Toon posts:

[Ervaringen] Laptop kopen, welke onderdelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inleiding en de algemene eisen:
Wat betreft gewone desktop pc's ben ik redelijk goed op de hoogte en kan ik dit dus ook perfect zelf, maar wat laptops betreft ligt dit toch enigszins anders omdat er hier ook heel andere eisen gesteld worden. Zo moet mijn laptop redelijk stil zijn en mag hij niet te warm worden, ook wil ik geen dikke laptop en moet hij relatief portable zijn en moet het een degelijke, stevige laptop zijn, geen rommel dus ==> Klasse A merk.
In september begin ik in het 6de jaar elektriciteit elektronica, de laptop zou dus moeten dienen om volgend jaar aan mijn eindwerk te werken en de daaropvolgende jaren ook nog moeten dienen in de hoge school. Programma's als Multisim, Ultiboard, Delphi 7, Photoshop, Office,.. moeten (zeer) vlot kunnen draaien naast een antivirus programma, firewall... , dit allemaal op Windows XP pro.
Er hoeft geen software op de laptop te staan. Dit kost toch alleen maar meer en alle software die ik nodig heb heb ik toch zelf. De laptop is niet bedoeld voor spelletjes, echter wil ik wel één spel degelijk kunnen spelen: Unreal Tournament Goty ^^, maar voor deze tijd is dit niet meer zo'n zwaar spel hé.

Het budget:
€1250 (eventueel €1500)

Het gewicht:
Zo licht mogelijk, hier stellen ze dat 3kg nog relatief portable is, ik wil hier dus liefst (lees zeker) niet over gaan. Liefst ook een relatief dunne laptop, daar heb ik niet echt iets over gevonden van wat daar de normen zijn, maar 3cm lijkt me redelijk.
Vraag: Aangezien ik zeer weinig ervaring heb met laptops: Wat vinden jullie de normen qua gewicht en dikte van een laptop?

De processor:
Een mobile processor is dus noodzakelijk.
Intel of AMD?
- Intel Pentium M (Dothan) ==> 21W - 27W ; 32bit ; minder power consumptie, sneller
- AMD Turion 64 MT ==> MT = 25W - ML = 35W ; 64bit ; meer power consumptie, trager
- AMD Sempron M: te traag
Mijn voorkeur: Desondanks mijn voorkeur bijna altijd naar AMD uitgaat, gaat mijn voorkeur hier toch uit naar de Intel Pentium M (Dothan), volgens deze link wordt deze minder warm, heeft deze minder power nodig en is hij in de meeste applicaties sneller. De grote verschillen zitten 'm echter wel in games welke ik niet van plan ben te spelen.
Vraag: Zou ik toch voor de AMD Turion 64 (MT) gaan omdat deze 64bit ondersteund? In de toekomst gaan er waarschijnlijk toch meer en meer 64bit applicaties uitkomen en hier zal de 32bit Intel Pentium M (Dothan) waarschijnlijk toch niet meer kunnen opboksen tegen de 64bit AMD Turion 64 of zie ik dit verkeerd?

Het geheugen:
Minimum 512MB ==> 2x256 of 1x512
Mijn voorkeur: 1x512 ==> ivm eventuele uitbreiding naar 1GB. Edit: 2x256 ==> Intel ondersteund dualchannel, de AMD met 754 pootjes naar het schijnt niet.
Vraag: Bijvoorbeeld bij de Acer Aspire 5024WLMi en de Asus A6K-Q013H zie ik dat het geheugen maar op 166MHz draait terwijl de processor op fsb200 draait. Waarom is dit zo? Ik zou namelijk liever hebben dat m'n geheugen ook op 200MHz draait dan.

