Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoog vermogen-fancontroller

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik ben een case met waterkoeling aan het bedenken, en hiervoor wil ik de volgende rad gebruiken:
Watercool MO-RA 2 Core
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/2159-2176.gif
De afmetingen zijn 424 x 385 x 54 mm.
De kast die ik in gedachten had is een Chieftec CA-01B-B-S, en de kleur wordt chroom met zwart, en blauw of rood licht (weet ik nog niet zeker, suggesties?)

Hij krijgt het thema 'muscle car', en ik wil er dan ook een 70W autoradiator-fan in hangen. De boel chroom spuiten, een CNC-gefreesde verchroomde BBS-velg-hart-stijl fanguard ervoorzetten en die ook laten verchromen.
Verder natuurlijk nog wel meer maar dit is mijn vraag: die fan gaat natuurlijk nooit van zijn leven op 70W draaien. Bestaat er een (evt softwarematige) fancontroller die (70/12=) bijna 6 ampere aan kan? En dan eventueel terugkoppelbaar aan de watertemperatuur? En als die niet bestaat: iemand tips welke componenten ik kan gebruiken om 70W te sturen? (als ik em voor de gein op 70w zou kunnen laten draaien zou natuurlijk wel leuk zijn :9 )

Daarnaast wilde ik aan deze fan ook een toerenteller van een auto maken, maar dat is van later belang. Eerst even weten of dit kan, en dan verder gaan met bedenken, anders mislukt de hele basis van het idee :+

Alvast bedankt, hoop dat et interessant wordt.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19

ThaHandy

Discovery Channel

kan je niet beter een huis/tuin ventilator/waaier gebruiken? icm. een dimmer

[ Voor 11% gewijzigd door ThaHandy op 11-04-2005 17:55 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Met die radiator kan je wel 2 processors met 2 videokaarten koel houden zonder fan........

Mijn radiator (12x12x5 cm) hield een athlon 2100@2800 onder de 60 graden (passief).

Mischien kun je de fan aansluiten op je 5 volts aansluiting van je (goeie) voeding. Op 12 volt is die fan echt geen "gein" meer >:)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
denk dat passief met zo'n rad ook wel wil lukken :)

anders kan je er altijd nog een paar papst fans op zetten @ 7 volt

ik zou er zeker geen lawaaierige fan op zetten, passief moet echt wel lukken met de oppervlakte die die rad heeft

edit : owja over de kleur, ik vind zelf dat blauw en groen heel mooi bij een zwarte case past, kijk anders eens op mijn pics pagina (staat in me sig) om te zien hoe groen er uit ziet

heb zelf ook een blauwe ccfl maar vind groen toch mooier staan

[ Voor 36% gewijzigd door PilatuS op 11-04-2005 18:34 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

oshiro schreef op maandag 11 april 2005 @ 17:50:
Bestaat er een (evt softwarematige) fancontroller die (70/12=) bijna 6 ampere aan kan?
Zoek maar eens naar de PWM fancontroller. Uitgang bufferen door dikke transistoren en klaar.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Een fan van 70watt om een cpu'tje koel te houden?

Volgens mij slaat dat een beetje door. Ik denk dat een 'kleine' 12cm fan op 7 volt op een afstand van 20 centimeter voldoende lucht verplaatst om alles prima koel te houden en dat is gewoon stil.

• Sprite_tm
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat je nodig hebt is een fancontroller die je fan met behulp van PWM aanstuurt. Voorbeelden zijn hier en hier te vinden. Hierbij moeten alleen je uitgangstorren (in dit geval de tip122/irf540) de spanning van 6A kunnen trekken, bij de 2 schema's die ik noemde kan dat.

Om het geheel temperatuurgestuurd te maken zou je de potmeter kunnen vervangen door een NTC/PTC, maar de vraag iis of die genoeg bijregelt... als je dit wil zou ik zelf toch eerder naar een microcontroller-gestuurde schakeling toegaan, daar kan je iets betere regelingen inbouwen dan in een analoge schakeling.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
awaarle schreef op maandag 11 april 2005 @ 18:09:
Met die radiator kan je wel 2 processors met 2 videokaarten koel houden zonder fan........
Naja, het idee is om die fan ultra-laag-toerig te houden, dat je het idee krijgt van een spinner 8)
En daarbij is het mijn idee om (met genoeg geld) echt alles watercooled te maken, inclusief voeding. En een beetje overclockpraktijken zijn altijd leuk.
ThaHandy schreef op maandag 11 april 2005 @ 17:54:
kan je niet beter een huis/tuin ventilator/waaier gebruiken? icm. een dimmer
Die fans voor autorads hebben een wat andere vorm die wel goed bij een spinner past:

