[XP] Hoe worden driveletters bij een dualboot toegewezen?*

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yabadab
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 12:38

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Ik wil graag dualboot installeren op twee fysiek verschillende harddisks. Op beide XP Home edition. Graag wil ik dat beide installaties op C: staan.

Uitleg:
Mijn vader heeft een pc met Xp home. De HD waar dit opstaat maakt ongelooflijk veel herrie.
Nu wil ik dus een nieuwe HD monteren en XP home opnieuw installeren.

Het probleem is dat pa veel progs op zijn oude systeem heeft staan, maar niet precies wat erop staat en niets weg wil gooien. |:(

Als goed alternatief had ik bedacht dat ik een dualboot wil maken met beide harddisks. Iedere hd zijn eigen XP home installatie. Dan heeft pa de mogelijkheid om geleidelijk alles over te zetten. Heeft hij na verloop van tijd alles overgezet dan kan de oude herrie hd uit de pc verwijderd worden.

Maar om het netjes te doen wil ik wel dat de XP installatie op de nieuwe hd op C: komt te staan. Maar ja op de oude hd staat XP ook al op C:
Kan ik met dualboot toch iedere harddisk als C: laten aanmerken.
Dus:
Start hij op met de oude hd dan moet de oude hd C: zijn en de nieuwe hd een andere letter.
Start hij op met de nieuwe hd dan moet de nieuwe hd C: zijn en de oude hd een andere letter.
Is dat mogelijk?

Eerlijk gezegd ben ik bang van niet, maar wellicht is er een slimmerik die wel een goede oplossing voor me heeft?

Verwijderd

Als je XP op 2 fysieke schijven installed maakt die er gewoon C van hoor.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Buiten het feit of je wel of niet 2x een C: kan laten zien; het overzetten van programma's is niet een kopie-slag. Je zit mogelijkerwijs ook nog met registratie van DLL-files, ini-files, registry-entries enzo.

Ik denk zelf dat je sneller bent door de huidige schijf te klonen naar een nieuwe schijf en dan ineens de oude eruit halen en de nieuwe ervoor in de plaats.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Is dat wel zo handig?
Natuurlijk vanuit computerbeheer->schijfbeheer kunnen schijfletters toegewezen worden, maar het zou mij telkens in verwarring brengen.

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Klonen is geen goede optie. Pa heeft er zoveel meuk opstaan dat de pc er traag van is geworden. Een verse installatie is echt gewenst.

Over dat installeren van proggies heb je gelijk, wat register .dll etc.
Daarom ook tijdelijk dual-boot. Dan kan hij zijn data (genealogie) exporteren en deze weer importeren op zijn nieuwe harddisk (nadat hij het programma opnieuw geïnstallerd heeft).
Aangezien ik geen zin heb om met hem alle programma's door te nemen en data te exporteren (je kent dat wel urenlange zinloze discussies en een hoop ellende), mag hij het zo zelf doen op zijn eigen dooie gemakje. Gooi ik er over een paar maanden de oude hd wel uit.

Tijdens de dualboot zijn die dubbele C: schijven wel verwarrend, dat ben ik met je eens. Maar als over een paar maanden de oude hd definitief verwijderd wordt is de pc weer als 'nieuw'.

[ Voor 14% gewijzigd door sanfranjake op 18-08-2005 21:38 . Reden: editknop ]

• MAX3400

MAX3400

Dan nog; ik zou een nieuwe schijf erbij zetten. Eventueel in 2en delen (toekomstige C en toekomstige D). Daarna E (te toekomstige D) formatteren, alle data die die wil hebben blind erop kopieren. Oude schijf eruit, nieuwe schijf aansluiten. Op C Windows installeren en daarna kan ie zelf met D aan de gang voor zijn data.

Zoals ook hiervoorgaan genoemd: het is niet erg overzichtelijk om per Windows te moeten denken welke schijf wat ook alweer is.

*edit*
Ga in die scenario NIET aan de gang met EFS ofzo; houd de toekomstige D gewoon FAT32.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 18-08-2005 21:25 ]

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is het mogelijk?

Dat beide XP home installaties ieder op een andere fysieke harde schijf staan, maar iedere installatie toch denkt dat hij op C: staat?

Het is niet mogelijk alle dat blind over te zetten.
Sommige data zit verwerkt in programma's.
Dus die data moeten echt geëxporteerd worden.

