EN6200GE overclocken met powerstrip

Pagina: 1
Acties:

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-02 09:15
Ik ben bezig met het overclocken van mijn EN6200GE (128MB).

Dit zijn de standaard specificaties:
Engine Clock: 300MHz
Memory Clock: 550MHz

Ik heb die waarde nu overgeclocked naar:
Engine Clock: 315MHz
Memory Clock: 565MHz

De temperaturen van me kast zijn niet zo hoog:
Moederbord: 29 graden
CPU: 43 graden
Kast: 22 graden

Ik heb nog geen rare dingen gezien en me 3dmark2005 score gaat van 1500 naar 1580, daar ben ik dus zeer tevreden over.

Nu vroeg ik me af of er een speciaal programaatje was waarmee je de GPU temperatuur mee kan aflezen (ik dacht dat ik een temperatuursensor op me kaart had zitten). Ik heb gegoogled en hier rond gekeken in de faqs maar niks gevonden.

Nu vroeg ik me af of ik gewoon verder kan gaan in stapjes met 5MHz en dan testen door 3d mark te draaien en door een spelletje CS:S te spelen.

Ik ben bang dat misschien me videokaart te warm wordt, omdat ik dit niet kan meten..

Kan ik gewoon door gaan met OC-en (totdat ik rare artifacts te zien krijg met 3dmark of CS:S)?

En weet iemand misschien een programaatje waarmee ik de GPU temp kan zien..

alvast bedankt,

bartos

(Ik heb de FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen al gelezen, alleen daar staat niet veel in over het overclocken zelf en ik heb ergens gelezen dat het belangerijk is dat je videokaart niet te warm wordt, omdat dan eventueel je GPU kan wegsmelten..)

[ Voor 8% gewijzigd door bartosiej op 09-08-2005 23:56 ]

• bartosiej
nog ff een vraagje..

als je je videokaart overclocked, moet je dan de engine clock en de memory clock met allebei dezelfde waarde (bijvoorbeeld 5MHz) overclocken of moet je overclocken met hetzelfde percentage.

Dus als je deze standaard waarde hebt: (niet bij mij het geval)
Engine: 300MHz
Memory: 500MHz

En je wilt een stapje overclocken, moet je er dan van maken:

(volgens de eerste manier)

Engine: 305MHz
Memory: 505MHz

of (volgens de tweede manier)

Engine: 303MHz
Memory: 505Mhz

Ik heb het op de eerste manier gedaan, maar ik weet niet of dat de juiste manier is..

[ Voor 3% gewijzigd door bartosiej op 10-08-2005 11:43 ]

• bartosiej
/kick

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10-2025
heb je al es gekeken in je nvidia menu, daar kan ik men temperatuur uitlezen.
Een video kaart kan normaal gezien tegen een redelijk hoge temperatuur, dus, als je ergens een 80mm fan bijplaatst die blaast op je kaart kan je zeker zo hoog gaan tot je kaart artifacts heeft.

• J-air
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11-2023
Kom op vriend je gaat geen low budget kaart proberen te overklokken. Verkoop dit gekke ding, en koop minimaal een 6600+ als je wil overklokken.

Al overklok je deze kaart 10% het blijft een waardeloze kaart.

Dan heb je misschien 10 punten meer in 3dmark JIppi!! je merkt het amper. Denk ook niet dat als je hem flink overklokt dat je dan opeens een supersnelle kaart.

Oftewel verkoop deze kaart, koop dan een tweedehandse 6600 (liefst GT) of hoger en overklok die, dan heb je fun en kun je ook de verschillen voelen die je behaalt hebt

• bartosiej
Zo'n groot budget heb ik niet.. (ik weet niet of ik de enige ben, want iedereen schijnt hier een 6600/6800 te hebben...)

De snelheden zijn nu:
Engine Clock: 342Mhz
Memory Clock: 627Mhz

alles gaat nog steeds prima, ik haal nu al 500 punten hoger met 3DMark2005 ...

ben alleen bang dat ik zo me videokaart naar de klote help..

maar als je kaart te warm wordt, krijg je dan vanzelf artifacts te zien?

