wordt alles goed herkent in het bios. :?

Alles is op deze manier aangesloten:

-ide0 : 120gb dataschijf
-ide1 : DVD-writer (werkt wel)
-SATA1 : nieuwe 200gb

En nog een probleempje, de 200gb schijf wordt in windows gezien als 127gb terwijl het in de bios gezien wordt als een 200gb schijf. :?

Type mobo is trouwens MSI K8N Neo2 Platinum met nForce 3

En in het bios heb ik al alle mogelijke opties omtrent ide/sata uitgeprobeert en niks helpt. De jumpers staan trouwens ook goed.

Weet iemand een oplossing?

[ Voor 5% gewijzigd door ETzPliskin op 24-08-2005 18:27 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Windows xp zonder service pack 1 (zoals jij 'm waarschijnlijk installeerd) kan maar 128gb aan.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-02 16:59

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Welke versie van windows heb je er opgezet (Sp1 lost het prob met de limiet van je schijf op) tevens is het zo dat er al eerder een onderwerp over is geweest (over een soortgelijk probleem) dat sommige moederborden brakke ide controllers hebben maar de sata poort wel werkt.

alternativ

• ETzPliskin

ETzPliskin

Topicstarter
Hola dat van windows xp wist ik niet, ik zal er snel even SP1 op zetten :)

Maar met een brakke IDE controller meost het dan vroeger ook niet werken toch? :?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
-ETz-Memphis Z schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 18:25:
Hola dat van windows xp wist ik niet, ik zal er snel even SP1 op zetten :)
SP2 dus ;) En waarom wist je dit niet? Heb je niet in de OM FAQ gekeken :?

Daarin staat letterlijk:
Er zijn gevallen bekend dat grote (>128GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler.
Dat het hier een Maxtor-schijf betreft is een gokje mijnerzijds.
In elk geval lijkt het me duidelijk dat je eens even bovengenoemde FAQ door kunt nemen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Rone op 24-08-2005 18:30 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-02 16:59

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Sinds ik nu mijn nieuw moederbord heb heb ik maar meteen een SATA schijfje gekocht. Ik had die alleen aangekoppeld en daar winxp op gezet. Dat werkt perfect, maar als ik nu mijn 2de IDE schijf terug aankoppel, wordt hij niet herkend in windows. Wel wordt alles goed herkent in het bios.
Maar je geeft al aan dat het in de bios wel goed gaat dus zou geen problemen moeten opleveren

alternativ

• ETzPliskin

ETzPliskin

Topicstarter
Alternativ schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 19:06:
[...]

Maar je geeft al aan dat het in de bios wel goed gaat dus zou geen problemen moeten opleveren
Maar dat doet het dus wel. Ik snap het echt niet :/

EDIT: als ik kijk bij schijfbeheer staat de schijf er wel bij, maar er staat onder dat ze afwijken en dynamisch is :o

EDIT2 : Ik moest gewoon de schijf toevoegen aan het ebstandssysteem ofzo 8)7 nu werkt het wel goed 8)7

Bedankt voor de hulp! :)

[ Voor 34% gewijzigd door ETzPliskin op 24-08-2005 19:18 ]

Pagina: 1