Bovendien weet pa al niet meer welke data er precies opstaan, maar wil niet dat er genealogie-data verloren gaat. Op deze manier kan hij zelf op zoek gaan naar die data. Mij is dat teveel werk.

Zelf zet ik altijd al mijn data op de D: of E: schijf, zodat ik zonder na te denken XP opnieuw kan installeren zonder om mijn data te hoeven bekommeren. Maar goed zo handig is die ouwe niet.

[ Voor 60% gewijzigd door sanfranjake op 18-08-2005 21:38 . Reden: editknop ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 11:55

ThaHandy

Discovery Channel

hoewel ik heb zelf niet geprobeerd heb (allemaal theoretisch :P )
oude HD los, nieuwe HD er in, XP er op. dan na installatie de oude weer aansluiten en in de bios opgeven welke de eerste boot HD moet zijn (en als het mogelijk is ook als eninge boot HD)
en dan zou C en D telkens worden gewisseld ALS HET GOED IS

suc6

[ Voor 16% gewijzigd door ThaHandy op 18-08-2005 21:31 ]

• MAX3400

MAX3400

ThaHandy schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:28:
hoewel ik heb zelf niet geprobeerd heb (allemaal theoretisch :P )
oude HD los, nieuwe HD er in, XP er op. dan na installatie de oude weer aansluiten en in de bios opgeven welke de eerste boot HD moet zijn (en als het mogelijk is ook als eninge boot HD)
en dan zou c en d telkens worden gewisseld ALS HET GOED IS

suc6
Ik denk het niet omdat je dan je boot.ini sowieso moet aanpassen omdat je schijf 1 of 2 op een andere bus hebt aangesloten, afhankelijk van hoe je het allemaal installeert. En met losse schijven moet je ook de boot.ini mergen anders ziet ie echt geen dual-boot.

[ Voor 1% gewijzigd door MAX3400 op 18-08-2005 21:30 . Reden: typo ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als je de tweede installeert met de eerste geinstalleerd zal het waarschijnlijk D: worden.
Lees ook Microsoft's verhaal hierover: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;234048
Lijkt me zeer waarschijnlijk dat dit ook gewoon voor XP/2003 opgaat :)

Ik zet nog even je OS in de topictitel vooraan, per de Windows Operating Systems - Policy. Ook breid ik die een klein beetje uit.
Drive letters bij dualboot > [XP] Hoe worden driveletters bij een dualboot toegewezen?*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Ik wilde dus XP op de nieuwe schijf installeren, terwijl de oude HD ook in de pc zit. Dan ziet XP dat tijdens de installatie van de nieuwe schijf en maakt hij toch vanzelf een dualboot systeem (of hij stelt er een vraag over)? Als ik dan van te voren de nieuwe HD via Partition Magic map als c:, dan moet dat goed komen?

ik was dus al bang voor datgene wat sanfranjake zegt. Dat tijdens de dualboot installatie de nieuwe installatie op D: komt te staan.

[ Voor 19% gewijzigd door sanfranjake op 18-08-2005 21:37 . Reden: editknop ]

• MAX3400

MAX3400

Yabadab schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:33:
Ik wilde dus XP op de nieuwe schijf installeren, terwijl de oude HD ook in de pc zit. Dan ziet XP dat tijdens de installatie van de nieuwe schijf en maakt hij toch vanzelf een dualboot systeem (of hij stelt er een vraag over)? Als ik dan van te voren de nieuwe HD via Partition Magic map als c:, dan moet dat goed komen?
Trust me; dit gaat niet werken. Als XP-setup een nieuwe schijf ziet, maakt ie er D van. Kan je wel met PQMagic aan de slag, maar geen idee of dit nog werkt als je de oude schijf loskoppelt.

*edit*
PQMagic is een software oplossing en helaas zijn mijn ervaringen met software oplossingen voor het omzeilen van kernel-toekenningen niet bevredigend.
*end *

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 18-08-2005 21:37 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Yabadab, ik heb even wat posts hierboven hierboven samengevoegd. Zou je voortaan zelf je laatste bericht willen aanvullen als je de laatste poster in een topic bent? Dat doe je met de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif rechtsbovenaan je bericht :)

Mijn spoorwegfotografie

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

MAX3400 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:30:
[...]

