Welke laptop raden jullie mij aan

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:42
ik zit met het volgende probleem ...straks begint er een nieuw schooljaar voor mij en ik moet dus een nieuwe laptop hebben....maar ik weet niet welke ik moet kiezen...heb de keuzen tussen 2 laptops

1 (aanbieding van school) Asus Z92V

2 (leek mij zelf wel wat) Acer Aspire 5024 WLMi

Specs Asus Z92V :
Processor Intel® Centrino® processor 1.74 GHz, Dothan 740, 2MB L2
Chipset Intel® 855PM, New Sonoma platform
Geheugen 1 x 512 MB geheugen
PCMCIA uitbreidingssloten 1 maal type I/II
Harddisk 80 GB Grafische kaart ATI Mobility X700 (pci-express)
Video geheugen 64 MB DDR
Beeldscherm 15.4 inch breedbeeld TFT scherm (WXGA+)
Optische drive (intern) 8x DVD+/- RW Double layer (bootable)
Geluidskaart Geïntegreerd AC 97 SoundBlaster Pro Compatible
Modem V.92 56Kbps modem
Aansluitingen 1 x 15 pins Mini D-sub VGA 4 x USB 2.0 3x audio (Speaker out/Mic-in) 1 x RJ11 modem connector 1 x RJ45 LAN connector 1 x parallel 1 x IEEE 1394 1 x TV-Out 1 x IrDA Wireless 802.11b/g Wireless LAN geïntegreerd
Accu Li-Ion 8 cells 4400mAh (+ externe voeding)
Afmetingen HxBxD in mm 22-34 x 354 x 273
Gewicht 2,6 kg
Toetsenbord Standaard QWERTY
Muis/webcam Touchpad + ingebouwde webcam (1.05 Mb Pixels)
Speakers 2 interne stereo speakers
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home NL/ Works NL af fabriek en/of image VU Service en garantie 2 jaar wereldwijde pick-up en return garantie

Specs Acer: Aspire 5024WLMi

# Turion64 1.8 GHz
# 15.4TFT WXGA CrystalBrite
# 512MB
# 80GB
# DVD Dualdoublelayer
# LiIon 56K
# GigLan 802.11b/g
# no FDD
# 128MB ATI X700 card reader

Nu komt er in welke ik ook koop minimaal 1Gb aan geheugen in...
omdat ik met bepaalde projecten bijvoorbeeld in Vm-ware een windows server 2003 moet opzetten en draaien

de acer spreekt mij juist aan omdat daar een 64bit inzit en door zijn redelijke videokaart (beetje game is nooit weg :P )

maar de asus omdat ik toch zeker van ben dat de centrino goed genoeg is ....en school mij die zelf aanbied ...

maar misschien hebben jullie ook andere systemen in gedachten Post deze Graag ook hier

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:43

samo

yo/wassup

De ideale laptop heeft veel te maken wat je er mee doet. Alleen maar 2 toepassingen noemen is niet voldoende, dus afgaande op jouw informatie kan ik je geen advies geven.
Hoe belangrijk vind je bijvoorbeeld mobiliteit? Of moet het toch vooral dienen als desktopreplacement?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• rg-mohwa
samo-arne schreef op maandag 25 juli 2005 @ 11:19:
De ideale laptop heeft veel te maken wat je er mee doet. Alleen maar 2 toepassingen noemen is niet voldoende, dus afgaande op jouw informatie kan ik je geen advies geven.
Hoe belangrijk vind je bijvoorbeeld mobiliteit? Of moet het toch vooral dienen als desktopreplacement?
ja ik moet er elke dag met de bus mee naar school ...dus het is niet fijn als hij 8 kilo weegt zeg maar

zoals ik al zij hij is bedoelt voor school.
vm-ware sessies draaien.
documentatie's maken (zeg maar gehele office pakket)
beetje internetten
soms spelletje spelen

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

64bit vind ik overrated op dit moment voor een notebook voor standaard gebruik, maar goed ik heb dan ook al een 1 jaar geleden een notebook gekocht en toen zaten mensen ook al van 64bit dan ben e voorbereidt bla bla bla. Heb er tot nu toe nog niet veel van gemerkt dat WinXP 64bit en 64 software & drivers zo goed beschikbaar zijn en goed werken. En dat voor de desktop dan, maar goed ik heb me er niet zo heel erg in verdiept wat er aan 64bit software aanwezig is.

