Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 17:09:
In de A64 zit dus een read-only register waarin de max multiplier staat. Het instellen van een multi doe je in een ander register. Probeer je een hogere multi in te stellen dan de max dan neemt hij gewoon de max.
Door 1 of andere reden is de code voor pir's max multi van 001010 (9x)naar 101010 (25x) verandert.
16 8 4 2 1 0.5 (multi 000000 begint bij 4x)
0 0 1 0 1 0 = 5 + 4 = 9x
1 0 1 0 1 0 = 21 + 4 = 25x
1 bit verschil dus. Niemand weet hoe die max multi word geprogrammeerd door AMD of waar de cpu die waarde vandaan haalt. Meestal is het zo dat deze ergens word uitgelezen bij het opstarten van de cpu. Doordat het maar 1 bit verschil is, is het aannemelijk dat pirs niet uit z'n nek zit te lullen

, maar dat het echt om een ongelukje gaat. Een ander zij dat hij na het met geweld verwijderen van z'n cpu uit de socket opeens de 11x multi kon gebruiken (ook bij een 3000+ venice).
Even voor de gein kijken.. 11x -4 = 7 dat is dus.. 0 0 1 1 1 0 ook maar 1 bit verschil.
Vroeger met de Athlon-XP gebeurde het programmeren van de multi door bridges. Eerst was er geen lock, en las de XP gewoon de multi van zijn bridges af. Daarna werden ze verder gelocked, maar bij XP mobiles had je nog de L6 bridge, waarin voor het eerst een soort max multi was ingesteld. Het is eigelijk een geleidelijke evolutie geweest van unlocked XP's naar wat we nu hebben met de A64.
De vraag is dus (voor mij iig), waar is de L6 bridge gebleven die ze bij de A-XP hadden?
Ik zit zelf te denken aan een soort fuses binnen in de PCB, of onder de IC's rond de core die door AMD worden doorgebrand, en dat er bij pirs toevallig 1 weer verbinding heeft gemaakt.
Een andere mogelijkheid is dat amd een klein stukje flash geheugen in de core heeft gebouwd, maar zou dat door trillingen ofzo bitjes van 0 naar 1 kunnen laten veranderen?
1 ding is vrijwel zeker, de core gaat op een pcb voordat hij getest en gelocked word. Dus er moet wel toegang zijn tot het mechanisme wat de max multi bepaalt.
Eigelijk is het nog steeds hetzelfde probleem als dat er was met de A-XP, die werd ook gelocked maar er is top op heden niet gevonden hoe deze gelocked is wanneer hij niet als mobile is gemod.
Hij leest het niet van de L6 als hij niet een mobile is, dus waar wel dan?

Misschien dat er hier mensen zijn die hier meer over weten dan ik

Hier meer over XP unlocking:
http://fab51.com/cpu/barton/athlon-e24.html
(sorry voor m'n nederlands, ik schrijf het niet zo vaak meer

)