Toon posts:

Las alle tests maar weet ECHT niet welke drive te kiezen!..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben van plan een nieuwe PC te kopen en heb alle mogelijk tests gelezen en ik kan het eerlijk gezegd niet meer volgen met die harddisks. De Maxtor DM10's (ik ging een 200GB nemen) werd lange tijd als best buy aanbevolen, maar klopt het dat die nog steeds compatibiliteitsproblemen heeft op bepaalde nForce4 systemen. Over welke problemen gaat het dan precies en hebben de DM10's die dan ook met alle nForce systemen?! Waarom is dat nog niet opgelost en over welke problemen gaat het dan precies?!

Maar ook over de performance heb ik twijfels. Ik ben/was van plan een 200GB DM10 te nemen, omdat die maar 2 platters (100GB per platter) gebruikt wat zowiezo stiller is dan 3 platters. Maar uit een benchmark door odelay hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1051690 (halverwege de pagina) blijkt dat de DM10 250GB op een Asus A8N-SLI maar een access time heeft van 20ms! Dat is toch wel heel traag en ik wil die PC voor muziek productie/ audio recording gebruiken en dan lijkt mij een snellere access time toch aangewezen. Bovendien heeft die 250GB een 16MB cache, en ik zou een 200GB nemen met slechts 8MB, dus hoe slecht zullen de resultaten daarvan zijn?! Ik begrijp er niets van want deze drive werd toch lange tijd aanbevolen in best buy guide hier en ook die Asus AN8-SLI werd aanbevolen.

Moet ik hieruit concluderen dat ik beter een andere drive neem. Welke single drive (geen RAID) is nu de beste performer maar die tegelijk ook stil is (best 2 platters versie nemen zeker) voor audio productie en liefst ook niet te warm wordt gezien ik niet teveel koelers ga gebruiken om lawaai te beperken. Grootte ongeveer rond de 200GB maar mag wat meer of minder zijn. Is niet zo belangrijk.

Is de Hitachi Deskstar T7K250 250GB dan beste keus?! Of een nieuwe van WD? Advies aub, want ik weet het echt niet meer.. vooral die access time van 20ms bij die DM10 vind ik enorm hoog, en dan nog op een recent mobo (AN8-SLI)!..

Bedankt voor all nuttige reacties!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou je zeker niet teveel focussen op die cache, het verschil tussen en 2 en 8MB is lang niet altijd merkbaar en daarboven zal er niet echt een merkbaar verschil inzitten.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een Seagate schijf. Lekker snel, betrouwbaar en ook nog eens superstil :)

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:11

Duinkonijn

Huh?

Met Western Digital heb ik de beste ervaringen qua uitval, support.

momenteel heb ik 2 raptors der in hangen die qua gevoel beter presteren dan de sata maxtors die ik op me werk heb.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 11:24:
Ik zou je zeker niet teveel focussen op die cache, het verschil tussen en 2 en 8MB is lang niet altijd merkbaar en daarboven zal er niet echt een merkbaar verschil inzitten.
Ik merk in praktijk wel degelijk veel verschil tussen 2Mb en 8Mb cache. IMHO is er geen reden meer om op dit moment voor een desktop te kiezen voor 2Mb cache; de kosten van 8Mb zijn immers verwaarloosbaar.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

koraks schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 13:14:
[...]

Ik merk in praktijk wel degelijk veel verschil tussen 2Mb en 8Mb cache. IMHO is er geen reden meer om op dit moment voor een desktop te kiezen voor 2Mb cache; de kosten van 8Mb zijn immers verwaarloosbaar.
Helemaal eens, zeker met zaken als videobewerking etc kan ik erg goed een verschil merken tussen een 2 en een 8 MB cache schijf (heb ze toevallig beide).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De eerste series van de Maxtor DiamondMAX 10 schijfen hebben grote problemen gehad met o.a. de Nforce4 chipset, maar ook met verschillende RAID controllers van b.v. Promise en RAIDcore.

De problemen bestaan o.a. uit het geheel niet herkennen van de schijf of het af en toe weg vallen van de schijf. Na bijvoorbeeld een reboot wordt de schijf niet meer gezien en bij een volgende reboot wel weer. Zelf heb ik een RAIDcore BC4852 RAID5 controller met 4 200GB DiamondMAX 10 schijfen van eind vorige jaar. Na een firmware update van de schijfen en RAID controller draaidt alles redelijk. Zo heel af en toe wordt schijf 0:0 (de eerste schijf op de RAID controller) tijdens de boot niet gedetecteerd, waardoor ik nogmaals moet booten. Vervolgens gaat mijn systeempje weer 7 uur bezig met het rebuilden van de Array.

