Het ziet er zonder meer leuk uit, dat wil ik je nageven, maar dan praten we nog over een basis canvas met een kleine hoeveelheid informatie. Wat gebeurt er straks als we toolbars met icons krijgen, en de listview wordt volgestampt met data.
Interessant dat meerdere mensen in dit topic soortgelijke dingen roepen, dat Flex niet voor echte applicaties is.
Nee, dat het nog niet op het niveau beland is dat je voor echte volle interfaces nodig hebt. Er is niemand hier die het niet zou willen toepassen als het qua performance een flinke stap voorruit zou doen. Ik denk dat de hoeveelheid Flex niet willen toepassen vanwege Flash wel meevalt.
Overigens staan er grote performance verbeteringen op schema voor Flex 2.0. Hetgeen niet wil zeggen dat huidige Flex applicaties niet performant kunnen zijn, je moet echter wel beter opletten met wat je doet (maar volgens mij is dat bij veel technieken het geval).
Ik hoop het echt, het zou zonde zijn als het zo lang bleef aanmodderen. Het is een mooi product, en we hebben in ieder geval weer keuze in ontwikkelen, maar een Flash 8 player weliswaar beta stadium kon de performance van oa zaken die ik bij flex oa dashboard applicaties van Akzo heb gezien ook niet verbeteren. Het zou jammer zijn als het Central achterna ging, het verdient beter.
Ik heb niet de indruk dat je hier uit ervaring spreekt? Mijn ervaring wijst in ieder geval anders uit (en ja, er is nog een hoop te verbeteren ook). Net als bij javascript zijn er bij Flex vele wegen om een probleem heen.
We gebruikten een flinke server met een nog relatief licht testplan. Het enige wat Flex hoeft te doen is compileren en de sessies en server cache regelen, maar toch had die het er heel erg moeilijk mee. Ik zal de laatste zijn die de problemen bij Javascript zal ontkennen, ik heb ook altijd gezegd dat ze er wel degelijk zijn, en dat het aan de requirements afhangt of ze acceptabel zijn. Ik vind dat er op veel vlakken nog veel werk ligt, oa in functionaliteit voor sneller ontwikkelen. Dat is waar Flex momenteel de absolute aanvoerder is. Er is op "Ajax" vlak maar weinig wat zorgt voor sneller ontwikkelen en je vrijheid behouden.
Dat wat jij de support forums noemt, dat zijn niet de support forums; die zijn namelijk alleen bereikbaar voor klanten. Blocking issues/bugs worden gratis gefixed voor klanten en er worden zelfs klant specifieke releases van Flex gemaakt.
Hoe wordt dit aangepakt bij een volgende release, of een patch. Worden dan al die custom builds weer door de testmolen gegooid, waarna alle stages van tests weer worden uitgevoerd. Idem bij een nieuwe mayor release, worden er dan weer nieuwe versies ontwikkeld, immers niet alle mayor bugs gaan een productieproces in bij Macromedia. Wat is de reden dan voor die specifieke releases, is het nog niet klaar voor het echte werk? Het komt mij over als additioneel flexibel zijn omdat het produkt out of the box niet voldoet.
Excuus dat "er niet genoeg resources zijn" ben ik nog niet tegen gekomen, hoe kom je daar aan?
Van iemand die meer connecties heeft met MM ontwikkelaars, en die mij dit wist te vertellen nadat ik oa zag dat er op zowel de Breeze als Flex forums geen enkele serieuze vraag wordt beantwoord door Macromedia.
Ook je opmerking over data-caching roept vraagtekens bij mij op; Flex geeft je de keus, je kan zelfs offline je applicatie gebruiken inclusief de data. Hoezo geen cache mogelijkheden?
Hoe gaat een SWF om met 304 (Not Modified) headers? Kortom, elke sessie zal je weer je assets moeten inladen. Het hangt af van je applicatie in hoeverre dit problemen kan gaan opleveren.
De discussie van JavaScript vs Flash vs Java kunnen we eindeloos voeren; er zal nooit een eenduidig antwoord komen denk ik. Voor de ene applicatie is JavaScript de beste keus, een ander Flash, weer een ander Java.
Het maakt mij echt helemaal niets uit, wat voor mij telt is het eindresultaat. Als daarvoor Flex nodig is, geen enkel probleem. Het moet alleen nog uitkristaliseren, en geoptimaliseerd worden.
[
Voor 16% gewijzigd door
Verwijderd op 27-08-2005 19:37
]