Toon posts:

To AMD64 3700+ or not to AMD64 3700+

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een leuk pc-tje in elkaar gebouwd die goedkoop moest zijn, maar er moest ook op gegamed worden.

Het werd een
AMD64 3000+ (S 754, 2,0, 512kb)
ASUS K8N-E Deluxe
1gig Corsair 400Mhz
Club 3D GeForce 6600GT (AGP, 128mb)
200 Gig Dimondmax 10

Als ik nu sommige spellen speel lijkt het er op of de CPU de beperkende factor is. Deze draait altijd op 100% en wil er niks anders meer naast doen (zelfs bij een spel als WoW).

Nu kwam ik op het idee om de beste processor voor mijn socket (de AMD64 3700+) te kopen ipv mijn 3000+
Deze Cpu kost 225,- dat is zeker geen hoog bedrag, maar als er gekeken word naar de totale kosten voor de PC (net iets over de 700 eu) is het toch een erg grote investering.

Nu puur de mening van een aantal expers: is deze investering het waard?

(ik heb alles uitgezocht...het geeft een HELE grote verbetering in performance etc etc...maar toch weet ik niet hoe ik dit moet inschatten, vandaar deze vraag)

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

past die 3700 op een 754 socket?
daarbij zou ik dan sowieso eigenlijk liever een 939 socket nemen, omdat die oude eerder uitgerangeerd raken..

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de 3700+ past op het socket 754 bord. Het is de laatste gemaakt voor het 754 socket

Waarom ik niet gelijk helemaal overschakel op Socket 939:

Dan moet ik een nieuw moederbord kopen, een nieuwe videokaart (omdat ik nu een AGP heb en als ik overstap wil ik een SLI bord hebben met 2 keer PCI-e er op) en een nieuwe CPU.
Of alleen een nieuwe CPU kopen.

Vandaar dat ik de vraag stel

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ja die 3700+ s 754 past op een 654 socket ;)
hoezo socket 939 ?
hij heeft die andere al.
en zo kan je bezig blijven want volgens jaar komt de socket M2 dus de 939 is ook alweer bijna voorbij ;)

als je proc. 100% loopt bij dat spel klopt er volgens mij toch echt iets niet met of je instellingen of software.
mischien moet je je drivers maar is opnieuw installeren.
en ook is goed scannen op spyware.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
drivers zijn gechecked en spywere is allemaal gescaned.

Is is inderdaad vreemd...maar hij blijft gewoon op 100% cpu gebruik lopen (als je WoW in de achtergrond laat lopen)

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je CPU is overigens ook niet de beperkende factor denk ik:

http://firingsquad.com/ha...geforce_7800_gtx_scaling/

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het spel in de achtergrond heb draaien...dan kan het toch moeilijk de video kaart (wat een GeForce 6600 GT is) de beperkende factor zijn.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:44
Die 3700+ is die 225 E zeker waard en is tov je 3000+ een héle verbetering. Ook de extra Cashe zal je game performance een flinke boost geven.

Kort door de bocht wordt je PC ca. 32% duurder (uitgaande van 700 E) en neemt je rekenkracht met 23 % toe. Als je de 3000+ voor meer dan 60 E kan verkopen wordt je pc evenveel duurder als sneller of zelfs minder duur dan sneller.

Ik zou het in jou situatie wel weten en zeker de 3700+ kopen. Zeker aangezien hij de afgelopen maanden ca. 150 E goedkoper is geworden.

Edit:
Ik heb Btw begrepen dat je in WoW het max aantal FPS kan instellen, misschien dat je PC het dan minder zwaar krijgt.

Edit2:
No proplem.

[ Voor 14% gewijzigd door Nivado op 26-07-2005 15:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
KIJK....aan dat soorts post heb ik iets.

Ik was het al lang vanplan, maar ik moest het hier toch vragen om het zeker te weten.

Heel erg bedankt Nivado

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 23:37

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

Ik heb een vergelijkbaar systeem:

AMD 64 3400+ S754
Asus k8n-e DeLuxe
1024 mb corsair XMS pc3200
Club 3D 6600GT AGP

Alles hetzelfde dus, alleen CPU is anders.

En ik heb nergens problemen mee, en als ik dezelfde problemen heb als jij zou ik toch eerst uit gaan zoeken wat er fout kan zitten.. ipv gelijk een nieuwe CPU te kopen... een AMD 64 3000+ moet alles gewoon prima laten draaien..

Lopen er tijdens het gamen geen andere processen mee die ook veel CPU usage nodig hebben?

Heb je er al eens aan gedacht om windows er opnieuw op te zetten?

www.google.nl

• Demon_Eyez
  • Laatst online: 07-04 10:19
Ik blijf ook nog even hangen bij s754, er komt nog steeds spul uit voor s754.
In Amerika zijn ze al uit maar hier moeten ze nog geleverd worden, de nieuwe AMD mobiles voor s754 met 'Newark' core: 90nm, SSE3, RevE en 1mb cache, beschikbaar als 3400+ en 3700+
Op Xtreme gaan ze snoeihard met simpele luchtkoeling, de 3200MHz is al gehaald :)

(moet je mobo natuurlijk wel mobiles ondersteunen)

[ Voor 10% gewijzigd door Demon_Eyez op 26-07-2005 15:51 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• Quakie
  • Laatst online: 25-05 10:15

Quakie

quakelen

Euh zover ik weet slaat je cpu altijd 100% uit bij een game.. ongeacht de mhz en. ook als je terug keert naar je desktop.
Tuurlijk ga je er stuk op vooruit als je die nieuwe cpu koopt maar ik persoonlijk zou het het zonde vinden.. Het is toch weer paar honderd euro. Als je die nog gewoon apart houdt voor je volgende heb je al bijna 50% van je huidige budget.

Ik teken nergens meer voor

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een spel neemt altijd 100% cpu usage in zoals gezegd. Je computer probeert altijd zo veel mogelijk plaatjes voor je te genereren. Of dit nu een uber pc is, of een pentium II.

Je setup (van de topicstarter dus) is vergelijkbaar met mijn setup, afgezien van het feit dat ik Windows XP x64 draai en jij waarschijnlijk niet. Ik kan prima alt-tab'en en tijdens het spelen van bf2 een film starten, surfen, mail checken, briefje schrijven ed. Installeer Windows eens opnieuw en probeer meteen de 64bit versie inclusief verse drivers :).
Nivado schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:38:
Die 3700+ is die 225 E zeker waard en is tov je 3000+ een héle verbetering. Ook de extra Cashe zal je game performance een flinke boost geven.

Kort door de bocht wordt je PC ca. 32% duurder (uitgaande van 700 E) en neemt je rekenkracht met 23 % toe. Als je de 3000+ voor meer dan 60 E kan verkopen wordt je pc evenveel duurder als sneller of zelfs minder duur dan sneller.