Maar in principe moet sinds de firmware update uit februari dit jaar de problemen met deze schijfen verholpen zijn. Alleen zijn er na die tijd ook nog firmware en BIOS update's verschenen voor moederbords en RAIDcontrollers, omdat het toch niet lekker bleef lopen. Ik heb hier op GOT reactie gelezen dat men daadwerkelijk Nforce4 moederborden in combinatie met de DiamondMAX 10 serie stabiel hebben draaien, maar de schijf is uit de laatste best buy guide gehaald vanwege deze problemen.

Zelf gebruik ik al jaren Maxtor schijfen na volle tevredenheid, goede performance tegen schappelijke prijs, maar met de eerste lichting van de 10 serie heeft Maxtor toch een foutje gemaakt.

Misschien is een Spinpoint van Samsung iets? Samsung SpinPoint P120 series: SP2004C Daar lees ik tegenwoordig ook wel goede dingen over. Ze schijnen in iedergeval ook erg stil te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 06-08-2005 13:26 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Stilte: Seagate 7200.8-serie
Redelijke performance: Hitachi Deskstar (laatste serie)
Opslag: Maxtor DM10 250 of groter
Snelheid: Raptors 74Gb

Kleine hint; voor video-produktie (meer dan amateuristisch, zeg maar) zou ik zelf gaan voor een RAID1-opstelling met grootste chunk0-size met Deskstars. Kost een beetje maar dan heb je ook wat.

Over die access-times hoef je je geen zorgen te maken qua lezen/schrijven aangezien je een redelijke hoeveelheid data kan bufferen in je RAM afhankelijk van welke pakketten je gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 06-08-2005 13:22 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

De maxtor DM 250Gb 16MB zijn nog steeds de top.
Ik heb Hitachi T7K250 en de samsung 250GB en beide redden het gewoon net niet tov de maxtor als scheelt het niet veel.
Maar als ik nu en schijf moest kiezen dan kocht ik de nieuwe WD250GB, omdat WD lang mee gaat, redelijk stil en niet zo warm is.
De performance verschillen zijn op dit moment zo klein dat ik betwijfel of je het merkt, een 16mb schijf heeft een lichte voorsprong in video en geluids bewerking tov de lager cache schijven.

Een raptor is nog sneller maar relatief veel te duur voor de ruimte die je ervoor krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2005 15:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 13:18:
De eerste series van de Maxtor DiamondMAX 10 schijfen hebben grote problemen gehad met o.a. de Nforce4 chipset, maar ook met verschillende RAID controllers van b.v. Promise en RAIDcore.

De problemen bestaan o.a. uit het geheel niet herkennen van de schijf of het af en toe weg vallen van de schijf. Na bijvoorbeeld een reboot wordt de schijf niet meer gezien en bij een volgende reboot wel weer. Zelf heb ik een RAIDcore BC4852 RAID5 controller met 4 200GB DiamondMAX 10 schijfen van eind vorige jaar. Na een firmware update van de schijfen en RAID controller draaidt alles redelijk. Zo heel af en toe wordt schijf 0:0 (de eerste schijf op de RAID controller) tijdens de boot niet gedetecteerd, waardoor ik nogmaals moet booten. Vervolgens gaat mijn systeempje weer 7 uur bezig met het rebuilden van de Array.

Maar in principe moet sinds de firmware update uit februari dit jaar de problemen met deze schijfen verholpen zijn. Alleen zijn er na die tijd ook nog firmware en BIOS update's verschenen voor moederbords en RAIDcontrollers, omdat het toch niet lekker bleef lopen. Ik heb hier op GOT reactie gelezen dat men daadwerkelijk Nforce4 moederborden in combinatie met de DiamondMAX 10 serie stabiel hebben draaien, maar de schijf is uit de laatste best buy guide gehaald vanwege deze problemen.

Zelf gebruik ik al jaren Maxtor schijfen na volle tevredenheid, goede performance tegen schappelijke prijs, maar met de eerste lichting van de 10 serie heeft Maxtor toch een foutje gemaakt.

Misschien is een Spinpoint van Samsung iets? Samsung SpinPoint P120 series: SP2004C Daar lees ik tegenwoordig ook wel goede dingen over. Ze schijnen in iedergeval ook erg stil te zijn.
Maar het is dus zo dat ook de Maxtor DM 10 drives die na februari gefabriceerd zijn ook nog problemen hebben het met Nforce4 of hoe zit dat juist?!

