Toon posts:

PC voor EUR 800,-

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig zelf (voor de eerste keer) een systeem te bouwen en heb nu alle onderdelen op papier staan.

Gebruik:
- Surfen
- Office
- Fotobewerking
- Geluidsopname
- Games (voornamelijk oudere zoals Quake2 en Starcraft)

Eisen:
- Mooi uiterlijk (o.a. alles zwart)
- Stil
- Budget: ongeveer EUR 800,-

Tot nu toe heb ik dit samengesteld (met enige uitleg per onderdeel):

(!!! Zie ook mijn post op pagina 2 !!!)

Moederbord:
MSI RS480M2, Xpress 200 EUR 90,-
Goed moederbord met o.a. SATA en prima ingebouwd videokaartje. Zou liever losse mobo en los videokaartje willen hebben maar dan kost dezelfde kwaliteit al snel 100 euro meer. Vervelend is dat ATI helaas geen goede Linux drivers uitbrengt en ik dus of geen Linux zal gaan gebruiken of zal moeten wachten tot er wel goede drivers komen (of compatibele drivers gebruiken, maar dat vind ik niks).
Processor:
AMD Athlon 64 3000+ (socket 939) EUR 110,-
Voor deze prijs de snelste processor als je het mij vraagt
Geheugen:
1x 512MB 1x 256 PC3200 DDR (merkloos) EUR 60,-
768 MB Lijkt me genoeg. Als het over een tijdje veel te weinig is kan ik altijd de goedkope 256 module vervangen voor eentje van 1GB, hetgeen een verdubbeling van geheugen oplevert.

Videokaart:
Onboard (evt icm m'n GeForce4MX voor extra monitor) EUR 0,-
Videokaart is niet zo belangrijk voor me aangezien ik dus vooral oudere spellen speel. Toch zijn zelfs de nieuwste spellen speelbaar met de onboard kaart, zij het op een lage resolutie.
Geluidskaart:
Onboard & Audigy 2 (al in bezit) EUR 0,-
Er zit een kaartje onboard maar ik zal vooral mijn Audigy 2 gebruiken. Kaart sluit ik aan op m'n versterker, desktop-boxjes heb ik dus niet nodig.
Netwerkkaart:
Onboard EUR 0,-

HD:
Samsung SpinPoint P80 120GB (7200rpm, SATA, 8MB) EUR 80,-
Stille SATA hardeschijf. 120 GB lijkt me genoeg (heb nu 15GB mp3's, enkele films en een paar gyg aan .wav samples, dat samen met windows en progs gebruik ik maar 30GB, maar dat is ook omdat ik nu niet meer ruimte heb dan dat)
DVD-BRANDER:
NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zwart) EUR 45,-
Ik brand vooral CD-R(W)'s maar waarschijnlijk zijn over enkele jaren DVD's de meest gebruikte standaard. Doordat er slechts 1 DVD/CD drive in komt moet CD's kopiëren dus via de HD, maar dat vind ik niet zo erg. Ik kan ook altijd nog een CD-ROM drive uit een oude PC plukken.
TOBO EN MUIS:
Logitech standaard tobo en optische muis (met draad) EUR 20,-

CASE:
3R System R202Li (ATX, Geen PSU, Zwart) EUR 50,-
Heel mooie, degelijke zwarte case met LCD-schermpje voor temperatuur, fan-control en - jawel - de tijd. Heb dat beetje extra geld wel over voor een mooie kast als deze.
VOEDING:
Tagan TG380-U01 (ATX, 380W) EUR 55,-
Ik heb gelezen dat deze voeding aardig stil is, de prijs is prima. Ik denk zelf dat m'n PC zo'n 300 Watt zal gaan slurpen, dus de 380 Watt is naar mijn idee ruim genomen zodat ik nog een keer een videokaartje en/of extra HD erin kan zetten.
MONITOREN:
Ik wil twee monitoren gebruiken bij deze computer
Samsung 173P EUR 275,-
Deze TFT wordt de hoofdmonitor. De monitor kost nu nog zo'n EUR 320,- maar aangezien de 173P+ net op de markt verschenen is zal de prijs de prijs waarschijnlijk snel dalen tot de genoemde EUR 275,-. Ik koop deze monitor dan ook pas iets later dan de overige onderdelen.
Oude, brakke, 15" CRT-monitor (al in bezit) EUR 0,-
Dit zal dus eventjes m'n hoofdmonitor moeten zijn maar daarna zal deze dienen als tweede monitor.

