/me Het Dell Inspiron 510m topic deel 3 * |
![]() |
Introductie & kennismaking |
Welkom bij alweer het 3e deel uit de Dell Inspiron | 510m reeks. Of u nu voor een bedrijf werkt, zelfstandig bent, of als ambitieuze notebookgebruiker op zoek bent naar een draagbare computer voor een aansprekende prijs, met de Inspiron 510m hebt u de ideale oplossing. De Inspiron 510m is verkrijgbaar in verschillende schermformaten en levert de prestaties die nodig zijn om uw zakelijke toepassingen uit te voeren, DVD's af te spelen, en e-mail en digitale afbeeldingen te beheren - ongeacht tijd en plaats. Allereerst een kleine waarschuwing, dit is een 'ervaringen' topic, dat betekend een centrale plek voor discussies over één centraal onderwerp, zoals aangegeven in de titel. Tevens is dit de plek voor o.a. Infolinks/Nieuwslinks/Reviews/Reviewlinks/BIOS en driver updates/Benchmarks. Hier is ruimte voor goed onderbouwde ervaringen/vragen/stellingen (en dus zeker niet "ik heb dit ook en ik ben er tevree mee" of "wat is sneller, deze Acer of deze Medion?"). Dus geen 'simpele' FAQ/RTM/Zoek vraagjes tussendoor of een op zichzelf staand probleem, ook al is het onderwerp gerelateerd. De vorige twee delen vinden we op deze locatie: [rml][ Ervaringen] Dell Inspiron 510M - Deel 2[/rml] [rml][ Ervaringen] Dell Inspiron 510M[/rml] Centrino 510M of P4 5100 kopen? Mobiel computergebruik op zijn best Op zoek naar een krachtig, licht en aantrekkelijk notebook? De Dell Inspiron 510m is de ideale oplossing voor een zeer aantrekkelijke prijs. De Inspiron 510m biedt het beste op het gebied van mobiel computergebruik met de nieuwe Centrino Mobile-technologie van Intel, een reeks draadloze oplossingen, 15.0"-LCD-schermen en verschillende aansluitingen in een dun en licht ontwerp. Dell biedt u, zoals altijd, de mogelijkheid de Inspiron 510m helemaal aan uw behoeften aan te passen. Kracht voor prestaties De Inspiron 510m biedt een onverzettelijke prestatie voor zowel zakelijk als hobbygebruik, met moderne kantoortoepassingen, multimediaprogramma's en DVD-films. De krachtige mobiele Intel Centrino-technologie, de 802.11b Wi-Fi-technologie en de Pentium M-processor zijn speciaal ontworpen om een efficiënte verwerkingstijd te bieden en de levensduur van de accu te verlengen. Oplossingen voor al uw communicatiebehoeften Alle Inspiron 510m-systemen zijn uitgerust met netwerktechnologie waarmee u zowel thuis als onderweg verbinding kunt maken. Het systeem heeft een ingebouwde 10/100 Ethernetkaart, een ingebouwde wireless LAN-kaart of een faxmodem voor inbeltoegang voor als u onderweg bent. Het toevoegen van randapparaten zoals camera's en printers is uiterst gemakkelijk met de ingebouwde IEEE 1394 (Firewire)- en USB 2.0-aansluitingen. Voor handige draadloze verbindingen met printers, faxapparaten, toetsenborden, handhelds of andere Bluetooth-apparaten kunt u de ingebouwde Bluetooth-optie selecteren om uw persoonlijke netwerk op te zetten. En nu zonder marketingmannetje van dell? De Inspiron 510m is een net iets lichtere (+-2,5 kilo) 15" laptop welke meer