Ik zou het in jou situatie wel weten en zeker de 3700+ kopen. Zeker aangezien hij de afgelopen maanden ca. 150 E goedkoper is geworden.
Hey leuk, zo'n soort berekening doe ik ook altijd :). Alleen neem ik alleen nog een extra weegfactor mee. Je behuizing bijvoorbeeld voegt namelijk niks toe aan je rekenkracht, dus die gaat niet mee in de berekening. Net als je moederbord, je geheugen, harde schijf enz: die heb je gewoon nodig. Of om verder te redeneren met jouw theorie, als ik betere speakers koop of een duurdere monitor, dan zou de prijs/kwaliteit verhouding van componenten ook opeens gaan veranderen wat natuurlijk niet kan. Deze fout maakte ik vroeger ook :P.

Globaal: Videokaart = 50%, Cpu = 50%. Immers: stel dat je cpu twee keer zo snel wordt, dan is je prestatie in spellen niet twee keer zo groot. Als je ook nog eens een twee keer zo snelle videokaart (samen met de snellere cpu) koopt, dan is je prestatie wel verdubbelt. Dus:

1) Prijsvergelijking
3000+ & 6600 GT = 310 euro
3700+ & 6600 GT = 380 euro
------------------------------------------
Verschil = 70 euro, dat is 22,5% extra geld.

2) Prestatievergelijking
Stel dat de ratings mooi lineair zijn door te trekken:
3700+ is 700 sneller dan 3000. Dat is 23% extra voor de cpu. Deze telt maar voor 50% mee, dus je rekenkracht tijdens spellen gaat er 23/2 = 11.5% op vooruit. Dit blijkt aardig te kloppen, kijk maar eens onderaan bij test van tomshardware (onderaan omdat daar de resolutie getest is waarop jij waarschijnlijk gaat spelen).

Conclusie
Je betaalt 22,5% extra voor 11,5% extra rekenkracht tijdens spellen wanneer je een 3700+ ipv een 3000+ koopt. Zonde van je geld dus. Zeker als je er rekening mee houdt dat de topicstarter z'n oude amd ook nog eens met verlies moet verkopen. Dan kom je uit op iets van 45% extra geld voor 11.5% extra rekenkracht. Van een 3700+ ga je spijt krijgen topicstarter! Sterker nog, de 3000+ is juist een hele goede aanschaf qua prijs/kwaliteit, ik heb 'm zelf ook :9.

[ Voor 30% gewijzigd door dr snuggles op 26-07-2005 17:36 ]

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 18:28
Demon_Eyez schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:49:
Ik blijf ook nog even hangen bij s754, er komt nog steeds spul uit voor s754.
In Amerika zijn ze al uit maar hier moeten ze nog geleverd worden, de nieuwe AMD mobiles voor s754 met 'Newark' core: 90nm, SSE3, RevE en 1mb cache, beschikbaar als 3400+ en 3700+
Op Xtreme gaan ze snoeihard met simpele luchtkoeling, de 3200MHz is al gehaald :)

(moet je mobo natuurlijk wel mobiles ondersteunen)
Kun je mij wat meer vertellen over mobiles in desktop pc's? (of linkjes). Ik ben namelijk van plan om mijn 3200+ in te ruilen voor een 3700+ (wwillem: het gaat niet altijd om prijs/kwaliteit :P). Is al bekend hoe duur die mobile 3700 s754 gaat worden?

• Abbadon
  • Laatst online: 12:37
Wees blij dat je cpu 100% draait wanneer je een game speelt; anders zou je geld verspild hebben aan een te dure cpu 8)7

Verder kun je er wel allemaal rekenmodellen tegenaan gooien (zoveel rekenkracht winst t.o.v. zo'n prijsverhoging), maar vergeet niet dat je het alleen over de cpu hebt, niet over de snelheid van je gehele pc (grafische kaart wordt niks sneller, evenzo het geheugen als de disken etc.) Dus die getallen kun je extreem moeilijk naar de praktijk vertalen. Iig los je met een andere cpu écht niet het 100% load 'probleem' op, denk daar wel om!

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-05 16:38
Tsja, waarom is het vreemd dat je CPU @ 100% draait ?
Je wilt toch de hoogst mogelijke framerate ? dat lukt alleen door alles voluit te gooien :)
Minder CPU gebruik zal dan een lagere FPS betekenen :)

De wijzen komen uit het Oosten!

• Demon_Eyez
  • Laatst online: 07-04 10:19
Benotti schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 18:09:
[...]

Kun je mij wat meer vertellen over mobiles in desktop pc's? (of linkjes). Ik ben namelijk van plan om mijn 3200+ in te ruilen voor een 3700+ (wwillem: het gaat niet altijd om prijs/kwaliteit :P). Is al bekend hoe duur die mobile 3700 s754 gaat worden?
Ik heb geen links voor je. Je zou eens moeten zoeken op Xtreme of DFI-Street.com op 'Newark' Daar heb ik die links gevonden naar een paar shops in de US die ze verkopen.

http://www.xtremesystems....?t=61428&highlight=Newark
http://www.dfi-street.com/forum/search.php?searchid=175663

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Verwijderd

net alsof 64bit windows iets uitmaakt....

is bijna niets wat het ondersteunt , zeker de games nog niet ;).

Ik heb het volgende systeem:

amd 3000+ winchester , s939
1.5 gb geheugen.
geforce 6800 LE

nou ik heb met battlefield nergens moeite mee , mn cpu = 23 % in gebruik.

word dus helemaal niet 100% gebruikt.
een cpu die 100% in gebruik is met spellen of programma's lijkt me bijna onmogelijk , tenzij je keihard aan het renderen bent.

anders is er gewoon iets mis...

Verwijderd

edit knop ??? niet te zien...

Naja , nog ff het volgende .

Wat doet je cpu bij idle op je windows desktop.
Hoeveel percentage gebruikt hij.. ?
en je geheugen .
Heb je veel icoontjes rechtsonder staan ?
Als je win XP hebt , http://www.retestrak.nl voor wat xp tweaks , misschien helpt het .

anders even naar start gaan en dan uitvoeren --> msconfig , laatste tabblad en dan alles bij opstarten uitzetten , alleen aanzetten wat ECHT van BELANG is.

Wie weet. succes ermee .

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-05 16:38
een cpu die 100% in gebruik is met spellen of programma's lijkt me bijna onmogelijk , tenzij je keihard aan het renderen bent.
Tsja wat doe je tijdens games.. ? :)

De wijzen komen uit het Oosten!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:16:

word dus helemaal niet 100% gebruikt.

anders is er gewoon iets mis...
Bij sommige games heb ik daar ook last van met mn xp2800... en met sommige games weer niet...zie het ook bij meerdere mensen bij dezelfde games hor..

Maar vind dit soort topics ceker wel interessant want ik zit zelf ook nog te twijfelen vanwege die 100% cpu use bij sommige games of ik binnenkort ga upgraden naar 64bit...maja dat het zo weinig wordt ondersteund houd me dan weer tegen en onderwijl word het goedkoper.

[ Voor 24% gewijzigd door LosGieros op 27-07-2005 13:26 ]

Rapapa...

