PC start pas als 'ie warm geworden is.

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Tja ik zit hier met een heel vreemd veschijnsel.
Als ik de pc wil aanzetten start hij normaal en gaat hij na ongeveel anderhalve minuut opnieuw opnieuw opstarten.
Nouja de comp gaat uit en gaat dan direct weer aan. (geen software restart dus)
Na gemiddeld 10 keer deze opstart procedure te hebben doorlopen start de pc uiteindelijk helemaal op.
De pc werkt voor de rest heel goed. geen enkel probleem of vastloper.
Hardeschijf is al vervangen, en had geen effect evenals de voeding.
De pc kan gerust een kwartier uitstaan.
Pas als de pc langer dan 2 uur heeft uitgestaan. krijg ik dit probleem.
Ook al cpu tests gedaan en memtests en geen fouten gevonden.
Alles al 10 keer gecontroleerd op goed en juist aansluiten, kabels enzo.
Er zitten geen temp sensoren in, ik kan dus helaas de temp ook niet lezen.

Computer
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Geen
Internet Explorer 6.0.2600.0000 (IE 6.0 - Windows XP)
Computernaam WOUTER-BDYMIEMZ
Naam gebruiker beheerder
Logon Domein WOUTER-BDYMIEMZ

Moederbord
CPU Type Intel Pentium III, 550 MHz (5.5 x 100)
Moederbordnaam HP Brio BA600 / Vectra VEi8
Moederbord Chipset Intel 82440BX/ZX
Systeemgeheugen 64 MB (PC100 SDRAM)
BIOS Type Award Modular (10/01/99)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Printerpoort (LPT1)

Scherm
Video kaart Matrox Graphics G200 AGP (8 MB)
3D-Versneller Matrox G200A
Monitor Targa TM3611 (7402757)

Multimedia
Geluidskaart Cirrus Logic CS4614/22/24 CrystalClear SoundFusion Audio Accelerator

Opslag
Diskettestation Diskettestation
Harde schijf Maxtor 6E040L0 (40 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Optische Station MITSUMI CD-ROM !B

Partities
C: (NTFS) 32247 MB (30672 MB vrij)

Invoerapparaten
Toetsenbord Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
Muis PS/2-compatibele muis

Netwerk
Primair IP-Adres 192.168.1.3
Primair MAC-Adres 00-10-4B-5B-49-CE
Netwerkkaart 3Com 3C900TPO-based Ethernet Adapter (Generic) (192.168.1.3)

9.700Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), sigenergy 54kwh Tibber 2x Easee 22kw + 1x DC25kw Sigenergy

• AeroTech2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11-2025

AeroTech2

The One doesn't excist

Geen Master Blaster virus van na 60 sec start je comp opnieuw op?
En je hebt wel de minimum settings van windows xp.
Of misschien een keer je HD formateren en die controleren op fouten en dan repareren en verder wat wel handig is om een virus scan erover te gooien.

[ Voor 40% gewijzigd door AeroTech2 op 10-08-2005 20:54 ]

\

Verwijderd

Ik heb thuis ook een compuer staan die soms een keer terugvalt. Dit is bij mij te wijten aan de voeding. Misschien iets in die richting?

Verwijderd

ik zou de voeding nakijken misschien dat deze niet helemaal lekker is. als je inderdaad geen virus hebt en je weet zeker dat hij niet in de boot punt komt van windows xp ? en dan herstart
want dan zou het een software probleem kunnen zijn hoewel mij idee eerder naar hardware gaat

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
AeroTech2 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 20:52:
Geen Master Blaster virus van na 60 sec start je comp opnieuw op?
En je hebt wel de minimum settings van windows xp.
Of misschien een keer je HD formateren en die controleren op fouten en dan repareren en verder wat wel handig is om een virus scan erover te gooien.
nee, het is er zelfs op een hele nieuwe instal. zonder internet instal, en telkens opnieuw als ik het instal.
er zit nu een supernieuwe schijf in met het zelfde probleem.

ik zal zo een virusscanner doen, dan nog is het vreemd dat tie de ene keer wel opstart en de andere keer niet. en dat het in combinatie is met het lang uit hebben staan van de computer. een virus weet toch niet dat de computer lang heeft uitgestaan, en dan nog hoe komt er een virus op als er nog geen internet op heeft gezeten.

ik heb er een voeding in gedaan uit mijn P4 350W. en daarmee het zelfde probleem evenals een andere voeding hier van 300W.

windows staat helemaal op minium zelfs msn eral uitgesloopt. en de groenebalk e.d.

9.700Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), sigenergy 54kwh Tibber 2x Easee 22kw + 1x DC25kw Sigenergy

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 20:57:
ik zou de voeding nakijken misschien dat deze niet helemaal lekker is. als je inderdaad geen virus hebt en je weet zeker dat hij niet in de boot punt komt van windows xp ? en dan herstart
want dan zou het een software probleem kunnen zijn hoewel mij idee eerder naar hardware gaat
hij kom in windows, gedeeltelijk. altijd in het laadscherm, met die blauwe balk die over het beeldscherm glijd. later komt tie zelfs tot het keuze menu, voor de gebruikers.
en ik kan daar als ik snel genoeg voor ben ook nog op klikken. maar windows laadt niet helemaal tot na die 10 keer. dan gaat tie wel helemaal goed.

edit:
wat ik nog vergeten te vermelden heb is, dat als ik mijn bios instel op energie falure off, ipv on.
o.i.d. dan gaat de pc uit inplaats van opnieuw opstarten.

