Toon posts:

[CMS] Voor -en nadelen als gebruiker

Pagina: 1
Acties:
  • 331 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar negatieve en positieve punten bij het gebruik van CMS systemen. Punten waarbij jij als gebruiker het gevoel hebt dat het systeem staat of valt. Ik weet wat de gebruikelijke functionaliteiten zijn van de diverse CMS systemen op de markt, maar gebruikers brengen niet vaak naar buiten wat ze er fijn of niet fijn aan vinden. Dit kan bijv. zijn:

- missende essentiele functionaliteit
- onoverzichtelijke of trage interface
- niet goed of onhandig werkende functionaliteit
- vreemd geimplementeerde werkwijze
- beperkingen voor jou als gebruiker
- teveel stappen om je doel te bereiken (met workflow en zonder workflow evt.)

Het zou helpen als je het merk van het CMS bij je punten benoemt. Alleen het verzoek om niet met jantje en pietje CMS systemen aan te komen, zoals "wij hebben ook een CMS gemaakt, kijk pagina en artikel toevoegen". Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de ervaringen op het vlak van de meer gebruikte CMS systemen.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:59

alienfruit

the alien you never expected

Een cms kan het probleem oplossen waarbij de verschillende afdelingen niet van elkaar weten wat men maakt/schrijft. Dit kan je in principe door een centrale CMS oplossen, door een goed zoeksysteem, met metadata. De essentie hiervan is dat de gebruiker opzoek gaat naar her te gebruiken stukjes tekst/assets, is er niks? Dan pas zelf schrijven. Dit kan dus een groot probleem oplossen. Hierdoor kun je dus zorgen dat een "Disclaimer" of Auteursrechtelijk geblaat in overal hetzelde is, heb dit zelf voor een klant gebruikt.

Verder kan een CMS zorgen voor een vas huisstyl over verschllende web-sites (verschillende landen, centraal geregeld (i.e. niet inhoud maar de templates bijv.)
Hieraan zitten dan ook weer de problemen, die je zelf wel kan bedenken.

Bijna alle CMS-en hebben geen ondersteuning voor articulated timetables, dus echt een planing van wanneer wat online te gooien en dan een mix van een workflow. Het schijnt iets nieuws te zijn, ben het zelf ook nog aan het uitzoeken.

offtopic:
Dit is vast niet wat je bedoelde/wilde :|

[ Voor 29% gewijzigd door alienfruit op 06-09-2004 01:04 ]

Verwijderd

Ik ben op het moment bezig met TYPO3 voor een groot project, begeleid ook de eindgebruikers in het leren van het systeem. Enkele punten die ik ben tegen gekomen:

- Bepaalde dingen zijn op meerdere manieren te realiseren (tables en lists kan je in een text element in de RTE maken, maar ook als apart CE)
- De interface iha is bijzonder wennen. Ook na een paar weken gebruik zijn er nog mogelijkheden (iconen) waarvan men de functie niet kent.

Wat ik als developer zelf heb ervaren
- sommige functionaliteiten zitten bijzonder diep in het systeem en zijn moeilijk aan te passen, anderen zijn weer heel makkelijk via "TYPO-script" aan te passen
- open source heeft zeker z'n voordelen, d'r is een vrij grote community
- open source heeft ook z'n nadelen, d'r zijn een hoop prut extensions te vinden, da's soms even zoeken dus.

Zal in de loop van de dag nog wel wat toevoegen, kom vanzelf dingen tegen als ik er mee bezig ben

Verwijderd

Topicstarter
alienfruit schreef op 06 september 2004 @ 01:01:
offtopic:
Dit is vast niet wat je bedoelde/wilde :|
In principe zeg je dat je het belangrijk vind om content te hergebruiken :) Daar heb ik zeker wat aan, .. je geeft tevens aan dat je workflow interessant vind.