Ik denk het niet omdat je dan je boot.ini sowieso moet aanpassen omdat je schijf 1 of 2 op een andere bus hebt aangesloten, afhankelijk van hoe je het allemaal installeert. En met losse schijven moet je ook de boot.ini mergen anders ziet ie echt geen dual-boot.
hoewil je dan windows wijsmaken dat mijn eerste HD ook de eerste is, ik heb nl 3 HD'd
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
Pc naaste met 2 HD's heeft diezelfde regel ook

denk dat je die moet aanpassen waneer deze HD voor bijde installaties als opstart HD wordt gebruikt

• MAX3400

MAX3400

ThaHandy schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:39:
[...]

hoewil je dan windows wijsmaken dat mijn eerste HD ook de eerste is, ik heb nl 3 HD'd

pc naaste met 2 HD's heeft diezelfde regel ook

denk dat je doe moet aanpassen waneer deze HD voor bijde installaties als opstart HD wordt gebruikt
Zoals je hierboven zegt: je hebt geinstalleerd op de C:-partitie van de eerste schijf op het eerste channel wat je in de BIOS hebt ingesteld als boot-schijf. Als je bijvoorbeeld een multiboot maakt en een tweede XP op een andere schijf erbij zet, krijg je ook nog een regel maar dan met multi(1)disk(0) etc...

Zou je als boot-schijf 2 partities hebben en de eerste partitie niet hebben gekozen voor install maar de tweede partitie, dan zou het partition(2)\WINDOWS worden.

Probeer het eens en lees anders eens goed op Technet wat multiboot precies doet en hoe je dit aan kan passen; het is redelijk abstract allemaal maar als je gewoon zelf aan de gang gaat zie je snel genoeg wat er verandert.

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 18-08-2005 21:45 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Als je uiteraard de ene schijf loskoppelt als de ander er in zit kan dit. Bij Citrix zit een drive-remaptool die je windowsschijf kan veranderen. Ik zou alleen niet weten of die ook voor XP te gebruiken is of evt los te kopen, of dat er alternatieven zijn... de letter veranderen op de standaardmanier werkt iig niet voor de systeempartitie: http://support.microsoft....d=kb;en-us;307844&sd=tech

[ Voor 7% gewijzigd door sanfranjake op 18-08-2005 21:45 ]

Mijn spoorwegfotografie

• MAX3400

MAX3400

sanfranjake schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:45:
Als je uiteraard de ene schijf loskoppelt als de ander er in zit kan dit. Bij Citrix zit een drive-remaptool die je windowsschijf kan veranderen. Ik zou alleen niet weten of die ook voor XP te gebruiken is of evt los te kopen, of dat er alternatieven zijn... de standaard schijf hernoemen werkt iig niet naderhand voor de systeempartitie: http://support.microsoft....d=kb;en-us;307844&sd=tech
Citrix & Terminal Server werken inderdaad met folder redirection en drive-mapping. Maar dat is een client-server omweg en software-matig. Dit werkt niet voor een stand-alone PC. Ik zie Folder Redirection als een soort van smerige NET USE, maar dat is helemaal persoonlijk.

offtopic:
Heb net Citrix MPS 3.0 Basis, Advanced, Troubleshooting en Administration gevolgd de afgelopen maand

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 18-08-2005 21:49 ]

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Van dat laatste met die "multi(1)disk(0')" heb ik dus geen kaas gegeten.

maar mijn bedoeling is wel dat beide harddisks op hun eigen positie blijven: De nieuwe disk op (0) en de oude op (1).
Alleen als je met de eerste boot opstart dan moet disk (0) dus C: worden en wanneer je met de tweede boot opstart moet disk (1) C: worden.
Kan dat dan?

P.s. nog sorry voor mijn slordige TT en slordige berichten.

• MAX3400

MAX3400

Yabadab schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:47:
Van dat laatste met die "multi(1)disk(0')" heb ik dus geen kaas gegeten.

maar mijn bedoeling is wel dat beide harddisks op hun eigen positie blijven: De nieuwe disk op (0) en de oude op (1).
Alleen als je met de eerste boot opstart dan moet disk (0) dus C: worden en wanneer je met de tweede boot opstart moet disk (1) C: worden.
Kan dat dan?

P.s. nog sorry voor mijn slordige TT en slordige berichten.
Nee, niet met standaard Windows.