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
chucky666 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:11:
als je proc. 100% loopt bij dat spel klopt er volgens mij toch echt iets niet met of je instellingen of software.
mischien moet je je drivers maar is opnieuw installeren.
en ook is goed scannen op spyware.
Zegt niets, als ik quake1 speel op mijn pc staat ie ook op 100% :+
(maar ook bij q3, unreal, bf, wc3 etc etc)

Is volgens mij heel normaal hoor dat een spel 100% trekt....stouw je er een 3700+ in zal ie ook 100% trekken, alleen iets soepeler lopen....

[ Voor 20% gewijzigd door Rey Nemaattori op 27-07-2005 13:30 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Je CPU hoort naar 100% te gaan.
Stel dat de requirement voor spel X 1500 MHz is, wat resulteerd in 60 FPS ( FPS berekend door de CPU, ik zeg niets over het weergeven ervan :P )
Je hebt een 3 GHz, wordt die dan maar 50% gebruikt?
Nee, natuurlijk niet, je hebt toch ook niet voor niets opeens 100 FPS ( oid ).

Wanneer je CPU niet volop gebruikt wordt in games moet je toch maar even kijken of er geen frame limiters aanstaan zoals Vsync en dergelijke.

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
net alsof 64bit windows iets uitmaakt....
Ik haal een kleine 5% meer 3dmarks05 onder x64 ...
is bijna niets wat het ondersteunt , zeker de games nog niet ;).
NVidia, ATI, Creative, VIA, Marvell, SoundMAX.
Zo'n beetje alle fatsoenlijke hardware wordt ondersteund. Natuurlijk valt het onder de al-cheapo B-merkjes wat tegen, maar zolang ja alleen toetsenboren en muizen van die merken koopt is het geen probleem.

Wat games betreft zijn er al wat games die x64 onsersteunen, zoals far-cry. Maar veel 32-bits games werken ook gewoon.

Anyways ...

Let er op dat je cool & quiet goet werkt, ik heb een keer gehad dat ie vast bleef staan in de laagste stand, hierdoor draaide alles op constant 50% performance zelfs als ik de CPU aan het belasten was (overigens merkte ik hier bar weinig van, ik kwam er pas achter toen ik met asus-probe zag dat mijn core voltage onder stress te laag was)

Verder raad ik niet aan om te upgraden naar een 3700+, zoals gezegd is die niet zo veel sneller. Als je dingen op de achtergrond wil doen terwijl je aan het gamen bent is een dual-core processor beter (of een Intel met HT). Sommige spellen gebruiken nu eenmaal 100% CPU, andere niet. Soms is het zo dat als je videokaart te traag is een spel soms ook wel minder dan 100% CPU trekt, dan staat je CPU te wachten op je videokaart. Hetzelfde kan gebeuren als je te weinig geheugen hebt, dan gaat een spel swappen en trekt ie ook minder dan 100%. Sommige spellen gaan op idle staan als je ze minimaliseert en gebruiken dan ook weinig tot geen CPU cycles.

Ik denk dat WoW gewoon 100% CPU trekt, ongeacht welke CPU je hebt. Alleen met Dual-core of HT wil de CPU belasting wel eens vertekenen, hierdoor lijkt het alsof ie maar +/- 50% gebruikt, terwijl ie eigenlijk 1 core volledig aan het belasten is.

Too many people, making too many problems

• rallygek
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-03 18:34
Ik heb het ook mijn AMD3200 512 s754 cache vervangen door een AMD3700 1mb cache, en heb ik zeker geen spijt van, dat is een echte monster processor!!
ik heb wel een 6800 Ultra kaartje, maar alles doet het echt perfect!! en zeker meerdere dingen te gelijk.

dus gewoon kopen!, en een 3700 s939 kost ruim 100 euro meer, maar presteert bijna het zelfde.
keuze is echt snel gemaakt.

T(h)om@s

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor nu zoveel verschillende verhalen dat ik het nog niet zeker weet.

Het enige wat ik weet is dat AMD heeft gezecht geen nieuwe desktop poccessors meer te maken voor het 754 socket.
Als ze dat nu toch niet meer gaan doen, kan ik net zo goed nu de beste kopen in de serie (de AMD64 3700+) en daar zo lang mogelijk van genieten.
Over 2 jaar (wanneer ik alles ECHT weer moet vervangen) werk ik als het goed is al en dan zijn er bakken met geld ipv nu als arm studentje (nou ja, rijk genoeg voor dit soorts speelgoed).

Is dit een redelijk idee?? Nu al de beste in de serie te kopen (is nu net zo hard in prijs gedaald) of denken mensen dat ie nog verder gaat zakken???

Ik heb nieuwe drivers gedownload en gekeken, het gaat nu beter. Maar echt soepel loopt nie nog niet als ik een spel in de achtergrond draait (ik weet dat ik dit ook niet moet verwachen). En het is niet heel veel geld meer om een 3700+ te kopen (nog maar 230 eu met verzendkosten)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2005 14:15 ]

Verwijderd

SH4D3H schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:33:
Je CPU hoort naar 100% te gaan.
Stel dat de requirement voor spel X 1500 MHz is, wat resulteerd in 60 FPS ( FPS berekend door de CPU, ik zeg niets over het weergeven ervan :P )
Je hebt een 3 GHz, wordt die dan maar 50% gebruikt?
Nee, natuurlijk niet, je hebt toch ook niet voor niets opeens 100 FPS ( oid ).

Wanneer je CPU niet volop gebruikt wordt in games moet je toch maar even kijken of er geen frame limiters aanstaan zoals Vsync en dergelijke.
Juist.

En zelfs dan nog is het maar de vraag of de load daadwerkelijk minder dan honderd procent zou zijn, want bij het spelen van een spel rekent de CPU gewoon datgene waarmee hij wordt belast zo snel mogelijk uit. Dat wordt voor een groot gedeelte al gewoon verwerkt door de videokaart, kan dat niet direct dan gaat het naar buffer of geheugen, lukt zelfs dat niet dan wordt dat frame gewoon getrashed. Zelfs al limiteer je het aantal FPS op 15 dan zul je naar verwachting nog 100% load krijgen.

Om het even anders te zeggen, het feit dat je CPU 100% neemt wil absoluut niet zeggen dat die de bottleneck is. CPU load is een slechte raadgever :)

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 14:14:
Is dit een redelijk idee?? Nu al de beste in de serie te kopen (is nu net zo hard in prijs gedaald) of denken mensen dat ie nog verder gaat zakken???

Ik heb nieuwe drivers gedownload en gekeken, het gaat nu beter. Maar echt soepel loopt nie nog niet als ik een spel in de achtergrond draait (ik weet dat ik dit ook niet moet verwachen). En het is niet heel veel geld meer om een 3700+ te kopen (nog maar 230 eu met verzendkosten)
Tuurlijk gaat de cpu verder in prijs zakken. Net zo lang tot deze iets van 100 euro kost en dan gaat de processor eruit. Net als met alle processoren die ooit bedoeld waren voor het hoge marktsegment.

