golfdiesel schreef op zondag 04 september 2005 @ 22:58:
[...]
Realistisch blijft??? ik vraag me af of deze serie realistisch wordt...
De physics komen totaal niet overeen met een echte vrachtwagen. Neem bijvoorbeeld alleen al het remvermogen. Een moderne vrachtwagen heeft een veel kortere remweg dan de wagens in het spel.
Ook het vermogen valt vies tegen, 380kW is het sterkste wat ik gezien heb in het spel (516pk), maar het lijkt eerder 180kW, bij elk lullig heuveltje zakt de snelheid in. In werkelijkheid heb ik geregeld 500pk vrachtwagens gezien die volgeladen met boomstammen (in zweden, waar net als in Nederland een veel hoger terreingewicht is toegestaan als in de US) nog een paar tandjes bij schakelde tegen een behoorlijke heuvel (7-8% schat ik zo). Leuk detail, laatst zag ik een documentaire over vrachtwagens in de US en daar was een transport waar een speciaal opgeleide chauffeur bij moest komen om met het GVW van 40 ton te rijden.... (hier in NL is het max GVW 50 ton en dat mag je met groot rijbewijs en chauffeurs diploma meteen rijden....).
Eigenlijk moet er een spel komen maar dan door Europeanen gemaakt met echte vrachtwagens en niet van de all show & no go dingen...
Ik vind een truck sim een leuk id, maar dan moet het wel een realistische sim worden...
Er zitten natuurlijk ook wat maartjes aan en ik spreek uit mijn ruime ervaring
Zelfs vrachtwagen met ontzettend veel pk's zakken terug in een klim als ze volgeladen zijn.
Heb een aantal jaren met een scania v8 gereden met 530 pk en ook die zakken terug in de klim.
Een overvloed aan pk's is meestal een waarborg dat hij langer vasthoud in een klim met lage toeren alvorens je terug moet schakelen.
Dit loopt over het algemeen ook samen met een flink brandstofverbruik van (schrik niet) 180 liter op 100 kilometer.
Gemiddeld gebruikt zon vrachtwagen per rit ongeveer 30 a 32 liter per 100 km met een gemiddelde vracht.
Ik rijd zelf met fruit en als ik beladen ben met meestal 26 pallets peren heeft hij er meer moeite mee dan met een vracht aardbeien.
Zelf rijd ik nu met een Daf 95XF spacecap met 430 pk en het valt mij op dat bijvoorbeeld in engeland ik regelmatig een klim heb waarvan ik denk "dat valt mij tegen"want optisch lijkt het niet zoveel.
Het verschil met een amerikaanse en europese truck is als volgt
Als je hier in Europa een vrachtwagen koopt liggen er meestal motoren in van de fabrikant zelf zoals Scania,Daf,Volvo,MAN.
Bij renault zitten er in de zwaardere uitvoeringen een motor in van een Mack
In amerika stel je zelf je auto samen
Je koopt een peterbilt je kiest zelf je slaapcabine uit en kiest zelf uit wat voor motor je er onder de kap wilt laten lepelen.
De meest voor de hand liggende keuze bij bijvoorbeeld Peterbilt is een Catterpillar diesel omdat dit ook onderdeel is van paccar (ja idd de zelfde als daf)
ook kan je kiezen tussen een cummins,Detroit diesel etc.
Iedere motor kan wel de aangegeven pk's leveren maar het woord koppel zegt heel veel meer.
Ik vind bijvoorbeeld dat mijn Daf met 430 PK minder goed trekt dan een scania R420 met 420pk.
Zelfde pk range maar andere opbouw van motor.
kortom die autos die jij in zweden hebt gezien kunnen wel beschikken over (op het plaatje) 500 pk maar daar is meestal aan gesleuteld.
Een wat ruimere afstelling van de brandstofpomp kan namenlijk ook wonderen doen.
Internationaal chauffeurs die ooit een andere brandstofpomp op hun auto hebben gekregen in zweden roepen dan ook altijd dat hun auto het beter doet dan ooit daarvoor.
Er zijn diverse oorzaken te bedenken dat de ene auto beter trekt dan de andere.
Ik denk gezien de PTTM wat ik ook geheel uitgespeeld heb dat ze voor de gulden middenweg hebben gekozen.
Wat betreft die 50 ton dat is alleen in nederland toegestaan en verdeeld over 6 assen.
Met 5 assen is het maximum gewicht van een vrachtwagen hier in nederland net als in de meeste landen van europa gewoon 40 ton
en de hele lange voertuigen hier in nederland (25 meter) maximaal 60 ton
Maar omdat wij met dergelijke 25 meter combinaties en 50 ton totaal gewicht niet over de grens mogen blijft het beperkt tot nederland.
In Engeland waar ik voornamenlijk op rijdt is het maximaal gewicht vastgesteld op 39 ton.
dat ze daar net als hier veelal met 6 assen rijden is vanwege de wet die voorschrijft dat je met 6 assen minder wegenbelasting behoeft te betalen omdat dit volgens de regering in engeland het wegdek minder beschadigd.
Het maximaal gewicht in amerika bedraagt 36 ton totaal gewicht.
Verder even ter indicatie:
Mijn auto beschikt over 16 versnellingen.
Het stuk van Arnhem naar Apeldoorn bij Terlet zit ook een klim in.
In de meeste gevallen en bij een gemiddelde vracht zakt mijn auto daar ook terug van 90km/u naar ongeveer 80 a 75 km/u
Vals plat noem ik dat altijd optisch niet echt zichtbaar maar de auto moet behoorlijk werken.
[
Voor 16% gewijzigd door
Edwin van Cleef op 04-09-2005 23:54
]