Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kosten leaseauto tegenover eigen bezit

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 15:25

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik heb jullie hulp eigenlijk even snel nodig.
Ben bezig met een nieuwe baan en krijg daar geen lease-auto meer. Nu rijd ik echter bovenstaande auto. Ik heb in de salarisonderhandelingen opgegeven dat ik een fictief inkomen van 500 euro heb op die auto per maand.
Klopt dit?

Ik was zelf al bezig met de onderbouwing, maar sommige zaken weet ik eigenlijk niet.
-Geschat kosten voor mijn auto is als volgt.
-verzekering 190 euro (gevonden op internet)
-brandstof 269 euro (op basis van 20.000 p/j, 1 op 13)
-belasting ? (kan niets vinden)
-afschrijving ?
-onderhoud ?

Kan iemand me even een onderbouwing geven voor mijn geschatte 500 euro (dit was natte vingerwerk).

Basement Bios ---- Exo-S

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36
Is de jaarlijkse bijtelling op de inkomstenbelasting geen mooie schatting?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:21
Rukapul schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 10:47:
Nee, want dat is een schijntje van wat die auto werkelijk kost.

Voor 500 euro per maand rij je absoluut geen nieuwe auto. Ik denk dat men in het geval van de TS moet uitgaan van een 7-800 euro per maand incl. afschrijving en onderhoud.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Rukapul schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 10:47:
Euhh jawel, maar ik moet zo rond de 500 euro uitkomen.
Jou calculatie (als ik je goed begrepen heb) zou betekenen:
21.000 * 0,22 = 4.620. 4.620 / 12mnd = 385 euro.
Maar hier wordt dan geen rekening gehouden met het aantal privekm die ik rij?
Ik rij nl alleen maar prive (woon werk = prive) en rij zo'n 20.000 km prive per jaar en 20.000 woon werk verkeer (is ook prive). Totaal dus 40.000 km per jaar.
.

Basement Bios ---- Exo-S

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
dominator schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 10:54:
[...]

Nee, want dat is een schijntje van wat die auto werkelijk kost.

Voor 500 euro per maand rij je absoluut geen nieuwe auto. Ik denk dat men in het geval van de TS moet uitgaan van een 7-800 euro per maand incl. afschrijving en onderhoud.
Okay. Dat dacht ik ook. Maaar kun je mijn berekening van de TS aanvullen met cijfers? Dat HR manager van mijn nieuwe baan trekt me een beetje in twijfel en komt met verhalen als bijtelling (die ik nu moet betalen) en dat ik bij hun 114 euro netto per maand reiskostenvergoeding krijg. Dat klopt wel, maar dan nog denk ik dat ik per maand een voordeel van 500 euro heb. En bij het nemen van mijn nieuwe baan deze 500 euro dus misloop en gecompenseerd wil hebben in mijn salaris.

Basement Bios ---- Exo-S

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36
Stel 18ct de km (incl. alles, toevallig ook het maximumbedrag wat een werkgever belastingvrij mag vergoeden) bij 40.000 km: 600 euro p.m.

Ik zie het nut er eigenlijk niet van in om dit heel precies uit te rekenen als het enige doel is om het te voeden in de salarisonderhandelingen :)

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Dat je dan geen lease auto krijgt is toch je eigen probleem? Ik denk niet dat je volgende baas verplicht moet zijn om je dan extra salaris te betalen toch? Wees blij met een reiskosten vergoeding IMO

Elect a clown, expect a circus.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Slasher schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:12:
Dat je dan geen lease auto krijgt is toch je eigen probleem? Ik denk niet dat je volgende baas verplicht moet zijn om je dan extra salaris te betalen toch? Wees blij met een reiskosten vergoeding IMO
Dat is een beetje kort door de bocht denk ik. Ik kan moeilijk bij een nieuwe baas gaan werken en er op salaris op achteruit gaan. Dat lijkt me geen goede carriere move. Ik probeer ook zeker niet het onderste uit de kan te halen. Maar het blijft een spel tussen werkgever en werknemer. Ik probeer er gewoon 150 euro boven hun bod uit te halen. Dit heb ik onderbouwd op de volgende manier:
---------------
Ik heb van het weekend een en ander doorgenomen en kom tot het volgende.