Op welke wijze bekijk die workflow dan, uit publicatie oogpunt of ook met business rules etc.?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 16:26 ]

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Zelf ben ik over het algemeen niet erg te spreken over de (rich-text) editors van de CMS-en die ik zo her en der heb bekeken. Vaak ontkom je er niet aan om uiteindelijk toch in de HTML source je heil te zoeken, omdat bepaalde functionaliteiten niet via de standaard editor te regelen zijn.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 20:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In de vakantie heb ik voor Essent Extra's gewerkt aan een site (met frau chem O+ ), hiervoor word SANA gebruikt.

Wat ik ellendig vind inSANA (tevens bekend van o.a. FreeRecordShop) is dat je pagina's wijzigt, en de ene keer wel de boel moet 'publishen' voordat de wijzigingen zichtbaar zijn en de andere keer niet. Tevens was de editor (zoals gvanh al zegt) om van te huilen. Behalve de beperkte mogelijkheden, parste hij zelf de Html en maakte er een voor mij niet meer herkenbare brei van (tenminste, zo had ik het niet ingevoerd).

Overigens ben ik verder best tevreden over het systeem, behalve dat de menu's van de verschillende modules (pages, webshop) dusdanig veel op elkaar lijken, dat ik een keer een product heb aangemaakt ipv een pagina.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Topicstarter
gvanh schreef op 06 september 2004 @ 18:11:
Zelf ben ik over het algemeen niet erg te spreken over de (rich-text) editors van de CMS-en die ik zo her en der heb bekeken. Vaak ontkom je er niet aan om uiteindelijk toch in de HTML source je heil te zoeken, omdat bepaalde functionaliteiten niet via de standaard editor te regelen zijn.
Wat voor functionaliteiten zou je graag gezien hebben? :)

Verwijderd

Topicstarter
Prammenhanger schreef op 06 september 2004 @ 19:43:
In de vakantie heb ik voor Essent Extra's gewerkt aan een site (met frau chem O+ ), hiervoor word SANA gebruikt.

Wat ik ellendig vind inSANA (tevens bekend van o.a. FreeRecordShop) is dat je pagina's wijzigt, en de ene keer wel de boel moet 'publishen' voordat de wijzigingen zichtbaar zijn en de andere keer niet. Tevens was de editor (zoals gvanh al zegt) om van te huilen. Behalve de beperkte mogelijkheden, parste hij zelf de Html en maakte er een voor mij niet meer herkenbare brei van (tenminste, zo had ik het niet ingevoerd).
Ik ben niet bekend met Sana, ik weet wel de partij erachter, hoe is publicatie daar dan aangepakt? Of komt dat doordat je een versie hebt gewijzigd die live stond en daardoor direct de wijzigingen te zien waren? Dit zou op zich eerst geautoriseerd moeten worden nl. Heb je screenshots die het verduidelijken?

Leuke website voor een CMS overigens, ik ben benieuwd hoe de container indeling en de scheiding in de afdeling is aangebracht. Is dat met losse branches gedaan?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 08:25 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gordijnstok : Wat voor cms moet ik aan denken??? 10 gebruikers ( denk 't niet gezien je posthistory ) 1000 gebruikers / 100.000 gebruikers wereldwijd...intra/extranet of allebei...

Want hier hangt naar mijn idee nogal veel vanaf. 10 gebruikers kan je nog wel een guide voor schrijven met tags etc. Maar 100.000 gebruikers wereldwijd, dan moet je als de donder zorgen dat de input lijkt op de bestaande programmatuur ( dus point & click ook voor plaatjes ) want anders dan wordt de vertaalslag iets te groot.

Maar grootste ergernis is denk ik dat je een nieuwe taal moet leren ( of je moet complete html vrijgeven met als gevolg leuke java-script ). En de mensen die die nieuwe taal moeten leren zijn over het algemeen de mensen die het meeste publishen. Boer piet publisht niet zo veel en geeft ook niks om de opmaak.

En waar ik persoonlijk van hou bij een cms voor een intranet is als ik het als gebruiker compleet kan customizen naar mijn eigen usage. Dus oftewel ik wil de volgorde van de menubar kunnen aanpassen en dingen aan of uit kunnen zetten. Denk bij een intranet aan een algemene agenda.User a vind dit belangrijk en wil dit bovenin hebben staan, ik vind dit onbelangrijk en wil het pas na 3 muisklikken zien...

