2 Bose Speakers 301 Serie 3 uitbreiden naar Home Cinema Set

Pagina: 1
Acties:
  • 2.631 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Janus Bier
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-12 20:44
Hallo

Ik ben mijn ouders aan het aansporen om een home ciname set aan te schaffen aangezien er binnenkort ook een nieuwe tv komt.

In de huiskamer staan al 2 Speakers, nl 2 maal de Bose 301 Serie 3 speaker. Mijn pa vind ze geweldig dus die kunnen niet plaats maken voor een geheel nieuw setje.

De bedoeling is dus om er een 5.1 setje van te maken. Dus we hebben nog nodig:
Versterker
Center speaker
2 rear speakers
Woofer

Zelf ben ik geen expert qua speakers sets en zou graag advies willen.

Welke Boxen zou ik er bij kunnen kopen? ( type watt )
MIsschien kunnen we het beste van diezelfde serie boxen kopen via marktplaats misschien aangezien er nu al een serie 4 uit is dus waarschijnlijk wordt die serie 4 alleen maar verkocht in de winkels.

Ik weet het allemaal niet zo goed, ik hoop jullie wel ;)

P.S. Specifcatie Bose 301 Serie 3

75 watt / channel
Geschikt voor versterkers die per channel 10 /150 watt hebben
8 ohms

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:27
Voor het beste resultaat zou ik voor bose boxen gaan.
Vertel alleen is even wat het budget mag worden.

• Janus Bier
uhm iets onder de 1000 zou mooi zijn, zou dat haalbaar zijn?

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik heb hier op het forum wel eens gelezen dat bose boxen alleen goed klinken met de bijbehorende bose versterker. ALs dat zo is, dan zou ik toch die boxen vervangen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het mooiste is natuurlijk als je als rear surrounds ook 301's haalt. Maar, dit is niet per se nodig.

Je zou voor de 2 rears eens kunnen kijken voor die acoustimas melkpakjes; die zie je wel eens gebruikt op MP.

Als center de vcs 10 (die vind je wel voor 150 euro). Overigens passen bij die center ook rear surrounds; de 161.

Als woofer... hmm.. dan zou ik niet per se naar bose kijken, maar naar een andere actieve sub die wat groter is en iets meer punch geeft. Ik ben niet zo thuis in kant en klare (non-DIY) subs. Dus daar kan ik je niet over adviseren.

Wise enough to play the fool

• Janus Bier
Oscar Mopperkont schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 16:20:
Ik heb hier op het forum wel eens gelezen dat bose boxen alleen goed klinken met de bijbehorende bose versterker. ALs dat zo is, dan zou ik toch die boxen vervangen.
Die versterker kan ik dan toch ook los kopen?

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:26
Janus Bier schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 16:13:
Ik ben mijn ouders aan het aansporen om een home ciname set aan te schaffen aangezien er binnenkort ook een nieuwe tv komt.
Stomme vraag, maar willen ze het zelf eigenlijk ook? En wat voor versterker zitten ze nu aan?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Janus Bier
hehe ja me pa houdt niet van vernieuwing maar me ma wel , dusja ik ben nu gewoon beetje research aan het doen om dat dalijk aan hen te prestenteren.

De versterker die er nu aan zit is van het merk Quad , verder kan ik er niet veel wijzer van worden. (geen boekjes met specificaties).

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Als jullie het goed vinden klinken, is er niets aan de hand.
De 301 klinkt van zichzelf vrij "warm".

Ik zou mij eerst eens verdiepen in surround versterkers (HK, yamaha of rotel - ligt aan je budget).
Wat speakers betreft; kijk eens rond en google eens een beetje.

Anders wordt dit zo'n "welke luidsprekers moet ik kopen" topic.

• Janus Bier
is dit een degelijke surround versterker?

http://www.pixmania.nl/nl...sterker-5.html?srcid=103#

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-12 22:03
Waus, niks over het feit dat het Bose is. Bij tweakers is dat dus niet ingeburgerd.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-12 15:36

voodooless

Sound is no voodoo!

coptician schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 23:46:
Waus, niks over het feit dat het Bose is. Bij tweakers is dat dus niet ingeburgerd.
Jawel, maar tweakers willen soms ook gewoon aardig doen en mensen helpen ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

deepspace schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 23:56:
[...]

