Toon posts:

pent 4 2.8 klok 3.6

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi
heb hier een pent4 2.8Ghz
deze zou ik willen occ tot 3.6Ghz
kan dit met standaard koeler?
de external clock is 200
hoe hoog kan ik die maximaal occ?
ales met standaard koelers!

3dMark specs:
Manufacturer
Intel

Family
Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz

Architecture
32-bit

Internal Clock
2.8 GHz

Internal Clock Maximum
3.6 GHz

External Clock
200.0 MHz

Socket Designation
CPU 1

HyperThreadingTechnology
Available - 2 Logical Processors

alvast bedankt

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:24

Haan

dotnetter

Ik raad je aan je eerst in de materie te verdiepen (wat je overduidelijk niet hebt gedaan). Je kan bijvoorbeeld beginnen met de FAQ van dit subforum :) Als je dan nog vragen hebt kan je die natuurlijk wel stellen, maar een groot deel zal al zijn opgelost dan.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Dit zullen zoveel mensen willen, maar gaat niet 1-2-3. Nuttig jezelf eerst door overclocken van cpu/memory/chipset/agp/pci eens door te nemen, dat én over voltages voor de componenten, hoe hoog je maximaal op luchtkoeling kan gaan etc.

Dan pas gaan overclocken, door fsb op te schroeven bij de pentium4, en eventueel voltage ddr en vcore(cpu) en chipset omhoog te gooien.

Je zult de 3,6 niet zo makkelijk halen, moet je geluk hebben hoe goed je cpu is, maar ligt ook aan je moederbord en geheugen en instellingen dus.

Probeer eerst maar eens tot stabiel met prime95 en memtest86+ tot 3.2ghz te komen.

Blijven testen met prime95 voor cpu en memtest86+ bootable cd voor geheugen. Vooral testje 5 is erg zwaar, en kan je bij uitstek gebruiken voor een sneltest van 2minuutjes. Wil je dan 100% zekerheid dan laat je hem de hele test lopen, 1 ~10.

[ Voor 19% gewijzigd door ToFast op 19-07-2005 14:37 ]

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 19:29

Cybje

First Post!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:27:
hoe hoog kan ik die maximaal occ?
Jij kunt met een beetje geluk tot 2.0 GHz, maar technisch gezien is dat geen overclock meer.

Wat ruist er door het struikgewas

• ToFast
Cybje schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:35:
[...]

Jij kunt met een beetje geluk tot 2.0 GHz, maar technisch gezien is dat geen overclock meer.
Wat lul jij vaag? haha 2.0ghz, dat is onderclocken gek.
Zodra je met fsb/voltages/cpu-memspeeds in aanraking komt(verhogen) ben je aan het overclocken klaar. PUNT!

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 19-07-2005 14:39 ]

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 19:29

Cybje

First Post!

ToFast schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:38:
[...]

Wat lul jij vaag? haha 2.0ghz, dat is onderclocken gek.
Zodra je met fsb/voltages/cpu-memspeeds in aanraking komt(verhogen) ben je aan het overclocken klaar. PUNT!
Nou nou nou ... een beetje vriendelijker mag ook wel :P

Ik zou het gewoon underclocken noemen .... maar goed, als jij dat nog steeds overclocken wilt noemen, vind ik het best.

Edit: ik lees je post nog 3 keer, maar ik begin 'm steeds minder te snappen. In aanraking komen met FSB's en de Multiplyer is gewoon de kloksnelheid wijzigen. Verhogen is overclocking, verlagen is underclocking. Lijkt mij logisch toch? Voltage heeft weinig te maken met overclocking, als je je processor snelheid niet wijzigt.

[ Voor 27% gewijzigd door Cybje op 19-07-2005 14:42 ]

Wat ruist er door het struikgewas

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Een goede overclock is van veel meer factoren afhankelijk.
Wat voor geheugen gebruik je
Wat voor mobo
Welke koeler is er geinstalleerd (boxed of ander type)
Heb je een goede airflow in je kast.

Als je niet goed op de hoogte bent van wat overclocken inhoud raad ik je eerst eens aan om wat topics hier door te lezen.
Hierin staan alle weetjes waarvan jij op de hoogte moet zijn voor een goede oc.
tevens acht ik de kans zeer klein dat jij met een standaard koeler de 3.6 ghz zal halen omdat jouw p4 2.8 al behoorlijk wat warmte genereerd wat tijdens een oc alleen maar meer zal worden.
Dus mijn raad is.
verdiep je eerst eens in de materie overclocken om vervolgens de stap te wagen en in kleine stappen je cpu te ocen.
Houd goed je temperaturen en dergelijke in de gaten en draai regelmatig pifast om te kijken of je een stabiele oc hebt behaald.
Tevens zou ik als ik jou was even MBM5 installeren zodat je tijdens het draaien van PIfast je temps in de gaten kan houden

computer voor alle werkzaamheden

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 20:57
Ik zou bijna zeggen: Welkom @ Got, maar ik zie dat je al een paar berichtjes gepost hebt :)
Dat er staat bij 3D mark dat de maximum interne clock tot 3.6Ghz kan, wil nog niet zeggen dat dat ook zomaar kan.. Om dat niveau te bereiken heb je toch echt een fixe koeling nodig (stikstof, of droogijs) en zeer goed geheugen. Met je stockcooler kan je misschoen tot 3Ghz gaan maar niet veel meer... Ook is daarbij je geheugen van groot belang, en de opties voor overklokken in je bios.