[ Voor 12% gewijzigd door Smuggler op 10-08-2005 21:11 ]

Verwijderd

Smuggler schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:03:
[...]

edit:
wat ik nog vergeten te vermelden heb is, dat als ik mijn bios instel op energie falure off, ipv on.
o.i.d. dan gaat de pc uit inplaats van opnieuw opstarten.
dan denk ik dat je richting voeding of ergens verlies op de kabels moet zoeken? Kan je alles niet doormeten? voltages enz...

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 22:17:
[...]

dan denk ik dat je richting voeding of ergens verlies op de kabels moet zoeken? Kan je alles niet doormeten? voltages enz...
dan hebben 3 voedingen hier precies hetzelfde probleem, ik heb hier helaas geen meet apperatuur.
(me vingers misschien :P )
zou het ook in het moederbord zelf kunnen zitten? of zo iets, of in de processor?
ide kabels? zou dat ook nog kunnen? (ga ik morgen wel ff testen om het uit te sluiten).

dan vindt ik het alsnog raar dat de pc het alleen doet als de pc is afgekoeld...
morgen horen jullie of andere ide kabels uitmaken.

• J-air
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11-2023
Ik raad je trouwens aan meer geheugen te nemen. Vooral voor Windows xp Pro. Prik er nog minimaal 64 mb og nog beter 128 mb in en je hebt zo 50% meer snelheid

[small]ff oftopic als je wilt heb ik nog wel pc100 geheugen in de kast liggen (128 mb latjes) Mail me maar spam@spam.argh
Modbreak:Het is hier geen V&A, je post offtopic en opzichting spammerig. Nokken aub :o

(daarnaast is het posten van emailadres in machine-readable vorm gewoon dom, veel plezier met de gegenereerde spam :z )

[ Voor 32% gewijzigd door dion_b op 13-08-2005 00:11 ]

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Ik heb een vergelijkbaar probleem herhaaldelijk gehad op mijn oude P2 400. Hier lag het steeds weer aan het ram dat defect bleek te zijn. na het plaatsen van nieuw ram starte hij weer een jaar of 2 normaal op. Verder adviseer ik je ook om er meer ram er in te prikken. Windows zelf gebruikt al bijna 128 MB als je nog een paar programma's installeerd zit je zo op de 160. 128 is echt minimaal voor XP, 256 is al veel beter.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
ik zal zo nog wat geheugen opzoeken.

[off-topic]
die 128mb nonsens, ik heb hier een P100 gehad met ook 64 mb, en die heb ik als server gedraaid met een uptime van 3 tot 5 weken. webserver met e-mail server en nog 5 proxy's.
[/off-topic]

aan de kabels ligt het niet, net alles getest.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
batman73 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 09:46:
ff oftopic als je wilt heb ik nog wel pc100 geheugen in de kast liggen (128 mb latjes) Mail me maar spam@spam.argh
Hoe naief....

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 13-08-2005 00:12 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 08:36
Als het een warmte probleem zou zijn is dat simpel te achterhalen.. Hoe ging de WinXP installatie.. Starte de comp toen ook 10x opnieuw op voordat je kon installen of niet.. Zo niet, dan zit het probleem niet in dat de PC eerst warm moet zijn...

Verwijderd

Zoals je zelf zegt is alles goed met de voeding .
Als ik jou was zou ik ook eens naar het moederboord kijken of dat nog wel helemaal goed is.

• JaapWillem
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02-2023

JaapWillem

h0ning member

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:14:
Zoals je zelf zegt is alles goed met de voeding .
Als ik jou was zou ik ook eens naar het moederboord kijken of dat nog wel helemaal goed is.
Mee eens, kijk is goed naar de condensatoren op je moederbord of die niet vol staan.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Net ander geheugen geprobeerd, maar nog steeds het zelfde probleem.
Ik heb ook geen condensatoren gezien die bol staan.
Tijdens de windows instalatie is het minder, maar daar ook heel veel keer overnieuw moeten beginnen.
Ik heb hier helaas geen ander moederbord om te kunnen testen.
Hoe moet ik dat gaan aanpakken?

ik begrijp er per uur minder van.....

Verwijderd

heb ongeveer hetzelfde probleem met een asus P4P800SE met intel 4 3.0. Bij opstarten als hij lange eind uit gestaan heeft, dan wil hij niet direct starten (je moet 2 keer starten eer ie aanslaat), maar als hij minder dan 6 uur uitstaat lukt het nog net.

