[WC] Kapot door verkeerde vloeistof?

Pagina: 1
Acties:
  • 533 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-12 13:32
Ik heb het volgende:

Asetek Antartika CPU block 12mm
Asetek NB block 12mm
Asetek VGA block 12mm
Black Ice Extreme III
Eheim 1250
Coolplex 25 reservoir

Dit heeft een tijdje gedraaid op demiwater zonder toevoegingen, omdat ik het spul niet had en toen het eenmaal draaide kwam het er niet meer van om te kopen, luiheid van mij.

Nu had ik voor ik op vakantie ging heel smerig wit spul in mijn waterkoeling. Daarom heb ik mijn waterkoeling leeggegooid en dat heeft nu een week gedroogd. Ik zit nu met de volgende dingen:

- Een droge witte laag aan de binnenkant van mijn slangen (Redelijk schoon te krijgen)
- Een beetje witte troep in mijn blockjes, makkelijk schoon te krijgen.
- Het reservoir, het enige deel van aluminium, (De rest is van koper) is helemaal zwart uitgeslagen. Niks meer aan te doen dacht ik.
- De radiator, zit voor zo ver ik kan zien helemaal bedekt met een witte laag troep. Nu moet ik wel zeggen dat ik de rad rechtop gezet had met de outlets onderaan, en dus kwam er een behoorlijk plasje water uit, vol met zilverkleurige alu glitter deeltjes. Geen idee hoe ik dit fatsoenlijk schoon krijg...

Dus een hele hoop problemen, en dat met een waterkoelkit van honderden euro's. :/ :|

Wie weet raad, ik baal als een stekker.

Alvast bedankt,

Stefan aka eXistenZ.

There is no replacement for displacement!

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12 16:50
Alles reiniger en dan water er doorheen pompen, tis maar een id :?

PSN: KeaveXL

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12 21:18

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

eXistenZ_NL schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 21:44:
- Het reservoir, het enige deel van aluminium, (De rest is van koper) is helemaal zwart uitgeslagen. Niks meer aan te doen dacht ik.
- De radiator, zit voor zo ver ik kan zien helemaal bedekt met een witte laag troep. Nu moet ik wel zeggen dat ik de rad rechtop gezet had met de outlets onderaan, en dus kwam er een behoorlijk plasje water uit, vol met zilverkleurige alu glitter deeltjes. Geen idee hoe ik dit fatsoenlijk schoon krijg...
.
Het zwarte koper moet je een paar uur in een bakje azijn leggen, en als dat niet voldoende is, kan je het proberen met wat zoutzuur.

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Heb ooit ergens gelezen dat je je set gewoon aan moest sluiten; vullen met verdund zoutzuur. De verhouding was 10% zoutzuur en de rest water.

[CiP] Le Régional Built To Last.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-12 07:13
Wel zonder reservoir dan. Anders heb je straks geen reservoir meer over ;).

Ik had eerst ook een beetje witte aanslag in m'n WC omder het schroefje bovenin het reservoir van m'n asetek set een beetje weg was gerot. Met alleen het omspoelen met kraanwater en aan het eind met 2 liter Demi water was het weg. Het lijkt me dat je meer aanslag hebt en dus ook meer geweld nodig hebt om de aanslag te verwijderen. Verdunt azijn of puur azijn moet denk ik wel lukken. En geduld hebben. Met een sterker zuur gaat het weghalen van aanslag alleen sneller. En het risico op aanvreten van rubbers of kunstof is groter. Als je 2 metalen in 1 setup hebt moet je in het vervolg wel corosie protect o.i.d. gebruiken. Ook moet je een nieuw reservoir in elkaar knutselen of kopen. Je problemen vallen dus wel mee. Het is alleen wat werk en kost veel tijd.