Totaal: ongeveer EUR 785,-
Ik zal proberen slechts bij een klein aantal winkels te kopen maar ik houd er rekening mee dat er nog het één en ander aan verzendkosten bijkomt.

Behalve dat al het commentaar altijd welkom is, heb ik een paar concrete vragen:

- Heeft het moederbord nou wel of niet een DVI uitgang? De TFT via een analoge uitgang aansturen vind ik een beetje zonde.
- De kast komt standaard met een 80mm fan erbij. Waarvoor is deze fan bedoelt? Kan ik deze op m'n CPU zetten?
- Denk je dat de PC aardig stil zal zijn? Zo niet, hoe kan ik daar dan voor weinig geld verbetering in brengen?
- Ben ik nog iets vergeten?

Alvast heel erg bedankt voor je reactie!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 02:08 . Reden: boxjes niet nodig, verzendkosten, zie post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 07:57
Onboard vga heeft vrijwel nooit dvi :)
quote van msi site:
Back Panel I/O Ports

- 1 x Parallel
- 1 x PS/2 Keyboard
- 1 x PS/2 Mouse
- 1 x Audio I/O (Line-in/Line-out/MIC)
- 1 x SPDIF-Out
- 4 x USB 2.0
- 1 x IEEE1394
- 1 x RJ45 LAN Jack
- 1 x VGA Prot
- 1 x S-Video port
- 1 x Composite TV-Out

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is vervelend zeg... Is niet een van de uitgangen om te vormen naar DVI zonder kwaliteitsverlies? Of is het allemaal analoog? Dat zou betekenen dat ik een ander mobo en andere videokaart moet gaan uitzoeken, waardoor het een stuk duurder wordt. Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het merk van de kast ken ik niet, maar voor de rest ziet je systeem er best wel ok uit :).

Ik denk dat je een convertor kan gebruiken zonder al té veel kwaliteitsverlies.

[ Voor 32% gewijzigd door Borromini op 04-08-2005 16:44 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-10 18:14
En ik zou zelf voor 2x512 gaan, aangezien je dat in dual channel kan draaien, dit kost weinig extra.
Misschien kan je ook beter gaan voor een 160gb schijf, die is prijs / gb interesanter dan een 120gb.
Verder lijkt het me wel een aardig dingetje.

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 16:37:
Dat is vervelend zeg... Is niet een van de uitgangen om te vormen naar DVI zonder kwaliteitsverlies? Of is het allemaal analoog? Dat zou betekenen dat ik een ander mobo en andere videokaart moet gaan uitzoeken, waardoor het een stuk duurder wordt. Toch bedankt!
Wat jij dan dus wil is van digitaal naar analoog naar digitaal 8)7
Ander mobo + vga reken op 60 euro duurder uit minimaal

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen: 512 + 256 werkt niet dual channel? Dan zal ik idd 2x512 nemen. Wat de HD betreft: 120GB lijkt me genoeg en hoewel de prijs/GB verhouding misschien lager ligt bij de 160GB versie heb ik dat extra geld er niet voor over.

Over de kast heb ik een paar reviews gelezen en de kwaliteit is prima.

Bedankt voor jullie reacties en blijf ermee komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MewBie: Ik begrijp sowieso niet hoezo ze wel een analoge uitgang erop zetten maar niet een digitale waar geen conversie voor nodig is (of zie ik dit nou helemaal fout?). Maarja, hij zit er dus niet op en ik zal dan inderdaad naar een andere mobo/vidkaart combinatie gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Joris, het maakt geen bal uit voor een AMD64 of ie dual channel draait of niet :). Wil je wat meer prestaties, koop dan RAM met een heel lage CAS latency ipv een dual channel combinatie. AMD's hebben geen baat bij Dual Channel. Een Athlon Xp niet, een AMD64 niet.