WinXP 64 is volgens mij al uit maar ik zie nog nergens echt dat de mainstream software & drivers al 64 bit geschikt is om er maximaal gebruik van te maken. En je stopt toch geen 4GB ram in je notebook lijkt mij dus dat voordeel vliegt ook al de deur uit. 64 bit is leuk maar practischer op de desktop dan in een notebook imho.

Dus zet eerst goed op papier neer wat de echte voordelen zijn van 64bit en kijk daarna of die voordelen ook iets te betekenen hebben voor een notebook (en dan met name waarvoor je de notebook gaat gebruiken). Dan ga je denk ik snel zien dat 64bit overrated is voor een notebook. Want win2k3 in vm-ware is goed te doen op een p-m 1,74GHz denk ik. Je hebt immers een proc die grofweg net als een p4 rond de 2,7 en 3.0GHz presteert in die Asus zitten. En om te zeggen dat vm-ware op zo een proc niet lekker draait.

Tenzij je echt native 64bit os'sen als unix en linux gaat draaien erop, dan heb ik niets gezegd. Maar das mijn mening over 64bit in een notebook. Voor de desktop zou ik zelf ook voor 64bit gaan. Want nu lijkt het meer dat je 64bit wilt om het 64bit. Niet omdat het voor jouw gebruik een verbetering is.

Oh btw op een Pentium-M kan je prima gamen,
Dothan Unleashed : Intel's Pentium-M Processor On The Desktop
Dothan Revisted : Focusing On Gaming Performance

Het tweede punt dat je aanhaalt om voor Acer te gaan is ook niet echt een sterk argument, de Asus heeft van wat ik zie gewoon ook een mobile x700. Het verschil is dat de Acer 128MB heeft en de Asus 64MB ram. Daar ga je niet zo heel veel verschil in merken qua performance.

Daarnaast heeft de Asus een veel hogere resolutie namelijk WXGA+ en de Acer WXGA dus voor grafische programma's, coding en dergelijke kan je veel meer op je scherm kwijt op de Asus.

Asus heeft 2 jaar pick up ande return garantie, Acer 1 jaar (weet niet of dat ook pick up and return is).

Naast al die punten die ik noem spelen de volgende dingen voor mij ook een belangrijke rol:

Kwestie van eigen keuze en feeling bij een merk.

Acer is over het algemeen iets voordeliger dan Asus bij een gelijke config.
Dan gaan de volgende dingen meespelen in een keuze, mijn mening in ieder geval:
- service
- garantie
- ervaringen met het merk

In alle drie schiet Acer in mijn persoonlijke mening te kort.
- service, lees de verschillende ervaringen met andere modellen (gebruik de search), zoek op kassa voor een artikel, in een woord drama, maar aan de andere kant heb je natuurlijk ook mensen die gelukkig nooit iets hebben gehad. maar als er iets is :X
- garantie, Acer standaard 1 jaar en Asus 2 jaar. Maar tussen gelijk hebben en gelijk krijgen is een wereld van verschil en dat risico wil je niet nemen lijkt mij.
- ervaringen, die zijn verschillend, werkt Acer dan is het een goed ding, Asus hetzelfde maar wanneer er grepareert moet worden dan gaat de kroon naar Asus op dit moment gezien de verschillende verhalen die hier op het forum terug te lezen zijn.

Dus als jij een goed gevoel hebt bij Acer dan kan het je euries schelen maar houdt de hierboven genoemde dingen wel in je achterhoofd. Ik zelf heb het risico niet genoemen. Goedkoop kan duurkoop worden. En dan niet te spreken over de emotionele stress en dergelijke als dingen fout gaan en jij voor je rechten moet gaan vechten.