Nu draai ik ook weer 5 maanden op demi water zonder toevoegingen en problemen. En het schroefje heb ik er uit gehaald en een stuk tape op het gaatje gedaan.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• _eXistenZ_
Morgen maar eens een emmer vol azijn en water heen en weer pompen.
Ik maak denk ik een plexi onderkant op mijn coolplex met daar een buisje in waar een 10cm UV ccfl in kan. Is dat probleem ook weer opgelost.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik draai nu al bijna 2 jaar op puur demiwater, en heb nergens problemen mee...

Is je resevoir wel goed afgesloten?

Heeft ook een computer!

• _eXistenZ_
ik raakte 3 cm water kwijt in 3 maanden :S Toch zit de zaak lekvrij in mijn pc...

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
eXistenZ_NL schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 11:02:
ik raakte 3 cm water kwijt in 3 maanden :S Toch zit de zaak lekvrij in mijn pc...
heb je siliconen slangen? ik wel en daardoor verdampt toch best wel een shitload aan water doorheen :o

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12 12:49
Koelvloeistof voor de auto werkt ook perfect, en het geeft nog beter koelwaardes ook.

Ook krijg je zo geen zooi in je slangen / blokken.

• _eXistenZ_
De slangen zijn van Asetek, gekocht bij freezinghardware, geen idee of dat siliconen is of niet. Zelf dacht ik van niet.

Om even op het schoonmaak proces te komen: ik pomp nu reeds 3 uur water met azijn door mijn systeem, maar dit helpt tot nu aan toe nog bar weinig. Aan de ene kant kan ik dit ook wel begrijpen want ik probeer nu af te breken wat ik in maanden heb opgebouwd. Hoelang zou dit ongeveer mogen duren?

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-12 11:28
zeg zitten we allemaal nog te slapen hier ? De ts zecht zelf dat zijn res van aluminium is .... En koper + aluminium = redox reactie= groot probleem als je t maar lang genoeg laat staan.
Dus gooi dat aluminium res maar weg ( of gooi er een nog onedeler metaal in, niet wat ik aan kan bevelen, maar ok) en dan kan je de ALUMINIUM aanslag uit de rest van je setup gaan verwijderen en een plexi/koper res gaan gebruiken.
Heb je trouwens voor dat je begon wle de Watercoooling faq door gelezen? Daar stond dat van koper en aluminium in.

LinkedIn
BlackIntel

• Chewy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
:( ik heb volgens het zelfde probleem |:(
Na het lezen van dit topic gister dacht ik dat ik morgen ook maar is mijn waterkoeling weer is moest laten lopen en kijken hoe het water eruit zag. (staat 2 weken stil vanwege defect mobo). Maar toen ik hem net aanzette zag ik heel veel witte troep in mijn water. Dus meteen het eruit gespoelt, en volgens mij is het een hele zooi alluminium deeltjes.....

Alles zit nog aangesloten dus weet niet hoe het met mijn onderdelen echt staat, me cpu blok, van koper, is volgens een klein beetje zwart. Hoe het met de alluminium blokjes staat weet ik niet (zalman vga blokjes (voor vga en nb)). En de staat van me radiator kan ik ook niet zien. Het enigste pluspunt is dat er niks lekt :P.

Het stomste is nog dat ik hier een flesje anti-corossie middel al heb staan 8)7
Maar ik wou wachten daarmee totdat mijn mobo weer terug was van rma |:(

Maar ff spoelen met (verdund)schoonmaakazijn werkt??

btw me reservoir is van plastic.

Verwijderd

Dat probleem komt duidelijk door dat water, als je bij een auto of brommer of wat dan ook water erin mikt dan krijg je ook witte troep, dat bevorderd het koelen niet...

beste is toch echt koelvloeistof, daar zit ook vanalles in tegen corrosie etc :>

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat is vrij normaal gelukkig, ik moet ook elke maand wel ff wat water bijvullen, volgens mij is het bij niet sillicone slangen ook dat je na verloop van tijd wel wat verliest, gelukkig hebben veel mensen met waterkoeling wel een window in de kast zitten.

Zelf gebruik ik gedestileerd water van de AH icm. water-wetter, dit draait al jaren zonder problemen.

