Toon posts:

betere temps na hermonteren cpukoeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
PC STATS:

asus A8n SLI deluxe
AMD64 3500+ (venice core) geklokt op 2550 Mhz met ee Zalman CNPS7000B Alcu koeler
1024 MB PC3200 DDR400 kingston (2 X 512)
Asus EN6600 GT TOP
Maxtor 10 200 GB SATA, Maxtor 9 80 GB ATA
Creative Audigy 2 ZS

Mijn vroegere temperaturen waren deze:
CPU: 41-42 °C
MB: 43-44 °C
GPU: 57 °C
GPU omgeving: 44 °C
HD1: 42 °C
HD2: 44 °C

Ik dacht dat dit redelijk normaal was maar was toch wel een beetje teleurgesteld omdat ik overal nieuwe koelers had aangesloten die het normaal zeer goed zouden doen.
Maar vandaag schroefde ik even de processorkoeler eraf om eens te kijken wat er nu precies op mijn processor stond --> steppings.
Toen ik de koeler er weer op vijsde heb ik die redelijk hard vastgevezen (weet niet of het daaraan ligt) maar nu zijn mijn temperaturen enorm verbeterd. Niet alleen de processor maar alle temperaturen blijven veeeeel lager. Alleen de HD's maakten slechts 2 °C winst maar toen ik die verder uit elkaar stak en meer naar mijn frontkoeler toe merkte ik ook hier veel winst in.

Dit zijn nu mijn temperaturen, genomen bij normale belasting na 2 uur (eventjes CS 1.6 en wat muziek afgespeeld)

CPU: 36 °C
MB: 40 °C
GPU: 52 °C
GPU omgeving: 38-39 °C
HD1: 34-35 °C
HD2: 37-38 °C

Als er dus mensen zijn die denken dat ze toch wel betere temps moeten halen voor wat ze gekocht hebben, wees niet onzeker en haal je koeler er ook even af om hem daarna opnieuw vast te vijzen.
Wie weet heb je geluk en haal je ook betere temps. Of als er mensen zijn die weten hoe dit eigenlijk kon komen mag je het ook altijd even vertellen want volgens mij was draaide die processor zeer goed en was die ook goed bevestigd voordien

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 19:27 ]

Verwijderd

Das knap, je haalt ff de cpu koeler eraf, zet hem er weer op en zowaar je gpu / mb temps zijn ook lager 8)7

Heb je de kast wel weer dicht gedaan :)

Verwijderd

Topicstarter
ja hoor, alles weer dicht en alles werkt perfect, behalve dat koelertje op de chipset begint wel wat te ratelen. En het probleem is dat ik al eens een extra fannetje voor daarop gekocht heb maar kdacht zo van: kga het er bovenop plakken zodat het dubbel en dik koelt. En die wordt amper 27 graden nu.
Het nadeel is dat ik die standaard chipkoeler niet kan verwijderen zonder die andere ook te verwijderen want die kleeft zo goed dat die er niet meer van wil :s
Dus binnenkort nog eens een nieuw chipsetkoelertje

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 19:34:
Das knap, je haalt ff de cpu koeler eraf, zet hem er weer op en zowaar je gpu / mb temps zijn ook lager 8)7

Heb je de kast wel weer dicht gedaan :)
Als je cpu koeler word word je mobo automatisch ook koeler, je cpu genereert minder weerstand, dus minder stroom nodig, maar vooral: je cpu geeft warmte af aan je mobo, hoe warmer de cpu hoe meer warmte.

Ook het verplaatsen van de hdd's heeft miss invloed gehad op de flow => lagere kanst temps dus alles lager :)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eigenlijk ook al zitten nadenken over een watercooling.
Meer bepaald een volledige kant en klare set zoals de zalman resurator of asustek dinges maar zou iemand me kunnen zeggen hoeveel invloed dit eigenlijk zou hebben op mijn huidige temps.
Kan ik hiermee nog overal een stuk of 10 graden lager mee of is dit te hoog gegrepen? En welke sets zouden dit misschien wel aankunnen? (ik ken echt nog niks van waterkoelingen dus weet ik niet echt hoe ik er achter moet zoeken)

Verwijderd

shake and bake waterkoeling is meestal niet veel beter dan high-end lucht koeling, als je alles zelf samensteld ( is het leukst Tweaker of niet! ) is de prestatie vaak veel beter maar heeft soms ook een hoger prijs kaartje, maar of je die 10C er af haalt is nog maar de vraag, en of je pc er minder geluid door maakt is ook nog maar de vraag. Water koeling is hardstikke leuk maar bedenk goed of je er echt in wilt investeren.

voor meer info lees het grote water koeling topic eens door.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 21:13 . Reden: infesteren of investeren? pff ik weet het niet! ]

Pagina: 1