[ Voor 22% gewijzigd door bartosiej op 11-08-2005 13:05 ]

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

bartosiej schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 13:02:
Zo'n groot budget heb ik niet.. (ik weet niet of ik de enige ben, want iedereen schijnt hier een 6600/6800 te hebben...)

De snelheden zijn nu:
Engine Clock: 342Mhz
Memory Clock: 627Mhz

alles gaat nog steeds prima, ik haal nu al 500 punten hoger met 3DMark2005 ...

ben alleen bang dat ik zo me videokaart naar de klote help..

maar als je kaart te warm wordt, krijg je dan vanzelf artifacts te zien?
Je videokaart zal niet zo enorm snel kapot gaan van een beetje overclocken. Gewoon de snelheden blijven opvoeren totdat je artifacts te zien krijgt in bv. 3DMark. Wanneer dit het geval is clock je hem een stukje terug (10/15MHz) en daar laat je hem dan voor 24/7 op draaien. Hierdoor zal je een flinke performance verbetering zien en je kaart zal niet kapot gaan.

Wanneer je echt bang bent dat je kaart te warm wordt, hang er dan gewoon een 80mm fannetje onder of langs. Hierdoor gaat er een frisse luchtstroom over je kaart waardoor je uiteindelijk nog verder kunt overclocken en de temperaturen in bedwang gehouden worden.

Wanneer een kaart te warm wordt zal je idd artifacts te zien krijgen.

Overigens is het overclocken van budget juist nuttig aangezien die dingen zo goed als altijd de bottleneck in je syteem zijn. Wanneer je ze dan overclockt zal ook je CPU meer tot z'n recht komen waardoor de procentuele performance verbetering hoger zal zijn dan bij de mensen die met 7800GTX'en enzo zitten te spelen.

Edit: indien je trouwens een NIET TURBOCACHE model hebt, kun je proberen de pipelines en shaders te unlocken via riva tuner. Hierdoor veranderd je kaart in feite in een 6600 die natuurlijk een stuk sneller is :)

ˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇ daar dus :P

* Syngrow moet zich maar eens meer gaan verdiepen in nvidia

[ Voor 16% gewijzigd door Syngrow op 11-08-2005 14:38 ]

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Verwijderd

Je kunt even een andere bios in de kaart flashen zodat je temp sensor beschikbaar word. Als je artifacts krijgt betekend dat je geheugen te warm word. Als je vastlopers krijgt word de core te warm. Over het algemeen heeft het geheugen overclocken het beste effect, want deze kaart is zwaar geheugen gelimiteerd.
iedereen schijnt hier een 6600/6800 te hebben...
Nee hoor, ik heb ook een 6200. Wel de NV43 versie met alle pipes open en overclocked tot 465/ 350 zodat hij feitelijk sneller is dan een 6600.

Ik ben zwaar tevreden met mijn 6200 en kan bf2 op 1280x1024 draaien met allen medium/ high en 2xAA :)

edit:
indien je trouwens een NIET TURBOCACHE model hebt, kun je proberen de pipelines en shaders te unlocken via riva tuner.
Nee nee, zodra je de NV43 versie hebt kun je pipes openzetten. Er zijn ook veel NIET TURBOCACHE nv44 modellen, hier kun je dus geen pipes van openzetten (wel voornamelijk agp modellen zijn dat)
Welk model je hebt kun je gewoon met rivatuner zien, en pipes openzetten heeft veel meer effect op de snelheid dan overclocken

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 14:31 ]

• bartosiej
ik was ff aan het kijken in rivatuner bij de hardware monitor en toen zag ik tot mijn verbazing dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.gratizwebtoolz.nl/raar.jpg

Daar staat dat de Core Clock nog op de default snelheid draait en de memory clock op de snelheid die ik in Powerstrip had aangegeven :S

Hoe kan dit..