Wat jij wilt is tijdens het draaien van een spel andere dingen kunnen doen: Multitasken. Nu gaat dit niet en jij denkt nu dat het door je processor komt en dat een snellere processor wel goed kan multitasken.

Verschillende mensen hebben je erop gewezen dat een spel altijd de volledige rekenkracht van een processor willen gebruiken om zo optimaal te presteren. Hieruit blijkt al dat een snellere cpu niet gaat uitmaken, tenzij je bijvoorbeeld de prestaties in een spel limiteert.

Wat jij je zou moeten afvragen, is hoe je beter kan multitasken. Probeer bijvoorbeeld eens de prioriteit van een spel te veranderen in je taskmanager (taakbeheer oid in NL). Wat ik denk dat vaak een probleem geeft bij multitasken: Het geheugengebruik. Spellen gebruiken meestal flink wat geheugen, als het nodig is voor het spel zelfs bijna al het geheugen. Wanneer je alt-tabbed en even een browser wilt laden, dan moet een gedeelte van je geheugen weggeschreven worden naar je veel langzamere hardeschijf (je pagefile) om zo ruimte te maken voor je browser. Je harde schijf hoor je dus als een gek werken. Een oplossing hiervoor is bijvoorbeeld het wegschrijven overbodig maken (extra geheugen kopen), het schrijven naar je harde schijf sneller te maken (raid 0) of ervoor zorgen dat een spel minder geheugen nodig heeft. Ook hiervoor werkt een snellere cpu niet. Je zocht de oplossing dus in de verkeerde richting :).

[ Voor 5% gewijzigd door dr snuggles op 27-07-2005 14:45 ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05 13:57

FlyEragon

Alien Monkeys

Van een 3000+ naar een 3700+ lijkt mij niet zo'n hele goede investering. Stel dat je er 25% op vooruitgaat ofzo, je kan dan veel beter een snellere videokaarten kopen (Geforce 6800GE is nu erg goedkoop) waarmee je veel meer performancewinst uit kan halen.
En heb je al geprobeerd de processor over te klokken? Die dingen kunnen makkelijk de 3800+ halen

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Erkandude schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 14:54:
Van een 3000+ naar een 3700+ lijkt mij niet zo'n hele goede investering. Stel dat je er 25% op vooruitgaat ofzo, je kan dan veel beter een snellere videokaarten kopen (Geforce 6800GE is nu erg goedkoop) waarmee je veel meer performancewinst uit kan halen.
En heb je al geprobeerd de processor over te klokken? Die dingen kunnen makkelijk de 3800+ halen
waarom zou die van een 6600GT naar een 6800GE gaan :?
dan ga je er nog minder dan 25% op vooruit ;)
die halen dus makkelijk niet de 3800+ dan moet je geluk hebben.
mijn 3200+ gaat net tot een 3400+ .

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Uhh? Verwar een 6800GE niet met een LE ofzo, want een GE is in hoge reso met veel eye- candy soms wel tot 2 keer sneller dan een 6600GT. Zie VGA CHarts 5 bij Tom's Hardware

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Als ik een CPU op 100% zie dan denk ik juist dat deze de bottleneck is. De videokaart wil dan nog wel verder maar wordt tegengehouden omdat de processor aan zijn max zit.

Ik denk dat je met een 3700+ een betere performance krijgt, maar dit zal niet enorm veel zijn. Er zijn namelijk ook andere onderdelen in het systeem die de beperkende factor kunnen worden.

Mijn inziens is het de moeite niet waard, aangezien je voor datzelfde geld bijvoorbeeld ook snel geheugen of een Asus V9999GE van 200 euro kunt nemen..

De processor kun je dan eventueel een tandje hoger zetten door hem te overclocken. :)

Goud is geen geld

Verwijderd

Zit rechtsbovenaan je post, blinde ;)

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Frank_Knopers schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 16:32:
Als ik een CPU op 100% zie dan denk ik juist dat deze de bottleneck is. De videokaart wil dan nog wel verder maar wordt tegengehouden omdat de processor aan zijn max zit....
:)
Ik weet niet of dat altijd zo is, maar bv. met een erg oud spelletje zoals Starcraft loopt mijn Athlon64 3200+ ook op 100%. Denk zelf dat de processor bij spellen ed. altijd op 100% draait om het maximale eruit te persen. Je krijgt dan gewoon meer fps ondanks dat het mischien niet nodig is.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Dus, ons aller advies luidt:
Koop meer geheugen, snellere hardeschijf en zet dan je pagefile uit :)

Zorg ook bijv via TuneXp dat het pagefile elke keer geleegd wordt, anders blijft ie maar schrijven en snoept het ruimte als 'n gek.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

SH4D3H schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 22:30:

Zorg ook bijv via TuneXp dat het pagefile elke keer geleegd wordt, anders blijft ie maar schrijven en snoept het ruimte als 'n gek.
pagefile uitzetten geeft problemen bij veel toepassingen.. voorbeeld: photoshop.. zet 'm dan op 256MB ofzo..

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Bart-01
  • Laatst online: 13-04 22:03
Je cpu verbruik als je WoW naar de achtergrong drukt is inderdaad extreem hoog.
Bij mij is dat dan rond de 40%

P4 3.0
2 GB DDR
6800GT
XP pro

Do as I say, don't do as I do.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34

Het enige wat ik weet is dat AMD heeft gezecht geen nieuwe desktop poccessors meer te maken voor het 754 socket.
Als ze dat nu toch niet meer gaan doen, kan ik net zo goed nu de beste kopen in de serie (de AMD64 3700+) en daar zo lang mogelijk van genieten.
Over 2 jaar (wanneer ik alles ECHT weer moet vervangen) werk ik als het goed is al en dan zijn er bakken met geld ipv nu als arm studentje (nou ja, rijk genoeg voor dit soorts speelgoed).

Hoeveel geheugen zit er in dat apparaat? :/

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Nivado
Coolmaster schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 23:22:
[...]

Hoeveel geheugen zit er in dat apparaat? :/
1gig Corsair 400Mhz
Lijkt me duidelijk

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
SH4D3H schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 22:30:

Volgens mij begrijp je die optie niet helemaal, de optie om je pagefile te legen is voor veiligheidsredenen. De data IN de pagefile word gedelete, maar de pagefile blijft gewoon nog evengroot als daarvoor.

Je pagefile snoept helemaal niet als een gek :) als je wilt dat ie niet dynamisch kan groeien moet je de maximum waarde in de systeem instellingen instellen.

specs

Verwijderd

kan een lang verhaal erg kort maken!

Windows Idle is voor 'n oudere proc, nog erg lastig! neem bijvoorbeeld! 'n 500mhz celeron ofzo... die gebruikt 'n kleine 40 procent om XP alleen al in tackt te houden.

