Toon posts:

Configuratie nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Ik heb besloten mijn oude bak uit 2001 te gaan vervangen deze zomer, en was daarom wat aan het rondneuzen hoe ik mijn nieuwe pc wilde hebben. Mijn eerste keer dat ik losse onderdelen wil gaan bestellen, omdat het goedkoper schijnt te zijn en het me wel leuk lijkt zelf zo'n pc in elkaar te klussen.

Doel:
- Surfen
- Filmpje/DVD kijken
- Games (hoeft niet alles full pull aan te kunnen, maar wel een paar jaar meegaan)
- Office

Monitor
Acer AL1751ms 260 Euro
Uit de best-buy guides komt ie goed naar voren en de specs zijn naar mijn idee ook goed gezien het prijskaartje.

Mobo
Asus A8N-E nforce4 Ultra 87,50 Euro
Hoef opzich geen SLI erop te hebben, en dit leek me qua prijs/kwaliteit wel een goed bordje.

Processor
AMD Athlon 64 3000+ Venice 114 Euro
Overweeg misschien de 3500+ venice te nemen, maar vraag me af of het het extra geld waard is. Verschilt de prestatie veel? En hoe makkelijk zijn ze over te klokken voor een leek als ik? ;)
Loont het de moeite om een niet-boxed te kopen en er zelf een koeler op te zetten?

Geheugen
2x 512 mb PC3200 Merkloos 75,80 Euro
Hoor verhalen dat Dual Channel bij AMD niet veel zou uitmaken, is het dan nog verstandig 2 reepjes te halen ipv eentje van 1Gb? En maakt merk nog veel uit voor prestaties?

Harddisk
Seagate Barracuda 7200.7 160 Gb 81,10 Euro
Nu heb ik een 40 Gb schijf die goed vol zit en ik zou er graag nog meer op willen zetten, dus ik denk dat 160 Gb wel nodig is. Hier twijfel ik tussen de barracuda en de Maxtor Diamond Max10, maar ik had gehoord dat de barracuda stiller is.

Kast
Hier heb ik nog geen idee, hoeft van mij niet zo'n prachtige tweak-case te zijn, maar het mag er best goed uitzien. Daarnaast vraag ik me af welke voeding nodig is voor deze configuratie. Een kast is een kast, als ik alles er maar in kwijt kan en hij goed warmte afvoert en mogelijk ook nog beetje stil is.

Videokaart
XFX GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCI-e,2x DVI, TV-out) 171,66 Euro
Ook een redelijk dillema hier, ben totaal niet thuis in wat qua prijs/kwaliteit een goede verhouding is. Heb wel een max van 250 Euro gezet, maar zit liever tussen de 150-200 Euro als ik daar een goede kaart voor kan vinden. Heb gekozen voor de XFX omdat deze net wat sneller zou zijn dan de andere. Is 128 mb ondertussen al weer te weinig en moet ik voor 256 mb gaan? En is GeForce nog wel krachtig genoeg of is een Radeon beter aan te raden?

Geheel komt dan uit op 790 Euro ongeveer, en dan moet ik nog rekening houden met verzendkosten. Mijn grootste vragen zijn:

- Als ik wil dat een kast gewoon goed koelt, de onderdelen makkelijk in kwijt kunnen, maakt het dan nog uit welke ik kies?
- Welke voeding is nodig voor deze configuratie?
- 3000+ of 3500+ en dan wel of niet Venice processor?
- Is de geselecteerde videokaart nog up to date en kan ik daar nog min. 2 jaartjes van genieten met de nieuwste games, alle detail is dan niet nodig, als het maar soepeltjes draait.
- Is een aparte soundcard echt nodig of kan het voorlopig ook met een onboard kaartje, heb hier 2 boxjes staan en ga dat voorlopig nog niet upgraden aangezien het me dan wat te duur wordt gok ik.

Ik ben geen diehard gamer, maar vond dat als ik een pc ga knutselen, het wel een goede moest worden. Als er nog dingen zijn die missen hoor ik het ook graag!

Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 09:34
Kijk anders hier eens, dit topic staat net onder hetgene wat je net geopend hebt:

PC voor EUR 800,--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeer goed config, beste prijs/kwaliteit allemaal.

CPU
als je een cpu wilt die een paar jaar vooruit kan is het misschien de moeite om een 3500 erin te stoppen. maar de 3000 is op dit moment wel voldoende, overclocken is easy, veel faq`s en howto`s lezen dan lukt het wel, maar ik adviseer wel een half jaar gewoon std te laten lopen, en kijken of alles lekker stabiel is.

Ik zou gewoon een boxed kopen, zit vaak meer garantie op en de koeler is goed, tenzij je misschien een goedkope tray cpu kan kopen en zelf een goedkope koeler kan regelen, maar ik zou gewoon voor de boxed gaan(weet je ook zeker dat ie niet al is gebruikt)

Mobo
het mobo is perfect, ik prefereer zelf nforce4 en dan is dit bordje goede prijs/kwaliteit, als je geen sli wilt.