Jawel, maar tweakers willen soms ook gewoon aardig doen en mensen helpen ;)
En ze hebben gewoon schrik dat ze door Play op de vingers worden getikt, natuurlijk :+

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
TomSwinnen schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 01:40:
[...]

En ze hebben gewoon schrik dat ze door Play op de vingers worden getikt, natuurlijk :+
*w8 met spanning*

maareuh @ TS: ikzelf heb wel slechte ervaring met bose, maar zoals hierboven: misschien is er hoop als er ook een bose versterker komt.. anders: afrader!

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Verwijderd

Deze zeker
Afbeeldingslocatie: http://img2.ricardo.ch/2005/04/03/0/356631703.jpg
Je kan je vader naar wat andere luidsprekers laten luisteren zodat hij er achter komt dat er echt wat beters is.
Of het wordt een 5.1 satelliet set, en de bose luidsprekers worden alleen nog maar voor stereo geluid gebruikt.

Verwijderd

Blablabla bose.

NIETS, maar dan ook NIETS mis mee. Zeker niet met de 301 serie. Met een quad versterker zal dat zeker niet slecht klinken. Neem nog zo'n set (dus quad/bose) en koop er een dvd spelert met 5.1 analog out. Dan heb je al 4.0 en dat is zeker geen straf, om daar naar te luisteren.

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12 18:56

-d-

wat is er mis met cheap ?
Ik heb mn Yamaha RX-V450 voor €199 gekocht, perfect ding en ben er super tevreden over....

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ja, en? Dat vroeg hij toch niet? Hij vroeg of het wat was. En het is echt niet zo dat je voor dat geld geen goede versterker zou kunnen maken.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-12 15:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 12:17:
NIETS, maar dan ook NIETS mis mee. Zeker niet met de 301 serie. Met een quad versterker zal dat zeker niet slecht klinken. Neem nog zo'n set (dus quad/bose) en koop er een dvd spelert met 5.1 analog out. Dan heb je al 4.0 en dat is zeker geen straf, om daar naar te luisteren.
Nouja, we kunnen nog wel uren doorgaan met opsommen wat er allemaal wel mis is met Bose, maar dat hebben we al vaak zat gedaan.

Feit is gewoon dat er idd mensen zijn die er idd niks mis aan vinden. Die moeten dan ook vooral zo houden en Bose kopen.

Maar: ga wel vooral naar andere dingen luisteren. Er is zoveel te krijgen, dat het zonde zou zijn om alleen maar naar Bose te kijken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

deepspace schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 13:02:
...dat het zonde zou zijn om alleen maar naar Bose te kijken.
Er naar luisteren, da's pas zonde !!!

Nee hoor, grapje... Ik heb nu ook een setje 301-II staan. Deze dienen eigenlijk als standaard voor mijn front-speakers. Maar waarom niet dan ook maar even aansluiten dacht ik toen...
En ze klinken nu niet echt beroerd ofzo... Alleen mis ik wel veel hoog, ik weet zo niet de specs van de 301 maar als je het mij vraagt geven ze het hoog niet lekker weer... (en dat van iemand als ik, die boven de 16k a 17k niets meer hoort....)

Ik zou je vader gewoon aanraden opzoek te gaan naar een setje (of 2) 301's en daar een lekkere centerspeaker bij te kopen. (misschien een 301 als center ook nog wel te doen...vandaar "een setje of 2" ik weet alleen niet of ze voldoende afgeschermd zijn om dicht bij een tv te plaatsen...)

Natuurlijk zijn er zat alternatieven en zijn er zat mensen die aanmerkingen hebben op bose, of welk ander merk dan al niet... Smaken verschillen, feit is dat je vader tevreden is met de 301... Een ware welhalla voor hem wanneer er binnenkort 5 van die speakers staan!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Ejorne op 22-08-2005 13:21 ]

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 12:17:
Wel als je van conus tweters houd.

Ik zal in iedergeval niet de uitgang van een DVD-speler gaan gebruiken omdat de meeste niet zulke goede dacs hebben. De PIONEER VSX415-S is een betere alternatief. Zonder center draaien kan wel, maar in de huiskamer waar niet iedereen op de beste plek zit kan je dat beter niet doen.

