[Maxtor] 2 200 gig schijven 6Y200P0 die failing zijn

Pagina: 1
Acties:

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:29
De topic titel is niet echt schrikbarend duidelijk, dus daarom mijn vraag:

Die 2 schijven zijn failing(uitslag van het maxtor tooltje), hoe kan dat? Ligt dat aan het hoge gebruik (pc staat geregeld 34/7 aan)?

Ligt het aan een brakke voeding? Ik heb een el cheapo case gekocht ooit met een 350 watt voeding, zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Kan ik zelf iets opzoeken met die codes die je krijgt uit het tooltje??

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Voeding kan de oorzaak zijn. Goede A-merk voeding is wel aan te raden
Verder koeling. Ik zou ze zeker onder de 45/50 graden houden. ( is al te doen met een simpele fan op 5 volt) en Aarding is ook wel belangrijk.

Verwijderd

Zie Faq

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-03 18:30

Cyphax

Moderator LNX
Weer die 200GB Maxtors... bij mij is er ook 1 overleden. Ik heb er nu overigens 2 die uitstekend werken maar ik koel ze nu vrij goed. Het zou een hitteprobleem kunnen zijn (die schijf die kapot ging werd ook te heet om vast te pakken) als het niet aan je voeding, moederbord of IDE kabel ligt..

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Zitten ze op dezelfde IDE controller, de zelfde raidadapter of gewoon los

Het kan namelijk ook zijn dat je raidcontroller of IDE controller brak is ,waardoor het voor het testprogje lijkt alsof het de HDD zijn

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

34/7? das knap, hier heeft een dag maar 24 uur :+

maar even serieus. Heb je gewoon die hdds al eens echt getroubleshoot. Dwz, handmatig partitioneren, formatten en scandisken. Als er fouten inzitten kom je die hier zeker tegen. Persoonlijk vertrouw ik die tools nooit.

• Jfwiet
Ik had al wel wat problemen met 1 van de 2 schijven, bepaalde bestanden die met zo'n cyclische redunantie fout opkwamen (of hoe je dat ook schrijft).

Heb na het kopen van BF2 (ander probleem topicje) de pc volledig gereset, alles geformateerd, en kwam er nu achter dus met dat tooltje dat de hdd's brak waren.

Die RMA van maxtor, gaan die heel mijn hdd ondersteboven halen en dan zeggen, ja hij is kapot, hier heb je een nieuwe? of gaan ze hem repareren?

Want anders ga ik gewoon terug naar de winkel en ruil ze om, heb toch 3 jaar garantie op die dingen.

Verwijderd

3 jaar? ik zou toch zweren dat maxtor maar 1 jaar garantie geeft.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Jfwiet schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 01:07:
Ik had al wel wat problemen met 1 van de 2 schijven, bepaalde bestanden die met zo'n cyclische redunantie fout opkwamen (of hoe je dat ook schrijft).

Heb na het kopen van BF2 (ander probleem topicje) de pc volledig gereset, alles geformateerd, en kwam er nu achter dus met dat tooltje dat de hdd's brak waren.

Die RMA van maxtor, gaan die heel mijn hdd ondersteboven halen en dan zeggen, ja hij is kapot, hier heb je een nieuwe? of gaan ze hem repareren?

Want anders ga ik gewoon terug naar de winkel en ruil ze om, heb toch 3 jaar garantie op die dingen.
Het is zelf zo dat je nieuwe schijven van Maxtor kunt krijgen voordat je de oude opgestuurd hebt (advanced RMA).
schijven die je dan terugkrijgt zijn refurbished modellen (gerepareerde hdds) of als die op zijn nieuwe.

Als je ze bij de winkel hebt gekocht zou ik daar gewoon naar teruggaan (scheelt je ook weer verzendkosten naar Ierland).

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 01:17:
Ik ga het hier niet helemaal copypasten, maar zoek via maxtor.com maar eens bij Warranty Periods. Daar staat het per schijf helemaal uitgelegd. In principe hebben alleen retailkits en externe schijven een jaar, Diamondmax drie, Maxline vijf.

