Processor, mobo en videokaart te warm/heet!!

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-05 08:45

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Topicstarter
Hiiiiii

Ik heb vorige week een een pc samengesteld en dit eergisteren in elkaar gezet.
Het gaat hier om een:

Asus A8N-E (laatste bios)
AMD 3500+ Venice
TwinMOS DDR PC3200 1 GB Dual-Channel Kit
ATI X800XT videokaart
Zalman 400Watt voeding
Audigy 2 ZS
Maxtor 200 GB

En nu bij de probleem.
Hij wordt heel warm/heet, als ik de pc opstart en ik doe er niks mee gaatie vanzelf naar 4 a 5 uurtjes uit en als ik in de bios kijk zie ik dat de processor al 70 C is geworden en de mobo 55 C. Na het opstarten als ik naar de videokaart kijk is die al 74 C. En als ff een spelletje speel maak niet uit wat gaat ie na 2 uur al uit.
Ik heb alles goed gecontroleerd alles is goed aangesloten. Alles draait ook. Maar mijn voeding heeft een 20 pins aansluiting en de moederbord een 24 pins, als het goed is moet dit niet de probleem zijn.
Kunnen jullie mij misschien helpen of een paar tips geven wat er misschien kan zijn?????

En een vraag tussen door.
Hoe kan ik zien of mijn geheugen op Dual-Channel staat?

Groetjes,
SekerOglan

https://card.exophase.com/1/1116015.png

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:11
sekeroglan schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 21:46:
[...heel verhaal]

En een vraag tussen door.
Hoe kan ik zien of mijn geheugen op Dual-Channel staat?
1. Airflow
2. Dual Channel op een AMD is te verwaarlozen. Amper effect 1.5% sneller ofzo

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:14
Ik weet niet, maar is 400 Watt niet een beetje weinig voor je config?
Ik heb dezelfde voeding met een 9800XT en AMD 64, 3200+ en 2 schijven.
Dat gaan geloof ik net goed :) Hij is vooral zwak op de 12V lijn helaas :(
Check nogmaal of de koeler op je CPU goed zit :)

[ Voor 23% gewijzigd door ID-College op 12-08-2005 21:52 ]

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:44
Wat voor kast heb je eigenlijk? En hoe zit het met de casefans?

@ID-College: Ik dacht dat 400watt toch wel moest kunnen.

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:16

ChangeLife4Ever

owned by above

Kan je niet zeggen wat voor airflow je hebt, met een tekeningetje of zo. Dat je zegt welke fan je waar hebt, wa de CFM (oid) is e.d.

Dan zouden we je kunnen vertellen wat zou kunnen doen, misschien ;)

remember your end, someone owns us

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Topicstarter
1. Airflow
2. Dual Channel op een AMD is te verwaarlozen. Amper effect 1.5% sneller ofzo

1.De airflow moet wel goed zijn denk ik omdat ik hier voorheen een P4 in de zelfde kast had zitten en nooit problemen heb gehad.Ik heb zelfs de kast open gezet om te kijken of dat wel het geval was maar na paar uurjtes werdie gewoon ff warm dus dat had ook niet veel effect.

2. A joh alle klein beetje is toch meegenomen.Maar kan ik dat ergens zien ofzo een programma ofzo!

Bedankt voor je info!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

sekeroglan schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 21:58:
Maar kan ik dat ergens zien ofzo een programma ofzo!
Download van de website www.lavalys.com het programma Evererst, en je ziet al hetgeen je weten wilt.

/me Welkom op GoT * :)

ARME AOW’er

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Topicstarter
Wat voor kast heb je eigenlijk? En hoe zit het met de casefans?

@ID-College: Ik dacht dat 400watt toch wel moest kunnen.

Ik een Aopen HQ08
Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.nl/Products/housing/08series.htm

Ik heb geen extra case fans.Omdat dit niet nodig bleek te zijn.Maar wat ik niet snap is hoe snel die warm wordt terwijl die niks doet. Het maximale watie heb volgehouden is 4 uur. Terwijl mijn P4 24/7 aan stond.Mij werd ook gezegd dat 400watt meer dan genoeg is en ook omdat het een Zalman400B-APS is met full power.

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Topicstarter
Guardian Angel schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:03:
[...]

Download van de website www.lavalys.com het programma Evererst, en je ziet al hetgeen je weten wilt.

/me Welkom op GoT * :)
Bedankt!!!!

Hoort het ook ergens te staan dat het Dual-Channel is???? Sorry dat ik er zo op aandring maar ben
er niewsgierig naar. En trouwens goed programma. Ze staan bij mij allebei appart aangegeven maar er staat nergens Dual-Channel ofzo.

Thanks.

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

sekeroglan schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:17:
[...]

Bedankt!!!!