In powerstrip ziet het er gewoon zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.gratizwebtoolz.nl/powerstrip.jpg

ohjah ik denk dat ik wel de NV43 versie heb want als ik rivatuner opstart zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.gratizwebtoolz.nl/rivatuner.jpg

Weet iemand hoe het komt dat de Core Clock op 300MHz staat, terwijl ik in powerstrip de waarde op 372Mhz heb staan? Is het schadelijk voor mijn videokaart dat deze waarde procentueel nou niet meer overeenkomen?

alvast bedankt,

bartos

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je naar de core clock kijkt onder windows dan staat ie op de 2d snelheid niet op de 3d snelheid, dus als je een spel gaat spelen draait ie wel op die 372 MHz.

• bartosiej
ohw ok, toppie!

ik zal nu proberen die pipelines te unlocken heeft iemand een link waar staat hoe dat moet?

en nog een klein vraagje:
Je kunt even een andere bios in de kaart flashen zodat je temp sensor beschikbaar word
hoe doe ik dat?

alvast bedankt,

bartosiej

[ Voor 39% gewijzigd door bartosiej op 11-08-2005 15:36 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
bartosiej schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 11:42:
Engine: 303MHz
Memory: 505Mhz

Ik heb het op de eerste manier gedaan, maar ik weet niet of dat de juiste manier is..
Ik zou idd gaan voor gelijke ratios, omdat anders het geheugen weleens op de core zou moeten wachten of vice versa.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

hoe doe ik dat?
customize -> low level system settings -> NVStrap driver -> Allow enabling hardware masked units -> Cusomize -> en een vinkje zetten voor de pipes / vertex units die je wilt inschakelen :)
Veel plezier met je 6600
omdat anders het geheugen weleens op de core zou moeten wachten
Bij de 6600 zit de core vrijwel altijd op het geheugen te wachten om dat de geheugensnelheid bij de 6600non-gt zwaar de bottleneck is. Als het geheugen op de core zou moeten wachten zou dat natuurlijk geen probleem zijn he, andersom natuurlijk wel. Als het geheugen even niets staat te doen is dat natuurlijk geen probleem, als de core niets staat te doen is het verspilde rekenkracht (beetje logisch nadenken 8)7)
Gewoon zo ver mogelijk gaan met het geheugen dus.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 16:35 ]

• bartosiej
thanks!!

en als ik dat doe moet ik dan ook die Engine Clock & memory Clock overgeclocked hebben staan?
Of kan het ook zonder die overgeclockede waarde?

en kan ik ook alles weer terugzetten?

en jij had het over een andere bios op je kaart zetten, hoe doe je dat? heb er nog niks over gevonden

[ Voor 22% gewijzigd door bartosiej op 11-08-2005 16:52 ]

Verwijderd

Jazeker kun je alles weer terugzetten :) en overclocken hoeft niet want een 'echte' 6600 loopt ook op 300mhz (een 6600gt loopt op 500mhz). Dus met alles wat je zou overclocken zou je kaart zelfs sneller zijn dan een standaard 6600.
Als je het helemaal goed wilt doen zou je je bios kunnen flashen zodat windows hem ook echt als een 6600 ziet.
Je krijgt dan voor mijn 256mb 6200:
Afbeeldingslocatie: http://81.207.126.228/pics/6600.JPG
>:)

Zonder de flash zou alles hetzelfde zijn maar zou er ipv 6600 dus 6200 staan (dus ook 8x1, 3vp)

Ik heb de core & mem nu op 450mhz / 600mhz zonder problemen. Als ik het geheugen nog verder opfok krijg ik artifacts.

Voor de bios flash zie het topic van mij ooit: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1050318
Zoals je ziet heeft het wel even geduurd voor ik het voormekaar kreeg, (3x een 'foute' flash)
maar als het fout gaat kun je gewoon een pci-videokaartje gebruiken om terug te flashen.
Qua prestaties maakt het ook niets uit of windows hem als 6200 of 6600 zien...

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 16:58 ]

• bartosiej
bedankt voor je goeie reply!

ik heb dus maar ff geprobeerd die extra pipelines open te zetten met de standaard Engine Clock en Memory Clock waarde..

