Zoals velen onder jullie erger ik me dood aan het geluid van mn fans (hoewel het al veel stiller is als vroeger). Nu zou ik graag het geluid ervan quasi onhoorbaar willen maken, en wel met anti-geluid. Er zijn al enkele draadjes over geweest hier in CM & EL, maar geen enkel met concrete resultaten... net dat wat je nodig hebt. Ik ging dus nog eens op zoek op het internet: met termen als noise cancellation kwam ik niet ver: steeds reclame/reviews van headphones met deze techniek.
Na een tijdje zoeken kwam ik op het volgende uit:
Ik weet niet of het mogelijk is, maar we zouden ook bv. de elektronica uit een noise-cancelling headphone kunnen halen, aangezien die redelijk betaalbaar zijn geworden. (Volgens Froogle al vanaf 3.94 USD :o; dan zouden we gewoon een hoop van die dingen kunnen kopen, om toch een effect te hebben.)
Of gewoon de juiste software gebruiken, maar het enige bedrijf dat zoiets leek te hebben was het deze. Maar het ziet er naar uit dat dat niet al te goedkoop is...
Please comment
Na een tijdje zoeken kwam ik op het volgende uit:
bron: http://www.kennislink.nl/web/show?id=82574Antigeluid is eind jaren tachtig hier en daar toegepast, bijvoorbeeld in hoofdtelefoons voor militaire piloten of in luchtbehandelingsystemen. Inmiddels is de techniek niet meer populair. Het systeem bleek voor veel toepassingen onpraktisch. Waar laat je in een auto, in ramen of in constructiepanelen microfoons en luidsprekers? Bovendien zijn deze losse onderdelen kwetsbaar en wil niemand ze in het zicht hebben.
We proberen nu te voorkomen dat de wanden gaan trillen door een tegentrilling in de wanden op te wekken, die de netto geluidsafstraling zo klein mogelijk maakt. Dat kan door sensoren en actuatoren in de wanden in te bouwen. De sensoren vangen net als microfoons geluid op; de actuatoren brengen net als luidsprekers de wand in trilling. Het verschil met de productie van antigeluid is dat de sensoren en actuatoren plaatjes zijn die in dit geval in de isolerende wand zijn geïntegreerd. Je ziet er dus niets van, ze zijn niet kwetsbaar en ze worden al bij de productie van de wandpanelen ingebouwd.
De sensoren horen wat er met de wand gebeurt: het zijn de vingertoppen van het systeem, die op elke plek van de wand voelen welke trillingen er plaatsvinden. Hun informatie spelen ze door naar de regelelektronica, die het complexe patroon van golven en trillingen in de wand analyseert. Milliseconde na milliseconde berekent de elektronica hoe het patroon verandert. Ook al lijkt de scheepsmotor een constante dreun te produceren, toch vinden er voortdurend subtiele veranderingen plaats. Reflecties aan andere wanden en kleine variaties in de omgevingstemperatuur zijn al van invloed.
Het is niet voldoende als de computer slechts de benodigde tegentrilling berekent. Hoe snel dat ook gaat, ingrijpen is altijd te laat. Daarom moet de computer vooruit rekenen en voorspellen hoe het trillingspatroon er over een milliseconde uitziet. Dat lukt niet voor alle soorten lawaai, maar gelukkig juist wel voor machines als auto- en scheepsmotoren en ventilatoren.
Ik weet niet of het mogelijk is, maar we zouden ook bv. de elektronica uit een noise-cancelling headphone kunnen halen, aangezien die redelijk betaalbaar zijn geworden. (Volgens Froogle al vanaf 3.94 USD :o; dan zouden we gewoon een hoop van die dingen kunnen kopen, om toch een effect te hebben.)
Of gewoon de juiste software gebruiken, maar het enige bedrijf dat zoiets leek te hebben was het deze. Maar het ziet er naar uit dat dat niet al te goedkoop is...
Please comment