Hoort het ook ergens te staan dat het Dual-Channel is???? Sorry dat ik er zo op aandring maar ben
er niewsgierig naar. En trouwens goed programma. Ze staan bij mij allebei appart aangegeven maar er staat nergens Dual-Channel ofzo.

Thanks.
Kijk eens bij (links) moederbord > chipset.

Daar staat bij mij : Dual Channel (128 bit)

Edit

Bij moederbord > moederbord staat ook vermeld:
Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type Dual DDR SDRAM

Dat kan je dus makkelijk zelf even bedenken ;)

Hoe zit je airflow nu in elkaar?

[ Voor 79% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 12-08-2005 22:27 ]

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:30

angerfist-yentl

vake bei te bange!

cardinal808 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 21:49:
[...]

Dual Channel op een AMD is te verwaarlozen. Amper effect 1.5% sneller ofzo
Pardon 8)7 Mijn amd 64 bits haalt zonder dual channel ....3200 mb per seconde en met 5400 mb per seconde 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Vake bei te bange

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Topicstarter
e.vanbeijnum schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:19:
[...]

Kijk eens bij (links) moederbord > chipset.

Daar staat bij mij : Dual Channel (128 bit)

Edit

Bij moederbord > moederbord staat ook vermeld:
Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type Dual DDR SDRAM

Dat kan je dus makkelijk zelf even bedenken ;)

Hoe zit je airflow nu in elkaar?
Er staat bij mij Type Dual-Channel 128 Bits en
Aktieve modus Single-channel 64 Bits.

En de airflow is gewoon standaard dus geen extra case fans of wat dan ook.Omdat het een full-tower is vond ik dat niet nodig omdat er genoeg ruimte was waar de lucht makkelijk kon verplaatsen. En omdat ik voorheen ook nooit problemen mee heb gehad, vond ik het ook niet nodig.Maar als er een kans bestaat dat, dat het geval kan zijn, wat kan jij dan advieseren gewoon een paar case fans of moet dat ook weer op een bepaalde manier toegepast worden.

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

zucht. eerste hit op www.google.nl: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=Aopen+HQ08&meta=

quote:

This would signal “poor airflow” straight away, since the lower compartment also doesn’t have any open grilles for hot air to escape
Ik heb geen extra case fans.Omdat dit niet nodig bleek te zijn
Without the air circulation the fans provide the HQ08 runs rather warm by default, easily a few degrees warmer than my previous, generic full-tower. (http://www.2cpu.com/articles/15_1.html)

Je hebt ze dus wel nodig! Enne, beter zoeken de volgende keer ;)

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Topicstarter
angerfist-yentl schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:25:
[...]

Pardon 8)7 Mijn amd 64 bits haalt zonder dual channel ....3200 mb per seconde en met 5400 mb per seconde 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Ja wat je zegt hij geeft bij mij 2527 mb aan dus volgens mij heb ik dan iets verkeerd gedaan. Ik heb ze gewoon naast elkaar staan( Zo hoort het toch) of moet het anders???????????

• ChangeLife4Ever

ChangeLife4Ever

owned by above

sekeroglan schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:29:
[...]

Ja wat je zegt hij geeft bij mij 2527 mb aan dus volgens mij heb ik dan iets verkeerd gedaan. Ik heb ze gewoon naast elkaar staan( Zo hoort het toch) of moet het anders???????????
Volgens mij moet je ze juist altijd in bank 1 en 3, of in 2 en 4 doen. meestal hebben de banken, die samen dual-channel draaien dezelfde kleur. een vluchtige blik leert mij dat dit bij dit moederbord ook wel eens het geval zou kunnen zijn

Edit: Idd, kijk maar eens in je handleiding!

[ Voor 5% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 12-08-2005 22:37 ]

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Topicstarter
e.vanbeijnum schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:27:
zucht. eerste hit op www.google.nl: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=Aopen+HQ08&meta=

quote:

This would signal “poor airflow” straight away, since the lower compartment also doesn’t have any open grilles for hot air to escape

[...]

Without the air circulation the fans provide the HQ08 runs rather warm by default, easily a few degrees warmer than my previous, generic full-tower. (http://www.2cpu.com/articles/15_1.html)

Je hebt ze dus wel nodig! Enne, beter zoeken de volgende keer ;)
Hii,

Als je de hele tekst leest wordt aangegeven dat het een verschil kan uitmaken van paar graden en geen 20 tot 40 graden.En als dat wel het geval is waarom had ik er eerder geen last van? En ik heb nu mijn kast ook open staan en mijn CPU temp is opdit moment 61 C en videokaart is 55 C en Mobo geeft 42 C. En een beetje airflow dan een openkast kan je niet hebben volgens mij???