Dit heb ik gedaan:
Rivatuner ->Customize->Low-level system settings->Install->Allow enabling hardware masked units

Afbeeldingslocatie: http://www.gratizwebtoolz.nl/8pipes2.jpg

Toen heb ik Active pixels/vertex units configuration op custom gezet omdat ik anders niet op Customize kon drukken

Toen heb ik op Customize gedrukt en het volgende aangevinkt:
Afbeeldingslocatie: http://www.gratizwebtoolz.nl/8pipes1.jpg

Toen heb ik Ok gedrukt en toen moest ik me computer opnieuw opstarten.

Toen ik me computer opnieuw opstarte krijg ik iets raar: ik kreeg een paar keer een kleine lijn pixels op mijn desktop niet juist, die pixels hoorde ergens anders op de desktop. (ik weet niet of je snapt wat ik bedoel).

Maar toen heb ik alles weer ongedaan gemaakt en me computer opnieuw opgestart en toen was het gelukkig weer weg..

Wat heb ik fout gedaan? Moet ik wel met een geclockede memory - en engine clock die pipelines enablen? Of heb ik iets fout gedaan?

Alvast bedankt,

bartosiej

[ Voor 5% gewijzigd door bartosiej op 11-08-2005 17:13 ]

Verwijderd

Die pixels die verkeerd zitten heten artifacts. Ik ben bang dat je bij de 10% hoort waarvan een of meer pipes beschadigd zijn :( .
In 90% gaat het openzetten van extra pipes goed maar je in ongeveer 10% is in de core iets beschadigd waardoor het openen van extra pipelines niet mogelijk is. Je zult het bij 'gewoon' overclocken ben ik bang...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 17:32 ]

• bartosiej
ok, dat is wel jammer... :(

ik heb de videokaart pas 2 weken..

dus ik ben toch bang dat ik tever overgeclocked heb...

verder kan ik er nu niks meer aan doen of wel?

Verwijderd

Nee, je hebt niets te ver overclocked. Het is gewoon een kans van 1 op 10 dat er een 'brakke' chip uit de fabriek komt en die word dan een 6200. Omdat de vraag naar 6200's groter is dan het aanbod van 'brakke' (maar toch werkende!) chips komen er ook 100% functionele chips op 6200 kaartjes, maar dan met de helft van de pipes uitgeschakelt (die wij dan vervolgens weer kunnen inschakelen >:))
Jij hebt gewoon de pech dat je een brakke chip op je kaart hebt maar verder ben je er niets op achteruitgegaan ofzo, je kunt altijd proberen!

Maar je zult het idd bij 'gewoon' overclocken moeten laten, en hier valt helaas lang niet zoveel performance winst mee te halen dan met extra pipelines openzetten.

Edit:
Ik zat net een beetje in topics te bladeren en toen kwam ik een topic van jou tegen waarin je cpu temp 78graden is! Is dat nog zou? Want ik zou daar dan eerst toch *echt* iets aan doen. Koeler opnieuw op je cpu zetten? 78 graden is echt heel erg veel, en met zo'n zalman koeler zou het ongeveer 50 graden MAX moeten zijn, zelfs met weinig airflow, dus ik denk dat er veel te veel (of helemaal geen) koelpasta gebruikt is. laatmaar ik zie dat het met een nieuwe kast opgelost was :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 17:55 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
bartosiej schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 17:37:

dus ik ben toch bang dat ik tever overgeclocked heb...
Nee dat heb je niet |:( The_Shadow legt toch duidelijk uit dat jij er niks aan kan doen dat je pipes stuk zijn, dat ligt gewoon aan je core. Als je nu geen arti`s hebt is er niks aan de hand want je kaart draait weer gewoon op 4 pipes. Als je alleen op 8 pipes arti`s hebt is dat logisch want die laatste 4 zijn rot.

Je kan dus met 4 pipes net zover OC`en totdat je ook arti`s gaat zien. Deze komen dan niet doordat je pipe/kaart stoek is maar omdat je core te warm wordt. Even 10mhz terug klokken en voila, je kan gamen tot je erbij neervalt :+

edit: damn you The_Shadow :9

succes!

[ Voor 3% gewijzigd door -ErikE- op 11-08-2005 17:56 ]

• bartosiej
ik heb een nieuwe kast gekocht cpu temp is nu nog maar 40 graden idle en 50 stressed :)

Maar is er niet iets waardoor ik er garantie voor kan vragen :P?

