Toon posts:

[6800LE] ik krijg geen BIOS gegevens

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AOpen Geforce 6800LE @ 12x1,5vp (rev.3).
Nu lees ik veel over anderen die hun 6800 overclocken.
Dit wilde ik ook proberen. Maar ik krijg bij de 2 programma's die geprobeerd heb geen BIOS info van de kaart.
Ik heb NiBiTor v2.3 geprobeerd en een ander programma uit de meuktracker (weet de naam niet meer).
Bij NiBiTor blijven alle velden leeg waar info van de kaart hoort komen te staan.
Op deze manier kan ik dus ook niet de clocksnelheid aanpassen.

Ligt dat aan de kaart zelf? Bij anderen met een AOpen 6800LE lukt blijkbaar het wel.

Specs:
-Asus A7V-266E (4xAGP)
-AMD Athlon XP2400+
-AOpen Geforce 6800LE
-512 MB DDR SDRAM

Verder werkt de videokaart goed en draait mijn systeem ook stabiel.
3DMark03 score 7575

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
Zover ik weet kan je met NiBiTor alleen de gegevens van een bios laten zien die je al op je schijf hebt opgeslagen.
Voor het opslaan van je bios op hardeschijf, en later voor het flashen kan je nvflash gebruiken.

Verwijderd

En de biosfile vind je hier
http://www.mvktech.net/in...rent=folder&filecatid=440

En dat is ook te lezen in Het 6800LE Topic

Verwijderd

Topicstarter
Oké heren, bedankt.
Ik dacht dat het de bedoeling was dat je de bios van je kaart realtime kon flashen. Niet dus.
Met nvflash en het BIOS bestand moet het gaan lukken.
Ik wil graag tot >8000 3Dmark punten komen zonder artifacs

• n-i-x
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 11:49:
Oké heren, bedankt.
Ik dacht dat het de bedoeling was dat je de bios van je kaart realtime kon flashen. Niet dus.
Met nvflash en het BIOS bestand moet het gaan lukken.
Ik wil graag tot >8000 3Dmark punten komen zonder artifacs
Download dan eerst even rivatuner zodat je van te voren uit kan proberen welke dingen je open kan zetten, en tot welke klocks je kaart gaat.

Ik hoop trouwens dat je met die 8k 3dmark punten wel 3dmark 03 bedoel, met 3dmark 05 gaat dat zeker niet lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel idd 3Dmark03.
en met Rivatuner V2.0 RC 15.6 heb ik al pipelines en vertex shaders open gezet.
Hij draait nu 12x1,5 zonder fouten in plaats van de standaard 8,1x4. Meer kan ik er niet uit halen zonder gekke dingen.
Maar hoe kan ik met Rivatuner kijken tot welke klocks mijn kaart kan?
Ik kan het niet vinden.

• n-i-x
Dan kies je uit het menutje daaronder(naast forceware detected) voor systemsettings.
Dan kom je in een venster terecht waar je de clocks in kan stellen.
Als je iets gekosen hebt, dan klik je op test, en dan voert rivatuner de strestest voor je uit.
Als je echt de overclokcsnelheden die je in de bios gaat zetten wilt bepalen, dan zou ik een warme dag uitzoeken, een paar keer achter elkaar 3dmark draaien, de maximale clocks opzoeken, en dan iets lager gaan.

[ Voor 1% gewijzigd door n-i-x op 02-08-2005 17:25 . Reden: typo. ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat moest ik zonder jou toch beginnen ...
Ik heb gevonden waar ik moet zijn.
Maar de test failed elke keer. Ook met de snelheden op default en zelfs als ik maar 1 MHz verhoog.
De test failed ook als ik de snelheden lager als default (300/700) zet.

Klopt het trouwens dat die stresstest maar een fractie van een seconde duurt?

• n-i-x
Ja, het klopt dat de stresstest heel kort duurt.
Als ie zelfs op standaardsnelheden al een fout geeft in de stresstest, dan heb je toch iets opengezet waar een foutje inzit.
Waarmee heb je precies op fouten getest?
Een manier om alle fouten die erin kunnen zitten eruit te halen is dus bijvoorbeeld de stresstest, of de weerballon-game van 3dmark05, met 3dmark03 haal je niet alles eruit.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

volgens mij was het ook dat met die laatste drivers er meer mensen waren die niet door de test heen kwamen.
ook niet als het standaard stond.
probeer het eens met een andere driver.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• n-i-x
is ook een idee.
Maar het lijkt me ook mogelijk dat ie toch iets open heeft gezet waar echt bugs inzitten.
Bij mijn laatste 4 pipelines krijg ik artifacts in de heteluchtballon van 3dmark05, maar verder nergens.
Mischien is het dus handig om eerst(voor je andere drivers uitprobeerd) kijkt of ie op 8x1,4 wel foutloos de stresstest doorloopt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de 77.76 Forceware driver.
De 80.xx had ik over gelezen dat deze niet helemaal jofel zou zijn.