dan uitstekend geschikt is voor kantoorwerk, internetten en mobiel werken. Meer dan prima voor het multimedia gebeuren maar door het ontbreken van het goede grafische kaart (hij bezit een Intel Extreem Graphics Onboard videokaart) helaas niet supergeschikt voor de die-hard gamer. Games als Counterstrike, Unreal Tournament en NFSPorche draaien meer dan prima, evenals games als WarcraftIII. Echter houd het bij echte grote spellen wel snel op. Battlefield 1942 draaid redelijk maar niet geweldig, GTA Vice City gaat ook wel maar San Andreas en grotere games kan je dus wel vergeten. |
![]() | |
De Configuratie | |
Algemeen | |
Processor | Intel Pentium M (Centrino) tot maximaal 755 (2.0GHz, 2MB L2-cache, 400-MHz FSB) |
Chipset | Intel 855GME met 4x AGP |
Power-saving technology | Enhanced SpeedStep |
Geheugen | 256 MB 266 MHz DDR RAM standaard, uitbreidbaar tot maximaal 2 GB * In de praktijk krijgt iedereen DDR333. 2 SoDIMM-sockets, beide voor de gebruiker toegankelijk. |
Gewicht | 2.57 kg |
Afmetingen |
|
Video/Beeldscherm | |
Beeldschermgroote | 15,0 inch XGA - 1024x768 |
15,0-inch SXGA+ - 1400x1050 | |
Videocontroller | Intel 855GME geïntegreerde chipset |
Videogeheugen | 32 MB bij een systeem met minder dan 256 MB SDRAM |
64 MB bij een systeem met meer dan 256 MB SDRAM | |
Opslag / Drives | |
Hardeschijf | 20, 30, 40 of 60GB 4200 rpm Ultra ATA harde schijf, (als je Dell opbelt, kan je vragen om een 5400rpm hdd, voor een paar euro extra. Zie de benchmarks voor het ongelofelijke verschil!) |
2de 40-GB 5400 rpm Ultra ATA harde schijf voor modulaire media bay | |
Cdrom/dvd | 24x Cdrom of |
8x Dvdrom of | |
Combinatiestation: 24x/10x/24x CD-RW en 8x DVD of | |
DVD+RW: 4x DVD+RW/2x DVD+RW, CD-RW 24x/10x/24, 8x DVD, 24x CD | |
Uitbreidingsmogelijkheiden / aansluitingen | |
Pcmcia | 1 x Type II |
Modem | V.92 56K Modem |
Lan | Intel PRO/100 VE Network Connection |
Parallel ports | 1 |
Serial ports | 1 |
Infrared ports | 1 |
PS/2 ports | NEE! |
VGA port | 1 |
IEEE 1394 ports | 1 |
USB ports | 2x usb2.0 |
Video-out | S-video aansluiting, tulp via verloopje |
Wireless | |
Standaard | Draadloze Intel ProWireless 2100 (802.11b) mini-PCI-kaart |
Optioneel: | Draadloze Dell TrueMobile 1300 802.11 b/g mini-PCI-kaart |
Optionele interne draadloze Dell TrueMobile 1400 (802.11a/b/g) mini-PCI-kaart | |
Optionele Dell TrueMobile 300 Bluetooth-module (1.1) |
![]() |
Benchmarks! |
Voor een tweaker zijn de benchmarks 100x meer waard dan alle woorden die Dell kan gebruiken om hun product te omschrijven. Om die rede heb ik door de jaren heen (ik bezit mijn dell al vanaf januari 2004) een aantal tests zelf uitgevoerd, of verzameld op het internet. Hou er rekening mee dat benchmarks ook fouten kunnen bevatten, of dat er omstandigheden zijn waar men geen rekening mee kan houden. Ga dus niet blind af op de cijfers maar probeer eens een keer er eentje in je handen te houden. |
Test 1: Batterijduur | |||||
