Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fans andersom laten draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 1.647 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Hoi gasten,

Een tijdje terug heb ik een topic gepost waarin ik mijn plan uitleg: een 32cm fan extreem langzaam laten draaien en opknappen om een mooie casemod mee op te sieren. Hiervoor heb ik een fan uit een radiateur van een auto gehaald.
Hij draaide keurig op 12v enzo, maar zelfs op 5V was alleen de motor (zonder de ventilator zelf) al luidruchtiger dan mijn PC nu (die toch echt door oa een delta 80-HP gekoeld wordt :)). Tja, wat wil je, het is geen brushless motortje wat de boel aandrijft. Daarbij vond ik de motor ook iets te groot, dus ik moest iets anders verzinnen.
Na wat meten kwam ik erachter dat ik precies een 120mm fan in de 32cm fan kan vastmaken. Nu viel mijn oog (hoe kan het ook anders) op de beruchte doch eerbiedwaardige Delta FFB1212EHE :)
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/2250-2305.gif
Zie ook hier
Deze fan heeft een vermogen wat hoog zat is, en hij is brushless, en op een laag toerental met die 32cm fan maakt hij niet zoveel herrie. De fan kan uiteraard uitgezet worden om het systeem passief @ WC te draaien, er komt nl een bijpassende rad bij.

Maar nu waar het eigenlijk om gaat: elke, maar dan ook elke fan (12v, brushless) die ik tegenkom draait linksom (als de lucht van je af geblazen wordt).
Ware het niet dat mijn autofan dus rechtsom moet draaien.

Mijn vraag dus:
Hoe moet ik die fan openmaken?
Wat moet ik doen aan de elektronica om die fan rechtsom te laten draaien?
Is dit uberhaupt mogelijk :Y)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 02:24
oshiro schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:26:
Mijn vraag dus:
Hoe moet ik die fan openmaken?
Wat moet ik doen aan de elektronica om die fan rechtsom te laten draaien?
Is dit uberhaupt mogelijk :Y)
Je kan de fan toch ook gewoon omdraaien?

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-11 16:46
Het is niet volgens ontwerp bedoeld, maar als je massa en spanning omdraait moet het werken.
Is alleen niet zo erg betrouwbaar ben ik bang.

edit: ik neem dit terug, werkt dus niet :(

[ Voor 16% gewijzigd door TafkaT op 28-07-2005 19:39 ]

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 10:47
ik denk dat hij de kant waaraan de fan vastzit net aan die andere kant wilt hebben. Vandaar dat hij m de andere kant op wilt laten draaien.

Ik weet alleen niet of dit mogelijk is, mijn kennis van electronica is niet zo groot. Maar ik denk dat als je dit wilt verwezenlijken dat je het motertje moet vervangen, want om nou de polariteit om te draaien zal denk ik niet zo'n succes zijn. (hangt van het soort motertje af)

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-11 16:46
vond net dit topic, met een howto aan het eind:

[rml]NeroAzzurro in "[ CM] Fan laten blazen i.p.v. zuigen."[/rml]

Verwijderd

Het is niet goed om de fan (een gewone fan dan) in de andere richting te laten draaien omdat de fanblades zodanig zijn ontworpen (en ik bedoel de bolligheid van de bladen) dat de fan maar in 1 richting aerodinamisch efficient gaat werken.
Dus moet je inderdaad de draairichting van de motor alleen omdraaien zodat de draairichting van de fanblades nog altijd aerodinamisch in de juiste richting is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 19:42 ]

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Het gaat niet om de fan zelf, maar om hetgene wat er opgemaakt wordt :) Dan draait hij spontaan wel de goede kant op.
Ik wil de fan inderdaad aan zijn normale ophangpuntjes ophangen.

Enne TafkaT.... das een goeie :) Blijkbaar de verkeerde zoektermen gebruikt.