Plus dat ik gemerkt heb dat een zoeksysteem goed opgezet moet bij een intranet omdat de meeste mensen niet weten wat ze bij een kreet als zoekwoorden (/metadata ) moeten ingeven. Waardoor je na een half jaar het risico hebt dat door verkeerde user-input je zoekmachine niet werkt. Ga ervanuit dat een user dom is.

Bovenstaande punten hangen heel erg af van hoeveel publishers je hebt...

[ Voor 17% gewijzigd door Gomez12 op 06-09-2004 20:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 het ging me er vooral om dat er hier niet een shitload aan inhouse oplossingen zou worden behandeld die in een week in elkaar zijn gezet. :) Kijk als er systemen zijn die bijv. op ASP basis worden ingezet, en voor 20k> projecten dan is dat altijd interessant. Ik weet dat bij dit soort topics mensen zitten te springen om hun eigen systeem te beoordelen wat ze in de vakantie in elkaar hebben gezet :)

Wat betreft customization, denk je vanuit jouw oogpunt dat dat iets is wat de average gebruiker van een systeem graag zou willen? Ik kan me nl. niet zo goed voorstellen dat Annamarietje van de afdeling dat gaat doen nl. :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 20:13 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 20:11:
Gomez12 het ging me er vooral om dat er hier niet een shitload aan inhouse oplossingen zou worden behandeld die in een week in elkaar zijn gezet. :) Kijk als er systemen zijn die bijv. op ASP basis worden ingezet, en voor 20k> projecten dan is dat altijd interessant. Ik weet dat bij dit soort topics mensen zitten te springen om hun eigen systeem te beoordelen wat ze in de vakantie in elkaar hebben gezet :)
ok. Duidelijk, dan ga ik niet mijn eigen CMS promoten :)
Wat betreft customization, denk je vanuit jouw oogpunt dat dat iets is wat de average gebruiker van een systeem graag zou willen? Ik kan me nl. niet zo goed voorstellen dat Annamarietje van de afdeling dat gaat doen nl. :)
In een gemiddeld CMS niet nee.
Maar nu ik denk een betere inschatting te hebben van je doelgroep zou ik zeggen : PLAATJES. Dit blijkt elke keer weer in mijn ervaring een ramp te zijn voor de gebruikers. In Word kunnen ze een plaatje gewoon kopieren en in een gemiddeld CMS moeten ze het altijd eerst uploaden (waarom vragen ze dan...) of resizen ( maar dit plaatje van 1000x30000 kan toch perfect hierop staan... ) of ze kunnen maar 1 plaatje per artikel toevoegen.

Ik ben nog maar weinig CMS'en tegengekomen die een willekeurig aantal plaatjes willekeurig geplaatst per artikel toestaan. En leg dan maar eens uit aan Annamarietje dat ze het hele verhaal van het bedrijfsfeest niet kan voorzien van plaatjes ( ik voorspel dat het een kort verhaal wordt van het bedrijfsfeest. )

Naar mijn ervaring willen de Anna's gewoon lekker een verhaaltje tikken, plaatje plakken ( of binnen 2 klikken kunnen plakken op de plek die zij willen ) en niet eerst hoeven nadenken over de vraag welk plaatje zij willen gebruiken.

Btw. dit verhaaltje gaat net zo goed op voor directeuren / hoofden etc die een grafiek als plaatje bij een rapport willen zetten, gaat niet alleen over Anamarietjes.

[ Voor 1% gewijzigd door Gomez12 op 06-09-2004 20:28 . Reden: quote's stonden verkeerd ]

Verwijderd

Goed punt. En houdt dan die plaatjes ook nog is toegankelijk, of die grafiek ;-). Ik denk het gedeelte waar mensen echt inhoud toevoegen aan de site het meest fragiel is nog weinig uitgediept. De paar CMS systemen die ik wel is heb getest zijn redelijk bruikbaar en doen wat ze zeggen maar als het op invoeren aan komt is het altijd een "gekloot". De markup die eruitkomt is niet 100% zeker well-formed, character encoding problemen en vooral plaatjes zijn een groot probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op 06 september 2004 @ 20:28:
ok. Duidelijk, dan ga ik niet mijn eigen CMS promoten :)
Kijk als jij iets hebt aangepakt op een totaal andere manier, leg maar uit hoor :)

