Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Mede tweakers,

Ik heb een vraag voor mijn carriere. Ik geloof vast dat jullie wel raad weten...
Ik ben een MBO-ICT niveau4 (BOL, =5dagen p/week school) schoolverlater.
Ik heb op dit moment m'n eerste 3 certificaten van het MCSE 2003 traject.

Wat kan ik nu beter doen:
1. Nu gaan werken met mijn MBO-4 papieren en tijdens werk MCSE halen (op kosten van de zaak met afbetalingen-bij-verlaten regeling), of;
2. Een HBO opleiding gaan volgen en weer 3 of 4 jaar full time aan de studie?

Wat is dus meer waard?
- Ervaring mét MCSE papieren? of;
- HBO-papieren zonder echte ervaring...

Wat zouden jullie mij aanraden?
Ik ben het leren niet zat, maar werken vind ik ook leuk... :)

Bij voorbaat dank voor de raadgevingen!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Persoonlijk vind ik HBO een betere basis, daarom ga ik daarmee verder volgend jaar. Heb zelf ook MBO ict gedaan, maar dat was echt een lachertje vond ik. Daarbij vind ik het wel lekker zo, beetje studeren en student zijn, ik geniet daar nog even van!

Kansen op de arbeidsmarkt is vrij lastig zo te zeggen, als je een goed bedrijf hebt waar je kunt doorgroeien met je MCSE en je ziet het zitten zou ik dat zeker doen.

• FidoDido
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 22:44
Ik heb gekozen voor HBO opleding dit jaar.

Heb ook mijn mbo niveau 4 gehaald, maar vind de markt nu neit echt geweldig, dus besloten verder te studeren.

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is ook te combineren, HBO studie én werken. Zo begin ik over een paar weken weer met m'n deeltijdstudie BI. 4de jaar alweer, en dat is naast een fulltime baan (40 uur) als detacheringsmedewerker bij een ICT bedrijf (support/beheer).
2 avonden per week naar school, bij sommige vakken krijg je huiswerk, en bij andere niet.
Ik moet zeggen: het is wat aanpoten, maar als je eenmaal in het ritme zit, dan valt het wel mee. Alleen het overschakelen naar een andere opdracht, met veranderde reistijden, kan wel eens slecht uitkomen ivm tentamenperioden.
Als pluspunt: voor een aantal vakken kreeg ik vrijstelling, omdat deze ofwel door werkervaring voldoende waren afgerond, ofwel door (MCSE) papieren. Daarnaast hoef je als deeltijder, met een beetje geschikte baan (MBO niveau minimum, maar daar kijken ze niet eens zo naar), geen stages te lopen.

Verder heeft mijn bedrijf een studieregeling voor elke werknemer: het behalen van cursussen/opleidingen wordt betaald (zoals bij de meeste bedrijven). Omdat een HBO-studie ook verhoogde kansen op de arbeidsmarkt biedt, kan dit uit dezelfde studieregeling betaald worden. Wellicht is dit ook een optie voor jou en het bedrijf waar je eventueel kan komen te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Bean op 22-08-2005 22:24 ]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Gewoon doen wat beter voelt :)

Ik ben zelf meer van het werken en zelfstudie, in plaats van "naar school gaan". Maar ja, ik had na de HAVO al zoiets van "ik ga nooit meer in een saaie klas zitten". Dus toen heb ik maar besloten om te gaan werken op mijn 17e en schriftelijk HBO te doen.

Dat is best zwaar en ik raad het mensen over het algemeen niet aan. Je moet er echt de persoon voor zijn om 's avonds nog een keer achter de boeken te zitten en te leren, terwijl je al de hele dag gewerkt hebt.

Die persoon was ik helaas niet altijd, waardoor ik nog steeds mijn HBO diploma niet heb. Aan de andere kant heb ik wel een hele zooi certificaten en ben ik bezig met het MCSD traject. Dan heb ik tenminste iets :)

Een voordeel is wel: ik ben 24 jaar oud en heb 7 jaar werkervaring, waardoor ik nu al de functie van senior developer heb gekregen bij mijn huidige werkgever :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ik begin aan mijn opleiding HBO systeembeheer en die is Duaal. Combineer je het mooi ik heb nog geen inhoudelijke ervaring met de opleiding dus misschien dat iemand anders die wel al heeft en hier kan posten.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Ik doe een duale HBO bedrijfskundige informatica. Misschien is dat wat voor jou? Doorstromers vanaf MBO kunnen dat volgens mij in 3 jaar doen, dus ook dat scheelt. Je bouwt dan wel lekker je ervaring op doordat je telkens een halfjaar werkt en dan weer een halfjaar leert!

• Herby

Herby

Stalknecht

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:04:
Ik doe een duale HBO bedrijfskundige informatica. Misschien is dat wat voor jou? Doorstromers vanaf MBO kunnen dat volgens mij in 3 jaar doen, dus ook dat scheelt. Je bouwt dan wel lekker je ervaring op doordat je telkens een halfjaar werkt en dan weer een halfjaar leert!
Nofi maar bedrijfskundige informatieca is wel wat anders als systeembeheer.