Maar bedankt voor je info

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
sekeroglan schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:36:
Als je de hele tekst leest wordt aangegeven dat het een verschil kan uitmaken van paar graden en geen 20 tot 40 graden.En als dat wel het geval is waarom had ik er eerder geen last van? En ik heb nu mijn kast ook open staan en mijn CPU temp is opdit moment 61 C en videokaart is 55 C en Mobo geeft 42 C. En een beetje airflow dan een openkast kan je niet hebben volgens mij???

Maar bedankt voor je info
Je zegt dat alles goed is geinstalleerd, maar heb je bijvoorbeeld niet te veel koelpasta gebruikt? (een dun laagje is genoeg). Goede koelpaste kopen kan ook weer wat graden schelen :).

Je kast open zetten zorgt niet voor een goede airflow. Je moet zorgen voor vers aangevoerde koude lucht en een mogelijkheid om de warme lucht kwijt te kunnen. Vooral de warme lucht boven je cpu. Meestal zit er een voeding boven die de lucht weg zuigt (ik had vroegah een voeding die warme lucht de kast in blies :+). Als je een goede airflow wilt kun je naast je cpu een extra fan hangen die warme lucht van je cpu naar buiten blaast en eventueel een fan onderin je kast die zorgt voor verse koude lucht welke je systeem wordt ingeblazen. Let er wel op dat je stille fans koopt (die je netjes op 5V laat lopen ipv 12), iedereen heeft een hekel aan herrie :).
Pardon. Mijn amd 64 bits haalt zonder dual channel ....3200 mb per seconde en met 5400 mb per seconde 8)7
Het behalen van een hoge geheugen snelheid is geen doel op zich. Je wilt bijvoorbeeld meer frames in spellen. Waarschijnlijk bedoelt cardinal808 dat er in spellen maar een klein verschil is tussen single en dual channel. 't Zou mij niks verbazen iig.

[ Voor 66% gewijzigd door dr snuggles op 12-08-2005 22:53 ]

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Topicstarter
e.vanbeijnum schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:31:
[...]

Volgens mij moet je ze juist altijd in bank 1 en 3, of in 2 en 4 doen. meestal hebben de banken, die samen dual-channel draaien dezelfde kleur. een vluchtige blik leert mij dat dit bij dit moederbord ook wel eens het geval zou kunnen zijn

Edit: Idd, kijk maar eens in je handleiding!
Hii,

ja je had helemaal gelijk, hij stond nog op single channel en nu geeft hij wel een dual-channel aan.
Thank dat is in iedergeval een probleem minder nu die andere nog.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
[...]
cardinal808 doelde op een K7 systeem. Daar bedroeg de performancewinst van Dual Channel inderdaad niet veel meer dan 1,5% aangezien de indertijd door AMD gebruikte EV6 bus gewoon niet meer bandbreedte tot zijn beschikking had. Op een K8 - waarvan er hier dus sprake is - maakt het daarentegen wel degelijk iets uit :)

[ Voor 11% gewijzigd door Rone op 12-08-2005 22:57 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• sekeroglan

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Topicstarter
wwillem schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:46:
[...]

Je zegt dat alles goed is geinstalleerd, maar heb je bijvoorbeeld niet te veel koelpasta gebruikt? (een dun laagje is genoeg). Verder moet je zorgen dat de warme lucht boven je cpu weg kan. Meestal zit er een voeding boven die de lucht weg zuigt (ik had vroegah een voeding die warme lucht de kast in blies :+). Als je een goede airflow wilt kun je naast je cpu een extra fan hangen die warme lucht van je cpu naar buiten blaast. Goede koelpaste kopen kan ook weer wat graden schelen :).

[...]

Het behalen van een hoge geheugen snelheid is geen doel op zich. Je wilt bijvoorbeeld meer frames in spellen. Waarschijnlijk bedoelt cardinal808 dat er in spellen maar een klein verschil is tussen single en dual channel. 't Zou mij niks verbazen iig.
Hi,

De koelpasta die was er al opgesmeerd en het was niet veel een klein laagje.Mijn voeding plaast de lucht naar buiten net ff gekeken.En omdat het een full-tower is zit de voeding aan de bovenkant en best wel veel ruimte tussen de CPU en de voeding en ze zitten ook allebei in aparte compartimenten waardoor het niet lijkt dat ze CPU enig last ervan heeft.Maar ik denk dat ik een paar case fans ga halen morgen bij Alternate. MOET IK DAAR OOK NOG OP SPECIALE DINGEN LETTEN.....

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

koop gewoon twee 80mm fans.. eentje die verse lucht inblaast en een die warme lucht uitblaast.