Als ik de kaart op de originele 8,1x4 zet, kan ik wel overclocken!

Dus ligt het niet aan de driver maar aan de pipelines.
Jammer maar helaas.
Ik heb trouwens 3Dmark05 geprobeerd op 12x1,5 en zag toch geen fouten (goed op zitten letten).
Toch zal er in de pipes iets niet lekker zitten dan.

• n-i-x
heb je ook al geprobeerd of het aan de 4 pixelpipelines lag, of aan de vertex proccessor?
En wil ie nu wel ver overclocken?(dat kan aardig wat goedmaken)

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 20:41

Hendal.

Chocolate moose

Dan kun je nog steeds wel oc-en hoor, bij mij komt ie bij 12x1,6 ook niet door de stresstest maar kom nooit arti's tegen. ook niet als ik OC.

Wat je moet doen is eerst OC-en, testen, dan die extra pipes opengooien en dan restarten en dan kun je wel gewoon oc-en. En dan kijken of je arti's krijgt of niet.

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• n-i-x
Let op dat je nu mischien nog geen artifacts krijgt, maar in nieuwe games zou je dan wel artifacts kunnen krijgen als er nieuwe functies/effecten worden gebruikt.

Als je besluit om die 4 toch open te zetten, en je komt in de toekomst een keer iets tegen met een spel waar 'vreemde dingetjes' in zitten, bedenk dan wel dat dit een mogelijke oorzaak is.

Verwijderd

Topicstarter
@Hendal: Ik had goede hoop op je trucje, maar bij mij werkt het niet.
Ik heb precies gedaan wat je zei, maar na de reboot kan ik weer niet oc'en (failed test).
Het zullen toch wel verrotte pippelines zijn.

@XiN: Als ik ook maar 1 vertex of 1 extra pipeline openzet, gaat het oc'en niet. Dus de masked hardware items zullen allemaal niet lekker zijn. Ze zijn ook niet voor niets uitgeschakeld natuurlijk.
Ik weet nog niet hoe ver ik kan oc'en. Ik heb +- 10% geprobeerd: 330/750. Dit ging zonder gekke dingen te zien.
Maar met de kaart op 300/700 en 1x extra pipelines open haal ik een hogere 3Dmark03 score.

Volgens het 6800LE topic moet voor de core 350-375 MHz mogelijk zijn op 1,1V en het Hynix 2.8 geheugen zou zo 800-900 MHz aan moeten kunnen.
Is het veilig om ze gewoon met stappen van 10MHz hoger te zetten en steeds te proberen in 3Dmark03/05 ?
Of kun je goed vertrouwen op Rivatuner en gewoon net onder de max. geteste waarde gaan zitten?

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 20:41

Hendal.

Chocolate moose

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 14:10:
@Hendal: Ik had goede hoop op je trucje, maar bij mij werkt het niet.
Ik heb precies gedaan wat je zei, maar na de reboot kan ik weer niet oc'en (failed test).
Het zullen toch wel verrotte pippelines zijn.
Ik denk dat je de truc verkeerd uitvoert.

- Je zet je kaart terug @ stock, 8pipes en 4 vertex pipes. Dan reboot je.
- Nu ga je OC-en, bijv. naar 330Mhz core en 800 mem. Dit test je en als het goed is zegt de compu dan dat het goed is. Bij rivatuner zie je ook een knopje waarop staat "apply overclocking at startup", deze vink je aan. Als je dan naar het scherm gaat waar je de pipes kan sturen dan vraagt rivatuner of je wil rebooten (DOE DIT DAN NOG NIET).
- vervolgens zet je de pipes open waar je voor het OC-en geen probleem mee had weer terug open.
- Nadat je dat gedaan hebt reboot je de computer weer.
- Nu start de computer op met je extra pipes en je OC want die was zonet gevalideerd door rivatuner en wordt nu dan ook niet meer gechecked maar gewoon uitgevoerd.