De harde schijf:
Minimum 40GB
4200rpm: te traag
5400rpm: Dit is de gulden middenweg, redelijke opslagcapaciteit, gemiddelde warmteproductie, strooomverbruik,...; en tegenwoordig meer en meer verkrijgbaar in standaard laptops.
7200rpm: De snelste harde schijf, maar minder goed verkrijgbaar.
Mijn voorkeur: 40GB 5400rpm. Ik zou denken dat een 7200rpm schijfje toch wel een stuk warmer wordt, meer power nodig heeft en meer geluid maakt maar uiteraard is ze sneller.
Vraag: Is mijn vorige stelling ook waar? Zou ik toch op zoek gaan naar een laptop met een 7200rpm schijfje? Hier zie ik wel dat het 7200rpm schijfje veel meer lawaai maakt en toch wel duidelijk warmer wordt.

De accutijd:
Zo lang mogelijk, min 3h.

Videokaart:
Liefst geen geïntegreerde grafische kaart omdat deze van m'n werkgeheugen snoept. Het mag een simpele kaart zijn, maar zoals eerder al vermeld: UT Goty moet goed speelbaar zijn, ook wil ik een beetje kunnen photoshoppen en af en toe eens een dvdtje kunnen bekijken.
ATI of Nvidia?
- ATI Mobility Radeon X300
- Nvidia Geforce 6200 Go
- Intel Graphics
- SiS
Mijn voorkeur: Nvidia Geforce 6200 Go omwille van zijn TurboCache wat naar het schijnt het energieverbruik moet verminderen. Echter, zo snoept hij natuurlijk ook weer wel van mijn werkgeheugen.
Vraag: Wordt een in de chipset ingebakken grafische adapter veel minder warm als een op het moederbord gesoldeerde grafische kaart? Anders zou ik wel eens om deze reden kunnen kiezen voor een op de chipset geïntegreerde grafische adapter. Voor welke videokaart zouden jullie gaan? (Eventueel meerdere mogelijkheden dan de 2 bovengenoemde.)

Scherm:
Een degelijk scherm, breedbeeldscherm (WXGA) zou leuk zijn voor dvdtjes te bekijken, maar hoeft niet. Als dit een grote meerkost zou zijn.
Minimaal XGA, oftewel 1024x768 ==> liefst SXGA+ oftewel 1400x1050

Optische drive: (geen diskettedrive)
DVD+/-RW drive.

Aansluitingen:
- Standaardaansluitingen (+ eventueel firewire aansluiting (ook hier weer: als dit geen grote meerkost is.))
- Aansluiting voor tv (tv-out)
- Aansluiting voor externe monitor (D-SUB, (DVI?))
- Wireless LAN
- De notebook moet minimaal beschikken over een 802.11b/g mini-pci kaart. Een vereiste is een 802.11b wireless lan module, of beter.
Edit: - rs232 en lpt poort zijn uiteraard ook noodzakelijk bij het programmeren.

Tenslotte:
Heb ik ergens niet aan gedacht?