Tools als PQMagic misschien wel, maar die geven weer problemen als je schijven gaat verwijderen.

Ik blijf, voor jouw situatie, bij mijn oplossing om een nieuwe schijf (D & E) te gebruiken en data naar E te kopieren.

*edit & no offence intended*
Je kan wel degelijk gaan spelen met 2 schijven, boot.ini en dergelijke maar om het simpel te houden voor jou en je vader, is het raadzamer om een simpele oplossing te implementeren dan op allerlei sneaky manieren te spelen met tools die je van binnen en buiten moet kennen om later de situatie draaiende te houden
*end edit*

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 18-08-2005 21:51 ]

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Welke site bedoel je trouwens met Technet?

www.technet.org of
technet.microsoft.com ?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:06

ThunderNet

Flits!

Yabadab schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:51:

www.technet.org of
technet.microsoft.com ?
Wat denk je zelf? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MAX3400

MAX3400

Yabadab schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:51:

www.technet.org of
technet.microsoft.com ?
TechNet is van Microsoft. Ik zit iets te diep in het wereldje en ga ervanuit dat iedereen weet dat het van Microsoft is. :X

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
sorry ben geen it'er.
maar ben wel aardig handig met desktops.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je boot.ini gaat je overigens echt niet helpen je driveletters te veranderen, dat zit iets verderop in Windows :P
MAX3400 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:52:
TechNet is van Microsoft. Ik zit iets te diep in het wereldje en ga ervanuit dat iedereen weet dat het van Microsoft is. :X
offtopic:
Oeh ja bekend probleem, ook bij sollicitaties, 8)7

[ Voor 57% gewijzigd door sanfranjake op 18-08-2005 21:57 ]

Mijn spoorwegfotografie

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Yabadab schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:55:
sorry ben geen it'er.
maar ben wel aardig handig met desktops.
TechNet is the bipartisan, political network of CEOs that promotes the growth of technology and the innovation economy. TechNet focuses on politics and policy by uniting its members and policy makers to sustain and advance America’s global leadership in innovation.
Van de technet.com website.
Ook een niet it'er kan lezen natuurlijk ;)

Maar in dit geval moet je dus Microsoft's TechNet hebben :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MAX3400

MAX3400

sanfranjake schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:55:
Je boot.ini gaat je overigens echt niet helpen je driveletters te veranderen, dat zit iets verderop in Windows :P
Die discussie wil ik nog wel eens met je voeren in een mooie test-omgeving en een dagje vrije tijd... >:)

Maar ik denk dat we er redelijk over eens zijn dat boot.ini, drive-letters en dualboots niet handig zijn om later "standalone" te kunnen gebruiken.

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Technet (van microsoft dus ) bevat veel info. Ben daar nu eens aan het spitten.

Normaal gesproken vindt ik voor de meeste vragen wel het antwoord op GOT. Sterker nog de meeste vragen hoef ik niet eens te stellen, want iemand anders heeft ze vaak wel gesteld. Zal voortaan ook eens wat vaker op Technet kijken.

In ieder geval bedankt voor de tip.

-edit -
Uiteraard verwijder ik eerste de dualboot voordat ik de oude hd verwijder. Ik weet dat het kan, alleen niet hoe. Maar dat is pas over een paar maanden aan de orde. Kijken we tegen die tijd wel op GOT of technet. :D

[ Voor 25% gewijzigd door Yabadab op 18-08-2005 22:03 ]

• MAX3400

MAX3400

Yabadab schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:01:
Technet (van microsoft dus ) bevat veel info. Ben daar nu eens aan het spitten.

Normaal gesproken vindt ik voor de meeste vragen wel het antwoord op GOT. Sterker nog de meeste vragen hoef ik niet eens te stellen, want iemand anders heeft ze vaak wel gesteld. Zal voortaan ook eens wat vaker op Technet kijken.

In ieder geval bedankt voor de tip.
No problem. Hou in je achterhoofd dat Technet niet je handje vasthoudt bij dingen die je nog nooit hebt gedaan.

Ik zou zeggen: slaap er even een nachtje over, lees dan dit topic nog eens door en neem een beslissing voor een frisse kijk op de materie.

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Dualboot heb ik al wel eerder gedaan (95 naast XP). Daarnaast ben ik wel een (mechanische) techneut. Dus met wat gezond verstand kom ik er meestal wel uit.

