[winXP+Debian] ext3 drive indexen voor direct connect

Pagina: 1
Acties:

• quakerix
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:49
Hallo tweakers,

topic dat beetje met windows & linux tegelijk te maken heeft. Ben deze week bezig namelijk mijn server opnieuw in te delen. Heb er nu 2 installaties op staan op 1 SCSI schijf:

- winXP PRO CO-OP SP2
- Debian 3.1 Sarge

Ik probeer nu de 2 installaties zo goed mogelijk te gebruiken. En kom dus veel problemen tegen. Zoals in mijn ander topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1056048 hier te lezen. Waar ik het probleem heb dat ik mijn ext3 schijf (die gemount is met een winXP ext3 driver) niet voor het netwerk te sharen is.

Nu heb ik het probleem dat mijn dc++ in windows niet de boel kan indexen als ik zo'n ext3 mounted schijf toevoeg.

Ik heb zoveel topics inmiddels deze week gelezen over linux&windows installs op een computer. Maar tot mijn teleurstelling (als ik het goed begrepen heb) is er geen 1 goede file-system dat door biede besturing systemen goed "herkend" wordt. Alleen FAT32 maar die kan niet met grotere bestanden te werk.

Want mijn doel is 2 installaties te hebben waar een aantal dingen werken. Zoals de network shares.

Ik vraag het nog voor de zekerheid, beside de index-dc++-vraag, is er geen oplossing voor het werken met 2 besturing-systemen op 1 computer(server!) qua file-systemen.

Aangezien Ext3 tot nu toe niet echt mee werkt onder windows.

Werkt NTFS beter mee onder linux? Als het goed is kan er gelezen/geschreven worden met de 2.6 kernel. Werkt dit stabiel genoeg? (genoeg topics gezien met file-missing) Zijn deze NTFS schijven wel te gebruiken onder samba en een DC++ client?

Veel vragen & problemen. Hopelijk veel hulp.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

NTFS onder linux blijft een probleem, als in na unmount van Ext3 worden de bestanden pas weggeschreven, lekker als je systeem crashed. Zelfs met een betaalde driver, stond laatst iets in de C'T / PCM.

Enige wat als uitwissel partitie en als sharing prima gaat tussen Windows en Linux is FAT32. En dan heb je wel met een beperking te maken van maximake grootte van 4GB / 2 GB als bestandsgrootte.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Aanvulling:

Shares werken wel op FAT32, het is alleen wat minder beveiligd, je kan op bestandsnivo geen rechten zetten.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• quakerix
Dus eigenlijk is er geen oplossing om een goed werkend systeem te maken dat gebruik maak van een daulboot Windows + Linux.

Ik heb namelijk een server met 5 schijven. Schijven met grote bestanden etc. deze wil ik gebruiken in windows voor bijv. direct connect (en windows shares) en in linux.

Maar wat ik tot nu toe begrepen heb en wat jij nu ook min of meer bevestigt is dat er geen echte oplossing is.

NTFS geeft problemen in Linux
Fat32 ondersteunt geen grote files en is niet veilig
EXT3 geeft problemen in Windows

ik moet dus nu een platvorm gaan kiezen. Of windows Of Linux. En dan de schijven omzetten in hun gewilde formaat.

ik kan simpelweg nie het beste van beide gebruiken.

• quakerix
Riemer schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 23:56:
NTFS onder linux blijft een probleem, als in na unmount van Ext3 worden de bestanden pas weggeschreven, lekker als je systeem crashed. Zelfs met een betaalde driver, stond laatst iets in de C'T / PCM.
Je bedoeld dus dat als je ext3 mount in windows de boel pas geschreven wordt na een unmount OF
Je bedoeld dus dat als je NTFS mount in linux de boel pas geschreven wordt na een unmount.

Weet je dit heel zeker? Want dan houd 1 keuze per direct op natuurlijk.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

quakerix schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 02:01:
[...]

Je bedoeld dus dat als je NTFS mount in linux de boel pas geschreven wordt na een unmount.

Weet je dit heel zeker? Want dan houd 1 keuze per direct op natuurlijk.
Die NTFS driver voor linux dus. Payware en boel pas flushen na unmount onder Linux. Kan het artikel niet zo 1 2 3 vinden.

[google=payware linux ntfs driver]
[google=test linux ntfs driver]

Leverde oa deze op: http://www.softpedia.com/...agon-NTFS-for-Linux.shtml

[ Voor 4% gewijzigd door aReaRe op 28-07-2005 14:08 ]

• quakerix
Mijn voorlopige oplossing voor al mijn problemen met het dualboot systeem windows & linux is van mij 5 schijven de meeste over te zetten naar FAT32 en 1 grote in NTFS waar mijn meeste legale DVD images op komen te staan.

ik weet anders ook geen oplossing meer voor mijn 2 topics.

Dual boot systemen met windows + linux zijn gewoon niet echt mogelijk. Door het probleem van de filesystems wordt je gedwongen een keuze te maken tussen linux OF windows. En niet beide.

Helaas.
Pagina: 1