Weer bijna een hele dag van mijn leven verpest voor jullie, waar doe ik het toch voor ![]() Test programma: Battery Eater Pro, na aanleiding van een review van X-bitlabs. Hou er rekening mee, Ik heb niet iedere keer 4 uur gewacht tot mijn batterij compleet leeg is, maar na een half uurtje was de tijd die het programma aangaf zo dusdanig gestabiliseerd dat het een goed beeld geeft. Immers, alles is beter dan de eerder genoemde 'ik denk dat hij 4 uur meegaat'. Het programma gaat uit van wat Windows aangeeft zeg maar, en echt precies is het niet, maar iets zeg me dat het niet veel zal schelen. Tijdens IDLE ben ik gewoon aan het internetten, msnen, mailen etc, met idle spreek ik hier dus over 'normaal gebruik! Tijdens Full staat er een zware open Gl applicatie aan, waardoor ook het scherm HEEL VEEL moet verversen, vandaar ook dat het dan opeens niet veel scheelt of je met of zonder dimmer werkt. | |||||
Modus | Load | Wifi | Scherm | Test Duur | Geschatte Batterijduur |
1 | Full | Uit | Hoog | 37,04 | 01:45:47 |
2 | Full | Uit | Laag | 21,03 | 01:56:46 |
3 | Idle | Uit | Hoog | 30,41 | 03:08:38 |
4 | Idle | Uit | Laag | 55,45 | 04:34:42 |
5 | Idle | Aan | Laag | 41,51 | 04:21:04 |
6 | Idle | Uit | Uit | 30,18 | 06:18:21 |
Conclusie: - Het wel of niet gebruiken van je WIFI scheelt ongeveer 15 minuten van je totale gebruikerstijd. - In idle, scheelt het 1,5 (!!!) uur tussen het volledig aanzetten van je scherm, of hem zo gedimd mogelijk zetten. Het scheelt ook aanzienlijk als je hem een klein stapje van full afzet (zeg 3 treetjes naar beneden). Het uitzetten van het scherm scheelt ook weer 2 uur. Ik mag dus gerust concluderen dat het grootste gedeelte van je accutijd afhangt van het scherm Voor de mensen die zich afvragen waarom iemand in hemels naam zijn scherm uitzet (modus 6), ik heb nogal vaak muziek opstaan, gewoon laptop aan, muziek aan, en scherm dicht klappen. Zoals bijv. op mijn vakantie, de gehele terugweg had ik goede muziek op. Dit zijn dus mijn ervaringen, maar omdat ikzelf enkel een 6 cell accu heb moest ik opzoek gaan naar meer gegevens. Ik heb gegevens van Maarten21 gebruikt om een tabel te maken tussen de 4 en de 6 cell accu... enkel vind ik dat programma dat we daarvoor gebruikte zelf niet zo nauwkeurig (het schommelt nogal) als mijn eerdere testgevens, maar het kan GOED gebruikt worden voor een vergelijking. Je heb nu een idee hoeveel het ongeveer scheelt. | |||||
32 W/u (4cell) | 53 W/u (6cell) | ||||
Idle Scherm Laag | 13,7w | 2,20u | 3,52u | ||
Idle Scherm Hoog | 118,5w | 1,43u | 2,52u | ||
Dell Media Bay Accu, een erg prettige oplossing om de batterijtijd te verdubbelen! 8+ uur is hierbij geen uitzondering. Ik ben er erg blij mee omdat ik op die manier dus de hele dag naar school kan en niet moeilijk hoef te doen met adapters. ![]() |
Test 2: Hardeschijf, 4200 vs 5400 rpm | ||||
Een van de belangrijkste onderdelen van een laptop is waarschijnlijk de hardeschijf, in een normale pc is de hardeschijf al het langzaamste onderdeel, maar een laptop hardeschijf is nog langzamer, 4200 rpm tegenover 7200, 10.000 of zelfs 15.000. Gelukkig kan je, als je telefonisch besteld, Dell vragen of ze er voor een paar euro een 5400 rpm hardeschijf in kunnen zetten, ipv een 4200 (die standaard is). Ik was heel erg benieuwd naar de verschillen tussen die twee, omdat ikzelf als een van de eerste een 510m had, en dus geen 5400 rpm. Ik maakte gebruik van de HDTACH 3. Welke de volgende uitkomsten gaf: | ||||
