Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Ledverlichting in vloer

Pagina: 1
Acties:
  • 991 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 22:42
Sinds ik bij mijn ex weg ben woon ik bij een goede vriend in omdat ik snel woonruimte nodig heb, Eigenlijk gaat het best zo en bevalt de situatie ons zo wel, naast dat het practisch is (goedkoper om voor 2 te koken) is het ook nog eens gezelliger, we hebben een gezamelijke kennissenkring en interesses dus we hebben besloten om voorlopig eerst maar eens samen te gaan "hokken" en over een paar jaar verder te kijken.

Nu gaat hij dus binnenkort een woning kopen (druk zoekende nog dus mensen, in Amsterdam) en omdat we allebei computerfanaat zijn moet er natuurlijk eea gemoderniseerd worden, Het meeste hebben we eigenlijk al uitgedacht maar waar we maar niet uitkomen is de verlichting, We willen de vloer gaan verlichten door (tri-color?)led's in de plinten te verwerken.
Deze willen we eigenlijk apart of per groep kunnen aansturen om zodoende (kleur)patronen te maken, ook willen we een vorm van beweginssensoren (lichtbrug?) gaan gebruiken om te bepalen waar de persoon zich bevind en daar de verlichting op aan te passen.

Het is dus de bedoeling dat als je bijvoorbeeld door de gang loopt dat het vloerdeel waar je staat en het vloerdeel daarvoor verlicht word, Maar ook een soort "red alert" mode dat alle verlichting als een soort looplicht naar de deur toe loopt.
Daarnaast willen we per kamer ook kunnen kiezen wat voor (kleur) verlichting er is. Wij hebben alleen geen idee hoe dit te realiseren, er zal een soort interface moeten komen om alles te bedienen en waarschijnlijk microcontrollers in de plint om alles aan te sturen. Hebben jullie hier ideeen/tips over en met welke kosten zouden we moeten rekenen?

Ik hoop dat de vraagstelling een beetje duidelijk is en anders geef ik nog wel wat duidelijkere uitleg.
Onderstaande pagina's topics heb ik gelezen maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden.
http://www.thevospad.com/home.htm
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1043092
https://netfiles.uiuc.edu/bkpeters/www/LEDBed/index.html

I said I'd be back...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Billie Jean - Micheal Jackson ;)

Ik zou zeggen: lees de twee grote LED verlichting topics op Got eens door:
[rml][ LED] RGB-Kamerverlichting met microcontroller en PWM[/rml]
Volledig huis verlicht met LED's 200 watt ...

edit:
Oh, die eerste had je al gevonden

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 20-07-2005 10:42 ]

Signatures zijn voor boomers.

• RoBBS
offtopic:
euhrm,. Billy Jean? zit hem nu te luisteren maar ik vat hem niet :P

I said I'd be back...

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 16:52
RoBBS schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 11:14:
offtopic:
euhrm,. Billy Jean? zit hem nu te luisteren maar ik vat hem niet :P
Kijk dan de clip ;)

Is het wel te realiseren? Is het niet teveel wat je wilt? ;)

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:48

Dentheman

Zie signature

Het is wel te doen, maar dat gaat mega €€€ kosten, misschien dat je beter per kamer/gang/etc. een bewegingssensor kan kopen, dat lijkt me iig al een stuk eenvoudiger :)

Zie ondertitel

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Titlechange: ledverlichting zonder er verder iets bijgezet is iets waarvan de meeste mensen verwachten dat het aan 't plafond hangt :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:12
misschien een druksensor per tegel? ok ok dan heb je niet het effect zoals in Billy Jean dat ze oplichten voordat je erop stapt (geloofik?) maar lijkt me ook best wel mooi :)

• Xghost
  • Laatst online: 21-11 15:13
Helox-in-a-box schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 12:07:
misschien een druksensor per tegel? ok ok dan heb je niet het effect zoals in Billy Jean dat ze oplichten voordat je erop stapt (geloofik?) maar lijkt me ook best wel mooi :)
Dan zou je toch gewoon de tegels uit elkaar kunnen halen ?.