Als ik jou was zal ik met je vader naar wat goede satelliet 5.1 luidspreker sets gaan luisteren. Dan heb jij mooi 5.1 geluid voor de films, terwijl je vader zijn cds nog steeds over zijn bose 301 kan draaien (al is de kans dat die straks die 5.1 setup veel mooier vind klinken).

• Janus Bier
Ejorne schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 13:19:
[...]
Nee hoor, grapje... Ik heb nu ook een setje 301-II staan. Deze dienen eigenlijk als standaard voor mijn front-speakers. Maar waarom niet dan ook maar even aansluiten dacht ik toen...
En ze klinken nu niet echt beroerd ofzo... Alleen mis ik wel veel hoog, ik weet zo niet de specs van de 301 maar als je het mij vraagt geven ze het hoog niet lekker weer... (en dat van iemand als ik, die boven de 16k a 17k niets meer hoort....)
Ik snap niet precies wat je bedoeld, je heb ze al staan als front speakers, dus ik neem aan dat het onderdeel is van een 5.1 set of 6.1 zelfs. Maar als je ze gaat aansluiten , wat bedoel je daar mee?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 14:15:
[...]

Wel als je van conus tweters houd.

Ik zal in iedergeval niet de uitgang van een DVD-speler gaan gebruiken omdat de meeste niet zulke goede dacs hebben. De PIONEER VSX415-S is een betere alternatief. Zonder center draaien kan wel, maar in de huiskamer waar niet iedereen op de beste plek zit kan je dat beter niet doen.

Als ik jou was zal ik met je vader naar wat goede satelliet 5.1 luidspreker sets gaan luisteren. Dan heb jij mooi 5.1 geluid voor de films, terwijl je vader zijn cds nog steeds over zijn bose 301 kan draaien (al is de kans dat die straks die 5.1 setup veel mooier vind klinken).
Dude, denk even na voordat je zomaar iets post :|
Waar slaat het nou op dat een dvd speler slechte dacs heeft :? Nee, die pioneer van 200 euro zal beter zijn dan een bovengemiddelde dvd speler 8)7

Koop bijvoorbeeld de 963sa van philips 2dehands voor zeg 200 euro. Niets mis met "de niet zo goede dacs". Daarbij kan je dan ook nog sacd afspelen.

• Janus Bier
Er is door mijn ouders besloten om de 2 Bose speakers in de kamer van me pa te plaatsen met de ouder versterker en pickup. Dus we gaan nu voor een home cinema set.

Dit topic kan dus eigenlijk gesloten worden.

Als iemand nog tips heeft voor een Home cinema set tussen de 1000 en 2000 euro zou dat welkom zijn.

Iniedergeval bedankt voor jullie hulp.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:09

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:17:
Dude, denk even na voordat je zomaar iets post :|
Waar slaat het nou op dat een dvd speler slechte dacs heeft :? Nee, die pioneer van 200 euro zal beter zijn dan een bovengemiddelde dvd speler 8)7
Toch heeft ie wel gelijk. En ja, een DVD-speler kan beter klinken dan een CD-speler maar vergeet niet dat het gros van de mensen tussen de 50 en 150 euro uitgeeft aan een DVD-speler. Of een DVD (harddisk) recorder van <500 euro waar echt niet naar audiokwaliteit gekeken wordt. Kun je beter een CD-speler van 250 euro kopen; die klinkt vrijwel zeker beter.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Huh :?
Het gaat hier om een dvd speler, dat heeft NIETS te maken met CD. Die zal hij nou wel anders afspelen. En met die pioneer bedoel ik die receiver. Hij begint te vertellen dat een receiver betere dacs heeft dan een dvd spelertje. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Plus het feit dat als je geen receiver hoeft te kopen, je meer geld kan uitgeven aan de dvd speler. EN je gaat er niets aan achteruit op stereo.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Janus Bier schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 00:45:
Er is door mijn ouders besloten om de 2 Bose speakers in de kamer van me pa te plaatsen met de ouder versterker en pickup. Dus we gaan nu voor een home cinema set.

Dit topic kan dus eigenlijk gesloten worden.

Als iemand nog tips heeft voor een Home cinema set tussen de 1000 en 2000 euro zou dat welkom zijn.