Ivm de vga-uitgang op onboard gva: onboard gva is bedoeld voor low-end pc's (of voor pc's op het werk ofzo); vga is nog altijd de meest gangbare (en meest conservatieve) standaard. Veel tft's hebben nog altijd een vga-aansluiting ipv een dvi-connector. Dus het is geen onlogische keuze. En de omzetting gebeurt door de RamDAC's... Ik weet eigenlijk niet of de dvi-signalen daar ook langs moeten op een vga-kaart.

[ Voor 45% gewijzigd door Borromini op 04-08-2005 16:51 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:25

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 16:45:
MewBie: Ik begrijp sowieso niet hoezo ze wel een analoge uitgang erop zetten maar niet een digitale waar geen conversie voor nodig is (of zie ik dit nou helemaal fout?). Maarja, hij zit er dus niet op en ik zal dan inderdaad naar een andere mobo/vidkaart combinatie gaan kijken.
Of je houdt het mobo, en gebruikt de onboard VGA voor de tweede monitor, en je koopt een los DVI kaartje erbij. Zet je hooguit enkele tientjes terug.

En zo erg is een TFT via VGA aansluiten nou ook weer niet hoor, ik doe het al jaren.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 16:37:
Dat is vervelend zeg... Is niet een van de uitgangen om te vormen naar DVI zonder kwaliteitsverlies?
Als je VGA omzat naar een dvi aansluiting dan blijft het analoog. :'( (of in ieder geval die kwaliteit)

Aangezien de goedkoopste X300 / FX goedkoper ongeveer 50 euro zijn en toch net iets sneller als de onboard vidoe kun je wellicht een paar euro bepsaren op je mobo en dan meteen een dvi kaart kopen waar je wel gewenste drivers voor linux op hebt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De omzetting door de RamDAC's is, zoals de naam al zelf zegt (Digital to Analog Converters), een overgang van digitaal naar analoog... Dus zoals de TS zegt, een vga to dvi connector zou de omgekeerde overgang maken - digitaal => analoog => digitaal - dus dat is 2x kwaliteitsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het opzich een goed idee om hetzelfde mobo te houden en er een videokaartje bij te kopen (VisaRider), maarrrrr het grote voordeel van een andere mobo/vidkaart combi (leuk_he) is inderdaad de linux ondersteuning. Ik ga dus toch voor de tweede optie, het hele systeem zal er waarschijnlijk EUR 50,- duurder door worden, wat nog net te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:57
(jarig!)
Onboard zit sowieso slechts 1 monitor-ansluiting, dus je komt niet om een (losse/extra) videokaart heen wil je met 2 monitoren werken. Dan kun je meteen je driverprobleem oplossen... :Net te laat :P

Tevens denk ik dat je die 15" vissenkom, zodra daar eenmaal die 17"tft naast staat, snel gaat ruilen voor een 2e tft :)

[ Voor 6% gewijzigd door Paul op 04-08-2005 17:01 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
Borromini schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 16:48:
Joris, het maakt geen bal uit voor een AMD64 of ie dual channel draait of niet :). Wil je wat meer prestaties, koop dan RAM met een heel lage CAS latency ipv een dual channel combinatie. AMD's hebben geen baat bij Dual Channel. Een Athlon Xp niet, een AMD64 niet.
Bij Athlon XP's maakt het idd weinig uit, en bij socket 754 kan het niet eens. Maar ik dacht juist dat dat (een van) de redenen was om socket 939 uit te brengen: Dual channel geheugen. Niet voor niets heeft een socket 939 processor lagere specificaties (minder MHz) dan zn socket 754 broertje met dezelfde performancerating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de 80mm fan is voor het afvoeren van warme lucht die in de kast gaat hangen, als je geluk hebt is het een stille fan, ik ken die kast niet, verder zal je voor weinig geld niet echt een stille pc krijgen. kijk eens op ikbenstil.nl