Verwijderd

HerbyNL schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:32:
[...]

Nofi maar bedrijfskundige informatieca is wel wat anders als systeembeheer.
Dat klopt, heb je helemaal gelijk in! Maar wil TS dan per se als systeem beheerder blijven werken? misschien juist ook wel kennis verruimen.

Maar wat ik bedoelde te zeggen: probeer een duale opleiding te vinden die jou aanstaat!

• Herby

Herby

Stalknecht

Dat staat er niet in zoveel woorden maar als de TS bezig is met MCSE 2003 lijkt hij me toch meer voor systeembeheer te gaan.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 11:40:
[...]

Dat klopt, heb je helemaal gelijk in! Maar wil TS dan per se als systeem beheerder blijven werken? misschien juist ook wel kennis verruimen.

Maar wat ik bedoelde te zeggen: probeer een duale opleiding te vinden die jou aanstaat!
Mwa met een MBO Diploma opzak en een goede achergrond kom je ook ver hoor. Ben begonnen als Simpel helpdeskertje ( Bij MxStream indertijd ) ben tegenwoordig NOC Engineer bij een andere ISP, maar dan zit ik meer de Netwerk kant op dan de TS.

Overigens had ik in 1999 me MBO niv 4 gehaalt opleiding in 2 jaar compleet afgerond ipv 4. en heb dan ook al Sinds dat moment werkervaring. Ben overigens nu 23 dus je ziet in ruim 4 jaar tijd van simpel helpdeskertje tot noc engineer

[ Voor 17% gewijzigd door ShadowBumble op 23-08-2005 12:09 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:43

MBV

Ik zou voor HBO gaan, tenzij je echt systeembeheer wil gaan doen. Ik heb aan de TH Rijswijk een minor Infrastructuur en Beheer gedaan (was afstudeervariant, maar de andere minors leken mij toen niet leuk), maar dat vond ik nou niet hoogstaand. Je leert er te weinig van om echt boven MBO + ervaring uit te komen, en met een HBO diploma zal je meer kosten en dus minder interessant zijn.

HBO (of zelfs MSc zoals ik zelf ga doen) is interessant bij Softwareontwikkeling en Bedrijfskundige Informatica. Uiteraard meer de electro-kant op (embedded) kan ook. Maar voor netwerkbeheer een HBO of MSc gaan halen? Lijkt mij niet verstandig

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

semi-offtopic, ik vraag me af of g33k allen vragen stelt en vervolgens een draadje gewoon met rust laat en niet meer reageert of dat er dit keer een wat actievere rol is van de TS. Of de TS is gewoon een werkgever die graag wil weten wat ie zijn werknemers moet voorschotelen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Lethalis
  • Niet online
MBV schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 12:04:
HBO (of zelfs MSc zoals ik zelf ga doen) is interessant bij Softwareontwikkeling en Bedrijfskundige Informatica. Uiteraard meer de electro-kant op (embedded) kan ook. Maar voor netwerkbeheer een HBO of MSc gaan halen? Lijkt mij niet verstandig
Mwa, hangt ervan af wat je er op lange termijn mee wil doen; of je altijd netwerkbeheerder wil zijn of later netwerkbeheerders vertelt wat ze moeten doen.

Mensen moeten eigenlijk altijd proberen de best mogelijke opleiding te doen.. want vroeg of laat krijg je er spijt van. Het is vooral op het moment zelf dat het misschien goed voelt om voor de makkelijke weg te kiezen.

Ik doe dat ook veel te vaak, terwijl dat eigenlijk heel slecht is. Ik daag mezelf amper uit.

• MBV

MBV

Wat ik bedoel is dat ik de HBO opleiding netwerkbeheer in Rijswijk niet echt HBO-waardig vind. Je kan er niks meer mee dan MBO+cisco certificaten + ITIL zo ongeveer. Iets meer over hoe je het netwerk moet plannen, maar dat leer je uit jezelf wel als je dat nodig hebt (en is ook een cisco certificaat voor dacht ik).
De eerste 2 jaar van Technische Informatica zijn veel meer gericht op programmeren e.d., wat niet geheel relevant is voor netwerkbeheerders of netwerkmanagers :).

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 23:20:
semi-offtopic, ik vraag me af of g33k allen vragen stelt en vervolgens een draadje gewoon met rust laat en niet meer reageert of dat er dit keer een wat actievere rol is van de TS. Of de TS is gewoon een werkgever die graag wil weten wat ie zijn werknemers moet voorschotelen.
Sorry medetweakers,

Ik(TS) heb het afgelopen tijd om verschillende redenen erg druk gehad.
Tussendoor wel gekeken naar reacties, maar geen tijd voor serieus reageren.
Ik ben geen werkgever, maar net klaar met studie MBO nv4.

Verwijderd

Topicstarter
Ik (TS) ben zelf afgelopen tijd bezig geweest om wat info van div. HBO's te verzamelen over opleidingen.