Zoals eerder aangegeven heb ik als salarisindicatie 3.000 opgegeven. Zoals je weet heb ik momenteel een salaris van rond de 2.350, een bonus van 2.500 per jaar (208 p/m) en een lease-auto met een geschat fictief inkomen van 500 euro. Dit alles maakt mijn totale inkomen 3.050.

Jullie bod om het eerste jaar 2.850 te bieden excl +/- 200 euro bruto reiskostenvergoeding vind ik dan iets aan de magere kant. Daarnaast is deze functie een stap omhoog wat dus ook als zodanig beloont mag worden. Ook moet ik rekening houden met het feit dat ik nog een auto moet kopen (en rijden) voor het woon werk verkeer.

Mijn salarisindicatie van 3.000 lijkt me daarom een allerziens redelijk voorstel.
-------------

Basement Bios ---- Exo-S

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mystikal schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 10:45:

-brandstof 269 euro (op basis van 20.000 p/j, 1 op 13)
Hoe je daar aan komt begrijp ik niet.
Een 307 1.4 diesel rijdt niet 1:13, behalve als je constant met de handrem aangetrokken rijdt. Maar dan nog, 20.000 km bij 1:13 is 1538 liter, bij de huidige adviesprijs van diesel (1,056) is dat € 1624 p/j of € 135 p/m.
Reken je een meer realistischer 1:20 (volgens opgave gemiddeld 1:22) dan kom je uit op € 88 p/m.

Signatures zijn voor boomers.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 15:16
Heb je onderstaand 1 op 1 zo doorgestuurd naar je eventuele toekomstige werkgever?? :?

wijze woorden

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Zosas schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:16:
Heb je onderstaand 1 op 1 zo doorgestuurd naar je eventuele toekomstige werkgever?? :?
Ja. Waarom deze vraag zonder onderbouwing?

Basement Bios ---- Exo-S

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Pas op voor spelfouten als je communiceert met je nieuwe werkgever....
Mystikal schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:14:
[...]
Dit heb ik onderbouwd op de volgende manier:
---------------
Ik heb van het weekend een en ander doorgenomen en kom tot het volgende.

Zoals eerder aangegeven heb ik als salarisindicatie 3.000 opgegeven. Zoals je weet heb ik momenteel een salaris van rond de 2.350, een bonus van 2.500 per jaar (208 p/m) en een lease-auto met een geschat fictief inkomen van 500 euro. Dit alles maakt mijn totale inkomen 3.050.

Jullie bod om het eerste jaar 2.850 te bieden excl +/- 200 euro bruto reiskostenvergoeding vind ik dan iets aan de magere kant. Daarnaast is deze functie een stap omhoog wat dus ook als zodanig beloont mag worden. Ook moet ik rekening houden met het feit dat ik nog een auto moet kopen (en rijden) voor het woon werk verkeer.

Mijn salarisindicatie van 3.000 lijkt me daarom een allerziens redelijk voorstel.
-------------
Ik heb vorig jaar dezelfde rekensom gemaakt :) Misschien helpt de opbouw van de rekensom je. Ik kwam (ruime schatting) op 370 euro per maand.... voor een 4 jaar oude VW Passat Diesel (zwaar en diesel dus duur in wegenbelasting).