Verwijderd

typo 3 heeft een nete php plaatjes resizing, heb niet veel ervaring met andere cms'en (behalve quick 'n dirty eigen dingen voor een beperkte doelgroep), maar ik denk dat dat hier en daar ook wel netjes inzit.

de RTE zit ook wel ok in elkaar, wat we nu op de TU/e hebben (de site, based op TYPO3 is overigens vandaag de lucht in gegaan) sloopt echt alle overbodige muk eruit. Waar ik het niet mee eens ben is de tabel editor en het feit dat nested lists verkeerde html geven (als in <ul><li/><ul/></ul>), maar dat laatste schijnt ergens diep te zitten.

Voor de rest hebben we veel dingen netjes kunnen aanpassen (tabel CE"s hebben nog geen th's, tbody etc en de form CE's kunnen ook nog wel wat aanpassingen gebruiken), maar wat er nu uitkomt is goede validerende html die bijzonder semantisch diepgaand is. We hebben de output getest met jaws en pda's, imode en allerlei exotische browsers en overal komt het er acceptabel uit.

Mocht je interesse hebben in een demo, dan mag je best langkomen, mail maar eens.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een ouwe bekende van Typo ;) Valide code zul je wellicht momenteel alleen krijgen met Xopus van Q42, of onder Mozilla maar zelfs dan..

Semantiek is ontzettend moeilijk te bereiken, eigenlijk praktisch onmogelijk. Je moet gebruikers dan de achterliggende gedachte laten bepalen van je pagina.

Verwijderd

idd, dingen binnen een paragraaf als "acronym", "var", "dfn" etc zul je nooit tegenkomen, maar de gebruikers komen ook alleen aan de content area. Dingen als portals, agenda's, persberichten, menu's enzo zitten semantich echt wel goed. Check vooral www.tue.nl, de meeste pagina's valideren valideerden echt wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 22:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 22:39:
idd, dingen binnen een paragraaf als "acronym", "var", "dfn" etc zul je nooit tegenkomen, maar de gebruikers komen ook alleen aan de content area. Dingen als portals, agenda's, persberichten, menu's enzo zitten semantich echt wel goed. Check vooral www.tue.nl, de meeste pagina's valideren valideerden echt wel.
Nee hoor, ..er zijn CMS systemen waarbij de gebruiker zelf zijn template kan samenstellen. Ik weet niet of je bekend bent met MS Sharepoint? Daar kunnen ze dat bijvoorbeeld ook :) Sleep forum component in de pagina, sleep artikel component, links component, poll component, agenda component etc. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 22:48 ]

Verwijderd

maar als die componenten goede code eruit gooien ben je al een heel eind. Kwestie van niet alles in 1 dataveld laten invoeren, maar aparte blokken doen, het formulier CE in typo is wat dat betreft bijzonder ok. (zie ook http://w3.tue.nl/nl/diensten/csc/tue_web/web_test_page als je iets speciaals wil zien, dan gooi ik wel een testje online)

Verwijderd

Tja... Gordijnstok, check eerst ff etomite.org, dan zul je merken dat er eigenlijk verdomd weinig te klagen valt.

groetjes,
Geetje

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 23:41:
Tja... Gordijnstok, check eerst ff etomite.org, dan zul je merken dat er eigenlijk verdomd weinig te klagen valt.

groetjes,
Geetje
Dit bedoelde ik dus met "Alleen het verzoek om niet met jantje en pietje MS systemen aan te komen". Spammen doe je maar lekker in de Gouden Gids. :/ :O

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 08:16 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 16:01

André

Analytics dude

Wij werken hier met LiveLink en Quick & Easy.

Voordelen van LiveLink zijn dat het verschrikkelijk uitgebreid is en ontzettend veel mogelijkheden bied, nadeel is dat er gebruik gemaakt wordt van Java applets die real time dingen checken op het moment dat er op geklikt word: en dat is zeer traag. In combinatie met de LiveLink Explorer is er trouwens wel weer goed mee te werken, het CMS lijkt dan op een schijf waar je zo je bestanden in kunt zetten.

