Toon posts:

[XP] PC blijft steeds bij begin van install*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al twee dagen bezig om mijn maxtor hardeschijf te formateren en xp erop
te zetten. Dit lukt dus niet.
Harde schijf geformateerd vervolgens doe ik de xp schijf erin, start op, begint met set-up en gaat de config. controleren hierna krijg ik een donkere scherm te zien vervolgens gaat de pc weer opnieuw opstarten en de configuratie controleren en dit blijft doorgaan.

Is er misschien iets defect?

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Probeer eerst eens alle overbodige hardware eruit te halen en het dan nog eens proberen… Heel lochisch plan toch lijkt me? En wat heb je zelf al geprobeerd?

En schoon effe je HDD op als je denk daarmee problemen te hebben, met bijvoorbeeld Kill Disk. En dan niet alleen één partitie, maar de hele schijf.

Laat het ons weten als je wat verder bent… :Y)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Geef eens wat meer info over je hardware specs aljeblieft.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu op een andere pc de harde schijf geformateerd en xp pro geinstalleerd. Terug
op de andere pc blijft het constant de pc opstarten, wat het probleen eigenlijk al was.
Windows start niet eens op, je krijgt alleen het beginscherm en daarna wordt het beeld zwart vervolgens start de pc opnieuw.
Ik heb de geluidskaart reeds verwijderd voor de rest heb ik alleen de videokaart erin.

Pentium IV, 2400, 512 mb, 40gb.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 21:34:
Ik heb nu op een andere pc de harde schijf geformateerd en xp pro geinstalleerd. Terug
op de andere pc blijft het constant de pc opstarten, wat het probleen eigenlijk al was.
Windows start niet eens op, je krijgt alleen het beginscherm en daarna wordt het beeld zwart vervolgens start de pc opnieuw.
Ik heb de geluidskaart reeds verwijderd voor de rest heb ik alleen de videokaart erin.

Pentium IV, 2400, 512 mb, 40gb.
XP installeren op een andere pc is sowieso geen optie tenzij die identiek is aan de jouwe (iig de chipset).

Test eerst eens of je geheugen wel in orde is en probeer het ook eens met een andere hdd voor de zekerheid.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom kan ik op de hdd niet op een andere pc xp installeren?

Een ander hdd op de defecte pc werkt inderdaad ook niet, start niet op.

Hoe kan ik de geheugen testen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 21:49:
Waarom kan ik op de hdd niet op een andere pc xp installeren?
Met name omdat de HAL dan flink op zijn bek gaat en je systeem hierdoor niet bepaald stabiel zal worden
Een ander hdd op de defecte pc werkt inderdaad ook niet, start niet op.

Hoe kan ik de geheugen testen?
memtest86 is het best tooltje dat er voor is (zie de PMG FAQ)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:46
Domme vraag maar is de installatie CD wel in orde?

Verwijderd

Topicstarter
Installatie cd is orde, weet ik zeker, is getest.

Het zou goed kunnen dat de geheugen inderdaad niet in orde is, dit ga ik morgen testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van een werkend pc geheugen eruit gehaald en getest op de defecte pc en werkt nog
steeds niet, start op, opstartscherm zie je en daarna voordat het xp moet opstarten zie ik een
zwarte scherm met linksboven een knippert streepje.

Ik ben nu met powerMAXtooltje op de defecte pc de harde schijf opnieuw aan het formateren, met de
optie slow format full.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is nu:
Ik stop het installatieschijf XP erin, pc start opnieuw, hardwareconfig wordt gecontroleerd, daarna
wanneer eigenlijk het scherm moet komen voor bijv. partitie, start de pc opnieuw en gaat weer
de hardwareconfig controleren en dit blijft zo constant!!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-03 18:46

Guldan

Thee-Nerd

ja, omdat er dus hardware matig iets fout zit. Geef eens wat meer informatie over je systeem. wat voor insteekkaarten zitter erin cd's drives etc.?
• Heb je dat geheugen test programma (Memtest86) al gedraait. Zoja wat waren de resultaten?.
• Heb je al met PowerMax je HDD gecontroleerd?
• Heb je alle overbodige hardware al losgehaalt en zo kaal mogelijk proberen te installeren?
• Andere cd rom speler geprobeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Guldan op 22-07-2005 14:23 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg nu de melding"atapi.sys is beschadigd" Installatie is mislukt.

Wat is dat? En moet ik ermee?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:52
Wannneer krijg je die foutmelding? Tijdens het kopieeren van bestanden, of weer tijdens een andere fase van de setup?
Ik denk dat het verstandig is als je probeert de vragen te benatwoorden die andere voor mij al hebben gesteld.
Verder vermoed ik dat je moederbord overleden is ofzo. Zoveel meldingen en problemen. Heb je niet een schroevendraaier ergens op laten stuiteren tijdens het inelkaar zetten?

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:54
Doet je cdrom station nog goed lezen. Heb dat probleem ook eens gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg deze melding tijdens het laden van bestanden, dus in het begin, 1e fase.
-Memtest86 heb ik niet uitgevoerd.
-Met Powermax heb ik al 2 keer hdd gecontroleerd zonder fouten.
-Er zit nu alleen maar een insteekkaard(videokaart), dvdspeler en cd-rom.

Ik heb geen schroevedraaier laten vallen, ben heel voorzichtig geweest. ik wordt GEK!!!