• -ErikE-
bartosiej schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 17:55:

Maar is er niet iets waardoor ik er garantie voor kan vragen :P?
garantie vragen voor een perfect werkende kaart :| ......h4x0r :P
spoiler:
[evilmodus]
wat je wel kan proberen is die goeie pipes dicht zetten en die rotte open, dan heeft ie 4 rotte = garantie :*)
[/evilmodus]

[ Voor 3% gewijzigd door -ErikE- op 11-08-2005 18:03 ]

• bartosiej
hahah dat is inderdaad wel een slimme!!!

en aangezien mycom nooit zo moeilijk doet met garantie ga ik dat zeker proberen!!! :*)

• -ErikE-
:'( dat is niet helemaal de bedoeling hè. Dat heet frauderen....... |:(
/me p43000 schaamt zich voor het idee

[ Voor 42% gewijzigd door -ErikE- op 11-08-2005 18:02 ]

• bartosiej
hmm ja dat is waar...

dan maar hopen datie snel naar de kl*te gaat ;)

hahah

Verwijderd

wat je wel kan proberen is die goeie pipes dicht zetten en die rotte open, dan heeft ie 4 rotte = garantie
}) lol, dit zou je dan wel in de bios van de kaart moeten doen, want zoals dat met rivatuner gebeurd zit alleen in de driver van windows. Dus zodra je de kaart in een andere pc stopt loopt hij weer op de default instellingen.

• -ErikE-
that`s the spirit :)

moest achter die laatste zin van TS

[ Voor 58% gewijzigd door -ErikE- op 11-08-2005 18:06 ]

• bartosiej
nog ff een vraagje

The_Shad0w zei:
Je kunt even een andere bios in de kaart flashen zodat je temp sensor beschikbaar word
hoe doe ik dat dan precies?

want ik weet niet eens zeker of mijn EN6200GE wel temperatuursensors heeft...

[ Voor 22% gewijzigd door bartosiej op 11-08-2005 19:51 ]

Verwijderd

Je kaart heeft zeker wel een temp-sensor...

Eerst maak je een backup van je bios (met de nvflash util)
Daarna open je die backup met NiBiTor (bios-hack programma)
Alle wijzigingen aanbrengen (default clockspeed, temp sensor, pipelines, geheugentimings, voltages etc)
Opslaan
Nieuwe bios in de kaart flashen met nvflash

Verkeerd gegaan? (alleen nog maar groene en gele lijntjes op je scherm :X )
Boot met pci-videokaartje
Orginele bios er weer in flashen
Nogeens proberen :Y)

Op eigen risico natuurlijk :P

• bartosiej
hmm mislukt dat vaak dan..

want ik heb niet zo een pci videokaartje bij de hand .. :P

• J-air
Scheelt een beetje in performance :D (blijf bij mn standpunt verkoop deze voor 70 op Marktplaats en koop voor 40 euro meer een 6600 gt 2ehands)

[ Voor 26% gewijzigd door J-air op 11-08-2005 22:30 ]

• J-air
je hebt al een 6600 gt 2ehands voor 120 euro!!!

Verwijderd

probeer er anders 5,6, of 7
jaja, alsof dat zou kunnen |:(
hmm mislukt dat vaak dan..
Zolang je geen rare dingen probeert zoals een 6600gt bios (met gddr3 O-) ) erin te flashen is de kans dat het misgaat niet zo heel groot

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 22:20 ]

• bartosiej
pff nou laat dat dan maar zitten, ik heb geen zin dat ik straks niet meer kan computeren :P

Ik ben nog steeds aan het overclocken, maar ik denk dat ik er nu mee stop, ben nu wel tevreden, alles werkt nog steeds prima (HL2 & BF2)

Dit zijn mijn snelheden nu:
Engine Clock: 400MHz (was eerst 300MHz)
Memory Clock: 700Mhz (was eerst 550MHz)

Best wel redelijke overclock toch?

Ik kan nog verder maar dit vind ik wel best zo :P
Pagina: 1