Quick & Easy is een tool waar ik nog nooit van gehoord had, ik weet ook niet of dit alleen voor Shell ontwikkeld is. Het word iig gebruikt om het intranet mee te updaten. Het werkt in principe lekker en snel: alleen het nadeel is dat alle bewerkingen in Word gedaan worden. De Word -> HTML is meer dan goed alleen het blijft lelijk natuurlijk.

• Atari Paul
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
Tja, wij hebben ook een flink aantal (opensource) CMS'en bekeken samen met de klant. De problemen die bij deze klant vooral naar voren komen, zijn onder te verdelen in 4 punten:

Ten eerste zitten er aan de invoerkant mensen die totaal geen overzicht hebben over wat ze doen. Deze mensen willen gewoon over de site kunnen surfen en daar d.m.v. een knop op hun gedeelte wat ze kunnen aanpassen, de aanpassingen maken.

Het tweede probleem is dat de informatie centraal moet kunnen worden gehouden (een persoon die bepaalde informatie onderhoud). Hier praat je b.v. over email adressen die op diverse pagina's kunnen worden gebruikt.

Het derde probleem is weer aan de invoerkant, het grootste gedeelte van de mensen die er mee moeten gaan werken willen het liefst een WYSIWYG editor gebruiken die de pagina toont zoals hij hoort te zijn (front end) en daarin gewoon als in word kunnen werken.

Het vierde probleem is dode links, pagina's die maar een bepaalde tijd online mogen staan en waar naar wordt gelinkt vanuit een andere pagina. Deze links zouden automatisch moeten worden bijgehouden (door b.v. een mailtje te sturen naar diegene die verantwoordelijk is voor de pagina met de link).

Op dit moment is het zover dat de keuze meer en meer lijkt te wijzen naar MMBase.
Dit pakket werkt objectgeorienteerd en zorgt dus voor informatie consistentie, echter dit levert wel weer een editor op die niet zo prettig werkt.
Een bijpassende editor die het meest in de buurt komt zou Sferyx kunnen zijn.

De meeste ideale oplossing volgens mij zou een combinatie van deze 2 pakketten kunnen zijn.

Stability ?? My Atari still has it :)

Verwijderd

We zitten hier niet zo in de 'grote' cms-en maar wat veel gebruikers blijkbaar erg prettig vinden is de rich-tekst editor zodat ze zo heerlijk vanuit Word kunnen copy-pasten.

(zucht eens) ;)

Op zich is dat ook erg mooi maar als webbouwer/programmeur word ik er gek van want er komt nogal een bagger uit: links die als ze relatief zijn opeens naar de test-site verwijzen, zutte tags enz. enz.

Maar als dat dan gestript is en het ziet er op de pagina goed uit dan zijn mensen tevreden. Is ook wat waard. Zelf (in mijn rol als site-bouwer) wil ik echter ook controle houden op semantische aspecten. Dus twee 'enters' in Word, is dat een nieuwe paragraaf? Twee 'enters' in de rich-tekst editor, wordt dat een paragraaf of twee br's? Een vet kopje? b-tags, strong-tags of toch maar een h4? Dat soort zaken.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, zijn er (al dan niet 'commerciele') cms-en waarin dat echt goed zit?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:54

Bosmonster

*zucht*

Bij zo'n beetje elk open-source CMS wat ik tegenkwam heb je de belangrijkste punten al genoemd:

Ze zijn meestal duidelijk gemaakt door programmeurs en hebben een erg database-gerichte interface. Dit terwijl een gebruiker simpelweg denkt aan de structuur van de website en ook als zodanig zijn site wil beheren.