Hoe heb ik dit uitgerekend

+ 740 Kosten auto
- 250 Bijtelling leaseauto toen (Scenic II)
- 120 Reiskostenvergoeding bij nieuwe werkgever
= 370

Opbouw kosten auto (per maand):
125 - Verzekering (op te zoeken, in mijn geval incl een opgebouwde no-claim!!!!)
100 - Wegen belasting (op te zoeken nav gewicht en brandstof)
200 - Brandstof (4 tanks per maand a 50 liter diesel)
188 - Afschrijving: 15% van de aanschafwaarde per jaar (15.000 * 0,15 / 12)
125 - Onderhoud: 10% van de aanschafwaarde per jaar (15.000 * 0,1 / 12)

= 740

Afschrijving en onderhoud is erg ruim, maar dan kan het alleen maar meevallen.... Mijn huidige werkgever kon zich er wel in vinden allemaal :) heeft erg geholpen bij de salarisbesprekingen :)

[ Voor 38% gewijzigd door Spyro_the_Dragon op 19-07-2005 11:28 ]

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Spyro_the_Dragon schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:25:
Pas op voor spelfouten als je communiceert met je nieuwe werkgever....
Bedankt voor je berekening en de tip. Echter ik ben inmiddels als laatste over na 4 sollicatie rondes, een assesmentdag en 60 kandidaten. 8) Op die 150 euro laat ik het ook niet echt afketsen, maar ik probeer het gewoon. :)

Ik kan niet anders concluderen dat ik met die 500 euro gewoon erg voorzichtig gerekend heb.

Basement Bios ---- Exo-S

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

een 307sx 1.4 diesel staat hier voor 650-680 euro in de lease lijst op basis van 30.000 km/jaar voor 48 maanden. (afhankelijk van de uitvoering). Dus je 500 euro in de salaris onderhandeling is niet onrealistisch, zelfs aan de magere kant.

overigens heet het ook onderhandling 8)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
leuk_he schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:34:
een 307sx 1.4 diesel staat hier voor 650-680 euro in de lease lijst op basis van 30.000 km/jaar voor 48 maanden. (afhankelijk van de uitvoering). Dus je 500 euro in de salaris onderhandeling is niet onrealistisch, zelfs aan de magere kant.

overigens heet het ook onderhandling 8)
Hmm wat voor lijst is dat dan? Wordt die lijst intern gebruikt om aan te geven wat je toekomstige leaseauto waard is?

Basement Bios ---- Exo-S

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Mystikal schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:36:
[...]
Hmm wat voor lijst is dat dan? Wordt die lijst intern gebruikt om aan te geven wat je toekomstige leaseauto waard is?
Bij ons mag je zelf een neiuwe lease auto uitkiezen als de oude uit het contract loopt. De "lease lijst" bevat een richtlijn voor wat de lease prijs is. Als je onder een een bepaald budget blijft hoef je niks bij te betalen, gat je over je budget (wat bij een bepaalde functie hoort) dan betaal je de rest bij. Volgens mij werkt het vaak zo.

Het is dus gewoon het bedrag wat het bedrijf aan leaseprijs betaald voor de auto. (dat bedrag zul je zelf ook wel kennen van je 307?). Dat is in mijn opnie gewoon een stukje secondaire arbeidsvoorwaarden. die in jouw geval dus gewoon gecashed moeten worden. :9 :P

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Hoe ver woon je van je (nieuwe) werk?

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 12:08:
Hoe ver woon je van je (nieuwe) werk?
Ik denk 25-30 km.

[ Voor 20% gewijzigd door Mystikal op 20-07-2005 08:23 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mystikal schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 12:09:
[...]

Ik woon in etten-leur en werkte in Den Bosch. = 60km
Nu ga ik in Made werken is denk ik 25-30 km.
Dus je inschatting van 20.000 km/jaar is wel erg hoog, of moet je veel voor je baas gaan rijden?
Bij 30 km enkele reis rij je 12.000 km aan woon-werk verkeer.

