Laatst stond er op de frontpage een artikel over hoe geweldig AJAX wel niet was volgens Google. Ook op slashdot staan de nodige uitingen van lof. Maar toch vraag ik me wie er nu een bord voor zijn hoofd heeft: ik of de AJAX-promoters?
Volgens Lars Rasmussen van Google is Ajax bijkans een godsgeschenk (sja what's in a name). Volledige applicaties in je browser! Geen downloads en software-updates meer, je kunt overal bij je data -die staat immers op de server- en wat al niet meer.
Laat ik voorop stellen dat ik enkel eens met wat Ajax-dingetjes heb lopen klooien. Echt maar een paar uurtjes. Maar ik heb wel de nodige ervaring met XHTML, CSS, Javascript, PHP, C.. the works, zeg maar.
Maar ik heb er toch zo enkele commentaren op het hele Ajax gebeuren:
* Fuzzillogic denkt.
Wellicht wel. Indien gebruikt in beperkte mate kan het de responsiviteit en interactiviteit van websites verbeteren. Maar of die extra developmenttijd opweegt tegen het nadeel?..
Zie ik iets fantastisch over het hoofd? Of heeft Rasmussen e.a. nog nooit van Java gehoord ofzo? Wat mis ik?
Volgens Lars Rasmussen van Google is Ajax bijkans een godsgeschenk (sja what's in a name). Volledige applicaties in je browser! Geen downloads en software-updates meer, je kunt overal bij je data -die staat immers op de server- en wat al niet meer.
Laat ik voorop stellen dat ik enkel eens met wat Ajax-dingetjes heb lopen klooien. Echt maar een paar uurtjes. Maar ik heb wel de nodige ervaring met XHTML, CSS, Javascript, PHP, C.. the works, zeg maar.
Maar ik heb er toch zo enkele commentaren op het hele Ajax gebeuren:
- De prachtige mogelijkheden die men nu toedicht aan Ajax zijn precies die dingen waar o.a. Mozilla's XUL, Java, .NET zich op richten.
- Heel Ajax draait op XMLHttpRequest. Een leuk ActiveX-geintje van Microsoft. (het zit dus niet eens ingebouwd in de browser). Het is niet gestandaardiseerd. DOM Level 3 heeft/krijgt wel een gestandaardiseerde vervanger daarvoor, maar tot dusver wordt dat alleen ondersteund door Opera!
- Multi-browser-support-hell. Met name IE is gewoon al zwak op XHTML/CSS/Javascript gebied. En met mijn klein experimentje bleek dat het ook al mis ging met XML namespaces i.c.m. XMLHttpRequest; de andere browsers hebben so to say een betere implementatie van XMLHttpRequest dan de maker ervan. Los daarvan erger ik me nu al groen en geel aan de verschillen tussen de browsers: je maakt iets, het werkt prachtig, en vervolgens moet je nog een tijd gaan klooien om het in alle van de meest gebruikte browsers aan de praat te krijgen. Met nog een (non-standaard!) techniek erbij gaat dat echt een feest worden!
- JavaScript. Hoewel Ajax een thin-client gebeuren zal zijn blijft, IMHO, JavaScript te chaotisch voor grotere programmeertalen. Java is veel beter geschikt daarvoor, en nu al veel flexibeler en veel krachtiger.
- De HTML-widgets zijn gewoon veel te beperkt om er een mooi eenduidige GUI mee te maken. Het resultaat is dat men nu al door hoepels springt om widget na te HTML'en die gewoon kant-en-klaar in Java, .NET, Win32 of een willekeurig ander platform te vinden zijn. Hoezo, wiel opnieuw uitvinden?
- GUI's worden daardoor chaotisch. Elke applicatie ziet compleet anders uit, werkt compleet anders, de accessability-fucties van het OS/platform zelf zijn afwezig.
- Content blijft verborgen voor zoekmachines. Je ziet sites die voor de navigatie compleet leunen op Javascript. Onbereikbaar voor zoekmachines dus. Nou is dat voor een applicatie meestal geen probleem, maar toch.
- Zonder internetverbinding werkt het niet. Een Java-applicatie kan ook prachtig werken zonder een verbinding. En Java-applicaties kun je met WebStart ook direct starten, zonder dingen te installeren. En met WebStart wordt het ook automatisch up-to-date gehouden.
- Sites die 'gewoon' een full-page-refresh doen zijn van nature al beter geschikt voor mobiele apparaten.
* Fuzzillogic denkt.
Wellicht wel. Indien gebruikt in beperkte mate kan het de responsiviteit en interactiviteit van websites verbeteren. Maar of die extra developmenttijd opweegt tegen het nadeel?..
Zie ik iets fantastisch over het hoofd? Of heeft Rasmussen e.a. nog nooit van Java gehoord ofzo? Wat mis ik?