Ik raad je (zoals meerdere mensen hierboven) aan om eerst je wat te verdiepen in deze matterie. Zie bijvoorbeeld de FAQ. Zet je idee iig maar uit je hoofd dat je met je stock cooler tot 3.6 komt ;) Kijk ook maar eens in deze lijst wat je allemaal kan doen :Die-Hard Overclocking & Cooling FAQ

[ Voor 10% gewijzigd door IJnte op 19-07-2005 14:51 . Reden: url toegevoegd. ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• ToFast
Nee met stock koeler kan je ook wel tot de 3.4 komen denk ik. Dat is het probleem niet.

Ik vind alles wat je verhoogt overclocken, ookal is het de agp bus, of het agp voltage. Want daardoor zou je effectief hogere snelheden kunnen bereiken, en het wordt warmer.

Met voltages klooien is eigenlijk nog meerwaardig om als overclocken te zien dan alleen multipliers of fsb;s omhoog te gooien. Want van voltages wijzigen schieten de temperaturen het snelste omhoog. Sneller dan fsb omhoog.

[ Voor 71% gewijzigd door ToFast op 19-07-2005 14:53 ]

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 20:57
ToFast schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:51:
Nee met stock koeler kan je ook wel tot de 3.4 komen denk ik. Dat is het probleem niet.

Ik vind alles wat je verhoogt overclocken, ookal is het de agp bus, of het agp voltage. Want daardoor zou je effectief hogere snelheden kunnen bereiken, en het wordt warmer.

Met voltages klooien is eigenlijk nog meerwaardig om als overclocken te zien dan alleen multipliers of fsb;s omhoog te gooien. Want van voltages wijzigen schieten de temperaturen het snelste omhoog. Sneller dan fsb omhoog.
Ik denk niet met nog acceptabele temperaturen ;) Ik denk dat je dan al gauw naar de 70-80 graden gaat. Opzich kan dat nog wel, maar is niet bevoordelijk voor de levensduur van je processor.

Je moet ook niet proberen voor een stuiver op de eerste rij te gaan zitten... Als je maximaal wilt OC'en moet je daar ook de nodige investeringen voor doen imho

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• ToFast
Cybje schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:41:
[...]

Nou nou nou ... een beetje vriendelijker mag ook wel :P

Ik zou het gewoon underclocken noemen .... maar goed, als jij dat nog steeds overclocken wilt noemen, vind ik het best.

Edit: ik lees je post nog 3 keer, maar ik begin 'm steeds minder te snappen. In aanraking komen met FSB's en de Multiplyer is gewoon de kloksnelheid wijzigen. Verhogen is overclocking, verlagen is underclocking. Lijkt mij logisch toch? Voltage heeft weinig te maken met overclocking, als je je processor snelheid niet wijzigt.
Dat is dus ook niet waar, je kan de multiplier bij veel amd cpus lager zetten, waardoor je de cpu opdezelfde clocksnelheid krijgt. MAar de fsb kan je dan lekker verhogen. Om een 1:1 met mem zo hoog mogelijk te krijgen gooi je de ddr voltages en chipset voltages vaak wel hoger.

Dus dat is zeker wel overclocken.
Boeiend ook verder, die gast moet eerst maar eens flink wat spul doorlezen. Klaar, ik zal hem geen steek verder helpen want 1 die te lui is om zelf iets op te zoeken ga ik niet alles voorkauwen.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ToFast schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:51:

Ook even rekening houden met het feit dat niet iedere cpu deze hoge waarden zal halen.
Volgens sommige progsels kan ik ook gaan tot 3,4 gz met mijn northwood 2.4 met een fsb van 533.
Wat ik ook doe verder als 2.7 kom ik niet terwijl anderen met een gelijkwaardig systeem qua onderdelen makkelijk de 3 ghz halen.
Verder is het zo dat wanneer je bij de p4 de voltages gaat verhogen je cpu het niet prettig gaat vinden.
De p4 heeft namenlijk nogal een hekel aan extra prik en dat kan resulteren in een dode cpu.

• ToFast
IJnte schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:55:
[...]

Ik denk niet met nog acceptabele temperaturen ;) Ik denk dat je dan al gauw naar de 70-80 graden gaat. Opzich kan dat nog wel, maar is niet bevoordelijk voor de levensduur van je processor.