Verwijderd

Topicstarter
Bosmonster schreef op 07 september 2004 @ 09:52:
Bij zo'n beetje elk open-source CMS wat ik tegenkwam heb je de belangrijkste punten al genoemd:

Ze zijn meestal duidelijk gemaakt door programmeurs en hebben een erg database-gerichte interface. Dit terwijl een gebruiker simpelweg denkt aan de structuur van de website en ook als zodanig zijn site wil beheren.
Duidelijk dus :) Dus er moet nog een hoop gebeuren aan de gebruiksvriendelijkheid van dergelijke systemen. Moet dit volgens jou aan de hand van een duidelijkere interface, betere ondersteuning van de gebruiker evt. met most common tasks of iets derg. ?

Wat betreft vreemd geimplimenteerde werkwijze, heb je daar voorbeelden van toevallig?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 17:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik ben zelf continu bezig met het verder uitbouwen en verbeteren van mijn CMS dus dit topic wordt gebookmarked. :) Tips zijn en hints zijn altijd makkelijk.

Verder, ik ben het eens met de punten van Bosmonster, dat zijn precies de 3 kenmerken uit het lijstje van Gordijnstok die ik altijd in die open source CMS'en terugvindt, dat is ook een reden geweest voor mij om zelf eens iets in elkaar te gaan zetten.

Neem PHPNuke als voorbeeld, veel functionaliteit, en daarom wordt het ook veel gebruikt, maar je hebt een behoorlijk dikke server nodig wil je al die functionaliteit ook een beetje snel kunnen aanbieden. Daarnaast vind ik de uitwerking van de forms in PHPNuke erg slordig en onoverzichtelijk. Het werkt wel, maar ik heb PHPNuke nooit iets gevonden. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

@Gordijnstok
Dit bedoelde ik dus met "Alleen het verzoek om niet met jantje en pietje MS systemen aan te komen". Spammen doe je maar lekker in de Gouden Gids.
8)7

Maar... eh .. verder alles in orde Gordijnstok?
Modbreak:Laat dit soort replies achterwege aub; je vorige bericht riekt idd naar spam - zeker omdat je verder geen enkele onderbouwing geeft en dus niet inhoudelijk op de vraagstelling van topicstarter reageert.

[ Voor 32% gewijzigd door crisp op 07-09-2004 11:12 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 14:58
Atari Paul schreef op 07 september 2004 @ 08:58:een nmooi duidelijk overzichtje van wensen en eisen
Ik heb je lijstje even bekeken, maar waarom voldoen pakketten als Typo3 niet? Ik zie niet veel punten die niet te realiseren zouden zijn.

Belangrijke punten voor een gebruiker: minimaliseren: als admin moet je er voor zorgen dat je altijd zo min mogelijk mogelijkheden voor de user geeft. Dit houdt dus in dat je geen overbodige icoontjes e.d. toont als deze toch niet gebruikt worden. Hiervoor dien je dus een soort van onderzoek/statistiekjes te voeren om te achterhalen wat wel en niet gebruikt wordt. Als mensen een pagina zien met 40 knopjes weten ze gewoonweg niet waar ze moeten beginnen. Verder zijn wizzards erg geliefd, zeker als je een wizzard maakt in Windows stijl zie je mensen meteen herkenning tonen en is het allemaal heel simpel. De gevorderde gebruiker vind een wizzard vaak te lang duren en heeft liever een wat uitgebreider form waarop alles aangepast kan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Of zoals oh when bij mij aangaf, die gebruikt FarCry, het duurt hem te lang. Wizards zijn voor de beginnende gebruiker prima, maar voor de ervaren user, die wil direct naar de tab toe met de benodigde informatie.

Ik probeer ook een overzicht te krijgen van wat er nu in het algemeen als storend wordt ervaren. Ik weet een shitload aan punten vanwege toch veel ervaring met CMS systemen, maar de gebruiker houd helaas meestal zijn klep dicht.

De meeste CMS implementaties falen nog steeds doordat de mensen het niet kunnen, willen, of snappen te gebruiken. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 15:16 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb een tijd geleden een demo gezien van een pakket -ik ben helaas de naam kwijt- dat volledig inline editten van de pagina toestond.Vanuit het oogpunt van de gebruiker is dit geweldig. Het is veel duidelijker waar in de site je zit.