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-03 21:14

jotheman

Was like that when I got here!

Moet je in je bios 's aanzetten dat ie van RAID (of in ieder geval je SATA controller) boot, niet vanaf je HD. Hij herkent je schijf bij 't booten gewoon niet gok ik...

I see dead pixels...

Verwijderd

Topicstarter
Dit klopt aardig, want met een opstartdiskette DOS 6.22 kan ik wel naar c: of d: maar als ik bijv: DIR
intik dan geeft ie melding dat hij de c-schijf niet kan lezen.

Ik kan nergens in BIOS RAID of SATA vinden.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de schijf herkent wordt, ik heb het geformateerd.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een kleine titel edit - verder, als mensen vragen ofdat je memtest86 gedraaid hebt is dat soms wel eens een hint van: goh, draai eens memtest86 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Elevator, wat bedoel je met "Even een kleine titel edit"

Ik ga vandaag de memtest86 doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister uren de memtest86 3.2 gedaan zonder errors.
Krijg ik nu wat hulp van jullie?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 15:57:
Ik krijg nu de melding"atapi.sys is beschadigd" Installatie is mislukt.

Wat is dat? En moet ik ermee?
Uit de FAQ: Cannot copy ATAPI.SYS
Misschien helpt 't

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 10:42:
Ik heb gister uren de memtest86 3.2 gedaan zonder errors.
Krijg ik nu wat hulp van jullie?
offtopic:
Je krijgt al hulp van ons...we kunnen niet ruiken wat er mis is, dus proberen we, aan de hand van tips of ideeën, je hulp aan te bieden...

Gezien dat Memtest geen errors geeft is het geheugen hoogstwaarschijnlijk niet defect.
Nu kunnen er nog een paar problemen zijn. Je geeft aan dat er een CD-speler en een DVD-speler in je PC zitten. Heb je met beide apparaten al geprobeerd XP te installeren? Zonee, probeer het dan eens vanuit het andere apparaat, het kan natuurlijk dat het apparaat waarmee je het geprobeerd hebt, defect is.
Mocht dat niet helpen, controleer of verwissel de flatcables (de datakabels) eens, ook kan het zijn dat er eentje niet goed ingestoken is oid. Doe dat voor de HDD, en beide spelers.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 16:34:
Dit klopt aardig, want met een opstartdiskette DOS 6.22 kan ik wel naar c: of d: maar als ik bijv: DIR
intik dan geeft ie melding dat hij de c-schijf niet kan lezen.

Ik kan nergens in BIOS RAID of SATA vinden.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de schijf herkent wordt, ik heb het geformateerd.
Als je C: kunt benaderen, dan wordt je HDD iig herkend. Dat je er niks mee kan is een ander verhaal. Het zou kunnen dat die DOS versie niet overweg kan met de indeling van die HDD.
Van waaruit heb je die HDD geformatteerd? Als het vanuit diezelfde DOS disk was, dan is er ofwel iets misgegaan, ofwel die schijf is niet helemaal lekker.
Het verbaast me sowieso een beetje dat er een C én een D aanwezig zijn, want juist met die low-level format moet je van die partities af zijn. Kun je hier wat meer uitleg over geven?

Verwijderd

Topicstarter
Na de low level format kon ik inderdaad alleen maar naar de c: maar kon er niks op doen kreeg
direct de melding Abort, Retry enz.
Ik had eerst via de dvd geprobeerd XP te installeren en daarna heb ik het via de cd-rom gedaan zonder resultaat. Ik heb ook nog het kabeltje van de cd-rom op de hdd getest ook zonder resultaat.
:( :(
Kan het zijn dat de moederbord stuk is?
Of moet ik eerst prob :(eren win 98 se te installeren (moet ik nog effe lenen)?

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 21:11:
Na de low level format kon ik inderdaad alleen maar naar de c: maar kon er niks op doen kreeg
direct de melding Abort, Retry enz.
Ik had eerst via de dvd geprobeerd XP te installeren en daarna heb ik het via de cd-rom gedaan zonder resultaat. Ik heb ook nog het kabeltje van de cd-rom op de hdd getest ook zonder resultaat.
:( :(
Kan het zijn dat de moederbord stuk is?
Of moet ik eerst prob :(eren win 98 se te installeren (moet ik nog effe lenen)?
Nou heb ik zelf in geen jaren een low-level format nodig gehad, maar moet je daarna niet gewoon via de XP-setup alsnog een format uitvoeren zodat het ook een leesbare indeling wordt voor Windows? (Lees: FAT/NTFS)
Of kom je niet eens zover, en loopt-ie daarvóór al vast?
Dan heb je inderdaad een beste kans dat je moederbord, of iig je IDE controller kaduuk is. Omdat er verder geen overbodige hardware aanwezig is, zal dat het probleem niet zijn.
Probeer, mocht je dat nog niet gedaan hebben, een BIOS reset, om er zeker van te zijn dat hier niks fout in zit (per ongeluk overgeklokt, timings/latencies, en wat tegenwoordig al niet meer ingesteld kan worden in een BIOS)
En anders wordt het tijd om de garantiepapieren tevoorschijn te halen, want dan zijn de meeste opties toch wel uitgeprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt jongens.

Moederbord vervangen en alles werkt weer!!
Pagina: 1