Ook, hoe zit dat met die types bij Hitashi? Is het niet zo dat ze modellen hebben met en zonder een "T" vooraan. Wat is het verschil en wat neem je best?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 17:52:
[...]

Maar het is dus zo dat ook de Maxtor DM 10 drives die na februari gefabriceerd zijn ook nog problemen hebben het met Nforce4 of hoe zit dat juist?!

Ook, hoe zit dat met die types bij Hitashi? Is het niet zo dat ze modellen hebben met en zonder een "T" vooraan. Wat is het verschil en wat neem je best?
In principe mogen de Maxtor DiamondMAX 10 schijfen die na februari geproduceerd zijn geen problemen meer opleveren, maar helaas zie je toch nog wel mensen die problemen ondervinden, tenminste als je de topics zo doorleest. De problemen bij mij zijn in iedergeval een stuk minder geworden na de nodige firmware update's zowel voor de schijfen als de controller, maar het grpotste probleem lijkt mij bij de schijfen te liggen. Fabrikanten van de RAID controllers en chipsets hebben er alleen op in gespeeld, heb ik het idee. Verder vindt ik de schijfen prima presteren in mijn RAID5 systeem.

Kijk anders eens topics door met betrekking tot Nforce4 moederborden. Zoals het topic van de Asus A8N SLI borden. [rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 9[/rml]

Over de Hitachi schijfen weet ik weinig te vertellen, in zovere ik heb het idee dat ze steeds populairder worden.

Misschien dat iemand anders nog wat ervaring over beide merk schijfen wil delen?

P.s. Nog een greep uit het A8N SLI topic over de Maxtor schijf: [rml][ Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 9[/rml] Zo te zien doet een BIOS update van het moederbord ook wonderen.

[ Voor 52% gewijzigd door _Dune_ op 06-08-2005 18:34 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 22:29
Ik heb ook zitten twijfelen en uiteindelijk voor de Hitachi T7K250 gekozen. (250gb, 8Mb cache)

Hij is stiller dan de Maxtor DM10 PATA die ik ook heb en dat was voor mij het belangrijkst. Ik denk niet dat ik die kleine verschillen in prestaties zou merken, dus dat maakte mij niet zoveel uit.

Hij is ongeveer even duur als de maxtor 250gb met 16mb cache, die misschien iets sneller is. Als stilte van belang is kan ik de Hitachi zeker aanraden...

https://www.strava.com/athletes/10490675

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-02 16:00
Ik lees hier dat er weinig verschil zit tussen een 2 MB en een 8MB cache, maar zit er dan ook weinig verschil tussen een 8MB cache en een 16 MB cache, aangezien ik algauw een nieuwe computer zal kopen, is dat natuurlijk wel belangrijk. :)

En wat levert het meest prestatiewinst op? Een harde schijf met 10.000 RPM en 8 MB Cache, of een 7.200 RPM met 16 MB cache. Geluid maakt voor mij niets uit.

Verwijderd

Ik zit er over te denken om een Hitachi Deskstar 7K250 250GB 8MB PATA aan te schaffen alleen ben ik er nog niet uit omdat ik geen duidelijk beeld krijg van de levensduur van de schijf.
Iemand die hier iets over weet?

Qua snelheid en stilte schijnt het een van de betere schijven te zijn :).

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 17:52:
T ervoor is nieuwere versie met SATA-300 ipv SATA-150 interface. Het maakt niet veel verschil, zie http://techreport.com/rev...hgst-t7k250/index.x?pg=18
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 12:19:
Ik zit er over te denken om een Hitachi Deskstar 7K250 250GB 8MB PATA aan te schaffen alleen ben ik er nog niet uit omdat ik geen duidelijk beeld krijg van de levensduur van de schijf.
Iemand die hier iets over weet?
Tja, je kan bij storagereview.com in de reliability database gaan kijken. In de praktijk zegt het me niet veel; je moet toch backuppen, of de verwachte levensduur nou hoog is of laag.

Verwijderd

Je moet die Hitachi nemen. Die zijn relatief goedkoop, bloedsnel en met de betrouwbaarheid zit het tegenwoordig ook wel goed in vergelijking met andere fabrikanten.

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-02 11:54

Res-q

Redder in nood?

Kijk ook eens naar de harde schijven van Samsung. Ik heb er sinds kort 2 van in mijn pc (2x 250GB, €118 bij Zercom), en deze bevallen prima :). Misschien niet de snelste in access time, maar wel heel snel in data-transfer. Ook worden deze schijven niet warm, en zijn ze zeer stil, wat ik ook belangrijk vind :)

en zo is het voorspeld!

Pagina: 1