Signatures zijn voor boomers.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mystikal schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:34:Bedankt voor je berekening en de tip. Echter ik ben inmiddels als laatste over na 4 sollicatie rondes, een assesmentdag en 60 kandidaten.
Waarschijnlijk maakt de HR afdeling zelf ook spelfouten :X
Ik kan niet anders concluderen dat ik met die 500 euro gewoon erg voorzichtig gerekend heb.
Lees de post van Spyro_the_Dragon nog eens. Van die 740 Euro haal je de reiskostenvergoeding (krijg je bij je nieuwe werkgever wel) en bijtelling (vervalt namelijk) nog af. Ik ben benieuwd naar je berekening.
Mystikal schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:14:...Dit heb ik onderbouwd op de volgende manier:
---------------

-------------
Het hebben van secundaire arbeidsvoorwaarden zoals bonus, winstdeling, leaseauto, etc. is natuurlijk aardig, maar de waarde ervan is niet 100% te vertalen naar een nieuwe arbeidsrelatie. Puur salaris is dat echter wel. Het nadeel van deze emolumenten is ook nog dat ze vaak afgeschaft kunnen worden. Je wilt ze nu echter vertaald hebben naar je reguliere salaris. Nu ben ik natuurlijk je nieuwe werkgever niet, ik ben slechts Roenie :) , maar ik zou hier als werkgever dus niet aan mee werken. Misschien kun je proberen iets in andere secundaire arbeidsvoorwaarden te regelen.

Je krijgt nu bijvoorbeeld een bonus van 2500 euro. Wanneer je die bonus ontvangt naar aanleiding van je prestaties is het niet terecht dit standaard mee te nemen in je salaris. Je kunt natuurlijk wel bedingen om ook bij je nieuwe baas een bonus te ontvangen bij een bepaalde prestatie. Wanneer de baan een stapje omhoog is en dus moeilijker is en de doelen uitdagend zijn, zal dit het eerste jaar niet het geval zijn.

Ook tel je de 500 euro voor de auto mee, maar bekijk je het nieuwe salaris zonder reiskostenvergoeding. Dat lijkt me ook niet eerlijk. Of je vergelijkt alles, of je vergelijkt kaal.

Dat je een auto "moet" hebben om op je werk te komen is natuurlijk je eigen probleem. Al kun je natuurlijk eerst proberen om eerst 500 euro te pakken en dan in een eend rijden ;)

offtopic:
Mystikal schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 10:45:Kan iemand me even een onderbouwing geven voor mijn geschatte 500 euro (dit was natte vingerwerk).
Soms is het verstandiger dit anders te formuleren ;)

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Roenie schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 12:18:
[...]
Waarschijnlijk maakt de HR afdeling zelf ook spelfouten :X

[...]

Dat is zondermeer een feit. Het lijkt wel of ze daar geen spelling checker hebben.

Lees de post van Spyro_the_Dragon nog eens. Van die 740 Euro haal je de reiskostenvergoeding (krijg je bij je nieuwe werkgever wel) en bijtelling (vervalt namelijk) nog af. Ik ben benieuwd naar je berekening.

[...]

Het hebben van secundaire arbeidsvoorwaarden zoals bonus, winstdeling, leaseauto, etc. is natuurlijk aardig, maar de waarde ervan is niet 100% te vertalen naar een nieuwe arbeidsrelatie. Puur salaris is dat echter wel. Het nadeel van deze emolumenten is ook nog dat ze vaak afgeschaft kunnen worden. Je wilt ze nu echter vertaald hebben naar je reguliere salaris. Nu ben ik natuurlijk je nieuwe werkgever niet, ik ben slechts Roenie :) , maar ik zou hier als werkgever dus niet aan mee werken. Misschien kun je proberen iets in andere secundaire arbeidsvoorwaarden te regelen.

Je krijgt nu bijvoorbeeld een bonus van 2500 euro. Wanneer je die bonus ontvangt naar aanleiding van je prestaties is het niet terecht dit standaard mee te nemen in je salaris. Je kunt natuurlijk wel bedingen om ook bij je nieuwe baas een bonus te ontvangen bij een bepaalde prestatie. Wanneer de baan een stapje omhoog is en dus moeilijker is en de doelen uitdagend zijn, zal dit het eerste jaar niet het geval zijn.