Ben altijd wel zo verstandig om me eerst voor te bereiden voordat ik aan iets begin wat ik nog nooit eerder heb gedaan. Vandaar ook dit Topic.

Was ook pas van plan er morgen aan te beginnen, dus wellicht krijg ik vannacht nog wel een geniale ingeving. 8)

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

MAX3400 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 21:43:
[...]

Zoals je hierboven zegt: je hebt geinstalleerd op de C:-partitie van de eerste schijf op het eerste channel wat je in de BIOS hebt ingesteld als boot-schijf. Als je bijvoorbeeld een multiboot maakt
ik maak helemaal geen multiboot :?
en een tweede XP op een andere schijf erbij zet, krijg je ook nog een regel maar dan met multi(1)disk(0) etc...
ik zet nix erbij

en ja ik weet hoe muliboot werkt

tis dat ik het niet kan testen :/ :P

[ Voor 9% gewijzigd door ThaHandy op 18-08-2005 22:16 ]

• MAX3400

MAX3400

ThaHandy schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:14:
[...]
ik maak helemaal geen multiboot :?

[...]

ik zet nix erbij

en ja ik weet hoe muliboot werkt

tis dat ik het niet kan testen :/ :P
ik verwijs je ook ff naar TechNet... O-) Alle Windows-versies vanaf Windows 2000 gebruiken dat regeltje met rdisk/partition voor het aangeven op welke schijf (al dan niet in een multiboot maar in ieder geval in een PC met 1 of meer schijven) Windows staat.

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Als ik het goed begrijp:

In de boot.ini komt te staan welke disk (0) en welke disk (1) is, maar niet welke disk nu C: is?

Waar staat dan welke disk C: is?
Als iedere XP installatie zelf zijn drive mappings bijhoud is er volgens mij geen vuiltje aan de lucht. Of houdt de bios ook nog bij welke schijf C: is?

• MAX3400

MAX3400

Even uit mijn hoofd:

IDE-aansluiting 0, 1 HDD als Master = oude HDD
IDE-aansluiting 1, 1 HDD als Master = nieuwe HDD

Zou je hierop Windows willen installeren, dan zal je boot.ini op oud worden:
code:
1
2
optional=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

LET OP: "optional" heb ik even verzonnen

Zou je willen opstarten vanaf je andere schijf (en die als C: willen zien), zou je theoretisch het volgende krijgen:
code:
1
2
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS 
optional=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

Maar dan moet je wel steeds in je BIOS aangeven welke schijf je wil starten. Ik weet 1% zeker dat het kan werken; de overige 99% wil ik niet over denken omdat, zoals ik eerder zei, het een smerige oplossing wordt.

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Dus disk (0) ziet hij als C: ?

Maar dan moet ik steeds de boot.ini aanpassen. Dat lijkt me geen goed plan, maar je gaf zelf al aan dat het een 'smerige oplossing' is.

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

MAX3400 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:18:
[...]

ik verwijs je ook ff naar TechNet... O-) Alle Windows-versies vanaf Windows 2000 gebruiken dat regeltje met rdisk/partition voor het aangeven op welke schijf (al dan niet in een multiboot maar in ieder geval in een PC met 1 of meer schijven) Windows staat.
i get the point :P
MAX3400 schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:25:
[...]

Maar dan moet je wel steeds in je BIOS aangeven welke schijf je wil starten. Ik weet 1% zeker dat het kan werken; de overige 99% wil ik niet over denken omdat, zoals ik eerder zei, het een smerige oplossing wordt.
/edit: dat icm de bootdisk in de bios right?

hm.. daar wou ik ook mee aanzetten, idd dan moet je lekker gaan knoeien :P

bios bootdisk->oude:

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional oude " /fastdetect

bios bootdisk-> nieuwe:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional nieuwe " /fastdetect
kan zijn dat die disk net moet omdraaien

MAX3400 (held :P ) check? B)

[ Voor 32% gewijzigd door ThaHandy op 19-08-2005 12:34 ]

• MAX3400

MAX3400

Yabadab schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:31:
Dus disk (0) ziet hij als C: ?

