Toon posts:

AMD64, Mobo en 2 videokaarten, iemand ervaring?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hé,

Ik heb overal rond zitten snuffelen op GOT, maar kan niet goed vinden wat ik eigenlijk wil. Ik heb nu een IP 4 2800MHz en wil een nieuw upgrade setje aanschaffen. Maar ik wil van Intel af en over op AMD64 socker 939.
Ik wil dus een nieuwe CPU en Mobo. Ik heb nog 4x512MB Geil geheugen en das jammer om weg te gooien. Tevens 8 HDD's dus de rest heb ik al. Maar nu is het volgende gaande .....

Ik ontwerp websites en zo en heb 3 schermen naast elkaar staan. Dat heb ik nu gestuurd door een AGP ATI 9600XT (Middelse monitor) en een PCI 9200 (Buitenste twee monitoren) en dat werkt perfect. Maar dat wil ik natuurlijk overnemen en wel de garantie dat het werkt. Ik heb de nodige problemen gehad voordat ik dit aan de gang had en wil ditmaal geen 9 mobo's verslijten voordat het werkt.

Mijn vraag is dus of iemand ervaring heeft met een mobo 939 socket en twee videokaarten. Mar AGP zijn zodat ik ze over kan zetten, maar mag ook één nieuwe PCI-express kaart met één PCI. Of is het mogelijk om het met twee nieuwe PCI-express kaarten op te lossen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit zou geen probleem moeten geven. Waarom wel? Je kunt het e.e.a. inderdaad gewoon overzetten.

ARME AOW’er

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 19:30
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 05:05:
Dat heb ik nu gestuurd door een AGP ATI 9600XT (Middelse monitor) en een PCI 9200 (Buitenste twee monitoren)
Ik neem aan dat je good-old PCI bedoelt hier? Dan vind ik het vreemd dat je 2 monitoren met de PCI en één met de AGP kaart pakt, want PCI heeft een stuk minder bandbreedte. Lijkt me wellicht behoorlijk schelen in performance als je 2 monitoren AGP pakt, en één PCI.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
je kunt gewoon 2 PCIe videokaarten in een SLI bord zetten met sli uit dan heb je 2 losse kaarten

2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wanneer je je videokaarten ook wilt meenemen, zul je een moederbord met een wat oudere chipset moeten nemen. Bijv nvidia nforce3 of Via kt880. Deze chipsets ondersteunen nog Agp.

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp ik dat goed dat ik met een SLI mobo gewoon twee losse kaarten, dus 4 monitoren kan aansturen? Ik dacht dat SLI alleen was om de krachten te bundelen, want ja als ik een SLI mobo pak heb ik natuurlijk wel een kracht monster, of niet?

Is het dan ook zinvol om gewoon de oude DDR 400MHz of nieuwere DDR 2 er in te zetten, heeft dat echt zoveel meerwaarde? Kost ook veel 2GB aan DDR-2, dus 8% meer power moet het minimaal hebben anders is het zonde van de centen.

Moet ik dan twee SLI videokaarten hebben, of kunnen er twee PCI express kaarten in, omdat ik niet hoef te bundelen? Ik heb eigenlijk totaal geen ervaring met SLI.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 02:22 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:27

ThunderNet

Flits!

Cherub schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 09:00:
[...]

Ik neem aan dat je good-old PCI bedoelt hier? Dan vind ik het vreemd dat je 2 monitoren met de PCI en één met de AGP kaart pakt, want PCI heeft een stuk minder bandbreedte. Lijkt me wellicht behoorlijk schelen in performance als je 2 monitoren AGP pakt, en één PCI.
Die bandbreedte ben je alleen voor 3d applicaties nodig. Voorg gewoon 2d framebuffer werk, heb je aan een gewone PCI bus ruim voldoende :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

DDR2 geheugen kopen kan je best niet doen. Er bestaan namelijk nog geen AMD processoren die DDR2 kunnen slikken. AMD heeft hier bewust voor gekozen omdat hun processoren de extra bandbreedte niet nodig hebben, maar ze wel iets hebben aan de snellere latency van gewoon DDR.

Je kan inderdaad alle uitgangen van de beide kaarten gebruiken als SLI uitgeschakeld wordt. De eerste kaart zal in dat geval op 16x lopen en de 2de op 1x (maar vrees niet, dit is ruim voldoende voor gewone applicaties). Als je SLI inschakelt kan je alleen de uitgangen de eerste kaart gebruiken.

Als je de kaarten niet in SLI wil schakelen dan hoef je inderdaad geen kaarten met SLI connector te kopen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 02:44 ]

• BeeeeJeeee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 22:37
En je kunt natuurlijk ook 1 PCIe kaart gebruiken en je huidige PCI (om kosten te besparen :) )
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1037855
of daar eens kijken, zijn volgens mij ook wel interessante plankjes

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 22:02

jotheman

Was like that when I got here!

BeeeeJeeee schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 02:53:
En je kunt natuurlijk ook 1 PCIe kaart gebruiken en je huidige PCI (om kosten te besparen :) )
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1037855
of daar eens kijken, zijn volgens mij ook wel interessante plankjes
Precies ja, die oplossing had ik nog niet gezien, wilde 'm net zelf posten. :)
Die borden kunnen zowel AGP als PCI-e aan, mooi spul! En voor de prijs hoef je 't nog niet eens te laten. Niettemin zijn de rest van de oplossingen in dit topic uiteraard ook prima. Dit is (op 2x PCI-e kaarten na dan) wel de snelste oplossing.

I see dead pixels...

Verwijderd

Topicstarter
Hé bedankt jongens, jullie hebben mij geweldig geholpen. Ik heb wat rondgekeken en ga denk ik voor de MSI K8N SLI Platinum GL/PCIEx. Deze ondersteund gewoon DDR geheugen en heeft SLI onboard. Daarbij een Athlon64 X2 4200+ 2.2GHz So939 BOX en twee videokaarten van ATI Radeon X700 Pro 256MB TV-out, DVI.

Reden trouwens waarom ik nu de AGP alleen de middelste bestuur is dat ik soms DVD films kijken en wat 3D animatie en dan wil ik een snelle monitor in het midden. De buitenste twee monitoren zijn eigenlijk alleen maar voor tools en zo voor webdesign, dus hoeven nauwelijks animatie of zo weer te geven. Tevens Boot het mooier op als de middelste monitor alleen aangesproken wordt. Windows wordt geladen .... staat dan alleen in het midden.

Ik denk dan dat ik een stuk armer ben (€ 686,-), maar een goed systeem om twee jaartjes mee verder te gaan en misschien over een jaartje een AMD Dual 4800+ of hoger in te klappen, als het mobo dat ondersteund natuurlijk. Maar ik ben dus van gedachte veranderd wat videokaarten en ga voor geheel nieuw, eventjes nog een maandje langer sparen en dan moet het kunnen.

Deze topic heeft geholpen, bedankt !
Pagina: 1