Ook tel je de 500 euro voor de auto mee, maar bekijk je het nieuwe salaris zonder reiskostenvergoeding. Dat lijkt me ook niet eerlijk. Of je vergelijkt alles, of je vergelijkt kaal.

Ik waardeer de mening van Roeni! Ik heb alles vergeleken. Verder ben ik het natuurlijk wel met je eens. Mijn huidige 'bonus' was niet eens echt prestatie afhankelijk. Meer een extraatje aan het einde van het jaar. Maar dat terzijde.

Dat je een auto "moet" hebben om op je werk te komen is natuurlijk je eigen probleem. Al kun je natuurlijk eerst proberen om eerst 500 euro te pakken en dan in een eend rijden ;)

Precies! Nogmaals het is grotendeels onderhandelen. En over het algemeen heb ik bijna altijd mijn zin gekregen. Ben dus benieuwd.

offtopic:

[...]
Soms is het verstandiger dit anders te formuleren ;)
Dit is GOT en mijn taalgebruik hier kun je niet vergelijken met communiceren op zakelijk vlak. Geloof me, ik weet hoe het werkt. ;)

Basement Bios ---- Exo-S

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Success met de onderhandeling. Ik ben benieuwd wat er uit komt. :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Met de huidige brandstofprijzen zijn de leaseprijzen ook mee omhoog. 307 klasse met zo'n klein motortje is dus eerder 600 euro kosten. Hoeft die andere werkgever zich natuurljik niet van aan te trekken, maar als die ook maar enigzins inzicht heeft in die kosten dan probeert ie je te naaien door die 500 euro in twijfel te trekken.

(Ter vergelijking: een Focus 1.8 doet zo'n 750-800 euro, zelfde klasse)

Peugeot zelf quote prijzen vanaf 395 euro/maand, maar dat lijkt me erg optimistisch (en ex brandstof)
http://www.peugeot.nl/inf...d10b4e90a96c707d23251397a

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Professionele website nodig?

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
En we zijn rond. 2950 1e jr. Volgend jaar 3100.
Ik ben blij met de uitkomst en blij met de nieuwe baan.
Na 4,5 jr mijn eerste baan met veel plezier te hebben vervuld is dit de juiste stap (Tegen de juiste prijs!).

Tnx for the input en hopelijk helpt het anderen in de toekomst...

Basement Bios ---- Exo-S

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Mystikal schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 10:45:
Ik was zelf al bezig met de onderbouwing, maar sommige zaken weet ik eigenlijk niet.
-belasting ? (kan niets vinden)
Daar heeft de belastingdienst een rekenmodule voor, evenals de Autotelegraaf. Op www.wegenbelasting.nl staat het allemaal nog eens uitgelegd :)
-afschrijving ?
-onderhoud ?
Met de kilometrages die jij maakt telt het jaartal niet overwegend mee voor de afschrijving, en kun je als vuistregel aanhouden dat de auto afgeschreven is met 200000km op de teller, met een lineair verloop daartussen. Als je het preciezer wil weten staan op www.autoweek.nl in de Carbase alle BOVAG-richtprijzen voor 2e handsauto's, kwestie van een 'vergelijkbare' auto opzoeken die al even op de markt is en zien hoeveel die per jaar afschrijft.

Voor onderhoud ben je de eerste 2 jaar in principe niets kwijt bij een nieuwe auto (eerste jaar is meestal door dealer gedekt). Na 3 jaar en in jouw geval dus 120000km gaat APK tellen en moeten wegens de kilometers onderdelen vervangen worden. Ga rustig uit van een 500~1000 euro per jaar vanaf het 3e jaar.

Professionele website nodig?

Pagina: 1