Gebruik je daarnaast ook nog games, weer oud bijv.. UT Goty edition, dan word je cpu 100% gebruikt! Logisch

Nieuwe pc...
Gaan we uit van 'n 3ghz, en hoger, draait ie Idle iets van 1% ofzo, en in games gaat ie gewoon naar de volle 100%

Het is heel simpel! je cpu wil jou als baasje 'n zo hoog mogelijk rendering geven! nou klinkt dit 'n beetje als onzin, maar het is de simpelste manier om het zo uit te leggen! 'n cpu in games is altijd hoe dan ook 100%

• Benotti
Niet alleen in games. Als een cpu niet 100% gebruikt wordt, zit hij voor een deel dus gewoon uit zijn neus te peuteren. Daar betaal je dat ding toch niet zoveel voor :P

Verwijderd

Reactie, op benotti

haha, klopt idd wat je zegt, hij zit dan een deel uit zijn neus te peuteren ja... haha ;)

• LeX-333
  • Laatst online: 21-11-2016
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 12:32:
Windows Idle is voor 'n oudere proc, nog erg lastig! neem bijvoorbeeld! 'n 500mhz celeron ofzo... die gebruikt 'n kleine 40 procent om XP alleen al in tackt te houden.
Wat een onzin! Ik heb hier nog een PII 266 waar 2003 op draait, en als die idle is gebruikt ie niet meer dan 1 a 2 % CPU. Verder heb ik hier nog een PII 366 met XP en ook die gebruikt ongeveer zo veel CPU als ie idle is. Als je proc zo veel CPU cylcles idle draait heb je flink wat spyware o.i.d. op je bak staan.
Benotti schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 13:24:
Niet alleen in games. Als een cpu niet 100% gebruikt wordt, zit hij voor een deel dus gewoon uit zijn neus te peuteren. Daar betaal je dat ding toch niet zoveel voor :P
Nou ja, het is ook wel fijn als je CPU fan zo nu en dan eens uit kan zodat je rustig van een filmpje kan genieten :P

Too many people, making too many problems

Verwijderd

Mooi.

Maar een 3000+ moet gewoon prima draaien.
MAar behalve dat de taskmanager aangeeeft dat ie 100% is, heb je ook nog wel een echt probleem?
Wat doet ie niet? multitasken naast games is altijd ellende, ik heb dual opteron bakken en daar kun je op multitasken als de beste, TOT je gaat gamen. Games overheersen alles.
Dus tenzij er echt iets niet lukt, zou ik me niet teveel zorgen maken en gewoon doorpielen met wat je hebt.Aan upgraden komt nooit een einde, er is altijd wel iets de bottlenek

Verwijderd

Even over die amd mobile progs....
Ik heb de mijne gisteren bestelt in frankrijk (daar woon ik namelijk ook :P ) en had het geluk dat ik de laatste kon krijgen er waren in totaal maar 4stuks aanwezig.
voor net geen 400euro. Ja duur weet ik maar wil niet van mobo veranderen. Mijn Abit met nf3 blijft een beest in overclocken en wil gewoon zien wat er tehalen is op socket 754 :9

Verwijderd

Hai mensen,

nou nou wat een uiteenlopende verhalen zeg.

Ten eerste: Dankzij de 32bit instructieset die de AMD64 ook heeft spelen alle spellen
gewoon normaal en niet zoals sommige zeggen "de meeste".

Heb zo'n beetje alle spellen al gespeeld en nooit problemen gehad.

Ten tweede: Ik heb een AMD Athlon 64 3000+, 512 pc3200 intern, Geforce 5900XT en
ik speel alle spellen op 1280*1024 op een 21" scherm en heb nooit problemen.

En als ik speel dan is alles vloeiend en van goede kwaliteit.

Ten derde: Waarom zou je nu naar een 3700+ gaan upgraden als je weet dat dit de laatste
in zijn soort zal zijn. Verkoop je 754 moederbord, verkoop je processor en schaf van beide
een nieuw aan. Verkoop ze samen voor zeg: 175/200 euro en koop nieuwe spullen.

Ik zou dan gaan voor een moederbord met socket 939 met een Uli M1695 & M1567 chipset.
Dat is een nieuwe chipset waarmee je AGP en PCI-E videokaarten kunt gebruiken.

Naast zo'n mobo koop je dan een Athlon 64 3200+ VENICE core processor waarbij je een
mail eruit doet naar een aantal zaken en vraagt om een processor van een vroege stepping
(productienummer tussen 0 en +/- 500). Dan heb je zeker een processor die zeer goed
overklokbaar is. En mensen met een 3200+ venice hebben dat ding al als een 4000+ lopen
met een normale luchtkoeler. Zo heb je EN een moederbord waarop je de videokaart kunt
upgraden naar PCI-E EN je hebt een processor die niet te duur is en goed over te klokken is.

Moederbord is +/- 100 euro, proc is nu 175 euro.

Uiteindelijk is het jou keuze, maar als je naar alle opties kijkt qau upgrade gebied en prestatie
lijkt dit me het beste.

Goodluck ermee.

Greetz Sjoerd

Verwijderd

LeX-333 schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:48:
[...]

Ik haal een kleine 5% meer 3dmarks05 onder x64 ...
Kleine 5 % merk je ook? :P nee , maar als er programma's , games in de toekomst allemaal 64 bit worden of meer , dan zul je degelijk wel wat merken :) , dat ontken ik ook niet , het ging momenteel om de game.

• rallygek
[/quote]Ten tweede: Ik heb een AMD Athlon 64 3000+, 512 pc3200 intern, Geforce 5900XT en
ik speel alle spellen op 1280*1024 op een 21" scherm en heb nooit problemen
[quote]

dat kan niet echt kloppen, ook BF2, Doom 3, HL2, colin05?? met deze resolutie??

ik kan veel mensen die nu al met hun 5900XT en Ati 9800PRO al upgrade willen omdat ze spellen met de 800x600 moeten gaan spelen bvb BF2.

T(h)om@s

Verwijderd

Ja ook BF2 en Doom3.

Alleen je moet naturlijk niet alles op de allerhoogste stand gaan zetten.
Die spellen zitten toch zo vol aktie dat het mij echt niet kan boeien
of een kogelhuls die in het water valt nou volledig uitdijende rimpelingen maken
of maar 3 of 4 achter elkaar. Of dat mijn loop van het geweer ff narookt.

Wel leuk allemaal maar als je druk bezig bent valt het toch niet op.

Maar buiten het feit of dat nu wel of niet goed genoeg is, je moet gewoon
af en toe concessies doen. Na 3 maanden is de nieuwste cpu of videokaart
alweer achterhaald en het is geen oplossing om te blijven upgraden.

Ikzelf ga t/m november door met deze videokaart en cpu om dan op de HCC
een M2 mobo aan te schaffen met nieuwe videokaart.
Heb namelijk ook een socket 754 en die is wel aan zijn eind.

Maar voor nu op dit moment blijf ik dat mobo met die Uli chipset de beste
upgradeoptie vinden.