Ten slotte, zet ze specs even in excel naast elkaar met de prijzen. Kijk per onderdeel welke de betere specs geeft en maak je keuze. Dan zie je denk ik zelf ook wel dat die Asus die je school aanbiedt zeker geen slechte deal is.

Succes met je keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door FongWan op 25-07-2005 12:06 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-01 20:02
De Asus is lichter (2,6 kg t.o.v. 3,07 kg)
Bovendien is bij de Asus het geheugen gemakkelijker uit te breiden.
De Asus heeft namelijk 1 x 512 MB geheugen.
De Acer heeft echter 2 x 256 MB geheugen.
Dus als je wil uitbreiden naar 1 GB, moet je bij de Acer de geïnstalleerde modules weggooien (of verkopen). Bij de Asus kan je gewoon een latje van 512 MB bijstoppen.

Je kan ook onmiddellijk een laptop kopen met 1024 MB, bijvoorbeeld de Acer Aspire 1692.
Maar zoals FongWan zegt, is de Asus Z92V zeker geen slechte keuze.

• MAX3400
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

VMware op een laptop?? Geen idee wat je onder VMware wil gaan doen, maar 1G geheugen dus minimaal en (als ik naar collega's kijk) een externe USB2-schijf voor grote/veel machines opslaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• .nick
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-07-2023

.nick

Where words fail, Music speaks

een intel 855pm chipset met pci-expres en ondersteuning voor sonoma? moet dat niet de intel 915 chipset zijn?

.nick

• rg-mohwa
MAX3400 schreef op maandag 25 juli 2005 @ 12:18:
VMware op een laptop?? Geen idee wat je onder VMware wil gaan doen, maar 1G geheugen dus minimaal en (als ik naar collega's kijk) een externe USB2-schijf voor grote/veel machines opslaan.
nouw ik word verplicht (school) om vm-ware sessies te draaien met win2003 server :S jah liever niet maar jah het moet

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
aangeraden laptop :)
Tweakers topic
nu bij dell voor 879 euro :D

[ Voor 13% gewijzigd door Zynth op 25-07-2005 14:22 ]

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:33

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

.nick schreef op maandag 25 juli 2005 @ 13:06:
een intel 855pm chipset met pci-expres en ondersteuning voor sonoma? moet dat niet de intel 915 chipset zijn?

.nick
Lijkt mij ook ja. Check!

Verwijderd

ACER Aspire 5024

Qua prijs enorm mooi.

En qua prestaties hoger als de 1,7Dothan.

Ikzelf heb hem ook en batterijduur is ongeveer 5 uur :)

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Prestaties ontlopen elkaar niet zo heel erg veel hoor in de ene test wint de P-M en in de andere de Turion, behalve in games want daar wint een gelijkgeklockte P-M.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 08:08:
Same here, maar ik zie hem nog niet terug op Acer.nl en bij de co.uk site staat dat bt wel optioneel is.. Ik wil dit ding!! Als ik kijk naar vergelijkingen tussen Turion en Petium-m dan vind ik deze review:
http://www.gamepc.com/lab...=turion64&cookie%5Ftest=1
en dan zie je dat een gelijk geklokte pentium net ff wat sneller is en net ff wat minder vermogen opneemt.. ergens anders las ik wel weer dat het verbruik bij de Turion inlusief north bridge is.. Hmm, nouja... die Turion is iig veeeel goedkoper ;)

Hoe zit dat nu met batterijduur en kun je ergens al bestellen met bt aan boord en eventueel 5400 rpm schijf??
Wow, 5 uur op de batterij, wat zijn je instellingen en gebruik dan? Wel een lekkere werktijd trouwens. Want ik kan op mijn notebook net 4 uur office, wlan inet, muziek luisteren. Of naar een Lord of the rings extended dvd kijken op de batterij. Met backlight tussen de 50 en 100%.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-01 20:02
Ik weet ook niet waar hij die 5 uur haalt. :?
Bij Acer zelf zeggen ze 'up to 3 hours'.
Dan lijkt het mij sterk als je meer dan 3,5 uur haalt.
Zie ook dit artikel.