Maar hoe zit het dan als je met drinken knoeit op de grond :X ?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik moet gelijk denken aan die gestuurde looplichten met 64 LED's die een tijdje terug op IA.net stonden, is hier ook een topic van geweest.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Necrite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 14:57
Ik zit eerder te denken aan 1 microprocessor per kamer, die je aan de paralelle poort hangt van een oude computer. Zo kun je 8 kamers prima belichten dunkt mij.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 08:45

dawuss

gadgeteer

Als je trouwens toch spul in je plinten gaat bouwen, zou ik zelf meteen ook proberen daar de sensoren in te verwerken, dan hoef je maar 1x alles overhoop te halen ;)

Een stel beweginsgs- of lichtsensoren aan weerskanten van de plint lijkt me wel haalbaar wat dat betreft :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Ik denk dat het een stuk beter te realiseren zal zijn als je de sensoren weg laat. Denk ook vooral aan het gebruik, verlichting aan doen waar je loopt is vaak niet wat je wilt. Daarbij komt nog dat het bepalen van de looprichting ook lastig is en wat te doen als er twee of meer mensen (tegengesteld) lopen of dat je omkeerd? Tuurlijk is dat allemaal oplosbaar maar als hobby project zal het vermoedelijk eindeloos zijn. Ik snap best dat je met die leds op zoek bent naar leuke extra features. Ik zou zelf denken aan voice control middels een PC met spraakherkenning of zo en wat preset knoppen op de muur. Je wilt al die leds toch centraal en decentraal kunnen bedienen dus iets als een oud PC'tje is prima geschikt. Dan kun je juist op die PC ook de extra features proberen te maken zodat je hobby project op tijd opgelverd is voor normaal gebruik en daarna kun je nog jaren hobbien aan de extra uitbreidingen.

Ow, ja, lijkt me logisch dat je iets van een bus systeem gaat opzetten voor de leds. Dus wereldvreemde opmerkingen van 8 oude PC's met allemaal paralelpoorten kun je beter maar negeren. Persoonlijk zou ik eens beginnen te kijken of een opzetje met een I2C bus haalbaar is. Je hebt daar een heleboel (adresseerbare) chipjes die al zelf heel veel kunnen (schakelaar, dimmen, etc.).

psst. misschien ook leuk om met een PDA en WLAN alles te kunnen bedienen? Kan ook in de uitbreidingen fase van het project.

• Helox-in-a-box
  • Laatst online: 14:12
Xghost schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 12:17:
[...]

Dan zou je toch gewoon de tegels uit elkaar kunnen halen ?.

Maar hoe zit het dan als je met drinken knoeit op de grond :X ?
druksensor dat afgaat op een bepaald gewicht (zeg > 30KG) 8)7

dit is tog een random-spuit-maar-je-ideeen-topic mtt oplichtende vloeren?

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:03
waarom niet 1 sensor per kant?
als je dus langs die sensor loopt gaan de tegels in een voorgeprogrameerde tijd oplichten
moet je wel elke keer zelfde snelheid lopen 8)7

K to the KillaZ

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

leuk idee.
bij 100 mbit lan worden er maar 2 van de 4 aderparen gebruikt. je zou de overgebleven draden kunnen gebruiken om gegevens tussen pc en microcontrollers uit te wisselen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• RoBBS
Ben je 1 dagje weg,.... Wat een reacties. Die ga ik vanavond eens stuk voor stuk bekijken en misschien mijn wensen eens een beetje bij stellen,. Vanavond of morgenvroeg dus een reply'tje van mijn kant

I said I'd be back...

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Druksensoren onder het laminaat lijkt me het netste? Maar om alles te doen wat jij wilt zul je aardig wat draadjes moeten trekken naar een centrale unit...

Om een huisje te kopen; Kijk eens naar de rand van Amsterdam. Landsmeer. Oostzaan. Purmerend, etc. Daar zijn de prijzen wat lager en het aanbod vaak wat groter..

• the-edge
frickY schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 22:29:
Druksensoren onder het laminaat lijkt me het netste? Maar om alles te doen wat jij wilt zul je aardig wat draadjes moeten trekken naar een centrale unit...

Om een huisje te kopen; Kijk eens naar de rand van Amsterdam. Landsmeer. Oostzaan. Purmerend, etc. Daar zijn de prijzen wat lager en het aanbod vaak wat groter..
Laminaat? Dat lijkt me echter niet zo slim, aangezien ik hier thuis ook laminaat heb en als ik langs een staande lamp oploop dan hoor ik hem bewegen, wat ik daarmee wil zeggen is dat als je op 1 plank staat dat niet het gewicht alleen op die ene plank staat ;) (duh)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Misschien kan je eens zoeken naar vierkante holle blokken. Aan de zijkant maak je contacten zodat je per blok met shift registers aan elkaar kan schakelen. Scheelt je een groot aantal aders.

