Webserver: P4 of Xeon

Pagina: 1
Acties:

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

In verband met een investering zou ik graag jullie mening willen. Wat voor soort processor is nou beter voor een webserver (Apache 2, mail, ftp, MySQL etc .. ) een P4 of Xeon (hou het ff op 1 stuks) ?

Een (single/dual) Xeon lijkt mij erg geschikt voor massa rekenkracht (renderen etc) .. maar is zoiets nodig voor een webserver met dus typische webserver 'reken' taken ?

Ik richt me even op de Dell systemen .. en zie dat de duurdere rackservers eigenlijk allemaal wel Xeon's hebben .. en de entry-levels een P4.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Als je een serieuze server wil inrichten (en geld speelt geen rol) ga dan voor een (dual) Xeon bak....

Van de andere kant, dual x64 bakken benchen een stuk beter wel ...... :) (Mits het over games gaat....)

Powered By C8H10N4O2

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Wij gebruiken een P4 2800 met 800Mhz FSB en HT als webserver.
o.a. apache, MySQL, phpmyadmin, mailserver.

Voor een site met 13.000 pageviews per dag en dat draait prima.
Verder 2x512MB DDR2, SATA RAID5 config, Win2003 Standard

Hoop dat je hier iets aan hebt

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

BoXie schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 23:26:
Een (single/dual) Xeon lijkt mij erg geschikt voor massa rekenkracht (renderen etc) .. maar is zoiets nodig voor een webserver met dus typische webserver 'reken' taken ?
Daar zou ik me als ik jou was niet te druk over maken. Zelfs met maar een Xeon, zal die vrijwel continu uit z'n neus staan te peuteren, terwijl die wacht op de grootste bottleneck in je webserver, het I/O subsystem. Steek je geld dus vooral in een snelle (en betrouwbare) SCSI setup ofzo.

edit:
zoals hierboven wordt gezegd is een p4 eigenlijk al wel goed genoeg, voor de "reliability" zal het weinig uitmaken. Let er dan wel op dat je een kwalitatief goed mobo uitkiest, supermicro of tyan bijvoorbeeld.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 23:39 ]

• Railgunner
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 23:37:
edit:
zoals hierboven wordt gezegd is een p4 eigenlijk al wel goed genoeg, voor de "reliability" zal het weinig uitmaken. Let er dan wel op dat je een kwalitatief goed mobo uitkiest, supermicro of tyan bijvoorbeeld.
Of 1 van Intel zelf, ook altijd erg betrouwbaar.

Maar bespaar idd niet op je mobo, doe dat op je muis/tobo :P.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

het word een racksysteem?

denk dan even na in hoeverre het systeem belast gaat worden,
gaat het over (pieken van) 30+ pageviews per minuut ga dan voor een xeon (met het oog op de overige taken van de server).
Is het een webserver die weinig te doen heeft, ga dan voor een low performance config. Bespaar echter nooit op je harddisk config

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:55
Gebruik gewoon iets met een server chipset en dus pci-X sloten. Raid array erin en knallen maar koop iets van dell of een supermicro barebone en dan heb je een mooi systeem.

• BoXie
@Vieux:

Precies .. mijn CPU's staan nu ook al voor 90% ijdel te wezen. Echter, bij MySQL gebaseerde websites (Mambo ofzo) wil hij nogal eens wat actie ondernemen .. en ik vraag me af of een Xeon nou beter is voor databaseverwerking dan een P4. Volgens mij scheelt dat niet veel.

SCSI is leuk .. maar ook duur ! Ik zat zelf te denken aan een S-ATA RAID 1 config .. maar dan wel ECHTE RAID .. geen ICH5R gedoe ofzo, maar 3Ware of die RAID controllers die Dell levert.

Bij Dell heb ik niet veel te zeggen over het moederbord ... maar als het geen Dell zou worden dan wordt het inderdaad qua moederbord een Supermicro of Tyan.