ps de muis is toch kut met linux quake2:) welke nick?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had inderdaad ook begrepen dat socket 939 wél dual channel geheugen ondersteunde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik weet niet of S939 daarvoor uitgebracht is... S754 was sowieso een overgangsplatform. De Athlon Xp had in het begin ook geen dual channel ondersteuning, met chipsets als de nForce 2 kwam die er wel. Ik denk niet dat die S939 verband houdt met dual channel... S754 en S939 gebruiken dezelfde cores, en dus dezelfde geheugencontrollers. Die zitten immers on-die, en niet meer in de northbridge.
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:09:
Ik had inderdaad ook begrepen dat socket 939 wél dual channel geheugen ondersteunde...
Het wordt ook ondersteund. Alleen heb je er in de praktijk nauwelijks tot geen baat bij... Ik heb hier ook 2 Athlon Xp's met een Dual Channel setup draaien. Toen ik benchte met MemTest86 was ik zwaar teleurgesteld dat mijn performance er niet op vooruit ging :(. Tot ik te weten kwam dat een AMD gewoon die bandbreedte niet nodig heeft, en dus niet benut :). Hij is er gewoon erg zuinig mee :).

[ Voor 44% gewijzigd door Borromini op 04-08-2005 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je zou nog wat geld kunnen besparen door een andere kast/voeding, bv. een Antec 3700 BQE (€ 85,-) of 2650 BQE (€ 70,-). Deze worden met een stille 350 watt Antec voeding (meer dan voldoende voor dit systeem) geleverd en een 120mm casefan.

Dan houd je wat geld over om 2 x 512 MB te nemen en als de grafische prestaties tegenvallen, hoef je dan niet zo lang te sparen voor een nieuwe videokaart ;)

Verder raad ik je ook de spinpoint 160 GB aan. 33% meer ruimte voor 8 euro extra..........

De athlon 64 3000+ venice voor 114,- (op dit moment) is geen boxed uitvoering, dus je hebt ook nog een koeler nodig. Bv. een arctic silencer 64 voor 10,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:57
(jarig!)
En toch zijn die extra pinnetjes voor Dual Channel :)

775 - 939 = 185. DDR Dimms hebben 184 pinnetjes. Waar dat laatste pinnetje dan exact voor dient zou ik niet weten, maar het is wel een sterke aanwijzing :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry hoor s939 gebruikt wel degelijk andere cores.. en heeft itt tot athlonxp en s754 wél standaard ondersteuning voor dual channel.
Kijk eens voor de lol naar de mhz van een s754 3000+ en een s939 3000+ , de s754 is hoger geclocked, maar de s939 heeft een hogere IPC mede door de dual channel ondersteuning.

Op het athlonXP platform was dual channel gewoon een leuke extra (zat dus ook niet bij de rating in begrepen!) itt tot het s939 platform waar het wel bij de rating zit in begrepen.

S939 a64 hebben er echter niet zo'n last van (itt bijv. p4 met dual channel ondersteuning) als je ipv dual channel single channel draait, maar de performance gaat er wel degelijk van omlaag!

@ts: ga dus voor 2x512mb en zorg dat je een venice core te pakken krijgt van je 3000+!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, 2x512 it is :)

Ik neem dan inderdaad ook de 160GB versie van de HD, had niet gezien dat het verschil maar 8 euro was.

Het hele systeem wordt dus uiteindelijk zo'n 100 euro duurder, misschien dat ik dus nog even wacht tot de prijzen nog wat verder dalen.

Ps. M'n quake2-nick is Bastaard, zit altijd op de CTF servers van xs4all :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orionpax
  • Laatst online: 21-05-2024
Van onboard graphics moet je niet veel verwachten is mijn ervaring. Voor 50-70 euro meer heb je een moederboard en een betere videokaart. Ik zou het zeker overwegen. Anders kun je net zo goed geen TFT nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik post vanavond/morgen nog even de nieuwe specs

Heel erg bedankt voor alle reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ps. M'n quake2-nick is Bastaard, zit altijd op de CTF servers van xs4all :)
ahh ik vroeger ook, zit in 1dt maar ben gestopt met q2, kijk maar ff op cb;>

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:18:
sorry hoor s939 gebruikt wel degelijk andere cores.. en heeft itt tot athlonxp en s754 wél standaard ondersteuning voor dual channel.
Kijk eens voor de lol naar de mhz van een s754 3000+ en een s939 3000+ , de s754 is hoger geclocked, maar de s939 heeft een hogere IPC mede door de dual channel ondersteuning.