Iniedergeval bedankt voor jullie hulp.
Als 2000 Euro je maximale budget is, kun je echt wel wat mooiers halen dan die 301's. Bedenk wel dat je risico neemt, met het kopen van 2e hands 301's. De conusranden zijn van foam en zullen, of al verrot zijn, of binnenkort gaan rotten. Naar mijn idee wil je bij DVD een speld kunnen horen vallen, dat ga je niet redden met die conus tweeters! Overigens ga je straks je hele huiskamer volstampen met grote speakers, terwijl een leuk Kef, Tannoy, Jbl, etc. 5.1 setje het beter doet.

Mijn advies is om een leuke receiver, Dvd-speler en speakerset aan te schaffen. Kijk bijvoorbeeld naar Yamaha, Pioneer en Sony (QS) receivers en Dvd-spelers. Voor niet meer dan 350 Euro heb je gewoon een dergelijk apparaat is huis. Hetzelfde geldt voor de speakers, hoewel de grootte van de frontspeakers wel een rol speelt, om een goede muziekweergave te behalen.

Ik zou zeggen, ga naar een echte Hifi-zaak en overtuig jezelf (en pa en ma) :) Niks mis met Bose, als er geen andere merken bestonden ;)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 08:36:
Het gaat hier om een dvd speler, dat heeft NIETS te maken met CD.
Persoonlijk hecht ik bij CD-weergave de meeste waarde aan de kwaliteit van de DACs. Maar ik zag inderdaad over het hoofd dat je vergeleek tussen receiver en DVD-speler.
Die zal hij nou wel anders afspelen. En met die pioneer bedoel ik die receiver. Hij begint te vertellen dat een receiver betere dacs heeft dan een dvd spelertje. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Daar is niks over te zeggen. Het zal puur aan de fabrikant liggen of die in een receiver uit dezelfde serie als z'n DVD-speler gelijkwaardige/mindere/betere DACs zet. Maar aangezien er in een receiver vaak meerdere DACs zitten is de kans dat ze minder goed zijn groter denk ik.

Aan de andere kant: fabrikanten gaan er toch wel redelijk van uit dat mensen hun DVD-spelert digitaal aan een receiver knopen. Dat zou een reden kunnen zijn om te beknibbelen op DACs in die spelers.

[ Voor 15% gewijzigd door Exirion op 23-08-2005 09:23 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Ja, maar hij zal nou ook wel een cd speler hebben. En die zal neit slecht zijn, gezien de keus van de quad.

Wat je nog meer zegt: helemaal mee eensch. Dat is gewoon een appel met een peer vergelijken. Het is echter wel zo dat een dvd speler meestal niet eens decoders bevat. En mocht hij dit wel bevatten, zal deze niet slecht zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2005 09:41 ]

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Janus Bier schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 16:26:
[...]

Ik snap niet precies wat je bedoeld, je heb ze al staan als front speakers, dus ik neem aan dat het onderdeel is van een 5.1 set of 6.1 zelfs. Maar als je ze gaat aansluiten , wat bedoel je daar mee?
Ik heb een 5.0 set staan. En mijn frontspeakers (op de grond staande speakers) moesten wat hoger gezet worden. (om de tweater en middentoner hoger dan de zijkant van de bank te laten komen)
Nu bleek dat een 301, die ik nog boven had staan, precies zo breed was als mijn speaker. (de 301 plat neergelegd, dus niet zoals op een plaatje hier eerder in dit topic). Ook was de verhoging precies genoeg...

Omdat mijn frontspeakers gevoed worden door een stereoversterker welke beschikt over 2 speaker uitgangen besloot ik om mijn "speakerstandaards" dus ook maar wat geluid te laten produceren... Door ze aan te sluiten... Het ruimtelijk effect van mijn geluidsbeeld is hiermeen niet heel erg veranderd, maar het geluid dat uit de front vandaan komt is nu wel voller/warmer...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• Janus Bier
Tot nu toe ben ik op dit uitgekomen

Speakersset: Pioneer s-v410
Reciever: Pioneer VSX-C502
DVD Recorder: Pioneer dvr-5100h-s

Lijkt me tog wel netjes
Me ouders vinden ook het design van de boxen belangrijk dus daarom die , het lijkt me ook logisch dat er een goed geluid uitkomt.

Nog 1 vraagje , weet iemand wanneer de HD-DVD films doorbreken?

Maar we gaan idd eerst naar een HI-FI winkel om verschillende setups te beluisteren dan weet je tenminste wat je in huis haalt.