Maar dan moet ik steeds de boot.ini aanpassen. Dat lijkt me geen goed plan, maar je gaf zelf al aan dat het een 'smerige oplossing' is.
Precies... O-)

*edit*
bovenstaande code-oplossing is alleen geldig, bedenk ik me net, als je allebei de schijven wel netjes apart hebt geinstalleerd zonder de andere in het systeem.
*end edit*

[ Voor 25% gewijzigd door MAX3400 op 18-08-2005 22:35 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je 2 HDD's gebruikt, dan zal de schijf die op dat moment geboot wordt (active disk), aangegeven worden als C:. Gebruik daarvoor Xosl en niet XP's ingebouwde bootmanager.

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Op zoek naar XOSL zie ik in een ander GOT topic dat dat een goed oplossing schijnt te zijn.:
Dual boot beide drive letter C

Heeft XOSL ook nadelen? en is het goed te installeren, of is het zeer lastig?

• MAX3400

MAX3400

KillerAce_NL schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:37:
Als je 2 HDD's gebruikt, dan zal de schijf die op dat moment geboot wordt (active disk), aangegeven worden als C:. Gebruik daarvoor Xosl en niet XP's ingebouwde bootmanager.
offtopic:
Werkt XOSL ook direct met 2 verschillende SATA-controllers, 2 RAID0-configuraties en ook nog eens 2 IDE-schijven? De readme.txt is niet al te duidelijk...

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Yabadab schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:46:
Op zoek naar XOSL zie ik in een ander GOT topic dat dat een goed oplossing schijnt te zijn.:

daar worden elkaar partities "hidden" gemaakt, wat je dus niet wilt :)

• MAX3400

MAX3400

Yabadab schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:46:

Als ik dat topic even screen: hij maakt overige partities hidden; dus niet zichtbaar. Maar het is al laat dus ben misschien iets te snel... :+

*edit*
ThaHandy was me dus voor...
*end edit*

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 18-08-2005 22:49 ]

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Het hidden maken van elkaars partities is geen probleem.

Er komt ook nog een derde HD in voor slechts data.
Dus kan hij van de ene boot hd data exporteren naar de data hd en vervolgens opnieuw opstarten met de andere boot hd en dan de data importeren.

• UltraSub
  • Laatst online: 06-03 13:28
Aangezien ik geen zin heb om met hem alle programma's door te nemen en data te exporteren (je kent dat wel urenlange zinloze discussies en een hoop ellende), mag hij het zo zelf doen op zijn eigen dooie gemakje. Gooi ik er over een paar maanden de oude hd wel uit.
Dit gaat dus niet werken. Wedden dat die HD er op deze manier nog steeds in zit over een jaar?
Gebruikers gooien hun data niet weg. En gaan er ook geen moeite voor doen.
Wat jij moet doen is die pc ghosten, opnieuw inrichten, en hem vertellen hoe Ghost Explorer werkt ;)
Gevolg, hij moet wel :)

• MAX3400

MAX3400

Yabadab schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:50:
Het hidden maken van elkaars partities is geen probleem.

Er komt ook nog een derde HD in voor slechts data.
Dus kan hij van de ene boot hd data exporteren naar de data hd en vervolgens opnieuw opstarten met de andere boot hd en dan de data importeren.
Dan is de vraag wat sneller/leuker is inderdaad. Spelen met boot-manager en opnieuw opstarten met die schijven of de eerdere oplossing C, D en E...

Slaap ze (met je geniale ingeving) zometeen!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

UltraSub schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:53:
[...]

Dit gaat dus niet werken. Wedden dat die HD er op deze manier nog steeds in zit over een jaar?
Gebruikers gooien hun data niet weg. En gaan er ook geen moeite voor doen.
Wat jij moet doen is die pc ghosten, opnieuw inrichten, en hem vertellen hoe Ghost Explorer werkt ;)
Gevolg, hij moet wel :)
ja, mijn manier ook :)
plus een complete dump van het register

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Mijn IT intuïtie zegt mij dat ik het niet moet doen.

De enige oplossing die overblijft is een hardwarematige. Bij wisselen van HD moet hij gewoon de IDE kabel van de ene in de andere HD steken (en op F1 drukken tijdens de bios opstart fase, vanwege de detectie van nieuwe hardware)

Geen mooie oplossing, maar het is ook niet mijn schuld, dat meneer niet weet wat er allemaal op zijn hd staat. Heb al in december 2004 aangegeven dat hij zijn data moet opzoeken en apart moet zetten, maar dat is dus nog niet gebeurt.