Gegevens | ||||
CamU | FireFly3k | Icey | ||
Merk | Hitachi | Fujitsu | Fujitsu | |
Type | HTS548060M9AT00 | MHT2060AH | MHT2040AT | |
Opslag | 60 Gb | 60 Gb | 40 Gb | |
Rpm | 5400 | 5400 | 4200 | |
Cache | 8 Mb | 8 Mb | 2 Mb (?) | |
BenchMark | ||||
Random Acces (lager is beter) | 17.6 ms | 18.8 ms | 19.2 ms | |
Burst Speed (hoger is beter) | 84.4 MB/s | 47.2 MB/s | 32.7 MB/s | |
Average Read (hoger is beter) | 25.5 MB/s | 25.6 MB/s | 23.7 MB/s | |
Acoustic Noise (fabrikant gegevens) | 2.5 bels (typical) at idle | 2.9 bels (typical) at idle | 2.3 bels (typical) at idle | |
Power Consumption (fabrikant gegevens) | Read / Write | 2.5W | 2.3W | Read 2.0W / Write 2.1W |
Idle | 1.3W | 0.85W | 0.65W | |
Standby | 0.25W | 0.25W | 0.25W | |
Sleep | 0.10W | 0.10W | 0.10W |
Test 3: Prestatie Benchmarks |
Er bestaat geen beter vergelijkingsmateriaal dan gewoon een aantal benchmarks, de onderstaande komen van pconline.com.cn, of zijn eigen fabrikaat |
![]() ![]() ![]() Resultaten rechtstreeks na de aflevering van dell, omdat Dell nogal veel crap meeinstalleerd ziet het er beter uit na een format: 3dmark 01se 3DMark Score 2446 3D marks Game 1 Car Chase - Low Detail 47.3 FPS Game 1 Car Chase - High Detail 18.5 FPS Game 2 Dragothic - Low Detail 50.4 FPS Game 2 Dragothic - High Detail 18.9 FPS Game 3 Lobby - Low Detail 43.4 FPS Game 3 Lobby - High Detail 14.4 FPS Game 4 Nature No hardware support |
![]() | |
Fotos | |
![]() Voorkant | ![]() Logo |
![]() Achterkant | ![]() Zijkant |
![]() Bovenkant | ![]() Onderkant |
![]() Adapter |
User Fotos | |
Icey | |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | |
![]() ![]() | |
CamU | |
![]() |
"Houston, we need more info!" |
Reviews: -Trustedreviews.com Features 9 Performance 6 Value 7 Overall 7 -Officinado.com -ZDnet.co.uk Service & support 8 Design 8 Features 8 Battery life 8 Performance 7 - It Reviews Bekende 'problemen': * Toetsenbord rammelt Sommige mensen hebben last van een raar probleem links van hun toetsenbord, hij tikt een beetje zeg maar... *Tv Out? Sommige mensen hebben een probleem met hun tv-out, ikzelf denk dat het een instelling is, ik ramde de kabels erin, en selecteerde de tvout en het werkte... Voor de Linux gebruikers Het is mogelijk om Linux te draaien op je Dell 510m. Op het internet kwam ik tegen: Not recommended for LINUX users. It can be tricky to get XFREE86 correctly. The integrated graphics chip 855GME does not have extra graphics memory but uses the main memory of the computer. And the BIOS is set to use 800K, not enough for 1024x768 high color. Echter, na het installeren van de laatste bios kan ik iedere linux distro zonder instellingen veranderen gewoon installeren. En out-of-the-box werkt practisch alles behalve WIFI enorm goed. |
Dankwoord |
Dank u. Icey Out ![]() |