[ Voor 27% gewijzigd door Janus Bier op 23-08-2005 15:42 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Janus Bier schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:37:
Nog 1 vraagje , weet iemand wanneer de HD-DVD films doorbreken?
Sorry, ik heb m'n glazen bol thuis laten liggen.

Ze zijn nog volop aan het kibbelen over welke standaard de norm wordt, dus niemand kan voorspellen hoe snel het door gaat breken. Maar in Amerika is HD al een tijdje langer hot dan bij ons.

Verwijderd

Is het deze ?
http://www.avland.co.uk/pioneer/sv410/sv410.htm

De specs zijn niet verkeerd al is de crosover van 150Hz wel hoog, maar daar ontkom je bijna niet aan bij een satelliet systeem.
Ik raad je aan om ook naar de Tanoy EFX 6.1 te luisteren (200,- bij Raf) en de SCS 178/SCS 188

• Barry|IA
Overweeg ook de Kef Q1 eens. Als je er hier 5 van neemt - met eventueel een klein subje - heb je een échte set, die ook muzikaal erg goede prestaties neerzet!

Ook zag ik dat Denon niet zo gek duur is. De Denon receivers staan bekend om hun goede muziekweergave, terwijl Pioneer dit weer niet echt heeft. De receivers van Pioneer klinken naar mijn ervaringen een beetje schel in het hoog, vooral op luider volume. Bij Denon, NAD en Marantz hoor ik dat niet, hoewel Marantz een beetje ''sompig'' overkwam in het laag.

Kostenplaatje :)

5x Kef Q1 = € 845
1x Denon AVR-1905 = € 336
1x Denon DVD-1720 = € 150

Totaal bedrag: € 1331

Denk niet dat je nu klaar bent met de kosten! De bekabeling kan ook aardig aan de prijs zijn. Laat je niet beinvloeden door de magische abra-kadabra kabeltheorie van een willekeurige verkoper. Sterker nog: Vraag of je zelf mag luisteren, zonder dat de verkoper kan oordelen. Je wilt niet weten hoeveel meer omzet er wordt gemaakt door het oordeel van de verkoper!

Voor een beetje normale bekabeling, ben je niet zo gek veel kwijt. Een scart kabel hoeft écht geen 50 Euro te kosten, als je maar 1.5 meter nodig hebt. Let alleen wel op dat je een scart kabel neemt waarvan de 21 pinnen allemaal zijn aangesloten. Ook een digitale interlink hoeft niet zo duur te zijn, een dergelijke interlink van 10 Euro is goed genoeg.

Dan heb ik nog één belangrijke tip: Laat je vader dit topic ook eens lezen. Ik kan mij voorstellen dat het voor hem ingewikkeld is, om zonder goede argumenten iets te kopen.

Veel luister-plezier :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Barry|IA schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:02:
[*blaat*]
5x Kef Q5 = € 845
[*blaat*]
:P
Op zich goede theorie, maar 5×een Q5? :P en je vond 5× een bose 301 al een kamer vol grote speakers. ;)

Doe dan 3× een Q1 en 2× een Q5. dan heb je echt een briljante set, die niet veel ruimte inneemt :)
Maar als je het kan betalen kan je beter de Q9 als center nemen. Q5 als rears lijkt mij overkill, maar that's just me. zijn er genoeg die dat niet met me eens zijn :)

Verwijderd

Kijk dan wat hij nog meer typt. Die 5 is een typo :P Hij bedoelt dus 5xeen kef Q1

Vind de prijs ipv de grootte belangrijker. De Q5x5 heb je niet voor 845 euro. :P

• Barry|IA
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 23:05:
Kijk dan wat hij nog meer typt. Die 5 is een typo :P Hij bedoelt dus 5xeen kef Q1

Vind de prijs ipv de grootte belangrijker. De Q5x5 heb je niet voor 845 euro. :P
Waar zien jullie Q5 staan dan?? O-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 23:05:

Ik vermoedde al zoiets :P
Nu ik er bij nadenk is die prijs idd wel erg optimistisch voor 5 maal Q5 8)7 hahaha
Barry|IA schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 23:12:
[...]

Waar zien jullie Q5 staan dan?? O-)
in mijn quote >:)
Pagina: 1