Hopen dat die delta uit elkaar wil, en dat ie nog wat vermogen over heeft na die mod.
Tenzij iemand hier nog andere nuttige suggesties heeft, mag hier wat mij betreft een slotje op.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:13
denk alsnog dat het weinig zin heeft, omdat het tegen het design van de fan indruist..

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarom koop je niet gewoon een echte motor in de modelbouw winkel

Iperf

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Die bladen maken dus niks uit :)
Ik heb gewoon een brushless motor nodig, daar komt het op neer, en als je de pulsen aan de spoelen in de fan in spiegelbeeld aanbiedt zal de fan waarschijnlijk ook wel in spiegelbeeld gaan draaien. Het hangt er gewoon van af hoe de spoelen in het binnenwerk zijn aangesloten, verder is er in theorie geen verschil tussen links en rechtsdraaiend. toch?
De bladen van de fan zelf worden niet gebruikt, alleen om er een groter blad (van 32cm dus) op vast te lijmen/schroeven/tapen/weet-ik-veel-watten. De bladen van die grote fan moeten precies andersom draaien om te blazen.

Verwijderd

oshiro schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 19:53:
Het gaat niet om de fan zelf, maar om hetgene wat er opgemaakt wordt :) Dan draait hij spontaan wel de goede kant op.
Ik wil de fan inderdaad aan zijn normale ophangpuntjes ophangen.

Enne TafkaT.... das een goeie :) Blijkbaar de verkeerde zoektermen gebruikt.

Hopen dat die delta uit elkaar wil, en dat ie nog wat vermogen over heeft na die mod.
Tenzij iemand hier nog andere nuttige suggesties heeft, mag hier wat mij betreft een slotje op.
Wat ik heb begrepen:
een normale pc-fan draait de ene kant op, maar de fan van de auto draait de andere kant op. Nu dacht jij de motor van de deltafan te gebruiken om de fan van de auto aan te drijven (??) Maar omdat de fan dan in de verkeerde richting gaat draaien (omdat de motor van de deltafan in de omgekeerde richting draait als de originele motor), wil je dan de motor van de deltafan omgekeerd laten draaien zodat de autofan terug juist gaat draaien zoals die in de auto deed met originele motor.
Klopt dit???
Zo ja, dan ben je goed bezig, en dit wou ik nog even bevestigen door te zeggen, dat je de fanblades in de originele draairrichting moet laten draaien omdat ze zo zijn gemaakt, dat ze maar in 1 richting aerodinamisch optimaal kunnen airflow leveren.
Nu hoop ik dat ik het juist voor heb met wat je wilt doen... ;)
Hoe je het juist moet aanpakkken weet ik niet, zal afhangen van type motor enzo...
Ik denk daarbij ook dat de elektronica omgekeerd gepolariseerd niet toestaat.

• Tsunameh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-10 10:02
Meeste fans draaien andere kant op als je de plus en min omdraait? :+

Wat is een ander woord voor synoniem?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Tsunameh schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 20:11:
Meeste fans draaien andere kant op als je de plus en min omdraait? :+
Veel fans hebben volgens mij een diode om dat te voorkomen B)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Resistor schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 20:15:
[...]

Veel fans hebben volgens mij een diode om dat te voorkomen B)
en 220 molt de fan weer :P

wat je ook kan doen, is op een andere manier de achterkant weg te werken als je het gewoon simpel wilt doen. gebruik creativiteit :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dez is ook wijs

http://www.ebmpapst.com/de/pdf/produkte/a1g280aa7911.pdf

borsteloos ... en ruimte om bladen op zetten en last but not least een geschikte ophanging

Iperf

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
@ fish: die is inderdaad erg mooi :) Maar het is vrij lastig om die te krijgen vrees ik.