Verwijderd

LievenD schreef op maandag 25 juli 2005 @ 18:42:
Ik weet ook niet waar hij die 5 uur haalt. :?
Bij Acer zelf zeggen ze 'up to 3 hours'.
Dan lijkt het mij sterk als je meer dan 3,5 uur haalt.
Zie ook dit artikel.
Clean install.
Alle overbodige rommer uit. msconfig en het hele zooitje.
Drivers goed installen.

no sp 2 trouwens.

Maar voor de rest.

5 uur is wat afgerond hoor.

4,54 min is het ong. :)

Maar tis een enorm lekker notebookje.
Ben er erg blij mee.

Verwijderd

FongWan schreef op maandag 25 juli 2005 @ 17:41:
Prestaties ontlopen elkaar niet zo heel erg veel hoor in de ene test wint de P-M en in de andere de Turion, behalve in games want daar wint een gelijkgeklockte P-M.

[...]

Wow, 5 uur op de batterij, wat zijn je instellingen en gebruik dan? Wel een lekkere werktijd trouwens. Want ik kan op mijn notebook net 4 uur office, wlan inet, muziek luisteren. Of naar een Lord of the rings extended dvd kijken op de batterij. Met backlight tussen de 50 en 100%.
Game pc is een hardwareboer.

Als je die review van notebookreview leest dan zie je dat de Turion 1,8 over het algemeen redelijk gelijk is aan de Pentium M 1,8.

En naar mijn mening is de Turion het meeste bang for buck.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:04
Sorry Tankeriv, ik geloof er echt nix van. Ik heb nu aardig wat reviews gelezen van Turion laptops en daar hebben ze het over een batterijduur van rond de 3 uur (3,5 uur met alles uit (geen wifi, laagste helderheid display) en alleen lezen). Een vergelijkbare Pentium M haalt zo'n 4 uur (of meer).

Ik sluit me verder volledig aan bij FongWan, die heeft alle argumenten al gegeven!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

yep, na het lezen van die benches toch even verder verdiepen in de turion. Want ik had van verschillende kanten vernomen dat de turion niet te p-m killer was dat men gehoopt had.

Maar je hebt wel wat nieuwsgieriger gemaakt omtrent de turion in ieder geval.

[ Voor 194% gewijzigd door FongWan op 25-07-2005 20:29 ]

Verwijderd

Hoedje schreef op maandag 25 juli 2005 @ 20:22:
Sorry Tankeriv, ik geloof er echt nix van. Ik heb nu aardig wat reviews gelezen van Turion laptops en daar hebben ze het over een batterijduur van rond de 3 uur (3,5 uur met alles uit (geen wifi, laagste helderheid display) en alleen lezen). Een vergelijkbare Pentium M haalt zo'n 4 uur (of meer).

Ik sluit me verder volledig aan bij FongWan, die heeft alle argumenten al gegeven!
Ik ben hier niet om reclame te maken voor de Turion.
Ikzelf heb dat ding gewoon gekozen omdat dat ding volgens mij de beste bang for buck heeft.

En ik heb ooit achter een Acer Aspire 1511 gezeten en dat ding draaide met niks doen en alleen aanstaan ook 4 uur op een batterij.

Ook niemand die me geloofde.

Het was n.l. zo dat ik bij een vriend zat die dat ding gekocht had en ik een beetje aant kloten was met msn en tegelijkertijd een film aant kijken was. (@ tv).

Om half 9 kwam ik daar. En om half 1 ging dat ding uit vanwege de batterij.
Hij was toen net nieuw.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 20:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 20:29:
[...]

Ik ben hier niet om reclame te maken voor de Turion.
Ikzelf heb dat ding gewoon gekozen omdat dat ding volgens mij de beste bang for buck heeft.

En ik heb ooit achter een Acer Aspire 1511 gezeten en dat ding draaide met niks doen en alleen aanstaan ook 4 uur op een batterij.

Ook niemand die me geloofde.

