Kun je er ook de lucht wat blauwer mee laten lijken ?AnotherFruitcake schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 08:45:
Ik gebruik een Hoya circular in plaats van een UV filter, ter bescherming van mijn lens en profiteer zo direct van de voordelen van het polarisatiefilter (door glas en water schieten zonder reflecties en een wat warmere huidtint). Ik heb er geen klachten over, eigenlijk alleen voordeel van.
Verwijderd
Ja, maar pas hiermee op wanneer je een groothoekshot neemt (hoewel dat lastig is met de FZ30). Daarnaast is het niet handig om een pola te gebruiken voor de bescherming van je lens aangezien je aanzienlijk licht verliest door het gebruik van een pola.
edit: uit respect voor de medemens een zinsnede veranderd
edit: uit respect voor de medemens een zinsnede veranderd
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 09:55 ]
Luchten lijken idd iets donkerder.
@Mig29 - wellicht is je keuze voor het woord 'dom' ietwat ongelukkig, het getuigt in ieder geval van weinig respect voor je medemens.
Ik schiet voornamelijk in situaties waarin het weinige verleis van licht niet veel uitmaakt. Indien ik binnen of in een minder lichtsterke omgeving fotografeer, is dat filter binnen 3 seconden te verwijderen. Voor groothoekfotografie gebuik ik een WCON 0,8x en dan verwijder ik het filter ook.
@Mig29 - wellicht is je keuze voor het woord 'dom' ietwat ongelukkig, het getuigt in ieder geval van weinig respect voor je medemens.
Ik schiet voornamelijk in situaties waarin het weinige verleis van licht niet veel uitmaakt. Indien ik binnen of in een minder lichtsterke omgeving fotografeer, is dat filter binnen 3 seconden te verwijderen. Voor groothoekfotografie gebuik ik een WCON 0,8x en dan verwijder ik het filter ook.
Krijg je de zonnekap zoals op deze afbeelding:

erbij? Of waar is die los te krijgen?

erbij? Of waar is die los te krijgen?
Kan niet stoppen met ontploffen!
Die zit er bij. Hij zit niet aan de camera vast via een koordje, je zou hem dus wel eens kunnen verliezen.
Ik heb dat opgelost door een inklapbare rubberen zonnekap te kopen met een 55mm schroefdraad.
Ik heb dat opgelost door een inklapbare rubberen zonnekap te kopen met een 55mm schroefdraad.
Ik neem aan dat 'ie wel vastklikt?AnotherFruitcake schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 14:12:
Die zit er bij. Hij zit niet aan de camera vast via een koordje, je zou hem dus wel eens kunnen verliezen.