Afbeeldingslocatie: http://www.1aautomotive.com/1A/RFA/1ARFA00017.jpg

Meer bladen, en puntig enzo dus. En daarbij zijn ze 12V, en ik wil geen dikke snoeren door mn kast (die snoeren voor deze fan zijn natuurlijk wat dikker dan de average molex kabeltjes dat wel) maar dan kan ik ze op een normale (stevige) voeding aansluiten. Dus vandaar.

Edit: BTX style eigenlijk, maar dan met water :*)

[ Voor 7% gewijzigd door oshiro op 11-04-2005 18:25 ]

Verwijderd

Fairy schreef op maandag 11 april 2005 @ 18:16:
Een fan van 70watt om een cpu'tje koel te houden?

Volgens mij slaat dat een beetje door. Ik denk dat een 'kleine' 12cm fan op 7 volt op een afstand van 20 centimeter voldoende lucht verplaatst om alles prima koel te houden en dat is gewoon stil.
Denk dat de TS de bedoeling heeft als hij ergens zit alle papieren die in de buurt liggen de lucht in te blazen. (Maar ik zou ook eerder opteren voor een huiskamer blazer die hoor je ook nauwelijks)

Hoe groot ben je van plan je case te maken??

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2005 18:24 ]

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 18:22:
Hoe groot ben je van plan je case te maken??
Het wordt dus die chieftech, das gewoon een kast waar ie na enige modificatie net in zou moeten passen. Zie http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1926.
Die rad gaat erin, in het zijpaneel aan de binnenkant (ok, wel iets lastig met slangen, maar die maak ik dan iets langer)
De fan gaat op de rad, aan de buitenkant van de kast, en dan maak ik dus die fanguard als het hart van een lichtmetalen velg, compleet met imbusboutjes e.d. Die komt dan over de fan heen ook aan de buitenkant.

Maar die fan is dus voor et mooie, en niet voor de bizarre koeling!
Hij gaat langzaam draaien, en om in het thema te blijven mag ie af en toe wel hard draaien als ik daar zin in heb.

Ben nu dus puur aan het ontwerpen, als het niet kan gaat et feest niet door. Mn vorige casemod was wel oké, maar origineel was ie niet. Nu wil ik wat voorbereiden, wat ik met mn vorige niet had gedaan (bleek het plexiglas te dik enzo)

Maar ff ontopic: een mooie naam is V8, met dit logo:
Afbeeldingslocatie: http://www.truckpage.nl/Tim_logo.jpg

Thx voor de snelle replies, en ik ga die PWM eens bekijken. Met een MC is het ook wel mooi, en zeker netjes, idd.

Edit: Het wordt dus idd een PWM, deze wel te verstaan. Heb nu mn 18W Delta aan een LM317T hangen, en dat vindt ie op lage voltages niet leuk :) (heb er een PI heatsink op gemaakt, scheelt wel). Dus een PWM is een mooie oplossing, thx TheBorg en Sprite_tm.

Een ander vaag idee was om een toerenteller bij een autosloperij vandaan te halen. Een elektronische werkt ook op pulsen, dat zoek ik nog wel even op.
/edit

Edit 2:
Misschien kies ik voor een zwarte Stacker, ik vind dat Chieftech deurtje nooit zo geweldig. Maar bij die Stacker wil ik wel chromen frontjes, weet iemand of die van metaal zijn? Dan kan ik ze laten verchromen nl, ik wil er ook een reservoir in maken met een verchroomde frontplaat, en de fronts van mn brander enzo wil ik ook laten verchromen (van die metalen Coolermaster fronts)
Het licht hou ik denk ik op rood, dat zie je vrij weinig, en ik heb al een blauw met groene case. Rood staat ook cool, ik wil er sidepipes op maken, en dan in die pijpen leds maken. Icm chroom geeft dat wel een spacy effect (en natuurlijk pulse neon en misschien wat traanplaat erbij, het moet tenslotte het auto-thema houden)

Iemand nog leuke tips/hints? Het is dus een soort d*dge viper achtig idee, zwart met chroom.