RAM
Ik zou misschien toch 2 modules kingston valueram twv € 100/115 erin goeien, ik heb hier betere ervaring mee dan de no-name oem reepjes. je moet niet altijd voor het goedkoopste kiezen ;)

VGA
Prima keuze, zou zelf geen ander hebben gekozen op dit moment, hier zal je zeker nog een jaar of 2 goed mee vooruit kunnen. Betere kaarten kosten vaak veel duurder.

Over de monitor durf ik je echt niks te zeggen, over de kast wel, koop gewoon een kast die je mooi vind en aan jou eisen voldoet(geen cheap ass), kijk wel waar je fans wilt plaatsen en of dit ook kan in die kast. koop dan een goede merk voeding van minimaal 350 watt(60€) en bouw het zooitje lekker in. Het systeem kan zeker nu 2 jaar mee, en als je een 3500+ instopt heb je een wat langere houdbaarheids datum ;)

De soundcard zal wel voldoende zijn, zeker als je gewoon 2 std pc speakertjes hebt staan dan merk je echt het verschil niet hoor 8)

*edit* voor de harddisk zou ik persoonlijk voor een WD gaan, maxtor is nou eenmaal niet echt mijn merk en met seagate heb ik weinig ervaring. vergeet ook niet een cd/dvd drive en een toetsenbord/muis.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de snelle reply alvast!
Die andere topic had ik inderdaad ook al gelezen, maar het is toch altijd handig om van de kenners wat info te krijgen of de combinatie van onderdelen wel juist is en goed draait :)

Blij om te horen dat mn selectie goede prijs/kwaliteit is, tenminste niet voor niks paar uurtjes over samenstellen gedaan haha. :+
Toetsenbord en muis neem ik over van mn oude pc.
Cd/DVD-speler wordt waarschijnlijk een DVD-brander, multifunctioneel, afspelen en branden in 1.

Die kast ga ik nog wel even mijn hoofd overbreken, een mooie kast is natuurlijk ook wel weer vet, als je dan gaat klussen, moet het natuurlijk wel goed >:)
Moet je er dan trouwens naast een voeding ook nog los fans bij kopen?

Kingston it is, heb ik ook al goede verhalen over gehoord.
Hardeschijf zal ik nog wel wat reviews doorspitten, maar vraag me af of er echt zo'n verschil in zit.
Netwerkkaartje moet ik ook niet vergeten denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 17:00:
Thanks voor de snelle reply alvast!
Die andere topic had ik inderdaad ook al gelezen, maar het is toch altijd handig om van de kenners wat info te krijgen of de combinatie van onderdelen wel juist is en goed draait :)

Blij om te horen dat mn selectie goede prijs/kwaliteit is, tenminste niet voor niks paar uurtjes over samenstellen gedaan haha. :+
Toetsenbord en muis neem ik over van mn oude pc.
Cd/DVD-speler wordt waarschijnlijk een DVD-brander, multifunctioneel, afspelen en branden in 1.

Die kast ga ik nog wel even mijn hoofd overbreken, een mooie kast is natuurlijk ook wel weer vet, als je dan gaat klussen, moet het natuurlijk wel goed >:)
Moet je er dan trouwens naast een voeding ook nog los fans bij kopen?

Kingston it is, heb ik ook al goede verhalen over gehoord.
Hardeschijf zal ik nog wel wat reviews doorspitten, maar vraag me af of er echt zo'n verschil in zit.
Netwerkkaartje moet ik ook niet vergeten denk ik...
combo is leuk maar als je veel brand en speelt kan je beter los kopen, scheelt zeker levensduur, fans zitten vaak bij de kast maar voor een paar euro heb je sterker draaiende fans en vaak stiller. harde schijf is idd weinig verschil tussen maxtor samsung wd seagate e.d allemaal kwalitaitef goed.

netwerkkaartje zit toch gewoon on-board?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, gaan dat een brander en een speler in. Zo duur zijn die ook weer niet.
Netwerkkaart idd onboard.
Na wat surfen toch een redelijk simpel kastje uitgekozen, sommige zijn USB en andere ATX uitvoeringen, is dat nog een relevant verschil?

Denk dat het http://www.megawebshop.nl...ath=21_31&products_id=833 gaat worden met 350W voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

usb heeft niks met de form-factor te maken (atx - m-atx - btx) dus ze zullen dan wel bedoelen dat er front-side usb aansluiting is.

en die kast is wel ok, maar niet super, de voeding hoef je niet veel van te verwachten en weet dus ook niet of die wel stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 00:56

makje

Professioneel prutser

Het uitzoeken van een kast blijft altijd iets heel persoonlijks daar het uiterlijk ervan verreweg het belangrijkste aspect is. Alleen jij hoeft er tegenaan te kijken en dat moet je bevallen en wat wij ervan vinden boeit verder dus niet heel veel. Wel kun je discussiëren over een paar voor- en nadelen van een kast.