Verders: waar kun je tegenwoordig goeie servers bestellen / laten maken op basis van bijv. Chenbro kasten en Supermicro bordjes incl. goede support mogelijkheden ... Ik ken eigenlijk alleen maar rackserver.nl

• Railgunner
Mocht je zelf gaan bouwen (hebben wij ook gedaan), neem dan zeker hier eens kijkje voor een vergelijking van SATA RAID 5 adapters:

reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters

De Promise kaart komt hier vrij slecht uit de test, maar wij gebruiken 'm wel (met 256MB ECC SD-RAM als cache). Zoals gezegd kan ie de load van onze site aardig goed aan.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:55
BoXie schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 23:48:
@Vieux:

Verders: waar kun je tegenwoordig goeie servers bestellen / laten maken op basis van bijv. Chenbro kasten en Supermicro bordjes incl. goede support mogelijkheden ... Ik ken eigenlijk alleen maar rackserver.nl
Als je nou een server-barebone aanschaft van supermicro dan heb je een goede kast/psu/mobo
bijv de 6014P-T voor 1400 eurie bij EMPC CPU en ram erbij en dan heb je een zeer mooi 1U systeem op basis van SATA schijven.

PS Helemaal zelf laten bouwen is veel te veel gedoe ook met garantie is het lastig nu moet je voor bijna alles bij supermicro zijn en het is een garandeerde werkend systeem zeker als je mem uit QVL-list erbij neemt.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 27-07-2005 00:42 ]

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ben zelf ook op zoek naar een nieuwe webserver (gaat 1e jaar als dedicated voor klant draaien, daarna hopelijk als nieuwe webserver ;)) Heb al redelijk veel georienteerd en denk zelf aan P4 3.0 met supermicro/intel mobo met zo ie zo ECC reg mem (heb nog 4 gig ligge vandaar)

eventueel idee om samen een en ander te overleggen? heb ook nog wat leuke aanbiedingen voor nieuwe systemen (via contacten) waaronder barebone van supermicro:

- Supermicro 1U ServerBoard P4SCi met Dual Intel Gbit LAN, SATA RAID 1
- Supermicro 1U rackmount, 260W power supply
- Supermicro 1U koeler tot PIV 3.2Ghz
- Assemblage, testen, SATA & ata kabels

voor 310 excl btw (375 incl), link ga ik hier niet spammen omdat ze er nog maar 4 hebben ;)

mocht je hulp nodig hebbe of je keuzes bespreken, voeg me maar toe op msn: [username] at myh2oservers dot com

[ Voor 15% gewijzigd door DutchTSE op 27-07-2005 04:47 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:50
BoXie schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 23:26:
Hallo,

Wat voor soort processor is nou beter voor een webserver (Apache 2, mail, ftp, MySQL etc .. ) een P4 of Xeon (hou het ff op 1 stuks) ?
Een P4 en een Xeon zijn dezelfde CPU's (een Xeon is in feite niks meer dan een SMP enabled P4), dus in een uniprocessor opstelling zullen de prestaties vrijwel identiek zijn (even buiten de chipset om gerekend) :)

Ik zou me eerder druk maken om de te verwachten load dan nu op voorhand al teveel aandacht aan cpu's te besteden.
BoXie schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 23:48:
@Vieux:

.. Ik zat zelf te denken aan een S-ATA RAID 1 config .. maar dan wel ECHTE RAID .. geen ICH5R gedoe ofzo, maar 3Ware of die RAID controllers die Dell levert.
Voor een simpele mirror maakt het niks uit wat je neemt; alles zal nagenoeg even snel zijn (zelfs puur softwarematig is échte RAID en zal net zo snel zijn).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BoXie
Abbadon schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 08:12:

Een P4 en een Xeon zijn dezelfde CPU's (een Xeon is in feite niks meer dan een SMP enabled P4), dus in een uniprocessor opstelling zullen de prestaties vrijwel identiek zijn (even buiten de chipset om gerekend) :)

I
Kijk .. dat slaat de spijker op zijn kop :-) Thanks !

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BoXie schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 01:25:
[...]

Kijk .. dat slaat de spijker op zijn kop :-) Thanks !
Sterker nog, de P4 chips zijn voorzien van een hogere FSB dan hun Xeon collega's waardoor prestaties in uniprocessor opstelling zelf beter zullen zijn in het voordeel van de P4.

Maar goed, zoals al aangegeven, bij een webserver zal CPU kracht zo goed als nooit de bottleneck zijn. Een Celeron D is waarschijnlijk al voldoende, maar net zoals de P4 om een simpele reden waarschijnlijk geen optie:

I/O throughput :o

Als je een RAID array wilt maken met een losse kaart, dan moet je rekening houden met de maximale bandbreedte van de bus waar die kaart op zit. Als je kiest voor een P4 (of Celeron), dan heb je maximaal 120MB/s theoretisch (en vermoedelijk slechts iets van 95MB/s effectief) PCI bandbreedte op je 32b 33MHz PCI bus. Dat betekent dat met een array van slechts twee HDDs je al tegen de limieten van je bus aanzit bij de reads (en webservers doen nou juist vooral reads...)