Je klikt hem idd gewoon vast. Alleen als je hem loshaalt heb je de kans dat je hem kwijt raakt.
Als iemand geinteresseerd is in een goedkope teleconverter, kijk dan eens voor een Olympus C-180 1,7x op E-Bay. Dit type is later de TCON geworden, maar ik had de mijne nieuw in doos voor net geen $ 20,-.
Nadeel is wel dat hij een 52mm aansluiting heeft, dus je moet een step-down ring van 55-52mm kopen (ongeveer € 6,- op E-Bay inc verzending). Een tweede nadeel is dat je de tele alleen op max kunt gebruiken, omdat je onders een klein cirkeltje schiet, maar voor dat geld......
Nadeel is wel dat hij een 52mm aansluiting heeft, dus je moet een step-down ring van 55-52mm kopen (ongeveer € 6,- op E-Bay inc verzending). Een tweede nadeel is dat je de tele alleen op max kunt gebruiken, omdat je onders een klein cirkeltje schiet, maar voor dat geld......
Ik zou juist een soort opklik fish-eye willen zien, is dat er?AnotherFruitcake schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 07:15:
Als iemand geinteresseerd is in een goedkope teleconverter, kijk dan eens voor een Olympus C-180 1,7x op E-Bay. Dit type is later de TCON geworden, maar ik had de mijne nieuw in doos voor net geen $ 20,-.
Je zou op deze site kunnen kijken:Bob Popcorn schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 10:22:
[...]
Ik zou juist een soort opklik fish-eye willen zien, is dat er?
http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/
Ik denk dat de meeste fisheye's gewoon schroefdraad hebben, tenzij je zelf wat in elkaar knutselt natuurlijk.
Daar heb ik geen verstand van, maar ze zullen er ongetwijfeld zijn. Let wel, de meeste fishies die je goedkoop kunt krijgen zullen van een belabberde optische kwaliteit zijn.
Er zijn overigens wel goede wide-converters, WCONs van Olympus bijvoorbeeld, maar die brengen je range terug tot 24mm (de WCON-07) of 28mm (de WCON-08).
Er zijn overigens wel goede wide-converters, WCONs van Olympus bijvoorbeeld, maar die brengen je range terug tot 24mm (de WCON-07) of 28mm (de WCON-08).
Panasonic heeft zelf ook wide-converters van ik meen 0,6x of 0,7 keer uitgebracht.
Gewoon passend op de 55mm diameter schroefdraad op de lens.
Gewoon passend op de 55mm diameter schroefdraad op de lens.
Ja, maar die zijn veel duurder dan een Olympus op E-Bay of Marktplaats en van een optisch mindere kwaliteit.
hey, ik dacht er ook aan om een fz30 aan te schaffen. De foto's in de reviews zien dr over het algemeen erg goed uit. Alleen het zijn steeds mooiweerfotos. Ik vroeg me af of de fz30 het ook een beetje doet onder mindere weersomstandigheden. En of jullie eventueel wat foto's van deze slechtere omstandigheden konden plaatsen. Liefst in volle resolutie (mailen mag ook).
Ik heb wat foto's gemaakt op iso 200 en 400 met relatief weinig licht. Ik hoop dat je er wat aan hebt:directjohan schreef op maandag 15 mei 2006 @ 14:41:
hey, ik dacht er ook aan om een fz30 aan te schaffen. De foto's in de reviews zien dr over het algemeen erg goed uit. Alleen het zijn steeds mooiweerfotos. Ik vroeg me af of de fz30 het ook een beetje doet onder mindere weersomstandigheden. En of jullie eventueel wat foto's van deze slechtere omstandigheden konden plaatsen. Liefst in volle resolutie (mailen mag ook).
(Foto's zijn klikable
1/8 Sec
F 2,8
Iso 400
1/15 Sec
F 2,8
Iso 400
1/25 Sec
F2,8
Iso 400
1/30 Sec
F2,8
Iso 200
1/30 Sec
F2,8
Iso 200
Flits
Alle foto's zijn met auto WB gemaakt.
Oh en ik zie nu net dat de noise reduction op low stond.
[ Voor 7% gewijzigd door vincent84 op 15-05-2006 21:14 ]
He bedankt!!
Hmmm wel keiveel noice zeg. Zou je ook nog eens een paar fotos kunnen maken met de hoogste noice reductie aan en voor de rest zelfde omstandigheden.
Zou je daarnaast ook fotos kunnen maken met lagere iso (100 of 80), maar wel met lage lichtintensitiet.
Maak ze dan maar (als je dat wilt) van dat da vinci code boek. Die heb ik namelijk zelf ook.Kan ik mooi vergelijken.
Daarnaast had ik, als het niet te veel moeite is, nog een verzoekje. Zou je ook een paar fotos van buiten in de schemering kunnen maken op een paar verschillende iso's ?
En ohja wat is een relatief lage lichtintensiteit? Want ik zie bij een aantal fotos toch een relatief duidelijke schaduw.
Hmmm wel keiveel noice zeg. Zou je ook nog eens een paar fotos kunnen maken met de hoogste noice reductie aan en voor de rest zelfde omstandigheden.
Zou je daarnaast ook fotos kunnen maken met lagere iso (100 of 80), maar wel met lage lichtintensitiet.
Maak ze dan maar (als je dat wilt) van dat da vinci code boek. Die heb ik namelijk zelf ook.Kan ik mooi vergelijken.
Daarnaast had ik, als het niet te veel moeite is, nog een verzoekje. Zou je ook een paar fotos van buiten in de schemering kunnen maken op een paar verschillende iso's ?
En ohja wat is een relatief lage lichtintensiteit? Want ik zie bij een aantal fotos toch een relatief duidelijke schaduw.
Ik heb wat foto's gemaakt op iso 80 en 100.

1/13 Sec
F2,8
Iso 80
Noise Reduction standaard

1/10 Sec
F2,8
Iso 100

1/13 Sec
F2,8
Iso 80
Noise Reduction High

1/15 Sec
F2,8
Iso 100
Noise Reduction High
Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik zal ff kijken of ik ook nog foto's in de schemering kan maken. Weet niet of dat vandaag nog lukt.
1/13 Sec
F2,8
Iso 80
1/10 Sec
F2,8
Iso 100
1/13 Sec
F2,8
Iso 80
Noise Reduction High
1/15 Sec
F2,8
Iso 100
Noise Reduction High
Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik zal ff kijken of ik ook nog foto's in de schemering kan maken. Weet niet of dat vandaag nog lukt.
zie pricewatch of kieskeurig natuurlijkVerwijderd schreef op zondag 16 juli 2006 @ 14:10:
Weet iemand waar de FZ-30 in Groningen verkocht wordt?
PSN: djmurcielago
Je kan hem uiteraard vast bij de mediamarkt kopen, anders is hij bij veeel winkels wel te bestellen.
Genoeg internetshops die hem nog hebben. Levertijd wil alleen nog wel eens variëren. De zwarte versie is in ieder geval moeilijker leverbaar dan de zilver/titanium.
Heb de mijne van de week binnengekregen en al hele leuke foto's kunnen maken.
Heb de mijne van de week binnengekregen en al hele leuke foto's kunnen maken.
[ Voor 3% gewijzigd door sjaool op 16-07-2006 23:23 ]
"When you grow up your heart dies"