Voor verdere info lees de TS van
Het grote 6800LE topic

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

Verwijderd

Topicstarter
Ik was idd dat vinkje vergeten :o
Wordt tijd dat ik verder kijk dan mijn neus lang is.

Maar het is dus gelukt. Ik heb hem meteen naar 350/800 (12x1,4) geschroeft.
3Dmark03 score: 8263 op AGP4x. Ik ben tevreden.
Ik had het ook nog geprobeerd op 12x1,5 (7575 3D punten op 300/700) met de nieuwe clocksnelheden, maar toen zakte mijn score tot een dieptepunt van rond de 6100 punten. Dus nu heb ik alle hidden vertex shaders maar uitgezet. Die veroorzaken blijkbaar een enorme vertraging als ik de clocksnelheid verhoog.

In 3Dmark03 heb ik geen enkele fout kunnen ontdekken.
Morgen probeer ik het met 3Dmark05. Zie ik hier dan fouten, dan clock ik hem wel terug.

Ondertussen ben ik blij dat ik dit topic geopend heb, want ik heb er veel van geleerd.
En ik ben blij dat ik over de 8k punten zit.

• n-i-x
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 14:10:
...
Is het veilig om ze gewoon met stappen van 10MHz hoger te zetten en steeds te proberen in 3Dmark03/05 ?
Of kun je goed vertrouwen op Rivatuner en gewoon net onder de max. geteste waarde gaan zitten?
Wat ik gedaan heb is eerst met rivatuner (op een warme dag rond 1 uur(12 uur wintertijd, dus het warmste punt van de dag)) eerst kijken hoe ver ie ging, daarna heb ik 2 keer achter elkaar 3dmark05 gedraaid(wat je draaid maakt niet echt uit, als het je kaart maar belast), en daarna heb ik gecontroleerd of ie nog steeds de strestest kon doen, en toen iets lager ingesteld.

In rivatuner kan je gewoon veilig steeds 10MHz hoger zetten en de stresstest doen; als je dan iets te hoog zit dan geeft ie gewoon aan dat ie de stresstest niet kon doorlopen.
Pas als je sprongen van 50MHz ofzo gaat maken dan kan het lastig worden, dan kan je pc wel eens vastlopen :+
* spreekt uit ervaring
Verder (volgens mij) niet echt risicovol voor de kaart als de temperaturen goed blijven (kan je via de driver zien als je kaart een temperatuursensor heeft).

Verwijderd

Topicstarter
Via de driver kan ik geen temeratuur uitlezen.
Is ook niet zo erg. Als ik artifacts ga zien of de pc wordt instabiel, clock ik hem wel iets terug.

Net 3DMark05 2x gedraaid.
Geen één fout kunnen ontdekken en een score van 2892. Dit op 12,1x4 @ 350/800.
Nou weet ik niet of dit respectabel is omdat ik niet naar de online resultbrowser ben gegaan.

Voorlopig laat ik het zo.
Mochten we nog een erg warme nazomer krijgen, dan ga ik verder met clocken op het heetst van de dag om zo te kijken wat de maximale clocksnelheden zijn zonder instabiel te worden (nu weet ik immers hoe het moet).

XiN en Hendal, bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik weet zeker dat met dit topic ook anderen geholpen kunnen worden.

• n-i-x
Heb je redelijk nieuwe drivers geïnstalleerd?
en welke chipset heb je?

2892 klinkt namelijk een beetje aan de lage kant voor 12x1,4 @ 350/800
Ik heb zelf een keertje met 12x1,6 @ 361/939 getest, en ondanks het kleine verschil in kloksnelheid(het geheugen maakt voor 3dmark05 minder uit dan de core, zie het kleine verschil tussen de 6800 en de 6600GT in de reviews) haal ik 3725
CPU is overigens net als bij jou een 2400+ @ stock, met een KM400 als chipset(ingebouwde videochip natuurlijk uitgeschakeld), en driver 7.7.5.0 (met andere drivers uit de 7.x.x.x serie krijg ik 2d-artifacts, heeft iets met combo met via chipset te maken, ik ken nog anderen met hetzelfde probleem)

[ Voor 1% gewijzigd door n-i-x op 04-08-2005 15:27 . Reden: typo. 8)7 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nVidia ForceWare 77.76 driver er op staan. Een hele recente. Zonder 2d-artifacts.
Chipset is de VIA KT266A.

De 05 score scheelt wel veel zeg. Dus loopt er toch iets niet optimaal hier.