Als je dus serieus een losse kaart wilt, moet het 64b PCI (al dan niet -X) zijn, want dan heb je tegenwoordig minimaal het viervoudige throughput. Maarja, dan zit je vast aan een (dure) Xeon of Opteron mobo met ditto CPU.

PCIe RAID kaarten zouden een oplossing kunnen zijn (PCIe 1x kan al het dubbele van 'gewoon' PCI verwerken), maar ze zijn ranzig duur (beginnen bij EUR 439) en zijn PCIe 8x, dus moet je je 16x slot ervoor gebruiken (en dus een 'gewoon' PCI VGA nemen).

Maar veel goedkoper en allicht beter zolang je geen hotswap-drives wilt:

WEL gewoon een ICH5R RAID array gebruiken :o

- bij een webserver zit de CPU toch 90% van de tijd uit z'n neus te eten, beetje RAID berekeningen kunnen er makkelijk bij
- de belasting van RAID-1 is minimaal
- een software RAID-0 of RAID 1 array is meestal sneller dan een hardwarematige oplossing. Dit omdat de CPU ook sneller is dan de I/O processor op de hardwaregevallen. THG heeft een erg mooie benchmark die dit aantoont, hij is een paar jaar oud, maar door verhoging CPU snelheid alleen maar relevanter geworden
- kosten zijn in vergelijking met bovenstaande opties verwaarloosbaar, je kunt toe met een Celeron-D als CPU, verder alleen HDD en mobo nodig. Dus je kunt je geld stoppen in meer/snellere HDDs, wat veel meer in prestatie zal uitmaken dan dat geld in duurdere moederborden of CPU te steken. Dat neemt niet weg dat een goede server-P4 bord de aanbeveling verdient, maar prik er gewoon een Celeron op, net zo betrouwbaar, voldoet prima voor de -beperkte- CPU eisen, en klaar is kees :)

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
dion_b schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 01:44:
[...]

Sterker nog, de P4 chips zijn voorzien van een hogere FSB dan hun Xeon collega's waardoor prestaties in uniprocessor opstelling zelf beter zullen zijn in het voordeel van de P4.
Hmm, ik geloof dat het allemaal nog steeds FSB800 is, voor zowel P4 als Xeon (op een paar FSB1066 P4 uitzonderingen na) :P

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
[slightly-offtopic]
Hoezo is AMD geen optie, ik vraag me dit vaker af. Veel mensen gebruiken voor webservers en andere zut gewoon nog intel? En zijn er sterk van overtuigd dat amd 'voor spelletjes is'. En ik snap dit maar niet :X, het hele amd 64 platform, lijkt mij even stabiel zo niet stabieler als mijn pentium 4?

[ Voor 6% gewijzigd door Timo op 28-07-2005 09:42 ]

• Abbadon
Omdat de TS het over Dell's heeft en die zijn er niet in AMD uitvoering, simpel as that :) (en dan b.v. zomaar een ander merk server aanraden valt buiten de context van dit topic).

• BoXie
OK .. ik heb de nare eigenschap om mensen altijd te bedanken in een topic ;) Dus zo ook nu: mensen erg bedankt voor de input .. ik ben een STUK wijzer geworden.

• BoXie
Trouwens naast de evt. snelheidswinst in read-operations heb ik de RAID-1 voornamelijk nodig als redundancy voor als er een schijf kapot gaat (streef naar zo weinig mogelijk downtime en al helemaal geen dataverlies). Ik heb het idee dat hardware RAID net ff wat makkelijker is in rebuilden en configureren enzo.

Misschien kunnen de übertweakers onder ons als ze zin hebben even kijken bij Dell welke (rack)server zij zouden prefereren als all-round medium-busy web/mail server ... de SC1425 met een add-in RAID kaart die ik dan nog koop (en in het kader van budget met een single Xeon) of de PE750 met de CERC RAID ?

Ik zat voor die SC1425 dan te denken aan een 3Ware 8006 2LP kaartje .. is dat een leuke ? En zou hij dus in zo'n PCI-X slot passen ?