• dr snuggles
  • Niet online
sekeroglan schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:55:
Hi,

De koelpasta die was er al opgesmeerd en het was niet veel een klein laagje.Mijn voeding plaast de lucht naar buiten net ff gekeken.En omdat het een full-tower is zit de voeding aan de bovenkant en best wel veel ruimte tussen de CPU en de voeding en ze zitten ook allebei in aparte compartimenten waardoor het niet lijkt dat ze CPU enig last ervan heeft.Maar ik denk dat ik een paar case fans ga halen morgen bij Alternate. MOET IK DAAR OOK NOG OP SPECIALE DINGEN LETTEN.....
Waar je op moet lezen:
-Hoe groter de ventilator, hoe minder toeren er hoeven te worden gemaakt voor dezelfde hoeveelheid luchtverplaatsing. Maw: Hoe groter hoe stiller. Bij voorkeur 120mm = 12cm fans (als die in je kast passen).
-Fans van Nexus zijn stil. Papst is de absolute top, maar vrij duur. Coolermaster = herrie. Bij alternate hebben ze sharkoon zie ik, geen idee hoe stil die is. Waarschijnlijk maken ze herrie kijkend naar de prijs.
-Koop meteen een Zalman fanmate (3,50). Hiermee kun je de snelheid van je ventilator veranderen zonder te prutsen met losse draadjes :). Zo kan elke fan stil worden.
r00n schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 22:55:
cardinal808 doelde op een K7 systeem. Daar bedroeg de performancewinst van Dual Channel inderdaad niet veel meer dan 1,5% aangezien de indertijd door AMD gebruikte EV6 bus gewoon niet meer bandbreedte tot zijn beschikking had. Op een K8 - waarvan er hier dus sprake is - maakt het daarentegen wel degelijk iets uit :)
Ook bij een k8 maakt het ook bijna niks uit. Dat geeft niet, de marketing afdeling moet ook leven ;).

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
wwillem schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 23:04:
[...]
Ook bij een k8 maakt het ook bijna niks uit. Dat geeft niet, de marketing afdeling moet ook leven ;).
4453 posts en je weet dit nog steeds niet :?

Rechtstreeks uit de PMG FAQ:
A64 So754 vs So939: het verschil is: de So754 A64 beschikt over een 64bits geheugencontroller (single channel) en de So939 versie over een 128bits geheugencontroller (dual channel). De So939 versie kan dus tweemaal zoveel data richting het geheugen transporteren. Een So939 A64 op exact dezelfde kloksnelheid is sneller dan de So754 A64.
En vanuit de RAM FAQ:
AMD: nVidia volgde deze marketinghit met het nForce2 chipset voor AMD Athlon XP CPU's. Echter dat heeft op papier weinig zin, het is namelijk een overkill van geheugenbandbreedte aan de Athlon XP. Een XP met een FSB van 133MHz DDR heeft namelijk een geheugenbandbreedte van: 133MHz x 2 (DDR) x 8 Bytes (64bits geheugenbus) = 2133MB/s. Precies net zoveel als Single Channel PC2100 (DDR266) kan leveren. Maar deze overkill kan ook ergens nuttig voor zijn en dan met name voor de AGP (zie ook het stukje hieronder bij "nForce2 Dual Channel geheugen en Synchroniteit"). Met de Introductie van de Athlon64 veranderde dat: Dual Channel geheugen is zinvol voor de Socket939 en Socket940 varianten van de A64. Deze A64'en hebben namelijk twee geheugencontrollers die elk 200MHz x 2 (DDR) x 8 Bytes (64bits geheugenbus) = 3200MB/s kunnen verstouwen. Maal twee maakt dat dus 6400MB/s, precies de bandbreedte van Dual Channel PC3200 (DDR400). Let wel dat dit niet voor de Socket754 variant van de A64 geldt, deze beschikt namelijk slechts over één geheugencontroller: 3200MB/s, oftewel Single Channel PC3200.
Kom op, dit had je moeten weten...

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• dr snuggles
  • Niet online
r00n schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 23:19:
[...]

4453 posts en je weet dit nog steeds niet :?

Rechtstreeks uit de PMG FAQ:

En vanuit de RAM FAQ:
Kom op, dit had je moeten weten...
Geen flame war starten svp ;). Ik ben het eens met de FAQ (alhoewel die soms iets te simplistisch is, maar dat is een logisch gevolg van het feit dat iedereen het moet kunnen begrijpen). Ik zeg ook niet dat het niks uitmaakt, maar dat het bijna niks uit maakt in bijvoorbeeld spellen. Daarom zoek ik altijd eerst voordat ik iets beweer, waardoor ik eventueel mijn post kan onderbouwen + nog meer. Ik zal niet reageren met "kom op dit had je moeten weten", maar het wordt wel op prijs gesteld hier dat je eerst even rond zoekt op bijv google :).

Nu weer verder ontopic svp.

[ Voor 16% gewijzigd door dr snuggles op 13-08-2005 00:50 ]

Pagina: 1