Kennen jullie toevallig een laptop die ongeveer aan deze specs voldoet?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je weet heel goed wat je wil is me duidelijk. Omdat je het voor jezelf zo duidelijk hebt gemaakt lijkt het me niet echt nodig om deze vraag nog te gaan stellen. Je gaat gewoon met je eisenlijstje op internet en in de winkels kijken. Nette topic start, maar wat hier staat maakt enig advies nog overbodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ik denk ook dat je zelf genoeg opnoemt. Twee dingen vallen nog op:
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 13:08:
Inleiding en de algemene eisen:
Vraag: Zou ik toch voor de AMD Turion 64 (MT) gaan omdat deze 64bit ondersteund? In de toekomst gaan er waarschijnlijk toch meer en meer 64bit applicaties uitkomen en hier zal de 32bit Intel Pentium M (Dothan) waarschijnlijk toch niet meer kunnen opboksen tegen de 64bit AMD Turion 64 of zie ik dit verkeerd?
Dat hangt volledig af van het soort toepassing dat jij verwacht te draaien. Voor MS Office zit je met een 32bit proc nog wel een paar jaar goed... (nou ja, je weet het nooit met die gekke softwarefabrikanten :P)
Scherm:
Een degelijk scherm, breedbeeldscherm (WXGA) zou leuk zijn voor dvdtjes te bekijken, maar hoeft niet. Als dit een grote meerkost zou zijn.
Minimaal XGA, oftewel 1024x768
Voor mij zou dit het belangrijkste criterium zijn, samen met de kwaliteit van het toetsenbord en de touchpad (en misschien de aansluitingsmogelijkheden). Als je er een hele scriptie op bewerkt wegen dat soort dingen toch heel zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 13:13:
Je weet heel goed wat je wil is me duidelijk. Omdat je het voor jezelf zo duidelijk hebt gemaakt lijkt het me niet echt nodig om deze vraag nog te gaan stellen. Je gaat gewoon met je eisenlijstje op internet en in de winkels kijken. Nette topic start, maar wat hier staat maakt enig advies nog overbodig!
Ik heb veel opgezocht, maar ik twijfel over de meeste dingen nog, daarom wil ik graag jullie mening.
Ik vind hier toch nog een hele hoop vragen hoor. Meestal met Vraag: aangeduid en soms misschien een beetje discreter.

@ John_Glenn: - Zouden op den duur niet bijna alle nieuwe toepassingen gebruik gaan maken van 64 bit?
- Het scherm is één van de dingen waar ik absoluut niets van afweet, aan wat kan ik zien of het scherm goed is of niet?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 09:32

Cramthabam

Leef en laat leven

Voor het geheugen zou ik zeggen 2 reepjes dit ivm dual channel draaien.
Voor het beeldscherm ben zou ik zeggen toch wat hoger. Ik heb nu zelf een laptop met 1400x1050 en dit bevalt zeer goed. Je hebt veel meer info op het scherm. Vooral handig bij programeren.
Voor de videokaart zou ik iets kiezen met 64 mb dedicated. Die van mij zit een mobile 7500 in met 64 mb en draai hier nog aardig wat spellen op.
Voor de aanlsuitingen houdt ook rekening met rs232 en lpt poort. Ik heb ze niet en mis ze eigenlijk wel. Veel programeerklusjes moet ik gebruik maken van deze poort.
Voor de harde schijf heb ik een 5400rpm in gebruik en dit bevalt best. Kan niet echt zeggen dat ik hier snelheid aan mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-10 15:07

ultimateharry

Team Slayer:-)

Ik ben zelf erg tevreden over de Dell Inspiron 510m. Ben er op dit moment mijn scriptie op aan het schrijven ;)
Machine is relatief licht en mobiel en zeer stil.
Geconfigureerd naar jouw eisen kom je denk ik rond de 1200 euro uit:
dothan 1,6
15 inch svga
1024 MB
dvd writer
40 GB 5400 rpm
Intel® Pro b/g

met het extra intern geheugen los je het "probleem" van de onboard Intel Extreme graphics ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cramthabam schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 13:34:
Voor het geheugen zou ik zeggen 2 reepjes dit ivm dual channel draaien.
Aangepast, dit was nog geschreven met in het achterhoofd toch te gaan voor de AMD processor met 754 pootjes, deze heeft een singlechannelcontroller. Ik herinner mij inderdaad dat de Intel een dualchannelcontroller heeft.
Voor het beeldscherm ben zou ik zeggen toch wat hoger. Ik heb nu zelf een laptop met 1400x1050 en dit bevalt zeer goed. Je hebt veel meer info op het scherm. Vooral handig bij programeren.
Hoeveel inch is jouw scherm dan?
Voor de aanlsuitingen houdt ook rekening met rs232 en lpt poort. Ik heb ze niet en mis ze eigenlijk wel. Veel programeerklusjes moet ik gebruik maken van deze poort.
Ook aangepast, dankjewel, (bijna) vergeten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 09:32