Op het athlonXP platform was dual channel gewoon een leuke extra (zat dus ook niet bij de rating in begrepen!) itt tot het s939 platform waar het wel bij de rating zit in begrepen.

S939 a64 hebben er echter niet zo'n last van (itt bijv. p4 met dual channel ondersteuning) als je ipv dual channel single channel draait, maar de performance gaat er wel degelijk van omlaag!

@ts: ga dus voor 2x512mb en zorg dat je een venice core te pakken krijgt van je 3000+!
Zijn de eerste AMD64 procs op beide sockets dan niet gebaseerd op dezelfde cores? Beide sockets hebben Clawhammers en Newcastles gebruikt... Natuurlijk worden er nu andere cores voor S939 gebruikt - want S754 wordt uitgerangeerd als AMD Athlon 64 platform.

En in het verschil in pinnetjes zit idd wel iets in - maar een socket is geen cpu hé :). Ik ga er dan ook bescheiden van uit dat je dezelfde core gewoon een andere socket zou gkunnen geven als producent, neen :? Wat ik veronderstel is dat de Dual Channel op een S754 uitgeschakeld is op de een of andere manier - onder andere door de ontbrekende pinnetjes, waardoor je het nooit kan inschakelen :).

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 04-08-2005 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Misschien handig als de TS ons ook even verteld bij welke winkel hij alles wilt bestellen ;) wij kunnen wel uitgaan van de pricewatch of algemeen bekende winkels als alternate, maar de prijzen willen soms nogal eens heel erg verschillen tussen de winkels :)
Of gaat TS alles bij andere winkels bestellen?
Die 8 euro verschil tussen 120GB en 160GB zullen wel uit de pricewatch zijn, misschien verschilt het bij de winkel die hij op het oog heeft 25 euro ofzo

[ Voor 21% gewijzigd door MewBie op 04-08-2005 22:36 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:11
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:17:
En toch zijn die extra pinnetjes voor Dual Channel :)

775 - 939 = 185. DDR Dimms hebben 184 pinnetjes. Waar dat laatste pinnetje dan exact voor dient zou ik niet weten, maar het is wel een sterke aanwijzing :P
939 minus 775 = geen 185 maar 164.
Je bedoelt ws. S754. S775 wordt gebruikt bij de nieuwste serie van de Pentium 4 (5xx en 6xx serie).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bennik weer

Revisie 1 (codenaam "Cheap Bastard") van mijn systeem is klaar! Veranderd is:

Moederbord
Asrock 939A8X-M, M1689 (mATX, Sound, LAN, SATA-RAID) EUR 60 (-EUR 30)
Het allergoedkoopste 939 moederbord. Volgens reviews wel prima te doen. Geen PCI-e meer, maar daar heb ik expres voor gekozen omdat een AGP kaartje met 256MB RAM een stuk goedkoper is dan een PCI-e versie.

Geheugen
2x 512 PC3200 DDR (merkloos) EUR 80 (+EUR 20)
Dual Channel werkt alleen met twee dezelfde chipjes (had eerst 256 + 512). Daarbij merk ik altijd een heel groot verschil wat betreft systeemprestaties (vooral multitasking) wanneer ik geheugen uitbreid in een systeem.

Videokaart
Asus Radeon 9250 256MB DDR (AGP, DVI), A9250GE/TD/256 EUR 50 (+EUR 50)
Allergoedkoopste 256MB AGP kaartje met DVI

CPU-koeling
Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (Socket 754/939/940) EUR 10
Was ik vergeten, neem namelijk niet de boxed versie van de Athlon64. Koelt stevig en is erg stil.

