Geen Surround via SPDIF met CMI8738

Pagina: 1
Acties:
  • 1.272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 08:38

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier twee geluidskaarten waaruit ik met geen mogelijkheid surround sound krijg.
Het zijn een terratec aureon fun en een trust 511 allebei met CMI8738 chipset.
Voor de chipset is het nodig om de speakers in windows op stereo te zetten anders kan spdif niet geactiveerd worden. Ik krijg hierna alleen 2 kanaals geluid via Spdif. Ik heb de search gebruikt en google maar ik kan geen oplossing voor dit probleem vinden. Ik gebruik de dvd speler van MCE2005 en de nieuwste powerdvd. Allebei onthouden ze de SPdif stand niet. Wat doe ik verkeerd? Please help!

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
  • Laatst online: 25-10-2022
Als ze beide de spdif stand niet onthouden kan het dan misschien zo zijn dat de geluidskaarten staan ingesteld op 44.1 kHz i.p.v. 48 kHz in het control panel dat bij de drivers zit? En als je powerdvd instelt op spdif, krijg je dan al wel ac3 of werkt het helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
cool_zero schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:28:
Als ze beide de spdif stand niet onthouden kan het dan misschien zo zijn dat de geluidskaarten staan ingesteld op 44.1 kHz i.p.v. 48 kHz in het control panel dat bij de drivers zit? En als je powerdvd instelt op spdif, krijg je dan al wel ac3 of werkt het helemaal niet?
Het control panel heb ik al op 44.1 en 48khz geprobeerd, geen verschil. Ik kan powerdvd instellen op SPDIF alleen zodra ik een dvd afspeel springt hij terug naar 2 speakers PCM stereo. Terwijl ik meerdere dvd's met surround soundtracks heb geprobeerd. Ik krijg dus helemaal geen surround uit de pc. Ook niet via www.concertzender.nl die ook surround uitzendingen heeft. Dit werkte voorheen altijd prima met mijn Nforce2 Moederbordje met soundstorm.

Iemand nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
Het zou kunnen zijn dat je powerdvd versie geen surround ondersteund. Je zou eens kunnen proberen of ac3filter (goed ingesteld op spdif) samen met media player classic wel werkt met de dvds. www.concertzender.nl geeft geen AC3 stream en komt hier gewoon stereo op mijn versterker binnen. Als je wel surround daarvan wil dan moet je de stream encoden naar AC3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
cool_zero schreef op donderdag 27 april 2006 @ 13:47:
Het zou kunnen zijn dat je powerdvd versie geen surround ondersteund. Je zou eens kunnen proberen of ac3filter (goed ingesteld op spdif) samen met media player classic wel werkt met de dvds. www.concertzender.nl geeft geen AC3 stream en komt hier gewoon stereo op mijn versterker binnen. Als je wel surround daarvan wil dan moet je de stream encoden naar AC3.
Mijn Powerdvd versie ondersteunt wel surround en is geregistreerd. Ik heb het acfilter ook geinstalleerd en op SPdif ingesteld. Dit maakt echter geen verschil. De dvd's zijn met verschillende programma geprobeerd waaronder ook mediaplayer classic. Helaas krijg ik echt op geen enkele manier surround :(
http://www.concertzender.nl/cgi/sr.php Is wel echt surround hoor! Dit deed het altijd prima op mijn soundstorm (Kan iemand dit bevestigen?).
Ik snap er echt niks van. Heel vreemd. Hij stuurt gewoon PCM stereo uit wat ik ook probeer. iig bedankt voor de suggesties cool_zero!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
Er zijn al wat topics over dit probleem, zoals deze:
hoe krijg ik geluid uit mijn terratec 5.1 digitaal out?
Vooral het eerste antwoord kan erg nuttig zijn.

Daarnaast zou je eens deze file kunnen proberen, die zou i.c.m. ac3filter Dolby digital moeten doorgeven. Dan weet je zeker dat het niet aan de bestanden/instellingen van de dvd ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56
Ik ben zelf opzoek naar een leuke 7.1 geluidskaart en wat mij het eerste opviel toen ik de Trust 7.1 kaart bekeek op de website was dat deze over Spdif alleen Stereo kon gooien. Trust betaald waarschijnlijk de licenties niet voor DTS en Dolby en dat soort gedoe. Terwijl andere kaarten met dezelfde chipset wel deze opties hebben.

Daarnaast heb ik in het verleden ook een Cmedia chip gehad op een mobo (msi kt3 ultra aru), daar heb ik toen ook van een ander bedrijf de software voor gezocht en dat werkte allemaal.

Mijn advies is dan ook om een keer andere drivers te proberen, van een betere geluidskaart die dezelfde chipset gebruikt, er staan volgens mij generieke drivers op de cmedia site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfde probleem hier met met trust 511 kaartje :(
In handleiding staat dat je via Windvd er wel surround uit moet kunnen krijgen maar bij dvdtjes loopt het programma vast... Verder ook vanalles geprobeerd met verschillende programma's maar overal hetzelfde.

