3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Verwijderd
Ps fijne koptelefoon heb je
http://www.oc-shop.nl/nl/oc-shop.cgi?product=heatsinksslotA&cart_id=
Want als de intake harder gaat moet deze meer persen en gaat hij ten eerste meer lawaai maken, en ten tweede zal hij toch geremd worden dus minder CFM's geven (scheelt niet zoveel denk ik).
Als de outtake harder gaat loopt de intake ook wat makkelijker en zal wel ietsje meer CFM's doen (klein beetje maar) omdat de lucht een beetje door die fan heen "getrokken" word.
Je kan wel je intake meer laten blazen dan je outtake als je roostertjes in je kast hebt, dan kan er geen overdruk ontstaan in je kast.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
En met overdruk is het dus andersom... Lucht kan meer warmte opnemen, maar diezelfde lucht blijft langer in je kast hangen....
dit verhaal is precies om te draaien, waardoor de intake harder zou moeten gaan. let op:Op zondag 14 januari 2001 22:05 schreef Goingin het volgende:
Ik zou de outtake iets harder laten gaan.
want als de outtake harder gaat moet deze meer zuigen en gaat hij ten eerste meer lawaai maken, en ten tweede zal hij toch geremd worden dus minder cfm's gevenWant als de intake harder gaat moet deze meer persen en gaat hij ten eerste meer lawaai maken, en ten tweede zal hij toch geremd worden dus minder CFM's geven (scheelt niet zoveel denk ik).
als de intake harder gaat loopt de outtake ook wat makkelijker en zal wel ietsjes meer cfm's doen, omdat de lucht een beetje door de fan heen "geduwd" word.Als de outtake harder gaat loopt de intake ook wat makkelijker en zal wel ietsje meer CFM's doen (klein beetje maar) omdat de lucht een beetje door die fan heen "getrokken" word.
dit verhaal slaat dus helemaal nergens op.
Verwijderd
Van deze verhalen wordt niemand wijzer natuurlijk
Oh oh oh.......Je hebt hem vast niet lang, want dan had je gezien DAT DIE KOPTELEFOON OP HET PLAATJE DE 570 IS !!!Op zondag 14 januari 2001 21:56 schreef Alchemy het volgende:
Ik zou zeggen de intake het hardst?
Ps fijne koptelefoon heb jeIk heb de 570 Symphony
roelding!
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Je hebt in theorie gelijk. En het scheelt vast wel 0.00000001%. Denk je nu echt dat je de druk veel kan opvoeren in een kast die aan alle kanten gaten heeft? Je hebt waarschijnlijk meer invloed van het open zetten van een raam als het waait zodat de druk in je kamer toeneemt.Op maandag 15 januari 2001 00:36 schreef -BrZ- het volgende:
onderdruk heeft wel een nadeel, de lucht kan dan minder warmte opnemen...
En met overdruk is het dus andersom... Lucht kan meer warmte opnemen, maar diezelfde lucht blijft langer in je kast hangen....
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
Bij een luchttransportquotient van <1 wordt altijd alle lucht met dezelfde snelheid naar buiten gezogen, onafhankelijk van het aantal fans minder in intake. Dit levert een betrouwbaarder luchttransportsysteem op, welke je als tweaker toch echt zal waarderen.
TGEN
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Ik heb nu 3x40 mm met 12 cfm in totaal (Op maandag 15 januari 2001 16:26 schreef newby het volgende:
Meer outtake, dan weet je tenmiste zeker waar je warme lucht heen gaat. En anders doe je er voor de zekerheid een paar fannetjes bij, of je laat koud water langs je kast stromen, zonder dat het water binnen komt. Moet ook wel helpen voor het klimaat...:?
1 x 120x120x38 intake (38 mm geeft veel meer cfm dan 25 mm bij zelfde toerental)
2x 80mm outtake (zijn die er ook van 38 mm?)
3x40mm outtake
Die 120 mm plaats ik aan de voorkant van m'n kast, ff gaatJE boren
Die 3x40 mm zit in m'n onderste drivebay
1 80mm komt bovenin boven m'n voeding
1 80mm komt op de helft van de hoogte aan de achterkant van m'n kast. Maar ik wil alles een beetje op een laag toerental houden voor een niet te hoog geluidsniveau.
Das moeilijk als je niet te veel fans wil gebruiken (zie boven). Ik heb dus 120 mm intake en 2x80+3x40 mm outtake. Dan heb ik iets meer outtake. Als je dat precies wilt compenseren, moet je dat met kleine fannetjes doen en dat zijn een hoop xtra dbtjes.Op maandag 15 januari 2001 17:07 schreef GarBaGe het volgende:
Ik zou gewoon (ongeveer) evenveel doen. Klaar
Ecodan warmtepomp
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Waarom 3x80 ipv 1x120 ??? Maakt ook nog is een keer veel meer lawaai.Op maandag 15 januari 2001 17:43 schreef TGEN het volgende:
die die 3x40 als intake, werkt effectiever en koelt je HDD ook (hangt er van af hoe ie erin zit). Verder zou ik 2 80x80 als outtake nemen, dat is zat tegenover de 120x120 intake
Ecodan warmtepomp
goed, ik heb inderdaad geen antwoord op de vraag gegeven. maar als uit ervaring blijkt dat het een beter is, zeg dat dan gewoon. en ga niet een lulverhaal houden (want dat was het) over hoe dat komt.Op maandag 15 januari 2001 17:04 schreef TGEN het volgende:
aatos, dat is een oud spelletje.. woorden omdraaien. Maar het blijkt in de praktijk dat meer intake dan outtake (laten we er een breuk van maken: Intake/Outtake = luchttransportquotient, meer intake = >1, meer outtake = <1) een negatief effect heeft, een soort luchtophopingsidee. hierdoor zal de lucht niet direct naar buiten gaan (wat het meest optimaal is, zo snel mogelijk de hitte naar buiten) maar zal het naar plaatsen gaan waar (bijna) geen ventilatie is. Hierdoor zal de hitte toenemen.
Bij een luchttransportquotient van <1 wordt altijd alle lucht met dezelfde snelheid naar buiten gezogen, onafhankelijk van het aantal fans minder in intake. Dit levert een betrouwbaarder luchttransportsysteem op, welke je als tweaker toch echt zal waarderen.
TGEN
ik weet trouwens niet of dat echt beter is. wat ik wel weet uit tests is dat als je een fan op een standaard heatsink hebt, dat het dan beter is om de fan te laten zuigen.(van de heatsink weg)