De kast die jij hebt uitgezocht is duidelijk een budgetmodel, dat zie je terug in het gebruikte materiaal: het frame is van staal van 0.6mm dik ipv het stevige 1mm dik bij de betere kasten. Al die budgetkasten zijn daardoor licht, verbuigen makkelijk en dat voel je (kast van blik of plaatstaal noem ik het altijd maar). Verder heb je meestal een EHBO kit nodig tijdens het knutselen in zo'n kast (scherpe randjes)....

De 350W voeding die erbij zit is meest waarschijnlijk van hetzelfde type. Je doet er een mooi systeem in met dure spullen welke ook vrij veel zullen vragen van de voeding en toch doe je er een voeding in welke samen met de kast maar 35 euro kost... Kan dat goed zijn?

Als laatste dan over het uiterlijk van budget kasten in het algemeen (ken dit model niet): op de foto zien ze er goed uit, maar meestal kun je in het echt met natuurlijk licht erbij zien dat ze budget zijn. Vaak zien ze er plastic uit, glanzen ze overdreven en de metalen delen krijgen snel beschadigen en deukjes door de goedkope verf/lak en het dunne staal.

Al met al heb ik vele budget kasten mogen zien en van allemaal was het van buiten allang duidelijk dat het budget was, laat staan van binnen. Nu is het nemen van een budget kast met dito look een keuze en zijn er veel mensen die ermee kunnen leven, maar als ze dan de wat betere kasten van Antec, Aopen, Coolermaster etc. zien dat zijn ze het er allemaal mee eens dat die kasten er idd beter uitzien.

Als laatste ben ik naast de Spider Gamebomb (of onder welke naam dat ding maar verkocht werd) nog nooit een goedkope kast tegen gekomen met goede koelingsmogelijkheden, laat staan met plaats voor 120mm koelers welke naar keuze veel beter koelen of veel stiller zijn bij dezelfde koeling. Tijdens een spelletje spelen is het geluid van je pc misschien niet zo interessant, maar als je even zit te internetten of in office te werken dan is een acceptabel geluidsniveau toch wel prettig IMHO.

Overigens lijkt de keuze voor de rest van je onderdelen mij vrij goed, belangrijker nog je hebt er een goede redenering bij vermeld. Of je niet voor een 3500+ zou moeten gaan ipv een 3000+ is een typisch voorbeeld voor een persoonlijke keuze: het verschil is zo'n 100 euro en de verschillen in prestaties zijn meetbaar, maar niet heel groot. Heb je het geld en heb je het ervoor over dan kun je het doen, maar met de 3000+ kun je alles ook allang doen...

Over dual channel: het verschil tussen socket 754 en socket 939 is de ondersteuning van dual channel bij de laatste (of juister gezegd: geen dual dual channel met dus 2 geheugencontrollers ipv 1, maar een dubbel zo brede geheugenbus van 128bit ipv 64). Op gelijke snelheid in Mhz maakt dus alleen het aanwezig zijn van dual channel het verschil in waardering. Op 1.8Ghz en met 512KB cache krijgt de socket 754 versie van AMD de waardering 2800+ en de socket 939 de waardering 3000+. Of jij er nu dus 2x 512MB in moet doen of 1x 1GB is jouw keuze, dit is het verschil in prestaties. Met 1x 1GB nu is het in de toekomst misschien wel makkelijker als je nog eens wilt upgraden naar 2GB, alhoewel dat met 4x 512MB ook wel kan omdat jij een Venice-core processor neemt.

Persoonlijk zou ik nog eens verder kijken naar een andere kast...

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 09:34
Ik zou kijken of je een Aopen kast kan vinden, kost weinig meer (56,50), maar heb je een mooie kast, geen scherpe randen en een stille voeding. (Bijvoorbeeld de QF50C black/silver) Ik heb zelf de Superflower SF-461 Blue, ook een hele mooie en afgewerkte kast met casefans, maar zonder voeding, dus met n goeie/stille voeding komt die al snel op 80 euro.

edit:
Over het geheugen, 2x512 Mb is goedkoper dan 1x1Gb, dus als jij niet snel verwacht tekort te komen, kan je dat overwegen, zodat je dan als je evt zou gaan upgraden meteen 2x512 kan vervangen door 2x1024 of als je 3/4 geheugensloten hebt 3/4x512

[ Voor 27% gewijzigd door Miglow op 06-08-2005 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Was ik weer!

Bedankt voor de heldere uitleg wat betreft kwaliteit van budgetkasten. Ik heb er nog totaal geen ervaring mee, maar snap nu dat een goede kast ook belangrijk is.
Beter goede koop, dan goedkoop. :)
Zal wel even rondneuzen over nog wat topics zijn over goede kasten/betrouwbare voedingen.
Ik verwacht voorlopig met 2x 512 mb wel uit te komen.
Die processor twijfel ik nog steeds een beetje over, maar aangezien ik over 2 weken tentamens heb, denk ik dat het pc klussen even 'on-hold' gaat komen te staan. Ik ken mezelf, en anders komt niks van dat studeren. Waarschijnlijk zakken de prijzen dan nog wat en kan ik voor de 3500+ gaan :+
Pagina: 1