Hierover nog enkele vragen:
Wat kan ik beter volgen, een (deeltijd) LOI/NTI HBO opleiding of een deeltijd opleidig van bijv. Hogeschool Rotterdam?

En wat zouden jullie aanraden?

Volledige HBO of 'werken + HBO(deeltijd)'?

Ben zelf iemand die meer voor Technisch en Netwerken ga. (HBO - TI lijkt me eerder wat dan HEAO BI)
Maar ik wil graag wat verder dan 'de rest' met een MBO papiertje.
Ik zie het ook als uitdaging voor carriere.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2005 22:47 ]

• MBV

MBV

HR&O of hoe dat ding tegenwoordig heet is prut. Ik hoorde een gerucht dat ze nu geen les meer gaan geven, maar wachten op vragen uit de klas. Gaat niet werken, kan ik je verzekeren.

TH Rijswijk is een topopleiding, lekker technisch en mogelijkheid om richting netwerken te gaan. Helaas heeft Rijswijk geen deeltijdopleiding, maar heb je wel gemiddeld 2 dagen vrij

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 22:46:
Ik (TS) ben zelf afgelopen tijd bezig geweest om wat info van div. HBO's te verzamelen over opleidingen.

Hierover nog enkele vragen:
Wat kan ik beter volgen, een (deeltijd) LOI/NTI HBO opleiding of een deeltijd opleidig van bijv. Hogeschool Rotterdam?

En wat zouden jullie aanraden?

Volledige HBO of 'werken + HBO(deeltijd)'?

Ben zelf iemand die meer voor Technisch en Netwerken ga. (HBO - TI lijkt me eerder wat dan HEAO BI)
Maar ik wil graag wat verder dan 'de rest' met een MBO papiertje.
Ik zie het ook als uitdaging voor carriere.
Ben jij iemand die goed alleen kan werken?
Ben jij iemand die goed zelf dingen kan uitzoeken?
Ben jij iemand die uit een boek kan leren zonder dat hij hulp van een docent nodig heeft?
Ben jij een praktijkgericht iemand?
Heb jij de discipline om 's avonds te leren als je al de hele dag gewerkt hebt?

Als je al deze vragen met 'ja' kan beantwoorden, kun je misschien beter gaan werken en deeltijd HBO doen. Als je dat niet kan, ga dan alsjeblieft naar school :P

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bovenstaande kan ik niet allemaal met ja beanwoorden...

Dus jullie (of jij) raad mij een fulltime opleiding aan?
Welke scholen in regio dordrecht/rotterdam raden jullie mij aan?

Ik begreep dat InHolland de laatste tijd niet veel goeds meer is....
Graag jullie tips.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag die in het vervolg van mijn topic ligt (in overeenstemming met moderator hierin gepost:

Tweakers,
Ik ben 20jr.
Heb MBO-ICT niveau4 (BOL=5dagen p/w) afgerond.
Heb de 1e 3certificaten van MCSE 2003 Traject behaald en ben bezig met volgende.

Nu vraag ik me af, wat kan ik het beste doen?
1. Werken en een Beetje bijleren met Cisco en Microsoft
2. Werken en daarnaast een HBO-TI opleiding doen in de avonduren? (Dus avond HBO)
3. Werken en bijv. 2dagen per week vrij voor studie (duus deeltijd HBO)

Wat voor opleiding instantie raden jullie mij aan? een LOI / NTI opleiding (dus geheel zelfstandig)
of toch een opleiding bij Hogeschool Rotterdam of IN-Holland?

En hoeveel tijd heb ik nodig (per week) voor mijn studie als ik Part-time in 3jaar de opleiding wil halen?

Of raden jullie aan om toch maar 3jaar volledig naar school te gaan?

Graag jullie adviesen! BVD!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 00:09:
Ok, bovenstaande kan ik niet allemaal met ja beanwoorden...

Dus jullie (of jij) raad mij een fulltime opleiding aan?
Welke scholen in regio dordrecht/rotterdam raden jullie mij aan?

Ik begreep dat InHolland de laatste tijd niet veel goeds meer is....
Graag jullie tips.
Ga ik weer... TH Rijswijk is wat je zoekt. Prima te bereiken (10 min lopen van treinstation) als je uit dordrecht komt. Denk dat je +- 40 min in de trein zit vanuit Dordrecht (kan wat besparen door de IC of sneltrein te pakken vanuit Dordrecht naar Rotterdam CS).

Maar wat wil je extra leren t.o.v. MBO op het HBO? Wat is er dat je nu niet kan wat je dan wel kunt? Het schijnt nogal lastig te zijn om op HBO-niveau een Infrastructuur&beheer baan te krijgen.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11 00:21

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Zou ook voor wekren en HBO gaan. Tegenwoordig stelt het niks voor. Ervaring is waar naar gekeken wordt.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• MisterICE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 01:42
Ik ben op zoek naar een Master informatica, delft en nijmegen lijkt me wel wat alhoewel ze behoorlijk verschillend zijn. Meer tweakers die een MSc doen en mij advies kunnen geven ?
Pagina: 1