[ Voor 21% gewijzigd door BoXie op 28-07-2005 14:19 ]

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
[b][message=23867366,noline]
Misschien kunnen de übertweakers onder ons als ze zin hebben even kijken bij Dell welke (rack)server zij zouden prefereren als all-round medium-busy web/mail server ... de SC1425 met een add-in RAID kaart die ik dan nog koop (en in het kader van budget met een single Xeon) of de PE750 met de CERC RAID ?

Ik zat voor die SC1425 dan te denken aan een 3Ware 8006 2LP kaartje .. is dat een leuke ? En zou hij dus in zo'n PCI-X slot passen ?
Ja, dat past PRECIES, je moet er 1 schroef uitdraaien binnen de server waar de riser card op rust en zorgen dat je SATA kabels met een korte connector hebt.., anders past 't niet met de PCI-X variant van de 8006-2 kaart.., je hebt 1 extra SATA kabel nodig (er zitten er 2 in de server met een hoekje op het moederboard voor de software riad, daar is er maar 1 lang genoeg van om opnieuw te gebruiken met een 3ware kaart)

http://www.easycolo.nl/web/shop/huurservers.php (wij verhuren ze sinds vorige week in deze opstelling)

Om even helemaal in te springen op het topic, in veel gevallen heb je MEER als genoeg aan een P4, alleen als je site serieus druk begint te worden en je flink aan het SQL'en en PHP'en slaat, komt je server plots erg te kort.., dan is het lekker om een Xeon te hebben. Met oog op de toekomst zou ik dus gewoon investeren in een Xeon (en de SC1425 is nog goedkoper in aankoop als de 750 ook)

Plus het feit dat de 64MB CERC SATA controller uit de PE750 niet goed werkt in de 2.6 kernel tree onder linux. (dit was met Fedora C2 en C3 iig zo, iig t/m kernel 2.6.11 van kernel.org, FC1 werkt wel, FC4 niet getest), er is destijds een bug in de drivers geslopen dat als de controller in een rebuild state staat, deze er bij 't booten en installatie uitklapt met I/O timeouts.., niet echt een lekker vooruitzicht dus..

Als je echt heavy duty gaat doen zou ik een PE 1850 met 15k scsi disks kopen, raid-enabled en in raid-5 zetten, maar da's dan ook weer een flinke prijsklasse duurder ;)

(Ik kan er volgende week evt. wel een foto van maken, ik zit alleen te wachten op een nieuwe lading 3ware kaarten)

[ Voor 4% gewijzigd door Wunk op 28-07-2005 16:30 ]

• BoXie
Hmm 1 schroef eruit? Past het anders niet ? En gaat die schroef dan ook niet meer terug?

Voor wat betreft die CERC SATA RAID van Dell ben ik wel benieuwd of het in CentOS 4.1 / Redhat ES 4.1 wél werkt. Dell levert die OS'en namelijk vanaf fabriek .. dus ZOU toch moeten werken lijkt me zo.

PE1850 is me inderdaad te duur .. vooral SCSI .. is mooi .. maar ga ik niet aan beginnen .. koop ik liever 2 PE750's ofzo.

Ik ben zeker benieuwd naar de foto's ! Lijkt me erg leuk als ik die kan zien ... mail maar naar 'sboxtel at arcnet.nl'

Zie trouwens nergens iets van PCI-X bij die 3Ware 8006 staan .. waar haal jij ze ?

Tanx

[ Voor 10% gewijzigd door BoXie op 28-07-2005 16:51 ]

• Wunk
BoXie schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 16:44:
Hmm 1 schroef eruit? Past het anders niet ? En gaat die schroef dan ook niet meer terug?

Voor wat betreft die CERC SATA RAID van Dell ben ik wel benieuwd of het in CentOS 4.1 / Redhat ES 4.1 wél werkt. Dell levert die OS'en namelijk vanaf fabriek .. dus ZOU toch moeten werken lijkt me zo.

Ik ben zeker benieuwd naar de foto's ! Lijkt me erg leuk als ik die kan zien ... mail maar naar 'sboxtel at arcnet.nl'

Tanx
Nee, die schroef gaat niet meer terug..
De SATA connectoren op de 3ware kaart zitten precies voor de plek waar Dell een schroef heeft geplaatst om de boel nog robuster te maken, dus past er 1 SATA kabel niet in als die schroef er zit. 't is niet echt een kritische schroef, 't blijft gewoon stevig zonder speling oid.

