Even weer wat leven blazen in dit topic
in overleg met JvS geen nieuw topic geopend
Hier mij review van mijn
htpc (mCubed HFX C30)
Mijn doelstelling was om zo stil mogelijk systeem te creeëren en het liefst volledig fanloos. Welke ik zoal voor office/ internet kan gebruiken maar ook als vervanging voor HDD recorder.
De onderdelen:
•
Kast: mCubed HFX C30
•
Moederbord: Asus P5B-E
•
CPU: Intel E6300
•
CPU koeler: mCubed HPC borg
•
RAM: 2x 1GB CL5 Kingston (667 MHz)
•
HDD: Hitachi 250GB SATA2 (2525DL)
•
HDD silencer: mCubed vertical silencer
•
GPU: Gainward 7600GT (passief)
•
Voeding: Silverstone SST-30NF, 300W (Fanless)
•
DVD-RW: Samsung SH-W163A (sata)
•
Tuner: Hauppauge WinTV PVR 500 MCE
•
VFD: Soundgraph iMON + afstandbediening
•
•
extra: Zalman fanmate op laagste stand met 92mm zalman fan.
Dit alles is via vga kabel aangesloten op mijn Samsung LE 26R71.
Nu missen jullie de geluidskaart

Nou deze heb ik niet aangeschaft omdat de onboard
geluidskaarten voldoende zijn. De extra cpu load kan de E6300 met gemak aan

.
Het installeren was een behoorlijke klus omdat alles kwa ruimte zeer beperkt was. Maar
mCubed leverde er wel een mooie handleiding erbij waardoor het makkelijker werd.
Zoals jullie kunnen zien waren dat behoorlijk veel stappen

En hier onder wat foto's van het opbouwen van het geheel.
Na het moederbord te hebben geplaatst was de cpu aan de beurt. De cpu zelf zat er zo in natuurlijk, maar de koeler vroeg wel extra aandacht.
Na dat probleem te hebben getakkeld kwamen de insteekkaarten aan de beurt (gpu en tuner).
Normaal gesproken steek je zo'n kaart er met gemak in, maar omdat de ruimtie zeer beperkt was in de kast
(inclusief de voetjes 15cm hoog en daardoor precies zo hoog als me versterker
) kwam ik in de knoei met de behuizing.
Uiteindelijk ging de voeding er 'redelijk' simpel erin. volgende de handleiding moest het frontkapje van me dvd-drive eraf maar dat bleek later niet zo te zijn. De hdd moest nog even in de silencer/ koeler zodat ik het geheel kon gaan testen.
Het totaal gaat er dan als volgt eruit zien:
Binnen
Buiten
Een foto van het geheel afgesloten heb ik niet bij de hand omdat er nu vanalles erop staat
Ik heb gekozen voor Vista premium omdat ik het niet lekker voor elkaar kreeg MediaPortal goed te configureren i.c.m. EPG. XP MCE(illegaal) deed dit alles wel goed(afstandbediening van de iMon werkte ook volledig) waardoor ik ben over gegaan op Vista Premium (wel legaal

) De zwarte taakbalk kleurt erg goed bij me monitor/ tv maar dat had anders wel via een thema opgelost kunnen worden
Ondanks alles vind ik niet dat me systeem 100% af is en dat zal ik hieronder toelichten.
Me gpu vind ik af en toe te warm worden, ook al mag hij volgens de drivers 135C worden. Me chipset mist natuurlijk ook behoorlijk was koeling omdat er oorspronkelijk geen airflow is.
Hiervoor heb ik nu dus de Zalman fan + fanmate geplaatst (op laagste stand). Dit koelt het geheel behoorlijk maar geen natuurlijk wel continu een zacht geluidje af.
mCubed heeft ook verschillende fancontrollers in het arsortiment welke hier ook op inspelen. De
T-Balancer - miniNG is een fancontroller welke dmv software volledig naar wens kunt instellen. Om zowel digitale en analoge sensors uit te lezen.
Via een ROM kun je dit alles hardwarematig laten gebeuren zodat een OS vastloper je koeling niet beïnvloed. Deze wil ik dan aan me GPU en chipset laten koppelen zodat eventueel bij een te hoge temperatuur de fan of fans aangaan. Dit alles is natuurlijk als extra veiligheid en vooral voor de zomer maanden bedoeld

. Daarnaast wil ik wanneer SSD wat meer volgroeid is, me OS op zo'n schijfje gaan plaatsen. En als laatste wil ik er nog een floppyDTV in gaan bouwen.
Me oordeel over het geheel:
+ Geluidproductie (met SSD zou je echt 0 db kunnen halen)
+ Design (past goed bij zilver/zwart hifi appatuur)
+ Externe 3.5" slot achter het systeem.
- De ruimte voor extra hdd's (max 2 stuks) en dan 1 optical.
- De prijs van accesoires (cpu, gpu, hdd koeler etc..)