Greetz

Verwijderd

[b]

Wat een onzin! Ik heb hier nog een PII 266 waar 2003 op draait, en als die idle is gebruikt ie niet meer dan 1 a 2 % CPU. Verder heb ik hier nog een PII 366 met XP en ook die gebruikt ongeveer zo veel CPU als ie idle is. Als je proc zo veel CPU cylcles idle draait heb je flink wat spyware o.i.d. op je bak staan.
Screenshot?! incl. Processor snelheid!!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28

Je kunt ook wachten tot over 2 jaar, dan krijg je die 3700+ gratis bij 3 pakken boter, dan zou je zelf geld wat je nu bespaard niet te komen, dan meteen kunnen omzetten in een s939 of s1207(oid :?) en een X4 6400+ kopen oid...

Kun je meteen fatsoenlijk multitasken want dat doet natuurlijk niemand normaliter...
wwillem schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 14:42:
Wat jij je zou moeten afvragen, is hoe je beter kan multitasken. Probeer bijvoorbeeld eens de prioriteit van een spel te veranderen in je taskmanager (taakbeheer oid in NL). Wat ik denk dat vaak een probleem geeft bij multitasken: Het geheugengebruik. Spellen gebruiken meestal flink wat geheugen, als het nodig is voor het spel zelfs bijna al het geheugen. Wanneer je alt-tabbed en even een browser wilt laden, dan moet een gedeelte van je geheugen weggeschreven worden naar je veel langzamere hardeschijf (je pagefile) om zo ruimte te maken voor je browser. Je harde schijf hoor je dus als een gek werken. Een oplossing hiervoor is bijvoorbeeld het wegschrijven overbodig maken (extra geheugen kopen), het schrijven naar je harde schijf sneller te maken (raid 0) of ervoor zorgen dat een spel minder geheugen nodig heeft. Ook hiervoor werkt een snellere cpu niet. Je zocht de oplossing dus in de verkeerde richting :).
En toen waren er X2's en dual channel ;)
Frank_Knopers schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 16:32:
Als ik een CPU op 100% zie dan denk ik juist dat deze de bottleneck is. De videokaart wil dan nog wel verder maar wordt tegengehouden omdat de processor aan zijn max zit.

Ik denk dat je met een 3700+ een betere performance krijgt, maar dit zal niet enorm veel zijn. Er zijn namelijk ook andere onderdelen in het systeem die de beperkende factor kunnen worden.

Mijn inziens is het de moeite niet waard, aangezien je voor datzelfde geld bijvoorbeeld ook snel geheugen of een Asus V9999GE van 200 euro kunt nemen..

De processor kun je dan eventueel een tandje hoger zetten door hem te overclocken. :)
Je lult, als je geen idee hebt waar je over praat zeg dan niets. Verder is bijna iedereen het er mee eens dat load @ 100% niet gelijk is aan je cpu being the bottle neck, en dat is het gewoon niet, op het moment dat je framerate op een gegeven moment omlaag duikt DAN loop je ergens tegen een bottleneck aan ;)
Benotti schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 13:24:
Je cpu zit ook gewoon de halve dag niets uit te voeren... denk je dat koetjes alleen maar RAM inbeslag nemen ofzo?
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 06:49:
Ik zou dan gaan voor een moederbord met socket 939 met een Uli M1695 & M1567 chipset.
Dat is een nieuwe chipset waarmee je AGP en PCI-E videokaarten kunt gebruiken.

Naast zo'n mobo koop je dan een Athlon 64 3200+ VENICE core processor waarbij je een
mail eruit doet naar een aantal zaken en vraagt om een processor van een vroege stepping
(productienummer tussen 0 en +/- 500). Dan heb je zeker een processor die zeer goed
overklokbaar is. En mensen met een 3200+ venice hebben dat ding al als een 4000+ lopen
met een normale luchtkoeler. Zo heb je EN een moederbord waarop je de videokaart kunt
upgraden naar PCI-E EN je hebt een processor die niet te duur is en goed over te klokken is.
Overgangs mobo's zijn een slechte keus, altijd al geweest, vroegah van simm naar dimm en dan sdr naar ddr, multiple slots, sockets of slockets.... die dingen klokken vaak voor geen meter :+
rallygek schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 10:52:
dat kan niet echt kloppen, ook BF2, Doom 3, HL2, colin05?? met deze resolutie??

ik kan veel mensen die nu al met hun 5900XT en Ati 9800PRO al upgrade willen omdat ze spellen met de 800x600 moeten gaan spelen bvb BF2.
Dat is bullshit van de bovenste plank? BF2 draai ik nog met 25-30 frames/sec met een radeon 9600XT en een XP1800+@2100+ (800*600) AA & aniso staan op middel

[ Voor 11% gewijzigd door Rey Nemaattori op 29-07-2005 20:49 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• rallygek
[/quote]D
at is bullshit van de bovenste plank? BF2 draai ik nog met 25-30 frames/sec met een radeon 9600XT en een XP1800+@2100+ (800*600) AA & aniso staan op middel
[quote]

waar je ook tevreden mee bent ;) , als je echt lekker wil gamen, ik geloof niet dat dit echt suppel loopt.
als het wel zo was, zat er nu nog iedereen met een XP1800 een geforce Ti4200 maar dat is dus niet de waarheid,
maar die mensen zijn nu misschien aan 2 of 3 upgrade. en niet alleen om dat ze beste van beste willen hebben, maar omdat de nieuwste spellen lopen niet meer lekker
geld moet rollen!! :*)

T(h)om@s

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 20:46:
Overgangs mobo's zijn een slechte keus, altijd al geweest, vroegah van simm naar dimm en dan sdr naar ddr, multiple slots, sockets of slockets.... die dingen klokken vaak voor geen meter :+

Dat is bullshit van de bovenste plank? BF2 draai ik nog met 25-30 frames/sec met een radeon 9600XT en een XP1800+@2100+ (800*600) AA & aniso staan op middel
Nou thanx voor je gedeelde support want BF2 draaid idd best goed met een 5900XT en 300+.

Maar ze hebben dat mobo bij Tomshardware3 getest en haalt hele goede cijfers. Komt omdat de
PCI-Express 16x op de nortbridge zit (20 lines) samen met wat andere PCI-E.

(Zie foto)

Afbeeldingslocatie: http://www.uli.com.tw/block_diagram/m1695_bdiagram2.jpg

De southbridge stuurt USB 2.0 aan, Serial ATA en ja ja de AGP 8x. Southbridge is door Hypertranport verbonden net als de PCi-E wat ervoor gezorgt heeft dat een videokaart in
deze chipset op de southbridge net zo goed scoort als op een bv N-Force 4 op een AGP kaart.

Er zijn zelfs al mensen die alebei de kaarten als een SLI opstelling hebben geinstalleerd.
En dan niet 2 dezelfde maar bv. een ATI en een N-vidia. Deze opstellingen van hun zijn al sneller als alle bekende officiele sli opstellingen.

Daarbij wordt deze chipset uitgebracht door bijna alle moederbordfabrikanten omdat ze allemaal bang zijn dat ze de boot mislopen. Chaintech, Asrock en Jetway zijn de eerste. Abit, ASUS, Epox
en Soltek zijn ermee bezig.

