Toon posts:

Beamer voor dvd en tv? Ik wil goede kwaliteit

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
M'n vader heeft gisteren een beamer meegenomen van de zaak en dat is toch wel zo ontzettend mooi! Het gaat hier om de Epson EMP500, resolutie van 800x600 en een lichtopbrengst van 800 ANSI lumen. Eerst Amadeus zitten kijken, en in die danszaal lijkt het echt net alsof je IN die zaal staat! Nu gaan we over een maand verhuizen en zijn we aan het overwegen of een beamer niet een mooiere oplossing is om te gebruiken voor tv en dvd. M'n moeder is eigenlijk altijd al erop tegen om een 82cm breedbeeld te kopen, omdat die zoveel ruimte innemen en aangezien onze tv over een paar maanden toch echt op is, moeten we zowieso wat nieuws kopen. Mijn vragen: kan een beamer een tv volwaardig vervangen? Zijn er speciale kastjes die teletekst en alles bevatten, zodat je niet meer een hele tv in je kamer hoeft te zetten? Wat kosten die? Is 800x600 goed, of kan je beter voor 1024x768 gaan kijken (de afstand beamer -> muur wordt ongeveer 5m, beeld ongeveer 1.5-2m breed)? Als men bij daglicht wil kijken, zou meer lichtopbrengst dan nog een iets betere kwaliteit geven? Oh ja, en niet onbelangrijk: wat kost zo'n lampje, want als je elke 4 maanden een nieuwe lamp erin moet gooien en zo'n ding kost 300 gulden, dan wordt het een dure hobby :)

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022

PM

mijn ervaring is dat echt tv kijken (het nieuws etc gewone programma's) het fijnste is op een tv, teletexten ook. MIjn advies is daarom ook, koop een beamer, hang die in je plafond onder een hoek, zodat je hem bijna niet ziet, pak vervoglens een niet te grote tv die je niet te dominant in je kamer zet. Dan gebruik je je beamer alleen voor films, en de tv voor de rest.

beamers met een eigen tuner heb ik nog niet gezien, maar je zou daar een video recorder voor kunnen gebruiken, maar apparte tv lijkt me toch leuker, zowieso, beamerlamp slijt volgens mij het meeste van opwarmen, lang aanstaan. dus elke dag uren tv kijken op zo'n ding, dat trekt zo'n lamp niet zo lang. maar paar keer per week een paar uurtjes film kijken, dan houd zo'n lampie het lang uit hoor.

Laten we lekker link gaan doen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je daar een goed punt hebt inderdaad, wat kost zo'n lamp eigenlijk om te vervangen? Als ik elke 2000 uur fl100,- moet uittrekken voor een nieuwe lamp, dat schiet niet echt op! Tv kopen we dus wel, maar dan een kleinere versie, gewoon voor tv-kijken, filmpjes gaan naar de beamer. Dan valt het al een stuk beter te behappen wbt kosten voor de lamp. Ik moet er trouwens niet aan denken dat je Jaap de Hoop - Scheffer :r in 3 x 1.7 op de muur ziet! :P Btw, in het echt ie een stuk minder eng dan op tv, hij is een klant bij onze zaak en daar is ie wel aardig moet ik eerlijk toegeven.
Ik kwam er trouwens net echter dat die Epson een van de goedkoopste beamers is die er te krijgen valt (zo'n fl6500,-), en toch was ik zeer te spreken over de kwaliteit. Is een beamer van 10000 die ook 800x600 weergeeft en 800 ansilumen heeft, zo ontzettend veel beter? Dat 1024x768 een verschil is snap ik, maar waar zou hier het prijsverschil in kunnen zitten?

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Volgens mij kost zo'n beamerlamp/lens echt wel meer dan 100 piek hoor, denk eerder dat je er een nulletje achter moet zetten :)

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Zo'n gasontladings lamp voor een beamer kost dacht ik ergens rond de 900 piek.
En dan is ook afhankelijk wat voor wattage en type.

Meestal is de levensduur van de lamp nogal kort

Kwalitiet verschilt ook behoorlijk. een beetje goede beamer kost minimaal 10.000,- piek.
Kan je bijna een plasma voor kopen en heb je ook nog beter beeld :9~

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Doe stoer... koop gewoon een HUGE maar dan ook echt huge) plasmascherm.... neemt ook niet zoveel ruimte in beslag....

Verwijderd

Onderhoud, en service is duur. Denk dat een mooie plasma betere oplossing is.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-02 20:31
Verwijderd schreef op 05 January 2003 @ 12:34:
Onderhoud, en service is duur. Denk dat een mooie plasma betere oplossing is.

Lekkere schop na twee jaar. In 't vervolg niet meer doen aub.

Dato DUO synth voor twee

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:15
kan wel weer dicht

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.