Totaal: +EUR 50 => EUR 825

HD heb ik uiteindelijk niet veranderd (120 naar 160GB) omdat ik nu al over m'n budget heen zit en ik vrij zeker weet dat 120GB genoeg is. De mobo/videokaartcombi lijkt misschien iets te overdreven goedkoop, maar houd in gedachte dat ik vooral oude games speel. Toch zijn ook huidige games in een lage resolutie geloof ik prima te spelen. Voordeel van huidige configuratie is ook de linux-compatibiliteit.

Reacties
Kifaru: Op de kast valt inderdaad aardig te besparen, ik heb alleen juist die twintig euro zeker over voor die mooie kast
Paul Nieuwkamp: Ik wil JUIST die brakke CRT naast m'n mooie TFT hebben staan, zodat iedereen oooh en aaah roept bij de kwaliteit van de TFT >:)
Borromini: Ik ga niet voor een lagere CAS-latency aangezien dit maar bij enkele applicaties/specifiek gebruik merkbare snelheidsverbetering oplevert
Mewbie: De aangegeven prijzen zijn naar boven afgeronde laagste pricewatch prijzen. Daardoor zit ik totaal zeker zo'n EUR 25 boven die prijzen. Ik kijk bij elk product steeds of de goedkoopste drie winkels dicht bij elkaar zitten met de prijzen ivm betrouwbaarheid van de prijzen. Ik ga kijken of ik een leverancier zo ver kan krijgen dat 'ie me alle onderdelen samen levert voor de pricewatch prijs plus x%, zodat ik niet nog eens 100 euro extra verzend/benzinekosten heb. Als dat niet lukt bestel ik alles bij 2 of 3 winkels en haal ik het zo mogelijk op.

Vragen
- Moet het moederbord ook nog een koeler hebben?
- Is de verandering van 768 naar 1024MB geheugen het waard (activatie Dual Channel en gewoon meer geheugen) of een beetje een overkill icm de rest van het systeem? Een mogelijke verandering is toch weer 768MB geheugen (-EUR 20) en een Sapphire Radeon 9600 Pro 256MB ipv de 9250 (+EUR 20). Hoe denken jullie daarover?
- Wat vinden jullie "de zwakke schakel" in het systeem, of wat zou met weinig extra kosten veel beter kunnen?

Alvast bedankt voor de reacties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:11
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 02:05:
Vragen
- Moet het moederbord ook nog een koeler hebben?
- Is de verandering van 768 naar 1024MB geheugen het waard (activatie Dual Channel en gewoon meer geheugen) of een beetje een overkill icm de rest van het systeem? Een mogelijke verandering is toch weer 768MB geheugen (-EUR 20) en een Sapphire Radeon 9600 Pro 256MB ipv de 9250 (+EUR 20). Hoe denken jullie daarover?
- Wat vinden jullie "de zwakke schakel" in het systeem, of wat zou met weinig extra kosten veel beter kunnen?

Alvast bedankt voor de reacties...
- Als het mobo een cooler nodig heeft, zit die al op de northbridge gemonteerd. Anders zit daar alleen een koelblok. Je hoeft hier zelf geen cooler bij te kopen.
- Een Radeon 9600 is alleen nuttig als je games gaat spelen als Half-Life 2, Battlefield 2 etc.
Dus niet bij jouw games (Q2, StarCraft). Dan zou ik voor 1024 gaan en de 9250 behouden.
Extra RAM kan in andere applicaties zoals fotobewerken goed van pas komen.

Verder zie ik niet echt een zwakke schakel, de onderdelen zijn goed op elkaar afgestemd.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orionpax
  • Laatst online: 21-05-2024
Wat voor programmas ga je gebruiken voor o.a. het fotobewerken. Daar moet je je geheugen op afstemmen. Dus misschien dat die 1024 overkill is als de programmas die je gebruikt niet zwaar zijn. Daarnaast is het zo dat extra geheugen kopen in mijn ogen makkelijker is dan een hele nieuwe grafische kaart.

Als je maar 512 koopt en dan een GK (9600 pro) van 70 kost dat je 110 euro en later 40 euro om naar 1024+9600Pro te gaan.

Dus totaal 150 euro

Koop je eerst 1024 en die 9250 dan ben je 130 euro kwijt en om later naar 1024 en 9600 pro te gaan kost je dan 70 euro.