In Rivatuner zag ik net trouwens iets geks: Bij Sytem settings (waar je de clocksnelheid in kan stellen) geeft ie keurig een corespeed van 350 aan. Ga ik echter kijken bij Harware monitoring dan zie ik iets anders. Je krijgt dan een nieuw venster met wat grafieken. De Memory clock loopt op 803.25 MHz, maar de Core clock laat hier slechts 299.25 MHz zien.

Zou de core op de een of andere manier gelocked zijn.

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:58

N0 0B

cxb1=N#

Dat heb ik ook maar als ik dan 3dmark05 resultaten bekijk van mijn kaart geeft hij wel gewoon de core clock weer. maybe een bug in rivatuner :?

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

Verwijderd

Installeer maar eens een andere driver.
Probleem zeer waarschijnlijk opgelost.

Ik had er namelijk ook last van met de 80.40 drivers (ik meen dat het die driver was).
Bij mij stond de core op 11,3 Mhz :S
Met andere drivers niet.

Prestatieverlies was er overigens niet, gewoon een bugje in de software.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 14:40

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik heb dit dus ook gehad met dezelfde kaart, wat nu uiteindelijk bleek is dat ik de verkeerde pipelines open had laten staan (bij alles open gaf deze een verkeerde afbeelding van maps) hierna heb ik ze 1 voor 1 getest, met conclusie dat ik er 3 open kon zetten. Nu draai ik uiteindelijk toch op 12x1,6 met een OC van 475/950, 3dmark 2003 score van iets meer dan 10.000 punten :)

Wabbawabbawabbawabba

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

even een opmerking tussendoor die bij me opkwam:
let wel op dat de 6800(LE) gebruik maakt van verschillende 2d en 3d coresnelheden!! Ik heb er zelf ook een tijd mee zitten klooien (maanden geleden alweer :P ), in windows kan de core lager geklokt zijn dan wanneer er een 3D applicatie gedraaid wordt (zoals 3Dmark0X, games, whatever).
om zeker te weten op welke snelheid je core draait tijdens de benchmark moet je rivatuner gewoon aan laten staan en na de benchmark weer even het Hardware Monitor (temps en zo) venster erbij pakken...

in rivatuner kun je geloof k wel de verschillende snelheden omzeilen door zowel 2d als 3d op de gewenste snelheid te zetten, maar dat werkt ook niet altijd geloof k... ik heb het zelf opgelost met een bios flash, inclusief de pipelines en vertex shaders :)

• n-i-x
Rivatuner klokt inderdaad alleen in 3d over, laat die hardware monitor maar eens aanstaan terwijl je een 3d programma opent.
En dat 3dmark em als 300MHz uitleest, zou kunnen komen doordeat ie mischien naar de bios-snelheid kijkt?

Je driver is inderdaad een vrij nieuwe, maar wel een Bèta.
In een Bèta kunnen nog foutjes zitten, die invloed op de snelheid kunnen hebben, dus ik denk dat je gewoon een paar andere drivers uit moet proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad. Tijdens een 3D applicatie gaat de core snelheid omhoog.
Ik zal eens wat andere drivers gaan proberen.

Als ik die extra vertex shaders open zet, zakt mijn 3DMark score in elkaar en krijg ik artifacts. Die zijn dus duidelijk niet goed.
Maken die shaders (als ze wel goed zijn) erg veel uit in je score?
Want die 10k van KatirZan vind ik wel een hele mooie score. Ik ben al blij op dit moment met mijn 8k punten.

• n-i-x
Die vertex shaders maken nauwelijks uit, mischien net 100 punten per shader in 3dmark05.
Ik denk trouwens dat je op 350/800 niet tegen die 10K aankomt, die was met 475/950 gehaald
Of is dat een typpo? 475MHz voor de nv40 is erg hoog.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom met de core niet hoger dan 356. Hierboven komt ie niet meer door de test.
Dus ik hou het wel op de 350 MHz. Nog steeds stabiel overigens.

Verwijderd

En hoe presteert jouw kaart in games,
Zie 6800LE OK in 3DMark, belabberd in games
Misschien kun je ook eens een UT2004 testje draaien.

Verwijderd

Topicstarter
In games doet ie het keurig hoor.
Gisteren de nieuwe F.E.A.R. demo gespeeld. Ging prima op de automatische settings. Mooie graphics. Geen artifacts kunnen ontdekken.
Maar ook de Battlefield 2 demo en Far Cry draaien goed.
UT2004 heb ik niet.
Pagina: 1