[ Voor 54% gewijzigd door oshiro op 20-05-2005 01:30 . Reden: Ff wat toevoegen :) ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

oshiro schreef op maandag 11 april 2005 @ 18:22:
[...]

Naja, het idee is om die fan ultra-laag-toerig te houden, dat je het idee krijgt van een spinner 8)
En daarbij is het mijn idee om (met genoeg geld) echt alles watercooled te maken, inclusief voeding. En een beetje overclockpraktijken zijn altijd leuk.

[...]

Die fans voor autorads hebben een wat andere vorm die wel goed bij een spinner past:

[afbeelding]

Meer bladen, en puntig enzo dus. En daarbij zijn ze 12V, en ik wil geen dikke snoeren door mn kast (die snoeren voor deze fan zijn natuurlijk wat dikker dan de average molex kabeltjes dat wel) maar dan kan ik ze op een normale (stevige) voeding aansluiten. Dus vandaar.

Edit: BTX style eigenlijk, maar dan met water :*)
Hij heeft 6 bladen ipv de normale 7 voor een fan hiero..

je zou 6 amp kunnen trekken van een 2e voeding.

de schakeling zelf geen idee..

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Meer bladen dan een gewone 230v huis-tuin-en-keuken-ventilator bedoel ik :)
De schakeling wordt dus een PWM en de kast wordt definitief een stacker.
Die is gewoon kick. >:)
Ik heb nog wat bedacht: in een stacker zit een gat in de bovenplaat, daar kan een mooie hoodscoop op :D

Daar dan weer een LED-matrixje in en Knight Rider is compleet :)

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Iemand tips over welke velg mooi zou staan? Dan maak ik een render ervan en dan bekijk ik het eindresultaat. De kleur van de velg wordt dus echt chroom. Ik zit een beetje te twijfelen nl.

Ik maak de velg dus als fanguard, en maak hem zo dat het lijkt op het hart van een velg waarvan je het hart eruit kunt halen, bijvoorbeeld Afbeeldingslocatie: http://www.bbs.com/content/a2v_imgfolder/raedergross/LM.jpg

Maar nu weet ik eigenlijk niet welke mooi staan. Let op: de randen raken de zijplaat, en het hart komt iets naar buiten, omdat de fan er nog onder moet passen.

Alvast bedant, en een naamsverandering van het topic zou denk ik beter zijn ;)

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03

Meneer aard

Porsche rulez!

Aangezien het rad vrij groot is, kun je evt. een electrische fan met bv een temp sensor erop plaatsen en op moment dat een x aantal graden van het water is bereikt automatisch ff de fan aanslaat op bv 7 volt, want op 12v zijn ze best hoorbaar.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Dat zou evt wel kunnen, maar dan heb ik zelf helemaal geen controle over de snelheid van dat ding. Dat wil ik eigenlijk wel, aangezien die rad bijna passief te koelen is, dan kan ik bijv bij het kijken van een film de fan uit zetten. Of wanneer ik zwaar ga oc-en kan ik de fan wat harder zetten. Dan is die PWM een mooie oplossing.
Microcontroller-gestuurd en softwarematig via een serieele poort zou ook wel mooi zijn.

Maar iemand suggesties voor dat 'wiel' gebeuren, enw eet iemand of die fronts van een Stacker van metaal zijn?

• Nox

Nox

Noxiuz

trouwens, je kleur licht is nu: roze of (baby)blauw

da zijn de kleuren vaan CCFL's

ik zelf stap over op complete LED verlichting, goedkoper denk en ook nog eens beter (krijg je echt rood)

ik kan trouwens zelf (als je op latjes plexiglas werkt, geschuurd of opaal) nog 2 of 3 of weet ik veel hoeveel kleuren je kan maken, en allemaal apart aan en uit doen. en de kleuren blijven mooi.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Ik denk dat ik voor directe verlichting voor een hele lading van die rode leds kies ja. Maar ik doe er wel twee dual UV CCFLs bij denk ik, en dan de voeding enzo sleaven met uv-reactive spul.. Dan met rode UV-reactive waterslangen, of siliconen of tygon met UV-reactive water.

Misschien is echte groene of blauwe antivries, puur dus zo'n beetje, ook wel een kick idee... recht uit een auto getapt... maar dat is groen of blauw, en rood zie ik het liefst denk ik...