Voorts, het wordt bijna standaard - zoals gezegd grondig testen, koel de schijf goed (ook als je eventueel een vervanger krijgt) - mijn ervaring is dat ook de 160 GB DMax10 al flink heet wordt. Mocht je toch besluiten hem te retourneren doe dat dan gewoon via je eigen computerboer, vaak geeft die je een jaar carry-in garantie. Dan sturen zij hem voor je op, na dat jaar kun je zelf met RMA en postzegels aan de slag.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 01:17:
Van de maxtor site:

The following Standard Warranty Period will apply to Maxtor products purchased by distributors from Maxtor on or after September 12, 2004:
Maxtor Fireball®, DiamondMax® ATA/SATA and DiamondMax Plus ATA /SATA drives will carry a Standard Warranty Period of 3 years.
Maxtor MaXLine™ ATA/SATA drives will carry a Standard Warranty Period of 5 years.
Maxtor Atlas® SCSI drives will continue to carry a Standard Warranty Period of 5 years.
Maxtor branded retail hard drive kits will carry a Standard Warranty Period of 1 year.
Maxtor external hard drives will carry a Standard Warranty Period of 1 year, with the exception of the Maxtor Personal Storage 3000LS and PS3100 drives, which have a Standard Warranty Period of 90 days in North America.
In EMEA, Maxtor external hard drives and Maxtor branded retail hard drive kits returned for service to an authorized Maxtor RMA service facility in EMEA, will carry a Standard Warranty Period of 2 years.
Maxtor Network Storage products will carry a Standard Warranty Period of 1 year.
In India, Maxtor internal (non-retail) PC and server hard drives that have been shipped to an authorized Maxtor distributor in India on or after January 1, 2005 and returned for service to a Maxtor RMA service facility in India, will carry a Standard Warranty Period of 5 years.

Limited Warranties apply to the geographies in which originally sold by a Maxtor authorized channel reseller. The Standard Warranty Period may be subject to variations imposed by local law or regulations. Note: If you purchased retail packaged product this warranty does not apply. Please go to Retail Packaged Products information.

Linkje: http://www.maxtor.com/por...rvices/Warranty%20Periods

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 28-07-2005 16:03 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Jfwiet
Het zijn dus ook DiamondMax Plus 9 schijven, dus deze hebben 3 jaar garantie, wat toch best schappelijk is.

Heb ze terug gebracht naar de winkel, deze geven helaas over 1,5 week een belletje in plaats van gewoon vervangen, maarja das logisch ook. Maxtor is ook een bedrijf dat refurbished spul rondstuurd. Ben daar persoonlijk beetje tegen, maarja zolang ze het doen is het goed.

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-02 09:31

ranzige pad

kwaaak kwaak

Tot op heden is er bij geen een van die schijven defect gegaan, heb een clustertje van 3stuks draaien. Wel is er een 160gb uit die betrevende serie overleden. De oorzaak daarvan is zoals boven al gesugereerd werd de temperatuur.

Na dit euvelheb ik twee chieftech BX kasten gehaal met koeling voor 6hdd's. Tot op heden gaat alles goed en worden ze vooral niet TE warm. Een van die machines draait ook 24/7 en huist 6schijven in het compartiment.

Advies, zorg voor een goede kast met ventilatie mogelijkheden, denk aan een Chieftech of een CM stacker, danheb je tevens een goede voeding.

HT & NAS & Inventaris

• Jfwiet
Ik ben vanplan om zelf een kast te maken, dus dan kan ik rekening houden met een goede "airflow" rond de harddiscs, ik vind zelf 400gig meer dan zat. Heb ook nog een kleine 40 gig,maar die wil ik gebruiken om een HTPCtje te starten.

Miss verkeerd forum, maar zo'n qtec of sweexvoeding, das wel b-merk (of c misschien wel) maar zijn die zo slecht dan?? ik snap dat ze miss niet de 350 watt kunnen waarmaken die ze geven. Maar de output van volts zal toch gewoon binnen de marges zijn.
Pagina: 1