RHEL4 heb ik nog niet geprobeerd op de 750 (die zijn allemaal in gebruik op 't moment, dus kan ik ook niet testen)

Ik mail van de week wel even wat door als ik de nieuwe kaarten binnen heb :)

• BoXie
Ok thanks .. ik heb je ff op MSN toegevoegd .. als dat niet gewenst is dan deny je het maar ;)

Verder: waar kun je PCI-X versies van die 8006 3Ware krijgen ? Of is dat gewoon allemaal compatible met elkaar PCI en PCI-X ?

• Wunk
BoXie schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 17:08:
Ok thanks .. ik heb je ff op MSN toegevoegd .. als dat niet gewenst is dan deny je het maar ;)

Verder: waar kun je PCI-X versies van die 8006 3Ware krijgen ? Of is dat gewoon allemaal compatible met elkaar PCI en PCI-X ?
Ik ben alleen maar tijdens werkuren online op MSN ;) (dagje vrij vandaag)

En waar je ze kunt krijgen.., probeer pricewatch eens ?

En 't is wel beide kanten compatible op hoor, 't is gewoon een verlengd PCI slot.., als je een PCI-X kaart in een PCI slot drukt zodat de achterste rij pinnen los hangt, heb je gewoon minder bandbreedte over de PCI bus voor die kaart, maar 't werkt zonder problemen.

• BoXie
Oooh ok .. dus er is maar 1 soort 3Ware 8006-2LP .. die is 64bit PCI 2.2 en past netjes voor de volle lengte in de PCI-X bus van de SC1425 ? Ook al gebruikt hij dan maar 64 66 Mhz ipv de mogelijke 133 Mhz in de SC1425 ??

Ik zag er hier ook een mooie faq over:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649229#pci

[ Voor 18% gewijzigd door BoXie op 29-07-2005 00:22 ]

• BoXie
De Adaptec 1420SA (deze hier) heeft de SATA poorten aan de zijkant zitten .. en zou dus een oplossing kunnen zijn voor het 'schroef' probleem in de SC1425. Ziet eruit als een zeer degelijk hardware RAID kaartje.

Nou even hopen dat ie werkt onder RHEL4.

EDIT: Hmm die kaart is HostRAID .. en dat is weer fakeRAID alias software raid. Niet boeiend dus.

[ Voor 18% gewijzigd door BoXie op 28-07-2005 18:40 ]

• Wunk
BoXie schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 17:23:
Oooh ok .. dus er is maar 1 soort 3Ware 8006-2LP .. die is 64bit PCI 2.2 en past netjes voor de volle lengte in de PCI-X bus van de SC1425 ? Ook al gebruikt hij dan maar 64 Mhz ipv de mogelijke 133 Mhz in de SC1425 ??

Ik zag er hier ook een mooie faq over:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649229#pci
Volgens mij draaien alle 3ware kaarten op 66Mhz, zelfs de 9000 serie..

Maar 't werkt verder perfect, we hebben momenteel al 3 sc1425's met een 8002-LP kaart draaien in 't datacenter..

Verwijderd

bezoek ook eens de volgende website:

http://www.ccchosting.nl/...vers/koop-webservers.html

Verwijderd

Als je echt alleen een webservertje wilt hebben , die p4 tegenwoordig met hypertreading en alle extra's draaien bijna even snel als een xeon , een single p4 3.2 ghz zou meer dan voldoende zijn om alleen een webservertje draaien + fileservertje , mits je ook onder linux draait zou ik zeker voor de 3.2 gaan. MEER dan zat..

Dual xeon gebruik je pas in echte server omgevingen die heel veel moeten berekenen, als je bv samba server , sql server , apache , al dat soort dingen draait. ligt er ook aan hoevel gebruikers er op aangemaakt worden en er bij mogen . maar dat moet je zelf weten , voor xeon betaal je gauw 2x zoveel... en dual moederbordjes van intel / tyan zijn goed prijzig zeker als je de nieuwe xeon wilt , dan kan je beter een p4 dual core nemen voor dat .

Amd vind ik zelf niet zo betrouwbaar voor server , althans de opteron is een goeie optie , maar voor echte server ik prefereer intel...
Pagina: 1