Je moet ook niet proberen voor een stuiver op de eerste rij te gaan zitten... Als je maximaal wilt OC'en moet je daar ook de nodige investeringen voor doen imho
Nou bij veel pentium4;s is het zo dat je het voltage(vcore) geen eens hoeft te verhogen voor een dergelijke overclock van 600mhz, pas als je tegen het einde van de cpu komt moet je voltages verhogen of als je niet hoger komt. Pás dan schieten de temperaturen flink omhoog.

Ah nee man standaardkoeling is goed genoeg van de p4.

Man ik heb hier een cpu amd xp 2400m die draait op 1.45volt en 1866mhz
Er zit een zalman 7000b op die wel stukje beter koelt dan standaard boxed koeler ja, maar op de laagste stand met rpm, 1280rpm en 2500mhz en 1.9volt is hij 100% prime95 stabiel.
Temp is dan +60graden.

Als ik de waaier hard aanzet komt hij niet boven de 60, maar hij wordt er niks stabieler van.

• ToFast
Edwin van Cleef schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:59:
[...]

Ook even rekening houden met het feit dat niet iedere cpu deze hoge waarden zal halen.
Volgens sommige progsels kan ik ook gaan tot 3,4 gz met mijn northwood 2.4 met een fsb van 533.
Wat ik ook doe verder als 2.7 kom ik niet terwijl anderen met een gelijkwaardig systeem qua onderdelen makkelijk de 3 ghz halen.
Verder is het zo dat wanneer je bij de p4 de voltages gaat verhogen je cpu het niet prettig gaat vinden.
De p4 heeft namenlijk nogal een hekel aan extra prik en dat kan resulteren in een dode cpu.
Precies en kan je deze mensen vertellen wat je standaard temps waren, en nu op 2.7ghz (zonder voltage verhoging neem ik aan?)

Ik denk dat het bar weinig scheelt. Makkelijk met de boxedkoeler te doen. Zelfs met een prescot.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Cybje schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:41:
[...]

Edit: ik lees je post nog 3 keer, maar ik begin 'm steeds minder te snappen.
dat is makkelijk, hij reageert op je post deze dus :
Cybje schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:35:
[...]

als iemand vraagt hoe hoog die ze 2.8 kan klooken en je zegt dat ie met een beetje geluk wel de 2.0 haalt snap ik je ook niet zo snel.
hij wil overclocken en je stelt voor om hem te verlagen naar 2.0ghz.
maar nu weer ontopic zover dat kan want de TS moet volgens mij nog heel wat lezen over overclocken ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ToFast schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 15:02:
[...]

Precies en kan je deze mensen vertellen wat je standaard temps waren, en nu op 2.7ghz (zonder voltage verhoging neem ik aan?)

Ik denk dat het bar weinig scheelt. Makkelijk met de boxedkoeler te doen. Zelfs met een prescot.
Die temps kan ik wel vertellen :)

Standaard bij normaal gebruik kom ik tot 38 graden max stressed (gestressed in 2 uur)
met een oc op een fsb van 600 (2.7 ghz) kom ik uit op max 52 zonder extra prik

Ik ga uit van de waarden die ik krijg van zowel MBM5 als Asusprobe welke aardig overeen komen met elkaar
Wanneer ik verder ga gaat mijn cpu over zijn nek hij stijgt dan naar rond de 60 graden en de pc gaat in de reboot.
Extra prik toevoegen heeft dan geen zin.
Wanneer ik deze ga verder ga verhogen blijft mijn pc rebooten in een soort loop dus heb ik helemaal geen toegang meer tot het os.
Vandaar mijn conclusie dat ik gewoon niet hoger kan met een boxed koeler en mijn cpu op zijn max zit.

Mijn amd 2200+ kan tot 2300mhz stabiel op lucht met een spire whisperrock4 koeler. (temps rond de 58 graden stressed hangt af van het weer)
dus wat ik hiermee aan wil geven is dat niet iedere cpu tot gelijke waarden zal komen tijdens een oc.

Verwijderd

Topicstarter
quote@all
bedankt voor de supersnelle reacties

ben al aan het zoeken gegaan
is misschien beter om eerst meer over overclocken te lezen

heb wel eens wat overgeclockt
videokaart geen probleem is maar 1 onderdeel

begrijp wel dat alles afhankelijk is van elkaar bij moederbord

je moet toch ergens beginnen en tweakers lijkt goede start

ps ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten
vind gewoon leuk om te doen en proberen wat er gebeurd

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-08 16:49
Overclocken is iets waarbij géén garanties worden afgegeven. Zie de DOC FAQ, daar staat van alles in over overclocken.

Deze gaat dicht wegens genoeg te vinden over dit onderwerp (FAQ en ook de search natuurlijk)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.