Waarschuwing voor Gigabyte Silentpipe (6800) gebruikers!

Pagina: 1
Acties:

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Check of jullie voorste heatsink wel contact maakt met de geheugenblokjes! Ik ben er toevallig achter gekomen dat bij mij de heatsink vlak boven de geheugenblokjes zweeft. Als je het koelblok eraf haalt zie je markeringen zitten van waar waarschijnlijk plakjes siliconenspul hoort te zitten. Bij mij zit er echter helemaal niks, ik ga dadelijk Gigabyte hierover mailen.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vrie8319/Silentpipe.jpg

Het voorste koelblok is duidelijk bedoeld voor het koelen van geheugen, dat kun je zien vanwege de markeringen en ook omdat het voorste koelblok minimaal contact maakt met de GPU. Echter, nu doet het koelblok praktisch niks...

Ik vraag me af of meer mensen dit hebben of dat ik toevallig de enige ben. Hoewel ik nog geen problemen heb ondervonden met de performance van de kaart vind ik dit toch wel verontrustend...

www.nintendocasemods.com

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Het geheugen hoeft helemaal niet gecooled te worden. Bijna geen kaart heeft dat alleen de top modellen. De GPU lijkt me wel belangrijk. Maar het geheugen niet. Tis mischien alleen wenzelijk voor het overclocken. MAar ik denk dat je ram dan alleen warmer word omdat de gpu giganties veel hitte uitstoot.

Maar mail ze maar eens wat het hoort te zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• SquareHugo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2022

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Bij mij zit het geheugen ook los van het koelblok. Heb de kaart al enkele maanden en geen problemen.

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

geheugen hoeft niet gekoelt te worden 8)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb geen geavanceerde beeldkaarten meer (onboard ;) ), maar aan de achterkant zit toch ook geheugen?
Probeer dat eens met je (aan de kast ontladen) vingers te voelen of dat warm/heet is.

Als het geheugen heter is dan het koelblok is het nuttig daar wat aan te doen, omgekeerd niet :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
er zit geen geheugen op de achterkant

Ik weet dat het geheugen niet per se hoeft te worden gekoeld. Feit is alleen wel dat op deze manier de hitte juist wordt geisoleerd omdat er bijna geen lucht bij kan.

Het voorste koelblok raakt de de gpu nauwelijks, er zit ook geen koelpasta tussen voor optimale warmteoverdracht. Zoals ik ook al zei, er zitten op het koelblok wel markeringen van waar ze het geheugen horen te raken, op de foto kun je het zien als je goed kijkt.

Mijn conclusie is dan ook dat het koelblok het geheugen hoort te koelen, volgens mij koelt het beter als ik het voorste koelblok er gewoon af haal omdat de buitenlucht er dan gewoon bij kan. (ik ga het binnenkort proberen en zien of het voor de gpu-temp uitmaakt).

Ik heb gigabyte al wel gemailed, maar 't is nu zondag he :)

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Ik denk dat er idd pads op die plekken moeten zitten, en dat je dat het beste ff kan navragen aan gigabyte, maar: Die kaart word gekoelt met heathpipes (die buisjes) en daar gaat HEEL VEEL warmte van je gpu doorheen. Die pipes maken wel goed contact met de sink. Dus de plaat is wel degelijk van belang bij het koelen. Dus zet hem asjeblieft terug op de kaart voor je hem weer gebruikt. Anders hebbben we straks weer een dooie 68 kaart.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
correctie: de pipes maken helemaal geen contact met de voorste sink (van bovenaf kijk je door een gat heen), alleen de twee buitenste randjes van de core raakt een beetje van het koelblok, in totaal hooguit 3 vierkante centimeter, zonder koelpasta ertussen... dus ik denk niet dat dat koelblok bijster veel bijdraagt aan het koelen van de gpu...

(er zit ook nog een koelblok achterop weet je)

www.nintendocasemods.com

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Digital-DNA schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 14:53:
correctie: de pipes maken helemaal geen contact met de voorste sink (van bovenaf kijk je door een gat heen), alleen de twee buitenste randjes van de core raakt een beetje van het koelblok, in totaal hooguit 3 vierkante centimeter, zonder koelpasta ertussen... dus ik denk niet dat dat koelblok bijster veel bijdraagt aan het koelen van de gpu...