Dit systeem word o.a. gebruikt op de site van het WNF.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 14:58
Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 15:08:
Of zoals oh when bij mij aangaf, die gebruikt FarCry, het duurt hem te lang. Wizards zijn voor de beginnende gebruiker prima, maar voor de ervaren user, die wil direct naar de tab toe met de benodigde informatie.
Dat staat toch in mijn post? :? Waar sommige gebruikers trouwens ook een hekel aan hebben: meerdere mogelijkheden om hetzelfde te bereiken.

Verwijderd

Topicstarter
P_de_B schreef op 07 september 2004 @ 15:10:
Ik heb een tijd geleden een demo gezien van een pakket -ik ben helaas de naam kwijt- dat volledig inline editten van de pagina toestond.Vanuit het oogpunt van de gebruiker is dit geweldig. Het is veel duidelijker waar in de site je zit.

Dit systeem word o.a. gebruikt op de site van het WNF.
Ja totdat je dus content moet gaan managen ipv alleen editten :) Dan wil je toch wel zaken hierarchisch zien.

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 15:17:
[...]

Ja totdat je dus content moet gaan managen ipv alleen editten :) Dan wil je toch wel zaken hierarchisch zien.
Die mogelijkheid was er ook, maar je kon niet alleen de teksten veranderen, maar ook menu's, verwijzingen etc. etc. Ik was in ieder geval wel onder de indruk.

Verwijderd

Topicstarter
P_de_B schreef op 07 september 2004 @ 15:23:
[...]

Die mogelijkheid was er ook, maar je kon niet alleen de teksten veranderen, maar ook menu's, verwijzingen etc. etc. Ik was in ieder geval wel onder de indruk.
Volgens mij bedoel je PublishHQ ? Dat is een systeem geschreven in ColdFusion ..

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 16:02:
[...]

Volgens mij bedoel je PublishHQ ? Dat is een systeem geschreven in ColdFusion ..
Heh, nee, dat gebruiken we wel voor onze eigen site. Is van TheFactore.com.

Ik geloof dat het iets was als Spectra of zo. Zal ff zoeken

edit: hmm, dat bestaat niet meer :) Geen idee, het is ook al weer een tijd geleden.

[ Voor 12% gewijzigd door P_de_B op 07-09-2004 16:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
P_de_B schreef op 07 september 2004 @ 16:11:
[...]

Heh, nee, dat gebruiken we wel voor onze eigen site. Is van TheFactore.com.

Ik geloof dat het iets was als Spectra of zo. Zal ff zoeken

edit: hmm, dat bestaat niet meer :) Geen idee, het is ook al weer een tijd geleden.
Allaire Spectra, ... *grmlbl* .. dat is echt een rampensysteem. Ik heb daar nog heel veel mee gewerkt en ja het is idd geschrapt.

The Factore zit een van onze voormalige account managers, dus ik vermoed dat er wat van onze ideeen zijn verplaatst naar PublishHQ omdat hij er ook veel mee werkte maar ik kan zo geen screens vinden dus :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 16:22 ]

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 16:21:
[...]

Allaire Spectra, ... *grmlbl* .. dat is echt een rampensysteem. Ik heb daar nog heel veel mee gewerkt en ja het is idd geschrapt.
Was wel een heel duur systeem toen? Of niet?
Heel duur als in € 100.000 +

Wat voor functies denk je dat zijn overgenomen?

[ Voor 8% gewijzigd door P_de_B op 07-09-2004 16:23 ]

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Ik ben zelf een grafisch ingesteld persoon, en als ik de portal van PHPNuke zie, of eigenlijk welke bekende CMS ik dan ook gezien heb; de sites hebben te veel informatie op 1 pagina, en de indeling voelt ook niet altijd intuitief aan.

Drag and drop zoals je nog zou gaan proberen toe te voegen in je treeview v1 (weet je nog ;)) is zoiets dat vele malen duidelijker is dan een tweede control waarmee je een parent en previous sibling of iets dergelijks uit mag zoeken. Dat soort dingen zijn wel eenduidig, maar niet ultiem overzichtelijk.

Dit principe is denk ik van toepassing op meer zaken. gebruikers toevoegen aan een groep door drag and drop bijvoorbeeld. (admin zijde dan)
Pagina: 1