Ik heb maar ff wat foto's gemaakt met mn digicam:
Afbeeldingslocatie: http://img195.imageshack.us/img195/5206/fansvoor1ho.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img195.imageshack.us/img195/6125/fansachter2mq.th.jpg

Je ziet: ze draaien in de tegenovergestelde richting, en de bladen van de 120mm fan passen precies in het gat in de 320mm fan. Ik kan hem op geen enkele manier vastmaken door de fan om te draaien, de grote fan is aan de voorkant immers dicht.

PS. De kast erachter is een CM Stacker, waar die fan in gaat komen, en de fan zelf is gespoten in chroomspray, wat nog een keer overgedaan moet worden, want het ziet er nu niet uit.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

papst is een bekende producent hoor

hoe zwaar is die fan van jouw ?

al lukt het om een fan te vinden die andersom draaid ik denk dat die binnen een half uur stuk is door het domme gewicht van dat ding ......

ik denk dat je meer in de richting moet zoeken van etalage motoren

draaien langzaam/stil/zware dingen

[ Voor 25% gewijzigd door Fish op 28-07-2005 21:34 ]

Iperf

Verwijderd

Modelbouwmotortje met een snaaraandrijving lijkt me beter geschikt voor je leuke plan.

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Ik ken Papst.... maar ik denk niet dat de gemiddelde PC-zaak zulke fans heeft :/ En aangezien ik deze al heb... ik denk dat een Delta van 120mm goedkoper is dan een Papst van 280mm :)

Die Delta is 30W... geeft normaal 190CFM af (bij 65dB that is).
Ik heb mn vinger tussen mn Delta 80HP gehad, en ik denk dat die delta geen enkel probleem heeft met het op gang laten komen van dat stukje plastic. Het weegt niet veel, ik gok 3 a 400 gram.

maar ik ga toch even zoeken naar die Papst ;)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Denk niet dat dat motortje van died 120mm het trekt om die zware fan om te gooien hoor.
Kun je niet een andere motor pakken? Uit een pick-upspeler bijvoorbeeld?

Verwijderd

Als de bedoelings op die grote 320mm fan rustig te laten draaiten moet je een motortje nemen die worden geleverd (als optie) op kleine disco bolletjes telaten draaien. Zijn oer en oer sterk, draaien best langzaam (deuh :P) en werken gewoon op 230v. En nog... ze worden niet warm en hebben meer dan 5000draaiuren.
Kan je volgens mij bij de meeste doe het zelf zaken ala radio/electro wel krijgen voor 10euro. En daar kan de papst kwa kwaliteit en prijs niet tegenop. Als hij dan langzaam moet draaien voor de show dan!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Hij moet wel lucht kunnen verplaatsen :)
Het doel is een systeem wat passief gekoeld kan worden met een 30x30cm rad, en als hulpje kan die fan daarbij wel helpen. Hij staat dus normaal uit maar bij een bepaalde watertemp slaat hij aan.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik vond die pickup motor van hierboven wel een goed idee eigenlijk ....... 33 toeren ... klinkt perfect

Iperf

Verwijderd

fish schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 12:38:
ik vond die pickup motor van hierboven wel een goed idee eigenlijk ....... 33 toeren ... klinkt perfect
of 45... ;)
Lijkt me overignes nog traag hoor.
Ik zou eerder denken aan iets van een paar 100 rpm.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 12:45 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Probeer een 540 size Johnson/Mabuchi motor, worden gebruikt als stockmotor in goedkope RC-auto's maar ook in boormachines. Hebben een hoop koppel, dus kunnen ze zo'n zware propellor wel ronddraaien. En ze kosten maar een paar euro. Zoek er een goedkope RC-regelaar bij en je hebt denk ik iets wat perfect bruikbaar is. Alleen hoe je die regelaar aan moet sturen.. misschien kan dat met een servotester.

[ Voor 7% gewijzigd door Demo op 30-07-2005 16:31 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 21:20

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

pick-uo motoren draaien een stuk sneller dan 33/45, t lijkt me een goed idee! (de plaat draait dat natuurlijk uiteindelijk - snaaroverbrenging enzo - wel)

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Pagina: 1