(er zit ook nog een koelblok achterop weet je)
Het koelblok is toch juist wel de drager van de warmte die van de GPU afkomt? Wat bedoel je precies? Bedoel je de onderkant van de kaart of de bovenkant? Zie foto:

Afbeeldingslocatie: http://prohardver.hu/html/vga/gigabyte_passive/002.jpg

Die pipes + koelblok bovenop staan niet in verbinding met dat koelblok onderop?

[ Voor 9% gewijzigd door SquareHugo op 14-08-2005 18:13 ]

XBOX 360 Gamertag

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Het koelblok aan de GPU-kant maakt geen contact met de heatpipes, alleen een beetje met de zijkanten van de core. (schroef 'm eraf en ervaar zelf, je zet 'm er zo weer op)

Het kleine beetje contact dat er wel is zorgt er wel voor dat beide koelblokken ongeveer even heet worden, ik heb het zelf gemeten.

www.nintendocasemods.com

• SquareHugo

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Digital-DNA schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 20:40:
Het koelblok aan de GPU-kant maakt geen contact met de heatpipes, alleen een beetje met de zijkanten van de core. (schroef 'm eraf en ervaar zelf, je zet 'm er zo weer op)

Het kleine beetje contact dat er wel is zorgt er wel voor dat beide koelblokken ongeveer even heet worden, ik heb het zelf gemeten.
Dan ben ik erg benieuwd of de temperatuur dan ook beter af te voeren is door de complete oppervlakte van de core te koelen. Is het mogelijk om ervoor te zorgen dat de hele core contact met de koeler kan maken? Heb geen zin :Y) om mijn barebone uit mekaar te trekken.

Trouwens, heb je al je 16 pipelines & 6de vertexshader weten te unlocken? Gigabyte GF6800 Silentpipe, geen pipelines in Rivatuner? Bij mij werkte het, had alleen tijdens gamen/benchmarken héél soms 'last' van kleine verspringende witte stipjes op diepdonkere zwarte stukken. Artifacts? Ik weet het niet. Misschien komt het dus door die 'brakke' koeling...

[ Voor 27% gewijzigd door SquareHugo op 15-08-2005 19:16 ]

XBOX 360 Gamertag

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Heb net antwoord gehad van Gigabyte en ze zeiden dat het zo hoorde dat die heatsink geen contact maakt met de ram. Waarschijnlijk kwamen ze er achter dat het geheugen alleen maar heter werd omdat de GPU zo warm wordt :)

Ik ga daarom waarschijnlijk zelf gaten boren in de heatsink en er zelf BGA's op plakken, misschien niet echt noodzakelijk maar dat doe ik ook alleen maar voor de fun :)

Nu is het natuurlijk zaak om er voor te zorgen dat het voorste heatsink (aan de gpu-kant dus) meer contact krijgt met de gpu zodat ie beter koelt. Simpelste wat je iig even zou kunnen doen is er wat koelpasta tussen smeren, dat heeft zoiezo effect.
Voor de rest is het wel tricky om meer contact te krijgen omdat de rest van de heatsink wel enkele millimeters van de gpu verwijdert is. Enige oplossing is om er wat tussen te stouwen maar ik zou niet weten wat.
Wat ook kan is dat je de dremel pakt en daarmee het huidige contactoppervlak weg slijpt. De heatsink komt dan lager te liggen en maakt dan contact met de ram en/of de GPU.

Ik bedenk nog wel even wat ik ga doen :)

Trouwens het unlocken is me uiteindelijk wel gelukt, het kostte mij alleen 2x rebooten voordat het werkte. Ik heb bijna nooit last van artefacts, sommige spelen lopen perfect. Alleen bv in het hoofdmenu van BF2 (demo) heb ik wat last van blauwe blokjes maar in het spel zelf heb ik weer nergens last van. GTA:SA loopt tot dusver ook perfect. In Half-Life1 werd het spel bijna onspeelbaar onder water maar boven water weer nergens last van. Bij SWAT4 had ik bij sommige textures wel wat last van blokjes. Het hangt er maar af wel spel je speelt, drivers zullen vast ook wel wat uitmaken.

www.nintendocasemods.com

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:21

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb er gisteren een gekocht (een 6600GT dan). Maar in 3D apps doet hij raar of hij loopt vast.

Het koelblok zit ook niet echt vast aan de kaart. Je kan het heen en weer wiebelen. Dat lijkt me niet echt de bedoeling... Als je er tussen kijkt lijkt er een soort gele koelpasta/lijm tussen koelblok en GPU te zitten, maar die zit dus niet goed vast.

Ik ga hem komende week maar weer terugbrengen. :(
Pagina: 1