EDIT:

ik heb weer inspiratie :7
Iedereen weet toch wel die cilindertjes bij een hatchback auto kofferklep?
Stel nou: ik zaag/snij het zijpaneel (voorzichtig) horizontaal doormidden, doe in de bovenste kant dat fan ding en in de onderkant plexiglas, en laat de bovenkant scharnieren om een verticale as aan het chassis en de onderkant om een horizontale as aan de onderkant.
Met die cilinders kan dat dan open scharnieren. Moet wel netjes gebeuren, maar als het lukt, zou het zo gaaf zijn :9~
Als een soort motorkap :)
Die scharnieren moet ik dan lassen (wil geen schroeven of popnagels zien) , en ze moeten uit elkaar kunnen om het paneel eraf te halen.

En ze moeten sterk zijn, die rad en dat wiel (van alu, zo licht mogelijk) zullen wel wat wegen.

Goed idee?

[ Voor 47% gewijzigd door oshiro op 12-04-2005 23:28 ]

• hovingtim
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06-2023

hovingtim

Wicked

Kijk eens een keer op www.circuitsonline.net.
Aangezien je ook kan cnc vrezen zal je vast ook wel een printplaatje kunnen etsen. Denk eraan als je doormiddel van een lm317 gaat werken dat je wel grootgenoeg koelblok neemt (of eventueel ook laat waterkoelen :9 )

Save Water Drink Beer

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je zou dezelfde pwm-controller kunnen gebruiken die ik heb gebouwd.
Check dit topic maar even. Voor deze fan zou je wel een andere FET moeten nemen, die minimaal 6 Amp aan kan, maar dat zal niet zo'n groot probleem zijn. En de weerstand die in serie met de fan staat moet vervangen worden voor één met een lagere waarde en een hoger wattage (check de datasheet van de gebruikte chip voor de waarde).
Daarnaast moet je ook even de instel weerstanden aanpassen voor de goede temperaturen, maar ook dat mag geen probleem zijn met de excel sheet die in het topic vermeldt staat.

Wel een extreme koeling trouwens.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Okee, thx voor de tips, ik ga nu eerst maar ff die kast bestellen en wat staalplaat inslaan, ik kan net zo goed nieuwe zijpanelen maken die anders open gaan nl. Dat schuiven is zo onorigineel :)

Ik geef em wel een harde schop als ik hulp nodig heb, en ik hoor et wel.

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Oke... Ik zou niet dat V8 logo gebruiken (het is geen vrachtwagen)
En ik zou BBS velgen gebruiken.. Van de golf (3) VR6.
Er zijn tegen woordig ook van die klokken te koop met zo'n velg erin.. Kost maar 20 euro dacht ik...
iig goedkoper als een 16/17/18" BBS velg. Ik d8 dat die klok iets van 15" was.. (maar is plastic)

Revive the guild!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Terugkomend op je schakeling:

Je zou iets kunnen bouwen om een LT1083, dat is een low-drop high current adjustable voltage regulator. Deze kan tot 7,5A leveren, met een voltdrop van 1,25V, dus als je er 12V in stopt kun je maximaal 10,75V uit halen.

Schemaatje gebouwd:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/56565/full.gif

Je kunt hiermee het voltage regelen van 5 tot 10,75V. Als je R2 weghaalt en in plaats daarvan een potmeter van 7K6 zet kun je m van 0 - 10,75V regelen.
Het IC'tje kun je samplen op www.linear.com ; conrad heeft m ook wel in t assortiment. Wel goed koelen, want je verstookt met deze schakeling met de fan op 5V wel ff 42W.

[ Voor 33% gewijzigd door Res-q op 13-04-2005 15:33 ]

en zo is het voorspeld!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Res-Q: Weet je wel wat voor koelblok je nodig hebt om 42W een beetje kwijt te kunnen? Dan moet je haast een processorkoelblok inclusief fan pakken. Ik zou zelf met deze wattages echt wel voor een PWM-oplossing gaan, die heeft ook nog es als voordeel dat je de fan tot 12V kn uitsturen ipv. 10.75V.