Alles bouw je dus in zo een blok waar je daarna diffused plexi(wat je weer kan lakken) of misschien zelfs laagje diffused glas op zet. Dan verdelen de kleuren mooi en heb je maar 4 draden nodig per blok(+, -, signaal, reset)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• the-edge
Wow de Led-maniak is er :D

@LED-Maniak: Heb jij goedkope oplossing voor RoBBS? Of hoe hij het het beste op kan lossen? Vindt het een boeiend onderwerp dus daarom spoor ik het ff aan :D

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
the-edge schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 22:45:
Wow de Led-maniak is er :D

@LED-Maniak: Heb jij goedkope oplossing voor RoBBS? Of hoe hij het het beste op kan lossen? Vindt het een boeiend onderwerp dus daarom spoor ik het ff aan :D
Ik heb het eens gezien met luxeon's en dan 3 per tegel alleen dat is niet al te goedkoop. :X

Ik denk dat hij zich eerst even op de grootte per blok en totaal oppervlakte moet oriënteren.
Hoe groter een blok hoe meer led's nodig dus duurder(al is RGB tegenwoordig niet zo duur meer in 1k aantallen).

Ik denk dus, zoek eerst even een paar blokken of iets waar je het in kan bouwen.
Daarna is het niet zo ingewikkeld om de led's in te bouwen(op een pcb met shiftregisters) en dan aan te sturen met RS232 of zelfs USB :)

Sensoren zou je kunnen inbouwen aan de randen van de blokken of aan zijkant van een wand.
Is nu al zo klein te krijgen dat het niet opvalt.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 21-07-2005 22:52 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• boner
  • Laatst online: 10-11 18:13

boner

misantropisch altruïst

was laatst iets over hier op GOT

www.sensacell.com

Sensacell

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
the-edge schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 22:35:
[...]

Laminaat? Dat lijkt me echter niet zo slim, aangezien ik hier thuis ook laminaat heb en als ik langs een staande lamp oploop dan hoor ik hem bewegen, wat ik daarmee wil zeggen is dat als je op 1 plank staat dat niet het gewicht alleen op die ene plank staat ;) (duh)
Dan heb je ten eerste een te dikke, of te goedkope ondervloer :P
En ten tweede is di tjuist het effect welke de TS wilt; dat de verlichting voor de volgende stap ook brandt. Dat de vorige, die achter je, ook brandt maakt niet uit, dat zie je toch niet achter je :P

• RoBBS
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 13:12:

Ow, ja, lijkt me logisch dat je iets van een bus systeem gaat opzetten voor de leds. Dus wereldvreemde opmerkingen van 8 oude PC's met allemaal paralelpoorten kun je beter maar negeren. Persoonlijk zou ik eens beginnen te kijken of een opzetje met een I2C bus haalbaar is. Je hebt daar een heleboel (adresseerbare) chipjes die al zelf heel veel kunnen (schakelaar, dimmen, etc.).

psst. misschien ook leuk om met een PDA en WLAN alles te kunnen bedienen? Kan ook in de uitbreidingen fase van het project.
Dit klinkt erg interessant, alleen ben ik niet bekend met de I2C bus, Ik zal eens gaan googlen naar wat info hierover vooral bediening via WLAN klink errug :9~

Wellicht is het verder inderdaad verstandig om de sensoren te vervangen door 1 enkele bewegingssensor per kamer, ik denk ook dat dit makkelijker is dan per sectie van een kamer, zeker ivm die 2 personen :D

I said I'd be back...

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 13:12:
Voor m'n eindwerk hebben we (eerder brakke moet ik toegeven) server gebrouwd die werkte met 1-wire - technologie. google even op 1-wire of one-wire. Dit is een low-cost bustechnologie met schakelaars, sensoren, bus-vertakkingen e.d. die je aan een usb/LPT poort kan hangen.

De software kan dan je bus regisseren en reageren op statussen v switches etc. Op het inet vind je vnl info rond weerstations omdat de leverancier daarvoor extra z'n best heeft voor gedaan.

• the-edge
frickY schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 08:56:
[...]

Dan heb je ten eerste een te dikke, of te goedkope ondervloer :P
En ten tweede is di tjuist het effect welke de TS wilt; dat de verlichting voor de volgende stap ook brandt. Dat de vorige, die achter je, ook brandt maakt niet uit, dat zie je toch niet achter je :P
Oh hahaha weet ik ook weer wat voor vloer ik heb ;)

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-11 20:49
dit id komt me erg bekend voor....
oja! , ik heb dit concept weleens een keer gezien bij nemo maar dan met normale gloeilampen ,
dat van de druksensoren weet ik niet maar misschien als je tijd overhebt kun je daar een keer gaan kijken :) , best wel leuk om te zien :P

• WoRsTeNBoY
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
infrarood detectie geen optie ? :?
Pagina: 1