Toon posts:

Memtest geeft honderden errors in nieuw sys

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hiya,

Eerder poste ik in het Windows forum over problemen met installen van Win2k op een nieuw systeem. Na een tip om memtest te runnen bleek dat beide dimms in het systeem (2x 1Gb Kingston, DDR400/PC3200 kvr400x64c3ak2/2g) ongelofelijk veel errors genereerden in memtest. Sterker nog, geen enkel memory address gaf géén failure!

Dit klinkt wel erg verdacht. Ik heb in de GoT PMG FAQ gekeken naar (on)mogelijke combinaties van RAM en mobo, ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet helemaal wijs uit wordt, vooral ook omdat de link naar de genoemde BalusC server niet werkt, maar volgens de Kingston site moeten deze dimms gewoon werken op het betreffende mobo (ASUS P4P800x), iig volgens onderstaande links:

http://www.valueram.com/datasheets/KVR400X64C3AK2_2G.pdf
http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

Iemand enig idee of dit aan settings kan liggen, of er toch een incompatibiliteit zit tussen mobo en dimms, of dat ze gewoon echt allebei volledig verrot zijn?

Verwijderd

Zijn het nieuwe modules of oude modules? Als je ze uit een oud systeem hebt gehaald kan je ze hebben beschadigd bij verplaatsen. Koperen contactjes beet gepakt? Statische elektriciteit? Gewoon garantie werk als je de bon nog hebt, en er nog garantie op zit uiteraard.

Verwijderd

Topicstarter
Ze zijn allebei nieuw... en garantie is idd geen probleem, maar voor we ze gaan terugsturen en moeten gaan zitten wachten op nieuwe wil ik wel ff zeker weten dat er niet iets anders is dat we nog kunnen checken. Als je nu "redelijk veel" errors krijgt, of desnoods "heel veel" errors in memtest, dan is dat nog tot daar aan toe, maar als geen enkel address niet failed, dan vraag ik me echt af of het aan de dimms ligt...

Vooral omdat ze het allebei hebben, ook los van elkaar. Wel erg verdacht... d'rom geloof ik ook nooit dat het aan beschadiging van de contactjes kan liggen, waar we overigens uiteraard zeer voorzichtig mee zijn omgesprongen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 22:38 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

Het werkt ook niet als je een aantal BIOS instellingen m.b.t. het geheugen veranderd ?
(Denk aal CAS Latency en voltage van het geheugen etc. ;))
The BalusC Server ligt er momenteel uit. De router is stuk. Als het goed is moet de site morgen weer draaiende zijn :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:38:
Het werkt ook niet als je een aantal BIOS instellingen m.b.t. het geheugen veranderd ?
(Denk aal CAS Latency en voltage van het geheugen etc. ;))
Ik zou eerlijk gezegd niet precies weten hoe die settings dan zouden moeten staan :)
We gaan wel ff wat rondvogelen, nu staat alles op AUTO, wat op zich zou moeten werken denk ik...?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 22:42 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

AUTO is niet altijd goed ;). Dat werkt in de meeste gevallen wel goed maar soms gaat het dus fout.
Zet voor de zekerheid de CAS Latency eens op 3.
Het voltage van de DIMM's kun je eens op 2,63V zetten. Mocht dat niet werken dan kun je 2,77V gebruiken :)

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Een pc begint toch niet eens aan de post als er geen correct geheugen inzit?

De prehistorische piep tonen; als die niet zijn te horen en mem test geeft op elk
adres een failure lijkt het mij bios matig op te lossen!.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

AvOn schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:43:
Een pc begint toch niet eens aan de post als er geen correct geheugen inzit?

De prehistorische piep tonen; als die niet zijn te horen en mem test geeft op elk
adres een failure lijkt het mij bios matig op te lossen!.
Nee, een PC kan met slecht/incompatible/vulmaarin geheugen ook opstarten en fouten geven ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:40:
Het voltage van de DIMM's kun je eens op 2,63V zetten. Mocht dat niet werken dan kun je 2,77V gebruiken :)
Thanks voor je tips... latency op 3 gezet, dat alleen geeft nog steeds zelfde resultaat, bij de voltage settings (DDR Reference Voltage) kan ik maar twee opties kiezen (naast AUTO): 2.658 of 2.551. :?
Raar want de specs zeggen dit:
Control over the memory voltage. The Vmem can be set to Auto, 2.55v, 2.65v, 2.75v and 2.85v;
Als ik Quick Boot uitschakel (en de RAM dus wat uitgebreider getest wordt bij booten) krijg ik ook een "RAM read/write failure" tijdens het booten...

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2005 23:35 ]

Verwijderd

Dat kan een van de volgende dingen zijn:

1 Incompatible Moederbord/Geheugen of Processor/Geheugen
2 Brak Geheugen
3 De modules werken samen niet goed
4 Brak Moederbord
EDIT: 5 Brak L1/L2 Cache zou ook nog kunnen hoewel dit me sterk lijkt

Ook al eens een module los getest?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2005 01:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, beide modules bleken dus volledig naar de maan... net een nieuwe gehaald en alles werkt als een zonnetje!
Pagina: 1