Cramthabam

Leef en laat leven

Hoeveel inch is jou scherm dan?
Ik heb een 15 inch om precies te zijn een dell inspirion 5100.
Dell heeft niet mijn voorkeur normaal maar op dat tijdstip was het de beste spec/geld afweging.
Ik had volgens mij ook mazzel dat deze er net uit gingen want had een bult upgrades erbij en kort erna was die niet meer te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 13:08:
Videokaart:
ATI of Nvidea?
Mijn voorkeur: Nvidea Geforce 6200 Go omwille van zijn TurboCache wat naar het schijnt het energieverbruik moet verminderen. Echter, zo snoept hij natuurlijk ook weer wel van mijn
Het is niet Nvidea maar Nvidia...

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 13:54

FongWan

The Stormrider ...

Ik ga even per onderdeel je vragen af:
Gewicht:
Mijn M6Ne is 2,8kg en ik vind dit dus net kunnen, vooral omdat ik nog boeken en dergelijke in mijn tas heb zitten dan wordt je tas al snel een stuk zwaarder.

Processor:
met betrekking tot 64bit even een quote van mijn standpunt hierover wat ik enkele dagen geleden heb gepost:
64bit vind ik overrated op dit moment voor een notebook voor standaard gebruik, maar goed ik heb dan ook al een 1 jaar geleden een notebook gekocht en toen zaten mensen ook al van 64bit dan ben e voorbereidt bla bla bla. Heb er tot nu toe nog niet veel van gemerkt dat WinXP 64bit en 64 software & drivers zo goed beschikbaar zijn en goed werken. En dat voor de desktop dan, maar goed ik heb me er niet zo heel erg in verdiept wat er aan 64bit software aanwezig is.

WinXP 64 is volgens mij al uit maar ik zie nog nergens echt dat de mainstream software & drivers al 64 bit geschikt is om er maximaal gebruik van te maken. En je stopt toch geen 4GB ram in je notebook lijkt mij dus dat voordeel vliegt ook al de deur uit. 64 bit is leuk maar practischer op de desktop dan in een notebook imho.

Dus zet eerst goed op papier neer wat de echte voordelen zijn van 64bit en kijk daarna of die voordelen ook iets te betekenen hebben voor een notebook (en dan met name waarvoor je de notebook gaat gebruiken). Dan ga je denk ik snel zien dat 64bit overrated is voor een notebook. Want win2k3 in vm-ware is goed te doen op een p-m 1,74GHz denk ik. Je hebt immers een proc die grofweg net als een p4 rond de 2,7 en 3.0GHz presteert in die Asus zitten. En om te zeggen dat vm-ware op zo een proc niet lekker draait.

Tenzij je echt native 64bit os'sen als unix en linux gaat draaien erop, dan heb ik niets gezegd. Maar das mijn mening over 64bit in een notebook. Voor de desktop zou ik zelf ook voor 64bit gaan.
Geheugen:
Dat je cpu een bepaalde snelheid ondersteunt betekend niet meteen dat de notebook fabrikant ook het snelste geheugen erin zet. Het is namelijk een kosten issue. Ze willen de notebook acceptabel geprijst houden dus als je zelf sneller wilt moet je het zelf kopen en erin zetten. En anders wordt zo een notebook meteen een stuk duurder.

Hardeschijf:
Met een 5400rpm kan je goed mee doorkomen. Ik zelf heb een 7200rpm hitatchi in mijn M6Ne en ik vind niet dat ie echt warm wordt. Maar dat is subjectief. Wat ik wel lekker vind is dat ik gewoon 100mbit bijna haal als ik grote files aan het kopieren ben, zit gemiddeld op 9 a 10MB per seconde. Heb zelf geen 1000mbit netwerk dus ben benieuwd hoe snel dat zou gaan, er zit namelijk 1gbit netwerkkaartje in mijn notebook. Met een 5400rpm schijf red je dat ook wel denk ik. Dus als je meer gb wilt ga dan voor een 5400rpm schijf.