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Sprite_tm schreef op woensdag 13 april 2005 @ 15:45:
Res-Q: Weet je wel wat voor koelblok je nodig hebt om 42W een beetje kwijt te kunnen? Dan moet je haast een processorkoelblok inclusief fan pakken. Ik zou zelf met deze wattages echt wel voor een PWM-oplossing gaan, die heeft ook nog es als voordeel dat je de fan tot 12V kn uitsturen ipv. 10.75V.
Jup, klopt, ik weet er alles van. Ik zeg niet dat dit dé oplossing is, het is een oplossing. Waarschijnlijk veel goedkoper te realiseren dan een PWM-gebaseerd schema, mits je het IC samplet.

Ik ga zelf deze schakeling gebruiken (met andere waardes voor de weestanden natuurlijk ;)) om een voltmod voor mn geheugen te maken. Dit schema had ik dus al klaar, ik heb enkel de waarden aangepast :)

en zo is het voorspeld!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Sprite_tm schreef op woensdag 13 april 2005 @ 15:45:
Als je dan toch al waterkoeling hebt.......... als je begrijpt wat ik bedoel.

Nee ik zou gewoon een PWM controller bouwen zoals hier al vaker gezecht is.

• Nox

Nox

Noxiuz

misschien dom idee, maar is het niet mogelijk om gewoon een dimmer te pakken ?

• deepbass909

deepbass909

De pwm controller die ik heb gebouwd kost ook maar een paar Euro, en wordt helemaal goedkoop als je bij microchip de chip sampled. Het enige wat misschien duur zal zijn, zal de FET zijn, maar ook deze zal niet veel meer dan 2 euro kosten.

Een dimmer is niet geschikt om 2 redenen, namelijk 1 het is gelijkstroom, wat een dimmer niet lekker vindt en 2 het is maar 12 volt, terwijl bijna alle dimmer voor 230 Volt bedoeld zijn.

In verband met het vermogen van de fan zou ik zeker voor een pwm oplossing gaan, is het simpelst, en verstookt de minste warmte.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Is er ook een manier die ervoor zorgt dat als je watertemps tot een bepaald niveau gezakt zijn dat dan je fan uit gaat?
En misschien nog belangrijker: hoe meet ik überhaupt de watertemperatuur met een gewone ntc? Moet wel een beetje waterdicht blijven imho :+
Bijvoorbeeld voor die temps en fan snelheid:

Onder 30 graden: fan uit
Boven 30 graden: fan reageert op temperatuur.

Dat kan misschien met een simpele transistor, dan de b-e-spanning afhankelijk is van de waarde van de ntc, en dan voor het hoge vermogen met een relais ofzo. Wel een goede ntc kiezen dan. De snelheid van de fan wordt dan apart geregeld, dus deze zet gewoon de hele schakeling uit bij een bepaalde temperatuur. Het temp-afhankelijke gebeuren kan dan via de PWM.

Verder wil ik het zo maken dat ik dmv een draaischakelaartje de fan gewoon traploos kan regelen, dus niet tempgevoelig, maar daar kom ik wel uit.

Welk programma gebruiken jullie om die schema's te maken, crocodile physics vind ik op sommige punten niet helemaal ideaal ;)
Enne waar zijn die frontjes van een stacker nou van gemaakt, en wat voor wielen zouden jullie kiezen :)

Edit: (ja ik hou van edits)
iemand een idee om RPM-meting in zo'n ding in te bouwen?
Misschien een reflecterende sticker op een blad en dan met een felle led en een LDR of fotodiode ofzo, en dan een pulseteller ofzo?
Hoe werkt de toerenmeting van een standaard fan? Toch ook met pulsen?
En een teller, hoe zou die werken? een pulseteller na één sec resetten ofzo? En dan met een gewone decoder ofzo naar lcd?

[ Voor 17% gewijzigd door oshiro op 13-04-2005 19:58 ]

• deepbass909

deepbass909

De schakeling die ik zelf heb gebouwd, werkt met een minimum en maximum instelling van de temperatuur. De weerstanden R1 t/m R4 zijn bedoelt om deze temperatuur in te stellen.
Om de temperatuur van je water te meten, kan je makkelijk een NTC op een metalen deel van je koel installatie plaatsen, buiten de luchtstroom. Het beste zou de radiator zijn.