Ben aangeraden geweest om van voeding te veranderen, en dergelijke, dus dat heb ik ook gedaan. Heb nu nog altijd hetzelfde probleem, met veranderd RAM, veranderde voeding, andere VGA en andere HD. Ik begin sterk het moederbordje te verdenken, maar als het in de winkel opgestart wordt in garantie-terugbreng, dan wil het wel altijd gaan... bizar, ik vrees dat je ermee moet leren leven....

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik maak dit vaker mee; voedingscircuits voor het RAM en CPU (waarin vooral de capacitatoren en MOFSETS op het moederbord van belang zijn) werken regelmatig het meest efficiënt op een temperatuur van ongeveer 45 graden Celcius. Als die circuits koud zijn leveren ze minder en daarbij slijtage/beschadigingen aan die componenten zorgt voor een te zwakke spanning/stroom voor de chips die ze moeten voeden. Ik maak het vooral mee na een overclocksessie waarbij een
budgetmoederbord is gebruikt; vanuit een koude start moeten de kloksnelheden dan vaak tot 10% omlaag om de computer te laten werken.

Overigens, de Asus P4P800SE heeft 2 of 3 droopmods nodig om normaal te functioneren, zelfs mijn peperdure P4C800-E deluxe (zelfde voedingsontwerp) ontkwam daar destijds niet aan.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

JanWillem32 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 20:26:
Overigens, de Asus P4P800SE heeft 2 of 3 droopmods nodig om normaal te functioneren, zelfs mijn peperdure P4C800-E deluxe (zelfde voedingsontwerp) ontkwam daar destijds niet aan.
Dat vind ik toch wel sterk... ik heb drie van die bordjes (gehad) en die functioneerden toch echt normaal, of deden dat iig voor ze kapot gingen. :P

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
NNF schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 22:52:
[...]

Dat vind ik toch wel sterk... ik heb drie van die bordjes (gehad) en die functioneerden toch echt normaal, of deden dat iig voor ze kapot gingen. :P
Diverse Asus-bordjes hebben last er van dat ze op piekmomenten te weinig puf geven (hoge belasting bijvoorbeeld bij het opstarten), als dat gebeurt zullen ze niet werken.
Mijn P4C800-E Deluxe heeft het erg te verduren; met 263 MHz op de klok (4208 MHz op de CPU) heb je af en toe wel wat problemen zonder droopmods e.d..
Maar zelfs bij huis-tuin-en-keuken moederbordjes van allerlei merken heb ik wel vaker reparaties en modificaties moeten toepassen om zelfs maar goed en stabiel op standaardsnelheden te werken.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Het ligt dus hoogst waarschijnlijk aan het moederbord...
kan ik het moederbord repareren? of zou ik een nieuwe moeten kopen?.

Verwijderd

Als je garantie heb rma, en anders denk ik dat je beter een nieuwe kan halen 8)

Verwijderd

Ik heb een soort gelijk probleem gehad met een Celeron D pc... Hij start de 1e keer nooit op, de 2e keer altijd direct en draaide dan als een zonnetje. Ik heb toen in het Bios de quick memory scan uitgezet zodat hij elk kbtje gaat tellen (duurt lang met 512 MB!!) en dan werkt het perfect. Het lijkt echt alsof hij even moet opwarmen?!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Tja ik heb nogmaals naar het moederbord gekeken.
De condensators, staan niet bol maar lekker aan de onderkant.
Dan over andere chips is gelopen.
Is het verholpen als ik de condensators vervang of zal dat niet helpen?
het ziet er een beetje verbrand uit.
het lijkt niet beschadigd.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit PMG FAQ » Hangen en Opstartproblemen troubleshooter » Voeding:
Problemen bij 'koude start'? Mogelijke oorzaken/oplossingen:
• Gare/ontoereikende voeding.
• Niet-geaarde voeding.
• VCore iets verhogen.
• AthlonXP: spannings-bruggen verbinden, zodat de CPU direct met een verhoogde VCore opstart.
• AthlonXP/Pentium4: 4pins ATX 12V stekkertje gebruiken
• Athlon64/Pentium4: 24pins ATX/EPS stekker gebruiken waar nodig
• Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan is veelal het mobo gewoonweg gaar.
Verder heb ik nog een opmerking op jouw bevinding:
het ziet er een beetje verbrand uit.
Je doelt op een roestbruine aanslag bovenop de condensatoren? Zo ja, dan zijn de condensatoren inderdaad gaar. Check dan de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter » Moederbord voor achtergrondinformatie en oplossingen (scroll een beetje naar beneden richting "Lekkende condensatoren?") :)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 16-08-2005 10:15 ]

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
maar is het probleem opgelost wanneer de condensators zijn vervangen?
kan het ook lekken aan de onderkant?
of is daar kans op?
hier de foto's van het mobo zonder condensators ondertussen
http://www.tienerforum.nl/pc01.JPG
http://www.tienerforum.nl/pc02.JPG
http://www.tienerforum.nl/pc03.JPG
http://www.tienerforum.nl/pc04.JPG

[ Voor 69% gewijzigd door Smuggler op 16-08-2005 12:07 ]

Pagina: 1