Dus ook al zijn er in het verleden wel wat miskleunen geweest met overgangs-systemen, door die
Hypertransport verbindingen tussen die chips loopt het als een trein.

Greetz Sjoerd

• jotheman
  • Laatst online: 25-05 22:02

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 14:37:
[...]

Er zijn zelfs al mensen die alebei de kaarten als een SLI opstelling hebben geinstalleerd.
En dan niet 2 dezelfde maar bv. een ATI en een N-vidia. Deze opstellingen van hun zijn al sneller als alle bekende officiele sli opstellingen.
Euh... je bedoelt een ATI & een Nvidia kaart samen in één SLI opstelling? Nou daar wil ik wel 's een fotootje van zien aangezien ATI geen SLI heeft maar Crossfire en dat in de verste verte niet samenwerkt met een Geforce kaart van Nvidia. Of ik begrijp je verkeerd dat kan ook...

I see dead pixels...

• Benotti
Rey Nemaattori schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 20:46:

Je cpu zit ook gewoon de halve dag niets uit te voeren... denk je dat koetjes alleen maar RAM inbeslag nemen ofzo?
Duh, ik bedoel natuurlijk alleen wanneer hij bezig moet zijn.. 8)7

Verwijderd

jotheman schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 14:50:
Euh... je bedoelt een ATI & een Nvidia kaart samen in één SLI opstelling? Nou daar wil ik wel 's een fotootje van zien aangezien ATI geen SLI heeft maar Crossfire en dat in de verste verte niet samenwerkt met een Geforce kaart van Nvidia. Of ik begrijp je verkeerd dat kan ook...
Aste, u vraagt ik lever.

Het gaat om de volgende kaarten die deze persoon heeft laten samenwerken in SLI/Crossfire.

ELSA Geforce 7800GTX 256MB
HIS Radeon X700Pro AGP

Maakt niet uit hoe je het noemt want het zijn 2 aparte kaarten.

Hier de link naar de verzamelpagina:
Hoofdpagina

En hier van de werkelijke pagina met de testopstelling en gegevens.
Testpagina

In de tabellen zie je dat deze opstelling nagenoeg hetzelfde presteert als een pc met
echte SLI of Crossfire. EN dat zonder echte drivers natuurlijk dan he.
Word goes around dat Uli nu aan het onderzoeken is en aan het onderhandelen is
met Nvidia en Ati om zelf een driver uit te brengen die willekeurige kaarten beter
samen laat werken op hun chipset. Zo haal je straks dus nog meer performance.

En bijkomend voordeel is natuurlijk dat als je nu een AGP kaart hebt en je koopt
dit mobo en een nieuwe CPU dat je dan straks een PCI-E kaart erbij kunt zetten.
Alle extra frame szijn meegenomen dus ook die bv. 60 frames van je oude
GeForce 6600GT.

Zijn er nu mensen die het met me eens zijn dat dit een chipset is met veel potentie :)

Oh ja vergeten. Bij bv het moederbord van Asrock die deze chiop samen met Chaintech
als eerste uitgebracht hebben wordt er een adapter los verkocht die de socket 939
omzet naar socket M2 (dus 940 pins). Zo kun je ook na de laatste socket939 cpu's nieuwe
upgrades blijven doen.

Verwijderd

Oh en voor iedereen die wel geinteresseerd is in die nieuwe chipset hier de draad op GOT:

ULi Athlon64 Socket939 TGI chipset: AGP & PCI-express

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 02:56:
[...]

Hier de link naar de verzamelpagina:
Hoofdpagina

In de tabellen zie je dat deze opstelling nagenoeg hetzelfde presteert als een pc met
echte SLI of Crossfire. EN dat zonder echte drivers natuurlijk dan he.
Word goes around dat Uli nu aan het onderzoeken is en aan het onderhandelen is
met Nvidia en Ati om zelf een driver uit te brengen die willekeurige kaarten beter
samen laat werken op hun chipset. Zo haal je straks dus nog meer performance.
ten eerste de inquirer is altijd zo betrouwbaar he ;)
ten 2de ik zie alleen dat ze normale scores hebben voor de kaarten apart op die pagina.
de bovenste met een x700 en de onderste met een 7800.
dus waar staan dan de scores van hun bijde bij elkaar. :?
dit is gewoon een test om te kijken of de agp even snel is als een normale plank met alleen agp.
en daarna een test om te kijken of de pci-e even snel is als een bord met alleen pci-e aansluiting.
hier zijn dus geen testen gedaan met alle 2 tegelijk :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 20:18:
[...]
Screenshot?! incl. Processor snelheid!!
Waarom ? Moest je XP op een P100 krijgen zou die idle ook amper iets van het systeem vereisen.

Daarom dat ze het ook IDLE noemen...

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:45
KICK

Ik zit op dit moment met dezelfde gedachte om eventueel te upgraden van een AMD 64 3000+ naar een AMD 64 3700+ tijdens de komende HCC-dagen. Tijdens enkele games waaronder Battlefield 2 hapert de game nogal omdat m'n HDD flink bezig is. Het lijkt me een geheugen, HDD en/of processor bottleneck. Aangezien ik een redelijk nieuwe AGP videokaart heb en deze niet weg wil doen voor een PCI-e kaart en omdat er vrij weinig nieuwe S939 moederborden met AGP ondersteuning zijn, heb ik in principe de volgende opties:
* Processor vervangen door een AMD 64 3700+
* Extra HDD (SATA)
* Reepje geheugen vervangen (1GB ipv de 256MB reepje, dus een totaal van 1.5GB)

Huidig systeem:
AMD 64 3000+ (S754)
Asus K8V SE Deluxe
1x Dane-Elec 512 MB DDR400 + 1x Corsair 256 MB DDR400
GainWard GeForce 6800GT GoldenSample
WD 160GB 7200 rpm 8mb ATA

Wat lijkt jullie het verstandigste? Zou alleen een reepje geheugen van 1GB volstaan? En een andere HDD, zou dat ook betere prestaties kunnen opleveren (aangezien ik nu niet veel ruimte meer vrij heb, is een nieuwe HDD in principe op korte termijn nodig).

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ik denk zelf dat het aan je hoeveelheid geheugen ligt. Swappen is natuurlijk een killer voor de snelheid van het spel. Aangezien je over een socket754 beschikt is dualchannel niet van toepassing en zou ik de door jou aangegeven optie volgen van geheugen bijkopen. :)

Je kan voor de zekerheid tijdens BF2 even kijken wat je geheugengebruik is. Maar 1GB intern geheugen wordt al aanbevolen volgens de systeemeisen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door _the_crow_ op 23-11-2005 17:14 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• lochtejans
Ik heb effe een screenshot gemaakt van de prestaties tijdens Call Of Duty 2 met de volledige en hoogste detail in directx 9.

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s207209/geheugen.jpg

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

lochtejans schreef op woensdag 23 november 2005 @ 17:37:
Ik heb effe een screenshot gemaakt van de prestaties tijdens Call Of Duty 2 met de volledige en hoogste detail in directx 9.