Het was n.l. zo dat ik bij een vriend zat die dat ding gekocht had en ik een beetje aant kloten was met msn en tegelijkertijd een film aant kijken was. (@ tv).

Om half 9 kwam ik daar. En om half 1 ging dat ding uit vanwege de batterij.
Hij was toen net nieuw.
Ja dat is dus dikke bullshit. Ik heb die 1511 ook. en ik haal er maximaal, wanneer alles uitstaat en teruggeklokt is, 2 uur max mee!! EDus no way dat jij er 4 uit trekt!!!!

Verwijderd

Yep, voor alle duidelijkheid, de Z92V heeft een Intel Alviso PM (Intel 915PM) chipset. Ik heb hem ook besteld voor € 1199,- :o

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-01 09:57

Emiel1984

Made in NL

Ik zou persoonlijk al voor een Asus laptop gaan en er voor zorgen dat je 3 jaar garantie hebt. Drie jaar geleden ben ik begonnen op de HTS waarbij de gehele klas een laptop diende aan te schaffen. Alle laptops werden ongeveer 20+ uur per week intensief gebruikt.

De ervaring was dat bij alle HP laptops (ongeveer 5) binnen 1,5 jaar RMA moesten.De behuizing was echter wel vrij stevig. Bij de Acer laptops(ongeveer 9) ging de behuizing van de helft binnen een jaar scheuren vertonen. De hardware zelf bij de Acer laptops was wel goed. Bij asus laptops (ongeveer 9) is er geen enkele RMA geweest binnen 1,5 jaar. Er waren daarbij 3 laptops die kleine scheurtjes kregen in de behuizing binnen 1,5 jaar. Mijn eigen laptop (asus m6va) moest na 2,5 jaar RMA. Hij was binnen 2 weken weer terug (P&R) (dit kan tot +\-8 weken duren in vakantieperioden, zie oud asus m6x topic). Bijna de gehele laptop werd vervangen door nieuwe onderdelen(mobo, cpu fan, scherm). Terwijl ik alleen had aangegeven dat de laptop was luidruchtig was en het scherm soms wegviel. Bij de reparatie werd netjes een rapport gemaakt met de testuitslagen, deze werd bij het terugsturen meeverzonden.

Wellicht is er de afgelopen 3 jaar veel veranderd maar mijn zusje heeft sinds 1,5 jaar ook een asus laptop uit de budgetgroep (Zx??) welke nog nooit problemen heeft gegeven. Ze gebruikt(e) de laptop voor school, ongeveer 2 uur per dag. Nu voornamelijk voor een spelletje, hyves, msn en email.

Edit::
Bijna iedereen zal de laptop op de adapter aansluiten als hievoor mogenlijkheden zijn. Omdat op de meeste scholen dit tegenwoordig prima voor elkaar is raad ik je aan niet teveel naar accuduur te kijken. De accuduur zal na een jaar met minimaal 20% zijn afgenomen.

Edit::

@ hieronder... foutje ... :) ach extra info voor mensen die oude topics gaan doorlezen. De nieuwe layout had me niet direct 'verteld' dat het topic meer dan x weken oud was..

[ Voor 13% gewijzigd door Emiel1984 op 01-10-2008 09:47 ]

[LTS][MTS][HTS]

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-01 16:42

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik gok dat die in 2005 al een laptop heeft gekocht....

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:13

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Emiel1984 schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 09:40:
Ik zou persoonlijk al voor een Asus laptop gaan en er voor zorgen dat je 3 jaar garantie hebt.
Dit topic is inmiddels 3 jaar oud, dus als de TS dat gedaan heeft, is de laptop net niet meer in de garantie. :z

swtimmer :w
/traag

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 01-10-2008 09:43 ]

Alles kan stuk.

• Djie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-01 20:53
hahaha grappig deze :) Topic had opgelost/gesloten kunnen worden volgens mij.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:16
Yo! Djie ;)

Als jij hier om kan lachen, pak jij dan de schop om dit topic de grond in te krijgen om daarna het resterende gat op te vullen met modder? bvd. :+
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.