Toon posts:

Na herinstalleren XP HDD niet te benaderen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beetje vage topic titel, maar dat is nou net wat het probleem is. Na wat problemen (niet bootende computer) heb ik Windows XP opnieuw moeten installeren.

In de computer zit 1 harde schijf van 80GB, opgedeeld in twee partities, eentje van 20GB en een van 60GB.

De partitie van 20GB wordt altijd gebruikt voor Windows, en andere programma's, de 60GB voor muziek, spelletjes, films en backups van bestanden.

Na het herinstalleren van Windows op de partitie van 20GB, vraagt Windows telkens of schijf D (de partitie van 60GB) wil formatteren, omdat deze schijf niet geformatteerd is.

Is er een manier om de HD te benaderen, of gewoon te gebruiken, zonder hem te formatteren?. Dit omdat al mijn muziek en school bestanden op de schijf staan. Want ik kan het me echt niet veroorloven om hem te formatteren.

*Ik heb wat met Partition Magic omgeprutst, maar daar wordt ik ook niet veel wijzer. Kan het wel met dat programma, zo ja, hoe?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Hmmm.... na mij net aangemeld te hebben hierbij mijn 1e reactie op een vraag.

Ik denk dat wat meer info wel benodigd is om je vraag goed te beantwoorden...

- voor de herinstallatie van xp, waren beide partities actief?
- waren beide partities NTFS?
- bij het installeren van windows heb je toen ook geformateerd? (evt. de optie 'snelformateren?)
- met welk programma had je de schijf voor de herinstallatie gedeeld? Waarschijnlijk ook Partition Magic denkik, maar wel handig om te weten...

"ziet" de computer de D-schijf dus wel nu, maar hij moet eerst geformateerd worden? of kun je de schijf wel verkennen...

Ik ken partition magic wel redelijk, maar gebruik het puur voor het splitten cq samenvoegen en/of vergroten/verkleinen van partities, voor veel meer gebruik ik het niet....

'k ben benieuwd :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 22:13:
Hmmm.... na mij net aangemeld te hebben hierbij mijn 1e reactie op een vraag.

Ik denk dat wat meer info wel benodigd is om je vraag goed te beantwoorden...

- voor de herinstallatie van xp, waren beide partities actief?
- waren beide partities NTFS?
- bij het installeren van windows heb je toen ook geformateerd? (evt. de optie 'snelformateren?)
- met welk programma had je de schijf voor de herinstallatie gedeeld? Waarschijnlijk ook Partition Magic denkik, maar wel handig om te weten...

"ziet" de computer de D-schijf dus wel nu, maar hij moet eerst geformateerd worden? of kun je de schijf wel verkennen...

Ik ken partition magic wel redelijk, maar gebruik het puur voor het splitten cq samenvoegen en/of vergroten/verkleinen van partities, voor veel meer gebruik ik het niet....

'k ben benieuwd :)
Bedankt voor je reactie,

- Voor de herinstallatie waren beide partities actief. Echter wat nu de C schijf is, was toen D, en wat nu D is, was toen E. Er zat toen nog een andere harde schijf van 80GB, maar deze is kapot.

- Beide partities waren NTFS.

- Bij het herinstalleren van Windows is wat nu de C schijf is, geformatteerd. Dit d.m.v. de snel formatteer optie.

- De schijf was voor de installatie opgedeeld door de windows installtie, toen ik Windows de vorige keer heb geinstalleerd, heb ik d.m.v. de Windows install de schijf gepartitioneerd.

- De computer "ziet" de D-schijf nu wel, ik kan hem niet verkennen, want dan vraagt het ding of ik de schijf wil formatteren.

Verwijderd

Hee hoi;

is de d-partitie ook niet vanuit de dos-prompt te benaderen, is misschien een idee om je bestanden van de schijf af te kopiëren...

Ook wel even een idee om via Windows schijfbeheer de status van de schijf te bekijken, die zou (volgens mij) bij 2 partities op 1 schijf als volgt moeten zijn:

Volume: C | Indeling: Partitie | Type: Standaard | Bestandssyst.: NTFS | Status: In orde(systeem)
Volume: D | Indeling: Partitie | Type: Standaard | Bestandssyst.: NTFS | Status: In orde (actief)

En beide schijven moeten daaronder ook op 'online' staan...

Let me know :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 08:44:
Hee hoi;

is de d-partitie ook niet vanuit de dos-prompt te benaderen, is misschien een idee om je bestanden van de schijf af te kopiëren...

Ook wel even een idee om via Windows schijfbeheer de status van de schijf te bekijken, die zou (volgens mij) bij 2 partities op 1 schijf als volgt moeten zijn:

Volume: C | Indeling: Partitie | Type: Standaard | Bestandssyst.: NTFS | Status: In orde(systeem)
Volume: D | Indeling: Partitie | Type: Standaard | Bestandssyst.: NTFS | Status: In orde (actief)

En beide schijven moeten daaronder ook op 'online' staan...

Let me know :)
Goedemorgen DannySan,

De schijf is jammer genoeg niet via Dos prompt te benaderen, als ik dit probeer krijg ik dit: Het volume bevat geen herkenbaar bestandsysteem. Controleer of alle bestandsysteemstuurprogramma's zijn geladen en of het volume niet is beschadigd.

En de status van de schijven is idd precies zo, zoals jij het in je post beschreef.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gebruik testdisk (zie de OM Faq ) eens om de partitietabel te bekijken en eventueel te fixen.

Testdisk's eigen FAQ met ongeveer jouw probleem

Waarschijnlijk is je partitie nog wel compleet, maar is alleen de info welk filesystem gebruikt wordt niet leesbaar meer voor disk management.

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 30-07-2005 10:53 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
en anders probeer het eens met knoppix.
Pagina: 1