Videokaart:
Als je integrated wilt kom je uit op de intel en die wil je niet aangezien een x300 het een stuk beter doet. Ik weet niet hoe de verhoudingen qua performance liggen tussen de x300 en de 6200 maar dat is denk ik wel te googlen. Gewoon voor de betere kaart gaan als het even kan, ben je eventueel voorbereidt op longhorn en nieuwere spellen. Niet dat die op high te spelen zijn maar das een ander verhaal.

Scherm:
Ga voor een hogere reso dan 1024x768, ik draai 1400x1050 en vind dat fantstisch werken.

Aansluitingen:
een rs232 poort heeft bijna geen van de nieuwere modellen meer. Maar dat kan je met een usb -> rs232 kabel wel omzeilen denk ik. lpt is toch de printerpoort? die zit er vaak nog wel op.

Voor de rest, complimenten voor je startpost. Je bent een van de weinigen die zo een uitgebreide maken. :) Hopelijk kom je hiermee wel uit.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

* John_Glenn haalt zijn schouders op bij dual channel geheugen...

Heb het idee dat het met 64bit software zo'n vaart niet loopt. Op den duur... ja, maar dan heb je het wel over een aantal jaren.

Scherm: is heel persoonlijk. Ik ben fan van hoge resoluties = veel workspace, maar veel mensen met wie ik werk schroeven gelijk de resolutie omlaag als ze achter het scherm kruipen waar ik achter vandaan kom. Verder hou ik niet van hoge helderheid, en diezelfde mensen schroeven gelijk de helderheid op als ik weg ben... Voor een tft geldt dat je min of meer vast zit aan de native resolutie (anders ziet het er vaak niet uit) dus moet je goed bedenken wat je wilt, en een paar laptops bekijken in de winkel.

Over integrated graphics: heeft minder componenten, dus in het algemeen langer bruikbare accu. Buiten het 3D-werk valt het in de praktijk vaak heel erg mee met de impact op systeemprestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FongWan schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:01:
Processor:
met betrekking tot 64bit even een quote van mijn standpunt hierover wat ik enkele dagen geleden heb gepost:

[...]

Geheugen:
Dat je cpu een bepaalde snelheid ondersteunt betekend niet meteen dat de notebook fabrikant ook het snelste geheugen erin zet. Het is namelijk een kosten issue. Ze willen de notebook acceptabel geprijst houden dus als je zelf sneller wilt moet je het zelf kopen en erin zetten. En anders wordt zo een notebook meteen een stuk duurder.

Videokaart:
Als je integrated wilt kom je uit op de intel en die wil je niet aangezien een x300 het een stuk beter doet. Ik weet niet hoe de verhoudingen qua performance liggen tussen de x300 en de 6200 maar dat is denk ik wel te googlen. Gewoon voor de betere kaart gaan als het even kan, ben je eventueel voorbereidt op longhorn en nieuwere spellen. Niet dat die op high te spelen zijn maar das een ander verhaal.

Aansluitingen:
een rs232 poort heeft bijna geen van de nieuwere modellen meer. Maar dat kan je met een usb -> rs232 kabel wel omzeilen denk ik. lpt is toch de printerpoort? die zit er vaak nog wel op.

Voor de rest, complimenten voor je startpost. Je bent een van de weinigen die zo een uitgebreide maken. :) Hopelijk kom je hiermee wel uit.
Processor: Als ik voorbereid wil zijn op longhorn en nieuwere spellen kan ik misschien beter wel voor de AMD Turion 64 gaan.

Geheugen: Raar, PC3200 geheugen voor de desktop is goedkoper dan PC2700 geheugen.

Videokaart: Ik ga zodadelijk even googlen en daarna mijn conclusie bij in de startpost zetten.