Als het idd zo is dat de TS een allu res heeft zou ik die heel snel gaan vervangen door bijvoorbeeld een leuk plexiglas res, of opoferingsmateriaal er in zetten, maar zelf zou ik voor alleen koper gaan.

• maurice_thalen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-11 20:25
Waarom ga je niet ff naar de super markt en koop je van dat spul om je koffiezet apparaat mee te reinigen ook nog een optie is om er croftie in te gooien met aluminium reepjes :P

Verwijderd

Het is min of meer je eigen fout. Je moet toevoegingen gebruiken anders krijg je het resultaat wat jij hebt.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-12 07:13
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 14:46:
Het is min of meer je eigen fout. Je moet toevoegingen gebruiken anders krijg je het resultaat wat jij hebt.
Iets beter kloppend je moet een toevoeging met anti corrosie gebruiken als je 2 verschillende metalen in 1 setup hebt en geen (3e) opofferings metaal gebruikt. Ook hoef je geen toevoeging te gebruiken als je iets anders als water in je setup hebt (koelvloeistof o.i.d.)

Na 5 maanden is mijn setup nog brandschoon .Ik heb alleen kopen in m'n setup, res zit helemaal vol dus geen verdampend water of lekkage en ook weinig zuurstof die aanslag op het koper kan gaan vormen.

[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 23-07-2005 15:56 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• _eXistenZ_
Inmiddels is mijn wc-setup weer voor elkaar. Toch bedankt voor de moeite.

• Chewy
;( mijnes juist niet. Ik heb me setup ff met azijn en water doorgespoelt (best veel azijn (natuurazijn: ingredienten: water+natuurazijn)). Maar nu lijkt het alleen maar erger te zijn geworden. Me koperen blokjes zit vol met zwart/groene aanslag. En omdat me blokje ook ff in het mixje heeft gelegen (weet niet meer waarom, maar ging wat makkelijker volgens mij), maar de onderkant heeft nu allemaal rare vlekken, met groene omranding......

wat moet ik doen (ben aan het spoelen met water)?? :?

Verwijderd

Water + zeep/cif/cillit + staalwol? En daarna goed afdrogen anders kan het gaan roesten :9

• Chewy
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:26:
Water + zeep/cif/cillit + staalwol? En daarna goed afdrogen anders kan het gaan roesten :9
Staalwol, waarom zou ik me blok nog meer gaan beschadigen :(

edit: Voor zover ik kan zien zijn mijn allu blokjes (geanodiseerd) wel goed schoon (tenminste 1).

[ Voor 17% gewijzigd door Chewy op 24-07-2005 19:45 ]

Verwijderd

Beschadigen, das gewoon om het bovenste laagje eraf te slijten, waardoor het weer mooi koper wordt.

• Chewy
Kan ik toch beter polijsten? (had nog zo'n opzet stukje voor mijn ferm :P)

Maar het probleem is dus vooral de binnenkant van me blok. Die wil ik graag schoon krijgen zonder dat ik hem hoef open te maken.

Verwijderd

Ja dat kan dus niet, je hebt namelijk geen aanslagabsorberende vloeistoffen :P

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Trouwens een klein vraagje van mijn kant, niet de moeite waard voor een nieuw topic :P

Ik heb mijn slangtules uitgeboord, dus IPV het vernikkelde laagje heb ik nu messing OID aan de binnenzijde, mijn CPU blok is van koper. Dat gaat toch gewoon goed :? Ik zat zelf ook te twijfelen, maar aangezien messing een legering is van koper en zink. Lijkt mij dat het elkaar niet bijt, want de radiators zijn ook van messing met koperen stangen toch? (black ice)

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:26

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
draai hier met demiwater en uv-toevoeging, en een scheutje waterwetter... nooit problemen gehad met aanslag of alg of wat dan ook... demiwater kan in sommige gevallen toch wel rommel geven als er al verontreiniging ergens in de onderdelen zat.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Pagina: 1