Dus totaal 200 euro. hiervan kun je nog wat terugverdienen van je 9250 (Vraag en aanbod geeft aan 35 euro). Maar ik schat dit nog te hoog in. Dus je moet maar even kijken. Want denk je dat je die spellen altijd blijft spelen en nooit iets nieuws probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 17:42
Ik zou ook 512MB Geheugen (eventueel 2x256MB voor dual channel) aanraden een een 9600 pro ipv 9250.

Trouwens, 256MB video geheugen is toch overkill t.o.v de rest van je systeem. Soms bent je beter met een 128MB vid kaart aangezien deze meestal sneller geheugen hebben. (Dit moet je zeker controleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_G
  • Laatst online: 12-02-2023
Antediluvian schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 08:59:
Ik zou ook 512MB Geheugen (eventueel 2x256MB voor dual channel) aanraden een een 9600 pro ipv 9250.

Trouwens, 256MB video geheugen is toch overkill t.o.v de rest van je systeem. Soms bent je beter met een 128MB vid kaart aangezien deze meestal sneller geheugen hebben. (Dit moet je zeker controleren)
Sterker nog, budgetkaartjes als de 9250 en 9600 hebben helemaal NIETS aan 256 mb. Grote kans dat een 9250 al voldoende heeft aan 64 mb, zo traag is dat ding wel. Volgens mij kan je dus beter voor de 128 mb varianten van deze kaartjes gaan, omdat die goedkoper zijn en evengoed presteren. Trouwens, een 9600 is VEEL sneller in spellen dan een 9250, voor die 2 tientjes zou ik echt voor de 9600 (pro) gaan! (met een 9600 pro is BF2 goed speelbaar op niet al te hoge instellingen, een 9250 heeft al moeite met BF1942...)

Edit:
Commentaar op de post onder mij: de GF 6200 is een zeer goede keuze voor die prijs, mede omdat de 6200 vaak is te unlocken tot 6600. De 6600 is een zeker sneller dan de 9600 van ati, dus is de 6200 voor bijna de helft van de prijs ook een goede keuze.
De GF 4 MX is eigenlijk een GF 2, en een belabberd directX 7 kaartje. Dan kan je net zo goed je onboard video gebruiken. Veel langzamer dan de 9250 iig. Er zitten 4 generaties tussen de 4 mx en de 6200....

[ Voor 21% gewijzigd door Rob_G op 06-08-2005 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Oke, je hebt nu een Ati radeon grafische kaart gekozen. Echter vermeld je in je startpost dat je graag met linux wilt gaan werken. Waarom koop je dan geen Geforce 6200 van Nvidia. Kost miss een klein beetje meer.
zoals dit : pricewatch: XFX GeForce 6200 128MB DDR (AGP, DVI, TV-out), PV-T43V-RA.
Of je gaat voor een kaartje uit de Geforce 4 serie. Die zijn nog goedkoper :)
zoals deze: pricewatch: XFX GeForce 4 MX4000 64MB (TV-Out, DVI)
( ik heb niet nagezocht of de ati kaart die jij gekozen is sneller is als degene die ik zojuist heb gekozen. Ik keek naar de prijs :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:53

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Kijk inderdaad bij die goedkopere videokaarten gewoon NIET naar de hoeveelheid geheugen die zo'n ding aan boord heeft. Zoals gezegd heb je gewoon niets aan een budgetkaart met 256MB, dat kost je alleen onnodig extra.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 18:39
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 02:05:

Reacties
Kifaru: Op de kast valt inderdaad aardig te besparen, ik heb alleen juist die twintig euro zeker over voor die mooie kast
Ahh die kast heb ik ook, hij ziet er op de foto`s inderdaad heel mooi uit. Maar in werkelijkheid is het een erg slap ding waar heel snel krassen op komen, en de ruimte in de kast vind ik ook erg tegenvallen.+ dat er geen ruimte in zit voor 120mm fans vind ik genoeg redenen om eens verder te kijken voor een iets betere kast ;)
Pagina: 1