Wat betreft je RPM bepalen, lees de datasheet in mijn link eens door, daar staan een heel interessante manier uitgelegt. De gebruikte chip maakt er namelijk ook gebruik van om te controleren of de fan wel draait.

ps. ik realiseer me net dat de gebruikte chip bij het inschakelen van de fan, deze voor een seconde op vol vermogen laat draaien.. dat kon weleens nadelig zijn voor jou fan, aangezien het ding dan ruim 6 Amp trekt...

Verwijderd

om een RPM meting te doen zou ik voor een lichtsluis systeem gaan of jouw idee met een reflecterend oppervlak. je moet zorgen dat hij dus bij elke omwinteling 1 pulse maakt. wil je het nauwkeuriger en dat je teller sneller refreshed dan kan je bijv. voor 10 pulsen per omwinteling gaan, met een microcontroller (of als je hem op je parralele poort hangt) kan je met een simple programatje de RPM waarde uitlezen.

EDIT: let er trouwens wel op dat die fan 6 ampere gebruikt als hij op snelheid is, bij het opstarten kan dit wel dik over de 10 ampere zijn. al je de spanning langzaam opvoerd dan is dit probleem er niet maar dan moet die wel zeer synchroomverlopen met de snelheid van de motor.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2005 23:07 ]

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://xs24.xs.to/pics/05154/Fan_voor.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xs24.xs.to/pics/05154/Fan_achter.jpg
Dat is em, voor een tientje gehaald bij een sloperij :)

Ik heb de weerstand doorgemeten (toen ie koud en stil was dat wel) maar die is 0,7 ohm, met een beetje rekenen @ 12V kwam ik er achter dat ie dan 205W is o_0
Zou dat logisch zijn?
Dr gaat waarschijnlijk dus wel een flinke voorschakelweerstand voor ofzo, want dit is te ziek voor woorden 8)7
Maar voor de rest ziet ie er wel cool uit :) (evt andere motor vinden? zou geen probleem moeten zijn...)

Maar 205W?
Volgens mij maak ik een rekenfout...

I=U/R
P=U*I
P=U2/R
P=122/0,7=205W

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het is geen Ohmse belasting die je te pakken hebt, je kan het vermogen bij zo'n ding niet op die manier berekenen. Ik zou 'm gewoon aan een accu (of andere 12V-spanningsbron) knopen en je multimeter in de ampere-stand ertussen hangen, dat zegt veel meer.

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Ik ga ff de datasheet opzoeken :)
Of anders kan die ouwe getrouwe 200W AT-voeding nog wet van pas komen.

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://xs24.xs.to/pics/05154/Fan_draaiend_boven.jpg.xs.jpgAfbeeldingslocatie: http://xs24.xs.to/pics/05154/Fan_draaiend_onder.jpg.xs.jpgAfbeeldingslocatie: http://xs24.xs.to/pics/05154/Opstelling.jpg.xs.jpg

Nou dat is em, en hij doet het goed.
@12V maakt ie bij lange na niet zoveel lawaai als ik had verwacht.
Ben er echter net achtergekomen dat mijn multimeter maar tot tienden van amperes meet dus daar heb ik niks aan.
Toch maar ff de datasheet opzoeken.
Het is een Gate MP8120/D80 voor de geinteresseerden.

Niet zeuren over de kwaliteit van de foto's, tis met mn telefoon gedaan :Y)

Toch vind ik die motor net iets te diep. Eens kijken voor een ander, of dat kan. Moet niet zo moeilijk zijn, hij zit vast met één schroef.

Edit:
Die datasheet is dus nergens te vinden, geen website van de fabrikant oid, niks :(

[ Voor 31% gewijzigd door oshiro op 14-04-2005 16:25 ]

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Hij doet btw prima zijn werk op de 12v lijn van een 235W max PSU-tje.
Die lijn kan max 8 ampere aan, dus idd geen 205W, nu nog max 96W. Dat scheelt al.

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Eeh, misschien domme vraag: ik las hier ergens dat er chroomspray bestaat, waar kun je die krijgen? En is die ook van Motip?
Die fan ziet er niet uit zo, en ik wil alvast wat voorbereiden met dingen die weinig geld kosten (moet ook nog een auto kopen), dus vandaar alvast de fan mooi maken.

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-11 10:35
www.easyparts.nl

winkel voor scooteronderdelen, daar hebben ze chroomspray...

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Kijk, dat is wat ik nodig heb :)

Chroomspray, racegaas, ik krijg spontaan inspiratie :)

Thx man :)

Pagina: 1