Aansluitingen: lpt is inderdaad printerpoort, spijtig van die rs232 poort, maar bij desktop pc's zie ik die er inderdaad ook uit gaan. Maar, gelukkig zijn daar oplossingen voor ;)

Voor de rest: dankjewel voor de uitgebreide uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

mogelijke gulden middenweg: ATi integrated graphics icm een Turion proc. Sneller dan intel graphics en zuiniger dan een non-integrated oplossing. Als je alleen maar dat ene spel speelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Longhorn is zowel 32 als 64 te verkrijgen, de vraag wordt dan nog steeds. Hoeveel software is er bij launch beschikbaar die 64bit native gaat werken.

Ik zou het niet weten hopenlijk meer dan nu het geval is. Maar dat is koffiedik kijken, Longhorn zal toch pas halverwege 2006 goed beschikbaar zijn denk ik. Daarnaast zal ik denk ik toch nog WinXP blijven draaien tot Longhorn wat langer op de markt is en de voor en nadelen wat beter bekend zijn.

Tegen die tijd is dat denk ik al eind 2006 begin 2007 als ik overstap en dan heb ik mijn notebook al grofweg 3 jaar dus is de kans groot dat ik een nieuwe ga halen. Maar tja, the future is hard to see, always in motion is it. (of iets dergelijks, aldus Joda ;) )

Anyway, een Turion met graphics is dan een goede middenweg zoals hierboven werd vermeld.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:19:
mogelijke gulden middenweg: ATi integrated graphics icm een Turion proc. Sneller dan intel graphics en zuiniger dan een non-integrated oplossing. Als je alleen maar dat ene spel speelt...
Is dit dan ipv een Intel chipset een ATi chipset met een grafische adapter in geprogrammeerd? Dit zou inderdaad wel een mooie oplossing zijn. Is deze dan ook zuiniger als de intel graphics?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

niet helemaal, je moet het zo zien, de intelchipset heeft een pci-express aansluiting en daarop wordt een ati of nvidea kaart op aangesloten, of de intelchipset heeft al de graphics core erin zitten. Dit is als je voor een pentium-m gaat. Of voor een ati x200 chipset waarin een ati x300 verwerkt zit met een pentium-m.

Je zou moeten denken aan een sis (of noem maar een ander merk op, via bijvoorbeeld) chipset aangezien je voor een turion gaat. Dan zal je geen intel chipset hebben, op die sis, via (of whatever) chipset zit pci-express en daarop aangesloten een ati of nvidea kaart.

Dit is net zoals op de desktop dus, alleen zie je daar bijna geen integrated graphics mobo's. Chipset en losse grafische kaart of een chipset met de graphics ingebouwd (is altijd hardwarematig btw en niet ingeprogrammeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

FongWan: die ATi Xpress 200 bestaat ook voor de Turion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het terug ongeveer, maar een in de chipset ingebakken graphic adapter is dus veel zuiniger als een op het moederbord gesoldeerde vga kaart of een via pci-express aangesloten vga kaart?
Als dit het geval is ga ik voor die in de chipset ingebakken graphic adapter, ik veronderstel wel dat deze unreal tournament goty nog wel kan trekken, niet?

Edit: Iets wat me nu pas opvalt: waarom hebben nog maar zo weinig laptops een 5400rpm hdd?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

@John_Glenn:
inderdaad, helemaal vergeten.

@ut_alpha:
kosten aspect ... een 5400rpm schijf is duurder dan een 4200rpm schijf en de meeste mensen weten niet dat er verschillende soorten harddisks zijn. dus ipv een 5400rpm van 20gb schermt een notebook merk met 100gb. immers de meeste consumenten denken nog steeds als volgt; groter harddisk is beter, snellere proc is beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FongWan schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:30:
@John_Glenn:
inderdaad, helemaal vergeten.

