Toon posts:

Sluitertijden bij externe flits

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb sinds 2 dagen eindelijk de 20D! Vind 'm nu al super!!!
Waar ik alleen niet uit kom is het volgende:
Als ik mijn flitser 420EX gebruik in de Av/Tv/M/P stand, blijft de sluitertijd erg lang, waardoor de fot snel onscherp wordt bij fotograferen uit de hand. In de basisinstellingen (portret etc.) wordt de sluitertijd wel langer door het gebruik van de flits.
Ik doe hier vast iets verkeerd, maar wie vertelt mij wat? :?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij P is je sluitertijd wellicht ook korter? Dat is juist het verschil tussen bijvoorbeeld Av en P. P gaat uit van het bevriezen van mensen en neemt de flitsterkte mee in de lichtmeting, terwijl Av puur de sluitertijd bepaalt adhv aanwezige licht en dus foto's moet opleveren met meer sfeer. Probleem bij Av kan dus inderdaad zijn dat er een te lange sluitertijd icm bewegende mensen wordt bepaald. Als je wel met Av wil fotograferen ivm sfeer, zal je toch het diafragma meer moeten openen en/of ISO omhoogschroeven. Een belangrijke tip, hoewel funest voor spontane foto's, is om mensen erop te wijzen dat ze ook iets na/voor de flits (afhankelijk van curtain sync instelling) stil moeten zitten.

{signature}

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:18

Pelle

🚴‍♂️

Kijk eens naar de high-speed sync optie op je flitser. Die geeft je de mogelijkheid invulflitsen te gebruiken met sluitertijden korter dan 1/200e.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
Pelle schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 19:56:
Kijk eens naar de high-speed sync optie op je flitser. Die geeft je de mogelijkheid invulflitsen te gebruiken met sluitertijden korter dan 1/200e.
Vaak kun je die optie "high speed"alleen inschakelen als de flitser recht naar voren staat.
Dat is het geval bij m'n minolta flitser. maar dan kun je wel tot een 1/12000seconden!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nou zosnel synct de 20d niet. Ik geloof tot 1/250e max. De sluiter gaat 'maar' tot 1/8000.

In de AV stand heb je standaard een invulflits en dus een langere sluitertijd in donkere situaties. In de P-stand heb je bijna altijd 1/60 als sluitertijd een donkere situaties. In de handleiding van de flitser staat dit trouwens goed beschreven.

Dit had trouwens in ons 20d topic gekunt :p

[ Voor 17% gewijzigd door twixx op 21-08-2005 11:14 ]

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De belangrijkste bron voor flitsen met Canon meuk
ModeShutter speedLens aperture
PAutomatically set from 1/60 sec to the camera’s maximum X-sync speed.Automatically set according to the camera’s built-in program.
TvYou can set any shutter speed between 30 seconds and the camera’s maximum X-sync speed.Automatically set to match the shutter speed you have set.
AvAutomatically set between 30 seconds and the camera’s maximum X-sync speed to match the lens aperture you have set.You can set any lens aperture you like.
MYou can set any shutter speed between 30 seconds and the camera’s maximum X-sync speed.You can set any lens aperture you like.

Dit, plus de wetenschap dat je met de FP-mode sneller dan X-sync kan, is alles wat TS wil weten. :)

{signature}

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:18

Pelle

🚴‍♂️

twixx schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 11:13:
Nou zosnel synct de 20d niet. Ik geloof tot 1/250e max.
Ja, de 'onboard' flitser. Maar een externe flitser kan dus met high-speed-sync veel kortere sluitertijden aan, door een aantal keren te flitsen en zo toch alles te belichten, ipv het kleine stukje dat belicht zou zijn als je 1 keer flitst (bij korte sluitertijden is niet de hele sensor in 1 keer geheel belicht, omdat first en second curtain heel kort achter elkaar komen.. de oplossing is dus meerdere keren kort achter elkaar flitsen, en dat is high-speed-sync).
Pagina: 1