@Jfwiet,
Heb weinig verstand van drivers enz, maar welke zou ik erop kunne gooien of maar netzolang drivers installeren totdat ik er surround uit heb ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
Ik heb dus de terratec en de trust kaart met dezelfde chipset. Allebei met hetzelfde probleem. Ik heb inmiddels ook WINDVD geprobeerd. Deze geeft helemaal geen geluid over SPDIF. Hierna ben ik gaan zoeken in beide dvd programma's en heb het volgende gevonden bij powerdvd:
Multimedia Audio Device: Terratec Aureon 5.1 (not in use)
SPDIF output device not detected. (terwijl ik wel geluid krijg via spdif (stereo)).

Op een of andere manier pakt hij steeds de directsound codec en gebruikt hij niet de aureon. Dit terwijl wel alles goed staat in de windows settings!

Kan iemand dit bevestigen? Oplossingen zijn ook welkom.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
Ik heb er inmiddels zoveel tijd in gestoken en kom er echt niet uit. Ik ben nu aan het overwegen om een andere geluidskaart te kopen. Welke kaarten zijn aan te raden? Ik zoek een kaart die weinig problemen kan veroorzaken en die een optische of coax aansluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
Woeiiii, Ik heb nu surround via theatertek 2.2. Voor de rest werkt nog geen enkel programma. Ik heb voor de zoveelste keer de c-media chipset drivers geinstalleerd ipv de drivers van terratec. Het mooie van theatertek is dat je het geluidsapparaat kan selecteren (cmedia audiodevice ipv directsound). Andere programma's hebben deze optie niet. Ik vermoed dat er iets mis is met het directsounds apparaat. Via dxdiag werkt echter alles vlekkenloos. Ook staat de C-media als standaard device bij de sound instellingen. Heeft iemand een suggestie hoe ik dit probleem kan aanpakken. Ik heb namelijk windvd, powerdvd, bsplayer en mediaplayer die ook surround moeten hebben. De ACfilter staat ook al op SPDif ingesteld dus alles zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

In dit topic op Hydrogenaudio raden ze deze drivers aan voor AC3-passthrough op de CMI8738. Heb er geen ervaring mee zelf.

Succes.

edit: en er staat nog wat meer boeiende info in die thread, maar ik heb zelf niet meer zo'n kaart dus vind het niet zo interessant om te lezen... :)

[ Voor 20% gewijzigd door John_Glenn op 01-05-2006 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wh00tie !
Heb nu ook Dolby digital voor elkaar via "theatertek". Kan dr zelfs Dts uit krijgen terwijl mn Trust kaartje nergens aangeeft dat die dat ondersteund :P

Dank naar audi_s2 !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuzzyFocus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-06 11:23

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Ik weet het, het is een oud topic, maar het volgende is misschien handig voor mensen (zoals ik was) die de SPDIF maar niet aan de praat krijgen voor AC3 (oa. in AVI files).

Ik heb een Terratec Aureon Fun, welke ik middels een optische kabel aan mijn Dolby Digital receiver heb hangen. Ik gebruikte de Terratec driver, van CMedia v5.12.1.646). Met deze driver kreeg ik altijd stereo PCM output waarbij alleen 44.1Khz werkte op mijn Sony receiver.

Als ik PowerDVD 5 gebruikte, kon ik echter WEL 5.1 geluid eruit krijgen, alleen werkte dit met DVDs en niet met Xvid en DivX films.

Echter, er is nu een homebrew driver (http://www.hydrogenaudio....ion/index.php/t49350.html) een stuk beter werkt. Deze driver is optimaal voor mensen die de CMI8738 chip middels een digital out aan hun receiver hebben hangen !! Hij ondersteund zelfs 96Khz, wat volgens CMedia officieel niet ondersteund word)

Na het installeren van de driver (zie de website) heb ik geprobeerd of ik nu eindelijk AC3Filter (http://ac3filter.net/) aan de praat kon krijgen. Hoewel de nieuwste versie 1.11 niet werkte is het me wel gelukt met de oude vertrouwde 0.70b versie. Hierbij heb ik als output SPDIF gekozen en kon ik alle AVI films met AC3 geluid probleemloos afspelen.... en wat een geluid !!

Het hele internet staat vol met mensen die problemen met deze zeer goedkope geluidskaartjes hebben, maar een echte oplossing heb ik nog niet gevonden. Vandaar dat ik dit dan maar even op GOT post !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux kan volgens mij prima met dat kaartje overweeg.
Ik gebruik zo'n ding in mijn geexbox based (=linux+mplayer) media PCtje, en ondervind geen enkel probleem met SPDIF uit:
AC3 en DTS passthrough werkt perfect bij DVD playback
Bij wav/mp3 playback wordt (waar nodig) automatisch van 44.1 naar 48khz output geschakeld.
Zelfs playback van in wav embedded DTS signalen werkt probleemloos...
Pagina: 1