Toon posts:

100x speed CF-kaarten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb je wat aan die super snelle kaarten (40x 60x 100x) voor in een compact digitale camera (zoals mijn powershot A80)? Dacht ooit gelezen te hebben dat je niks aan die snelheid hebt bij gewonen digitale camera's en pas bij een digitale SRL. Heb zelf een 40x speed kaart maar merk geen verschil met de gewone kaart die bij de camera is geleverd.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 18:57 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Nee daar heb jij erg weinig aan, hoewel het kan zijn dat je een snelheidsverschil merkt, ben je met een compact niet zo afhankelijk van de snelheid van de kaart als bij een DSLR het geval is. Lekker de goedkopere variant nemen zou ik zeggen. (Het leeghalen van kaartjes is dan ook wel iets trager overigens...)

Bericht hierboven

Verwijderd

Tja, in principe doet er minder over om de gemaakte foto op te slaan zodat je weer sneller de volgende foto kunt nemen...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, heb het net ff getest maar ik merk er alleen iets van als ik de camera op rapid transport mode zet (dat ie snel foto's achter elkaar schiet), dan merk ik wel dat de camera iets sneller naar de kaart schrijft dan bij een 1x speed kaart.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 19:01:
Tja, in principe doet er minder over om de gemaakte foto op te slaan zodat je weer sneller de volgende foto kunt nemen...
Ja, maar bijna alle camera's hebben tegenwoordig een buffer en dus zit je zeer zelden op je CF kaartje te wachten :) Alleen bij het kopieren naar de PC zul je met een goede CF reader verschil merken. Als je regelmatig hele GB's kopieert van je CF naar je HD zou je het kunnen overwegen, 't is niet alsof snellere kaartjes 3x zo duur zijn ofzo :)

[ Voor 26% gewijzigd door Grrrrrene op 02-08-2005 19:10 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Grrrrrene schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 19:10:
[...]

Ja, maar bijna alle camera's hebben tegenwoordig een buffer en dus zit je zeer zelden op je CF kaartje te wachten :) Alleen bij het kopieren naar de PC zul je met een goede CF reader verschil merken. Als je regelmatig hele GB's kopieert van je CF naar je HD zou je het kunnen overwegen, 't is niet alsof snellere kaartjes 3x zo duur zijn ofzo :)
Neem een Canon Powershot S1 of S2 en je zult zeker een snel kaartje kunnen waarderen. De moviemode weigert anders zeker en ook met het schieten van veel plaatjes achter elkaar heb je er profijt van. :)

Verwijderd

klopt van die buffer maar die is ook niet oneindig groot, als je een stuk of 4-5 fotos snel achter mekaar wilt nemen dan merk je het wel... maar jah, misschien merk ik het gewoon sneller dan andere mensen, dat kan ook he ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kaartjes verbruiken ook niet meer stroom als ze 100x zijn t.o.v. de standaard 1x speed. Daar hoef je het dus ook niet om te laten. Die Powershot Sx zijn net zo snel als de Axx serie, dus merk je precies het zelfde...

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 19:17 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hier kun je zien welke snelheden iets professionelere camera's halen met verschillende kaartjes. Zoals je ziet kan een Canon eos 300D op een 80x kaartje nauwelijks sneller schrijven dan op een 24x kaartje. Verwacht dus maar niet dat je in veel verschil zal merken met je powershot :)
Bedenk me net dat ik wel een groot voordeel zie: het lezen en schrijven van/naar de pc.
Dat is natuurlijk wel zo, en dat is al genoemd in dit topic, dus helemaal zelf heb je het niet bedacht ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Gizz op 02-08-2005 19:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 19:16:
Hier kun je zien welke snelheden iets professionelere camera's halen met verschillende kaartjes. Zoals je ziet kan een Canon eos 300D op een 80x kaartje nauwelijks sneller schrijven dan op een 24x kaartje. Verwacht dus maar niet dat je in veel verschil zal merken met je powershot :)

;)
Wat lam. waarom zou je dan zo'n kaart kopen? De 300D lijkt me aardig ding dus had ik niet verwacht dat het niet zoveel verschil uit maakt tussen de 24x en 80x...

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb een Transcend 80x in m'n EOS350D, en het enige wat ik echt merk is dat het overzetten naar de pc iets sneller gaat en dat het bekijken van foto's op de cam soms té snel gaat. :)

Verwijderd

Topicstarter
Vind de snelheden maar tegenvallen, wat een marginale winst voor een vaak 50% duurdere kaart...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 19:20:
[...]

Wat lam. waarom zou je dan zo'n kaart kopen? De 300D lijkt me aardig ding dus had ik niet verwacht dat het niet zoveel verschil uit maakt tussen de 24x en 80x...
Voor de snelheid in de kaartlezer. Als ik van een reportage terugkom en ik wil snel foto's leveren, dan maakt het erg uit of ik 2 GB moet leeghalen met 2 MB/s of met 13 MB/s :)

En sowieso kan de nieuwe generatie (20D, 350D etc) wel sneller schrijven op snellere kaartjes (al gaat dat ook maar tot 7 MB/s, check de pagina maar).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 19:33:
[...]

Voor de snelheid in de kaartlezer. Als ik van een reportage terugkom en ik wil snel foto's leveren, dan maakt het erg uit of ik 2 GB moet leeghalen met 2 MB/s of met 13 MB/s :)

En sowieso kan de nieuwe generatie (20D, 350D etc) wel sneller schrijven op snellere kaartjes (al gaat dat ook maar tot 7 MB/s, check de pagina maar).
Ongetwijfeld. Ik denk alleen dat veel mensen de kaart kopen zonder te weten dat het eigelink niet zo veel uit maakt (net als ik). Terwijl ze voor het zelfde geld van de 100x een grotere kaart kopen op bijv. 24x.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Misschien kopen die mensen straks een nieuwe generatie camera en werkt die kaart daar wel op volle snelheid? Of ze geven vooral veel om kopieersnelheid naar de PC, daar maakt het wel degelijk verschil :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Heb een 80x CF kaartje gekocht,met een usb 2.0 reader

puur en alleen om sneller de foto`s naar een computer te kunnen overzetten,
en dan merk je wel heel duidenlijk het verschil.
(scheelde met een gewoone kaart bij +- 400mb een paar minuten)

zeker als je op locatie even gouw het resultaat wil zien op bv en laptop.

merk in mn D70 bij normaal gebruik geen verschil.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:40

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MartijnGizmo schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 19:22:
Ik heb een Transcend 80x in m'n EOS350D, en het enige wat ik echt merk is dat het overzetten naar de pc iets sneller gaat en dat het bekijken van foto's op de cam soms té snel gaat. :)
Dat laatste is volgens mij een bug in de 350D. Ik heb daar ook last van als ik RAW foto's wil terug kijken. Vaak skipt ie een foto (laat die dan heel kort zien).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Pagina: 1