Het zal er wel op neer komen dat meneer voorlopig met de herriemaken HD zal blijven werken, omdat hij te lui is zijn data over te zetten. Maar nu kan hij mij er tenminste niet meer op aanspreken, want ik heb dan mijn werk gedaan.

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie inbreng.

[ Voor 34% gewijzigd door Yabadab op 18-08-2005 22:58 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Yabadab schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:55:

De enige oplossing die overblijft is een hardwarematige. Bij wisselen van HD moet hij gewoon de IDE kabel van de ene in de andere HD steken (en op F1 drukken tijdens de bios opstart fase, vanwege de detectie van nieuwe hardware)

Geen mooie oplossing, maar het is ook niet mijn schuld, dat meneer niet weet wat er allemaal op zijn hd staat.
Er zijn bepaalde schakelaars te koop. Zodat je dus met alleen door schakelaar om te zetten, de IDE interface op een andere schijf kunt selecteren :)

Bij de conrad, bestelnummer 190303

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/1000_1999/1900/1900/1903/190303_RB_00_FB.EPS.jpg

[ Voor 77% gewijzigd door ThunderNet op 18-08-2005 23:03 ]

• MAX3400

MAX3400

Yabadab schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:55:

Geen mooie oplossing, maar het is ook niet mijn schuld, dat meneer niet weet wat er allemaal op zijn hd staat.
Dat is zonde + vaders slopen nog wel eens een kabeltje bij onwetend gebruik.

Mijn laatste raad vandaag: ga slapen, lees morgen nog eens alle suggesties en implementeer er eentje (behalve jouw eigen laatstgenoemde).

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 20:06
Het moet kunnen beide XP's op 1 systeem hun eigen C: te geven.

Heb het zelf wel eens gedaan met 1 schijf en meerdere partities.

Windows 2000/XP kan de schijf letters heel variabel toe kennen. Staat opgeslagen in het register onder: HKLM\SYSTEM\MountedDevices

Probleem is dat Windows het niet fijn vind om zijn eigen partitie te hernoemen van D: naar C:

Waar Windows dus van opstart na de 1e installatie (C:, D: of wat dan ook) moet je zou houden. Het begint dus bij de installatie van Windows 2k/XP. Dan wordt de Primary Active partitie C: genoemd. Het beste kan je andere Primary Partities tijdelijk verbergen.

Na installatie kan je alle Primary Partities zichtbaar maken en met behulp van boot.ini op je Primary Active Partitie de boel sturen. Windows zit dit als BOOT partitie. De partitie met je OS is je SYSTEM partitie.

Partition Magic of vergelijkbaar hulp programma helpt wel bij het inrichten van een multi boot. Zorg ook voor een onder XP geformatteerd diskette met daar op NTDETECT.COM, NTLDR en BOOT.INI. Ook een MS DOS boot disk en een Windows PE Boot CD is handig voor als het verkeerd gaat!

• Yabadab

Yabadab

Iedere gek zijn gebrek

Topicstarter
Dat van zo'n schakelaar is een goed idee !

Maar volgens mij is het eenvoudigste als ik middels een schakelaar de voeding van de hd's uit dan wel aan zet. In de ene stand is slechts de ene harddisk aan en in de andere stand de andere harddisk.

edit:
geen goed oplossing, want daarmee zit niet iedere hd op het juiste IDE kanaal. |:(

Dat apparaatje van CONRAD is DE oplossing.

[ Voor 28% gewijzigd door Yabadab op 18-08-2005 23:13 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

ThaHandy schreef op donderdag 18 augustus 2005 @ 22:48:
[...]

daar worden elkaar partities "hidden" gemaakt, wat je dus niet wilt :)
De andere Active partitie idd (logisch!), maar denk ff verder als je neus lang is..Andere partities worden niet verborgen.
Je maakt dus:
2x een active (boot partitie)
1x een extended data partitie

Beide installs kunnen op die data partitie komen...

• zenman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb bij CONRAD gezocht naar de IDE schakelaar, maar helaas niet gevonden. Yabadab, kun jij me verder helpen? Heb jij uiteindelijk zo'n geval aangeschaft, heb je 'm misschien "over"?

De website van CONRAD bevat overigens nog wel steeds de afbeelding van de IDE schakelaar (http://www1.nl2.conrad.co...3/190303_RB_00_FB.EPS.jpg).
Pagina: 1