@ut_alpha:
kosten aspect ... een 5400rpm schijf is duurder dan een 4200rpm schijf en de meeste mensen weten niet dat er verschillende soorten harddisks zijn. dus ipv een 5400rpm van 20gb schermt een notebook merk met 100gb. immers de meeste consumenten denken nog steeds als volgt; groter harddisk is beter, snellere proc is beter ;)
Grrrr, zelfde als bij geheugen dus..
Edit: Even op www.azerty.nl gekeken het verschil tussen een 40GB 4200rpm en 5400rpm hdd: 3EUR, het verschil tussen 512MB PC2700 en PC3200 geheugen: 2EUR..
Totaal: 3+2*2= 7EUR, schandalig gewoon..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 08:30
Ati xpress 200 daar zit niet een X300 in. Het lijkt inderdaad wel op elkaar, maar het is (helaas) toch echt iets anders. Een xpress 200 haalt ongeveer 200 3d marks, een X300 & x600 ongeveer 1000.

Daarnaast moet je even opletten. De 6200 lijkt namelijk verdacht veel op integrated graphics, als in dat ie snoept van intern geheugen. Hij is vrij moeilijk verkrijgbaar en de performance is (iets) minder dan de X300.

Ik zou altijd voor Pentium M gaan. Longhorn is ook gewoon nog beschikbaar in 32 bit. Het is maar de vraag hoeveel programma's er zijn, die echt gebruik maken van 64 bit. Ik denk dat het zeker nog wel een jaar of vijf a zeven duurt voordat 32 bit, een "probleem" wordt. Ook als je kijkt naar de roadmap van Intel, dan zie je dat aan de Pentium M of het centrino platform voorlopig nog geen 64 bit extenties worden toegevoegd. Oftewel ik zou gewoon gaan voor een Pentium M!

Een 7200 rpm disk (7K60 idd), die heeft een stroomverbruik wat 2 wat hoger ligt. Dat is niet veel, dan kun je je ook wel voorstellen, dat ie daardoor nauwelijks warmer wordt. Het performance verschil is echter zeer groot. Dat komt vooral omdat je harde schijf de bottleneck is van de notebook.

Overigens blijft wel de vraag staan, wat had je zelf al gevonden?

Je kunt bijv. kijken naar de Dell D610 ([rml][ Review & Ervaringen] Dell Lattitude D610[/rml]), voldoet aan al je eisen, en is daarnaast lekker klein en licht (2,2 kg). Maar daarnaast komt ook de D810, de Dimension 6000 en weet ik veel wat meer in aanmerking.

Verder zijn HP Compaq (bijv de nx of nc series), Asus (eik teveel om op te noemen), IBM en Sony ook aanraders. Alhoewel IBM en Sony waarschijnlijk buiten je budget vallen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met wat ik nu allemaal weer bijgeleerd heb ga ik 9/10 de Acer Aspire 1692WLMi kopen, dit lijkt mij een zeer degelijke laptop met alles wat ik wil, een Intel Pentium M processor, geheugen dat synchroon loopt met de fsb van deze processor (2x512 DDR2 geheugen), een 100GB harde schijf die tegen 5400 toeren per minuut z'n werk doet en nog een zeer degelijke vga kaart ook, de ATi Mobility Radeon X700 en dit alles tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Voor zover ik gezien heb zitten er wel geen rs232 en lpt poorten op, maar zoals eerder al gezegd in dit topic, daar zijn andere oplossingen voor.

Edit: Nu blijkt dat de 1692WLMi DDRII PC3200 geheugen heeft ipv PC4200 geheugen. Ik zit nu ook te denken aan de 5024WLMi, maar dan met 1gig DDR PC3200 en een 100gig 5400rpm hdd. Dit zou dan ongeveer evenveel kosten als de 1692WLMi met DDRII PC4200 geheugen. Het enige verschil tussen deze 2 laptops zou dan nog de processor zijn (en het geheugen natuurlijk).

Edit 2: De laatste revisies van de 1692WLMi hebben wel DDRII PC4200 geheugen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 17:06 ]

Pagina: 1