Dual boot beide drive letter C

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kousje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-03-2025
Geen matches
Ik heb een dualboot tussen twee windows 2000 partities. Nu is het zo dat de ene op drive letter C: zit en de ander op drive letter D: (alle 2 NTFS).

Nu wil ik dat welk besturingsysteem je ook opstart hij drive letter C krijgt.

Hoe doe ik dit? 8)7

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Geen matches
In 2 verschillende mappen W2k installeren ??

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Geen matches
Op 2 verschillende schjiven installeren en een van de 2 schijven uitschakelen om hem van de ander te laten booten. :)
Een hardware-matige dual-boot dus.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Matched: xosl
3 partities maken. Een kleintje met XOSL (third party free bootmanager) erin, en twee partities met elk een Windows 2000. Mbv. XOSL kun je partities hiden en active maken @boot -> elke Windows 2000 is C: en ziet de ander niet.
Dat is wat je wilt, als ik het goed begrijp :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• kousje
Geen matches
ok limoentje ga het even proberen :P

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Daarnaast zou je natuurlijk nog een shared data partitie (D of E) erbij kunnen maken, altijd handig. Check ff een van de XOSL mirrors, o.a. bij Ranish Partition Manager (die je overigens handig kunt gebruiken voor het partitioneren).

Daar is ook wel ergens een klein howto-tje te vinden, hoewel de installatie en configuratie van XOSL zichzelf wel wijst enzo

[ Voor 22% gewijzigd door roelio op 20-12-2004 13:27 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• kousje
Geen matches
Ik heb het geprobeerd maar:

Als je de 1e partitie verbergt (hidden) en de 2e partitie bootbaar maakt (active) dan weigert deze op te starten (het besturingssysteem ontbreekt). Voor zover ik weet zou een partitie moeten kunnen booten als deze active is, en er een operating system op staat.

Ok de bovenstaande stappen uitvoeren en een nieuwe installatie op de 2e partitie uitvoeren heeft geen zin. Tijdens de installatie moet de computer rebooten, en deze komt dan weer met de melding dat het besturingssysteem ontbreekt.

Ook een image maken van de eerste partitie en deze op de 2e partitie zetten werkt niet.

Hoe komt dit? En hoe los ik het op |:(

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Geen matches
Dat is wel heel vaag, want als je het hiden en active maken goed instelt, wordt bij beide installaties de werkende partitie gewoon een C: die active is... Zo heb ik het toendertijd ook gedaan, met 2 x Win2k

Eerlijk gezegd snap ik niet wat er fout gaat...

• kousje
Geen matches
Heeft iemand anders nog suggesties?

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 15:23
Wat ik heb gedaan is het volgende:

Installeer XP, 2000 of wat dan ook in een partitie van een bepaalde grootte (8 Gb bij mij).
Maak daarna in dat OS een 2e (primaire) partitie aan voor een 2e OS, eventueel ook een 3e mocht je nog een OS erbij willen (ook primair).

installeer een bootmanager (ik heb bootstar en werkt perfect maar XOSL kan ook).
http://www.star-tools.com/bootstar/english/

Maak dan in die bootmanager 2 profiles aan:
profile 1: de 1e partitie active, 2e partitie hidden
profile 2: de 2e partitie active, 1e partitie hidden

Reboot en selecteer profile 2, hij start nu niet op omdat die partitie leeg is maar je hide nu wel partitie 1.

Boot van de cd, installeer het OS in de 2e partitie...
Hierna is de bootmanager meestal verdwenen aangezien het OS de MBR overschrijft. Gewoon de bootmanager even opnieuw installeren. Die vraagt dan vanzelf of hij zich moet repareren.

Klaar.... simple as that!
Succes!

[ Voor 11% gewijzigd door NightMare op 24-12-2004 07:41 ]

• kousje
Geen matches
Ga het proberen..

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-03 22:25

Sabbi

je denkt aan mij.

Geen matches
om niet opnieuw windows te hoeven installeren zou je eerst kunnen proberen de bootmanager van win2k van de partitie_1 naar de partitie_2 te kopieren en de boot.ini daarvan aan te passen zodat win2k van partitie 2 wil booten. Dat is nl je probleem, dat de bootmanager van win2k alleen op part_1 staat.

(vette pech als je net je 2e win2k install gedumpt hebt... hahaha)

Als je dus wel je part_2 gedelete hebt, moet je dus niet via je BIOS-instellingen van de CD booten, maar eerst je bootmanager starten, dan je bootmanager instellen dat ie de part_1 hide en dan de bootman van de CD laten.
En als je het echt simpel wilt doen moet je als bootmanager SystemCommander gebruken en gewoon de 'OS-install wizard' draaien :)

[ Voor 45% gewijzigd door Sabbi op 23-12-2004 13:15 ]

• kousje
het werkt :)

Dankzij Xosl en de geweldige uitleg van NightMare. Ik snap nogsteeds niet wat er nu anders is vergeleken met wat ik eerst deed, maar ja...

Topic mag opslot :9

Verwijderd

Ik heb bij mij op school ook pc's in gebruik die dual boot zijn met xosl. Ik heb daar wel wat problemen mee gehad maar ik kreeg het werkend op de volgende manier:

Install nieuwe pc, dualboot

Maak met partition magic een kleine dos partitie aan en een tweetal partities voor windows.
Install xosl en zeg dat alle partities hidden zijn behalve de partitie waar je windows op wil installeren.
Boot van cd en install windows xp.
Xosl doet het daarna niet meer. Dus reinstall.
Daarna de andere ntfs partitie als standaard kiezen en de rest hidden.
Dan van cd booten en windows 2000 installeren.
Xosl doet het daarna wel gewoon.

Op bovenstaande manier noemt ie namelijk elke keer de partitie waarop jij wil installeren C:\ en de andere 2 partites D: en E: (De actieve partitie is C:\ en de andere partities krijgen pas daarna een letter toegekend.)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Edit: Ik ben altijd zooo langzaam met het typen van een reply... helft van de tijd als ik een reply typ staat er al een goed antwoord tegen de tijd dat ik op post klik..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 16:07 ]

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 15:23
Geen matches
_/-\o_ Mooi zo... Op zich is het heel simpel, je moet dus alleen alles op de juiste manier doen.
Waar ik het voornamelijk voor gebruik is om mijn data en os te scheiden van die van mijn zoon. Dan kan hij lekker rotzooien met zijn spellen enzo...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:11
Geen matches
kousje schreef op donderdag 23 december 2004 @ 16:00:
Ik snap nogsteeds niet wat er nu anders is vergeleken met wat ik eerst deed, maar ja...
De eerste keer had je waarschijnlijk maar één windows bootloader, maar één boot.ini, enzo... op 1 van die 2 disks dus.
Als je die disk dan disabled werkt het niet meer ;) Maar als je installeerd terwijl de andere partitie gedisabled is weet je zeker dat je bootbestanden op de goede partitie komen, denk dat het daar iets mee te maken heeft...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1