Als eerste wil ik even duidelijk maken dat ik met 'perfect' doel op de punten waar de vooruitstrevende web-ontwikkelaar de laatste jaren op hamert zoals: well-formed html, semantiek, gescheiden structuur en presentatie etc.
Het doel van deze post is een discussie te starten over het volgende wat mij enorm frustreerd als web-ontwikkelaar.
Zoals zovelen bied het webdev-bedrijfje waar ik werk ook een zelf ontwikkeld CMS aan voor haar klanten.
In dit geval gaat het om een CMS gericht op het MKB, waarbij je dus niet aan een grote portal engine moet denken, maar meer aan een template parser die content pagina's, geschreven in een WYSIWYG-editor (FCKeditor, HTMLArea voorheen), parsed.
Klanten kunnen dus 'gemakkelijk' zelf de content wijzigen zoals ze dat gewend zijn in een text-verwerker als Word.
Waar nu mijn grote frustratie ligt is het feit dat een gebruiker/klant gewoon geen ontwikkelaar is.
Een voorbeeld:
Je levert de site op met goed gestructureerde/semantieke (X)HTML waarbij de vormgeving/presentatie volledig met CSS is gedaan.
Nu gaat de klant na een tijdje de content zelf wijzigen.
Het gevolg: tagsoup.
Ook al validereert:
Beter was geweest:
Het eerste code fragment is een voorbeeld van de HTML die FCKeditor genereert, HTML van andere editors is soms helemaal om te huilen.
Het tweede code fragment is de manier waarop ik het gedaan zou hebben.
Maar een klant interesseert zich over het algemeen niet voor semantiek, want
Dit is nog maar een klein voorbeeld van wat ik hier in de praktijk tegenkom.
Vandaag zag ik bijvoorbeeld dat een gebruiker een heel Word-document in de editor had ge-paste, bij het zien van de bron hiervan ben ik eerst maar even een blokje gaan fietsen voordat ik verder ging met m'n werk.
Een aantal opties die ik kan bedenken om dit te verbeteren
maar wat zijn jullie ervaringen en zijn er wellicht mensen met goede raad?
Het doel van deze post is een discussie te starten over het volgende wat mij enorm frustreerd als web-ontwikkelaar.
Zoals zovelen bied het webdev-bedrijfje waar ik werk ook een zelf ontwikkeld CMS aan voor haar klanten.
In dit geval gaat het om een CMS gericht op het MKB, waarbij je dus niet aan een grote portal engine moet denken, maar meer aan een template parser die content pagina's, geschreven in een WYSIWYG-editor (FCKeditor, HTMLArea voorheen), parsed.
Klanten kunnen dus 'gemakkelijk' zelf de content wijzigen zoals ze dat gewend zijn in een text-verwerker als Word.
Waar nu mijn grote frustratie ligt is het feit dat een gebruiker/klant gewoon geen ontwikkelaar is.
Een voorbeeld:
Je levert de site op met goed gestructureerde/semantieke (X)HTML waarbij de vormgeving/presentatie volledig met CSS is gedaan.
Nu gaat de klant na een tijdje de content zelf wijzigen.
Het gevolg: tagsoup.
Ook al validereert:
HTML:
1
| <font size="6"><span style="font-weight: bold;">Inleiding</span></font><br/><br/>Hier volgt een inleiding<br/></code> |
Beter was geweest:
HTML:
1
2
| <h1>Inleiding</h1> <p>Hier volgt een inleiding</p> |
Het eerste code fragment is een voorbeeld van de HTML die FCKeditor genereert, HTML van andere editors is soms helemaal om te huilen.
Het tweede code fragment is de manier waarop ik het gedaan zou hebben.
Maar een klant interesseert zich over het algemeen niet voor semantiek, want
Voor de meeste ontwikkelaars is het schijnbaar nog steeds moeilijk om structureel te denken inplaats van visueel, getuige het grote aantal tagsoup sites anno 2005, laat staan voor een gebruiker.Het ziet er toch uit zoals ik het bedoeld heb?
Dit is nog maar een klein voorbeeld van wat ik hier in de praktijk tegenkom.
Vandaag zag ik bijvoorbeeld dat een gebruiker een heel Word-document in de editor had ge-paste, bij het zien van de bron hiervan ben ik eerst maar even een blokje gaan fietsen voordat ik verder ging met m'n werk.
Een aantal opties die ik kan bedenken om dit te verbeteren
- Klanten/gebruikers beter trainen zodat ze op een juiste manier omgaan met de WYSIWYG-editor.
Maar kun je dat eigenlijk wel verlangen ?
Je zou een klant goed moeten informeren over de meerwaarde ervan. Maar dan nog zouden ze het op een verkeerde manier kunnen oppikken.
Voorbeeld:
Je verteld een klant dat het gebruik van paragrafen is aan te raden wanneer je je content wilt opdelen in jawel, paragrafen, (via Format op 'Normal' in FCKeditor).
Een aantal weken later zie je opeens 5 lege p elementen achter elkaar om zodoende 'wat' witruimte te creeëren.
Misschien kun je ze inderdaad beter trainen, maar dan nog zouden ze nooit via een WYSIWYG-editor ongeveer dezelfde code kunnen genereren die jij normaal uit de losse pols wappert in je text-editor. - De functionaliteit van de WYSIWYG-editor te minimaliseren zodat je geen visuele aanpassingen meer op de content kun maken (font-family, font-size, color, bold, italic, underlined etc.)
Maar probeer dit maar eens aan je baas te verkopen, zal die niet zeggen dat een product met minder functionaliteit niet verkoopt ? De WYSIWYG-editor is immers het stokpaardje van je CMS. - Een andere editor gebruiken
Ik heb al verschillende editors geprobeert, maar FCKeditor blijkt veruit de beste te zijn. - Content editen via een Markdown syntax, zoals in Wordpress.
Persoonlijk vind ik dit ideaal en is het ongeveer mijn interpretatie van het 'managen' van 'content', een gebruiker wordt op deze manier geholpen om structureel te denken, maar is dit niet te technisch voor klanten ?
maar wat zijn jullie ervaringen en zijn er wellicht mensen met goede raad?