Toon posts:

[Harddisk] Vraag mbt partitioneren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag me niet hoe, maar ik heb mijn huidige partitietabel overschreven (heb geen backup) met een aantal Linux partities. Mijn oorspronkelijke hardeschijf was verdeeld in twee partities:
C: Windows XP als OS (FAT)
D: Documenten e.d. (waarschijnlijk (8)7) NTFS)
Vraag is nu: als ik de schijf opnieuw partitioneer en dezelfde partitiesgroottes en indeling terugzet, vervolgens op C het OS opnieuw installeer, blijft de data op de D-partitie dan onaangetast (ivm datarecovery)? Of is het zo dat de partities willekeurig opnieuw op de schijf worden geplaatst?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou niks met de schijf doen en eerst recoveren.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04

Sjaak_Afhaak

Bleh!

dus hier ff kijken :)

Hier staat tekst

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, vergeten te vermelden: het gaat om een laptop

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-02 15:19
Je hebt 2,5" drive converters waarmee je de laptopschijf over kan pompen via een normale PC. Dit lijkt me ook de enige oplossing om zo min mogelijk risico te lopen data kwijt te raken.

Anders kun je booten met de XP cd en kijken welke partities er nog zijn. De linux partities en c- partitie weggooien. D laten staan en C opnieuw aanmaken en XP erop installeren. Waarschijnlijk heb je dan nog geen rechten om op die partitie te komen. Je kunt de partitie met partition magic oid dan converteren naar Fat32 en dan kun je wel je spul eraf trekken.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

eerst de data van die hdd afhalen en daarna pas opnieuw gaan partitioneren.
En waarom je OS schijf als FAT32, kun je daar dan niet gewoon beter NTFS van maken.

• Coyote76
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-01-2022
Ik heb een keer een geintje gehadmet Partition Magic. Bij die diskettes zit ook Fdisk bij. Ik startte het op, besloot dat ik toch niks wilde in Fdisk. Toen ik het afgesloten had was ik al mijn partities kwijt!
Uiteraard is de data dan niet echt weg, alleen de partitietabel is weggeggooid. Ik heb toen testdisk gebruikt. Dit ging niet zomaar ff, want voordat ik dit gevonden had was ik wel een paar daagjes verder. Veel tools werken (nog) niet met SATA schijven en andere waren demo-versies.

Met Testdisk heb ik alle partities terug kunnen krijgen.... wat mij betreft een aanrader..

Op deze site kan je het downloaden: http://www.cgsecurity.org/index.html?testdisk.html

Je kan een windows versie downloaden of ook een dos-versie voor bijv. op een diskette. Kijk dan in map "win" voor win-versie en "dos" bij de dos-versie.
zo werkt het:

In het progje druk je op "analyse" -->
Je komt eerst in een overzichtje van de huidige partititietabel.
Dat is dus dan de verknoeide of de lege. Druk op "Quit" en je gaat
naar een overzicht van de backup-partitietabel.
Dan kan je op "write" en vervolgens op "save" drukken als dat
de partitietabel is wat je wilt herstellen.
Daarna "Quit"om het programma te beeindigen.

Hiermee moet t lukken! suc6! :)
Pagina: 1