[afbeelding]
Ik weet niet in hoeverre dat een eerlijk beeld geeft, aangezien ik dan met een 6800ultra 1fps heb. ;)
Maar 38MB fysiek vrij, een hoog geheugengebruik en een dikke swap spreken voor zich hier imho. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Abbadon
  • Laatst online: 12:37
Je piekgebruik is bijna 1,3GB terwijl je maar 768MB geheugen hebt. Dus éérst geheugen bij plaatsen ja :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Ewoutb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-06-2024
Mijn mond viel een beetje open van verbazing toen ik las dat verschillende mensen je hier een processor upgrade aanraden om je games soepeler te laten lopen...

De cpu is bijna nooit de bottleneck en zeker een 3000+ doet nog lekker mee.
Eventueel een kleine overclock om eens te testen hoe zo'n 3700+ nou voelt?
Je kan je geld veel beter besteden aan een goede videokaart van 200-250 euro.
Een 6800GS blijkt een mooie kaart te zijn en met een x800xt kom je ook wel uit de voeten.

Om mijn verhaal nog even te onderbouwen heb ik een linkje naar xbit waar ze het effect van cpu's gemeten hebben in games.
http://www.xbitlabs.com/a.../display/28cpu-games.html
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2.html

laat je niet gek maken en ga zeker niet zomaar van s754 naar s939!!
Een nieuwe cpu zal je spellen ook niet merkbaar beter laten lopen, een videokaart heeft daar veel meer invloed op!

Succes met de beslissing :)

*edit... heel verhaal in een oude post.....*

[ Voor 4% gewijzigd door Ewoutb op 24-11-2005 01:22 ]

Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

lochtejans je plaatje laat zien dat je configuratie (hardware met mogelijk de combinatie software) het zwaar heeft tijdens het potje gamen. Er is niet veel vrij geheugen meer en windows gaat dan geheugen naar de schijf schrijven.
Geld uitgeven aan een CPU voor socket 754 is echt zonde aangezien je al een 3000+ hebt en een AGP videokaart vinden welke extreem veel sneller zal zijn dan je 6600GT is ook extreem duur.
Met extra geheugen heb je de hele tijd profijt en niet alleen tijdens het gamen..

• Nara Shikamaru
  • Laatst online: 25-05 13:26

Nara Shikamaru

Cleverest Strategist

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:20:
edit knop ??? niet te zien...

Naja , nog ff het volgende .

Wat doet je cpu bij idle op je windows desktop.
Hoeveel percentage gebruikt hij.. ?
en je geheugen .
Heb je veel icoontjes rechtsonder staan ?
Als je win XP hebt , http://www.retestrak.nl voor wat xp tweaks , misschien helpt het .

anders even naar start gaan en dan uitvoeren --> msconfig , laatste tabblad en dan alles bij opstarten uitzetten , alleen aanzetten wat ECHT van BELANG is.

Wie weet. succes ermee .
goeie site :) moet je naar board gaan en dan naar retestrak xp kan je een volledige versie van retestrak getweakte winxp downloaden _/-\o_
:9~

Antec Sonata II EC/MT 450Watt | AMD Athlon 64 3700+ s754 | Asus K8N4-E Deluxe | 2X512MB Kingston DDR PC3200|Maxtor 250Gig 16MB cache | Asus EN6600GT 128 MB PCI-E | MX500

• lochtejans
Thx voor de reacties. ;)

Morgen maar effe een reepje van 1GB PC3200 aanschaffen op de HCC-dagen.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
waarom neem je niet een asrock (ik weet het crappy merk) dual sata mobo s939 met agp en pci-x16
dan kun je iig een s939 cpu en later een dual core cpu erin proppen en vooralsnog op je agp kaart gamen en later upgraden naar pci..

• Nivado
IRCfreAk schreef op donderdag 24 november 2005 @ 14:35:
waarom neem je niet een asrock (ik weet het crappy merk) dual sata mobo s939 met agp en pci-x16
dan kun je iig een s939 cpu en later een dual core cpu erin proppen en vooralsnog op je agp kaart gamen en later upgraden naar pci..
Omdat zijn geheugen de Bottleneck is en niet de CPU in dit geval. Nu Heeft hij voor ca. 75 E een veel snellere PC. (ingame dan) Het zogehete "Quick win" principe.
Bovendien als je nu een cpu koopt om die over niet al te lange tijd weer te vervangen kan je net zo goed dan een compleete set van Mobo CPU en GPU kopen, dan zijn er weer hele andere technieken en standaarden. En aangezien hij dan toch nieuw geheugen nodig heeft (ivm DC) kan hij gelijk voor DDR2 (of 3 of 6 ofzo) gaan.
Kortom het heeft nooit zin om nu iets te kopen met het oog op een upgrade over een jaar, want over een jaar is toch alles weer anders.

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 11:29
lochtejans schreef op woensdag 23 november 2005 @ 16:49:
KICK

Ik zit op dit moment met dezelfde gedachte om eventueel te upgraden van een AMD 64 3000+ naar een AMD 64 3700+ tijdens de komende HCC-dagen. Tijdens enkele games waaronder Battlefield 2 hapert de game nogal omdat m'n HDD flink bezig is. Het lijkt me een geheugen, HDD en/of processor bottleneck. Aangezien ik een redelijk nieuwe AGP videokaart heb en deze niet weg wil doen voor een PCI-e kaart en omdat er vrij weinig nieuwe S939 moederborden met AGP ondersteuning zijn, heb ik in principe de volgende opties:
* Processor vervangen door een AMD 64 3700+
* Extra HDD (SATA)
* Reepje geheugen vervangen (1GB ipv de 256MB reepje, dus een totaal van 1.5GB)

Huidig systeem:
AMD 64 3000+ (S754)
Asus K8V SE Deluxe
1x Dane-Elec 512 MB DDR400 + 1x Corsair 256 MB DDR400
GainWard GeForce 6800GT GoldenSample
WD 160GB 7200 rpm 8mb ATA

Wat lijkt jullie het verstandigste? Zou alleen een reepje geheugen van 1GB volstaan? En een andere HDD, zou dat ook betere prestaties kunnen opleveren (aangezien ik nu niet veel ruimte meer vrij heb, is een nieuwe HDD in principe op korte termijn nodig).
Ik zou gewoon gaan voor een Opteron 144 (1,8GHz) of 146 (2.0GHz).

Zijn ~145 Euro en clocken als een gek, meeste halen wel 2,8GHz stuk hoger dan die 3700+ (2.2GHz). Opteron maakt ook gebruik van 1MB Cache.

Dan hou je dus 100 Euro over. Koop daarvan een Asrock S939 Nforce 4 ULI of K8N NEO2 S939 Nforce 3 mobo voor ondersteuning van de Opteron (namelijk socket 939). Dan hou je nog 40 euro over, verkoop je 3000+ moederbord + geheugen voor 120 euro en koop daarvan een setje van 2x512 DDR (kost nog geen 80 euro).
Pagina: 1